21 شهریور 1403
/
153 بازدید
چرا لباس و کفش مناسب در ورزش مهم است؟
چرا باید هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم؟ اهمیت انتخاب لباس در ورزش

فهرست مطالب

چرا باید هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم؟ جواب واضح است، زیرا سلامت بدنی و پاها اهمیت بسیاری دارند. سال‌هاست که پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند، ورزش کردن در سلامتی بدن به شدت تاثیر دارد و پوشیدن لباس و کفش مناسب ورزشی می‌تواند در بهبود عملکرد ورزش ما تاثیر زیادی داشته باشد. در انتخاب لباس و کفش ورزشی باید نکاتی را در نظر بگیرید که یکی از مهم‌ترین این نکات، استاندارد بودن لوازم ورزشی است.

لباس و کفش‌های ورزشی با برندهای مختلف در بازار موجود هستند؛ شما با توجه به نوع رشته ورزشی خود می‌توانید لباس و کفش مناسب آن ورزش را تهیه کنید.

در این بلاگ از بانی مگ سعی کرده‌ایم تمام نکات و جزئیات لباس و کفش‌های ورزشی را برایتان توضیح دهیم، تا با شناخت کافی بتوانید لباس و کفش مناسب ورزش کردن را تهیه کنید.

چرا باید لباس ورزشی بپوشیم

 

امروزه انواع مختلف لباس و کفش ورزشی با برندهای مختلف در بازار موجود هستند، از این رو هر کس با توجه به بودجه و سلیقه شخصی می‌تواند اقلام ورزشی مورد نظر خود را تهیه کند. امروزه خرید لوازم ورزشی بر اساس سلیقه شخصی و در نظر گرفتن استانداردهای لوازم ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین انتخاب جنس‌های باکیفیت و مقاوم می‌تواند کمک بسیاری در بهبود عملکرد ورزش ورزشکاران داشته باشد.

نقش لباس در ورزش

استفاده از لباس ورزشی مانع آسیب‌های احتمالی بدن، احساس راحتی و بهبود دامنه حرکتی، توانایی جذب تعریق بدن، قابلیت مشاهده و ایمنی بدن در هنگام ورزش کردن می‌شود. استفاده از لباس ورزشی با برندهای معروف، به دلیل کیفیت و متریال عالی در تولید لباس ورزشی نیز، نقش مهمی در کیفیت راحتی بدن و سلامت آن و استفاده مکرر و طولانی از لباس ورزشی دارد.

از پوشیدن لباس ورزشی رنگی و کتانی‌های رنگ روشن قافل نشوید، رنگ‌های شاد در زمان ورزش کردن به شما احساس لذت بخشی خواهد داد همینطور عکس‌ها یجذابی هم می‌توانید بگیرید. پس از این به بعد هنگام خرید کفش مردانه و یا خرید کفش زنانه مناسب ورزشی علاوه بر فاکتورهای استاندارد و کیفیت بالا، از رنگ‌ها و طرح‌ها نیز غافل نشوید.

تنظیم دمای بدن

 

تنظیم دمای بدن

تنظیم دمای بدن در هنگام ورزش بسیار مهم است، از این رو سعی کنید از ورزش کردن در محیط‌های گرم و زیر نور خورشید خودداری کنید. زمانی که ورزش می‌کنید سیستم آب و الکترولیک بدن فعال می‌شود و با فعالیت‌های ورزشی گلوکز بدن فعالیت خود را شروع می‌کند و نمک موجود در بدن از طریق عرق کردن از بین می‌رود؛ بنابراین باید مواد از دست رفته بدن جبران و مجدد تنظیم شود. بنابراین با استفاده از مایعاتی که املاح نمکی و قندی کمی دارند، می‌توانید املاح از دست رفته را جبران کنید.

همچنین مصرف گلوکز و تنظیم متابولیسم، باعث تعریق کمتری در بدن می‌شود؛ از این رو قبل از شروع ورزش و فعالیت‌های بدنی بهتر است بین یک تا یک و نیم ساعت از مایعاتی مانند آبمیوه‌های شیرین و طبیعی استفاده کنید.

رطوبت گیری و خشک شدن سریع

بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی، بهترین کار دوش آب سرد است. این کار به سفت کردن پوست و حفظ جریان خون، هیدراته شدن پوست، بهبود وضعیت روانی ورزشکار، افزایش سرعت ریکاوری بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن ورزشکار و رفع خستگی روحی و روانی، کمک بسیاری می‌کند.

البته اگر از جمله ورزشکارانی هستید که بیماری دیابت یا مشکلات قلبی و فشار خون دارید، دوش آب سرد را حذف کنید. برای خشک کردن سریع تعریق بدن بهتر است در حین ورزش از حوله تمیز برای جذب تعریق به وجود آمده استفاده کنید تا در هنگام ورزش دچار کلافگی نشوید.

آزادی حرکت

آزادی حرکت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که پاسخ روشنی به؛ چرا باید در هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم؟ آزادی حرکت در ورزش است.

استفاده از لباس‌های گشاد در حین ورزش، باعث گیر کردن به تجهیزات ورزشی و نافرم شدن استایل ورزشی شما می‌شود. لباس‌های تنگ و جذب هم باعث محدود شدن حرکات ورزشی در هنگام ورزش می‌شوند؛ بنابراین لباسی انتخاب کنید که دامنه حرکتی شما را در ورزش، بهبود دهد.

محافظت از پوست

بهتر است بعد از هر نوع تمرین ورزشی، لباس‌های ورزشی را بشویید تا باکتری‌ها و سموم ترشح شده ناشی از فعالیت‌های بدنی از بین بروند و از آسیب و حساسیت‌های پوستی جلوگیری کنید. پوشیدن لباس‌های ورزشی کثیف و نامناسب باعث ایجاد عوارض پوستی و بیماری‌هایی مانند: عفونت‌های قارچی، اگزما، التهاب پوستی، بد بویی تعریق بدن، آکنه، چرب شدن و … می‌شود.

نقش کفش مناسب در ورزش

انتخاب کفش مناسب برای ورزش بسیار ضروری است؛کاربرد کفش مناسب ورزشی، محافظت از مفاصل و ستون فقرات است؛ چراکه به دلیل انجام فعالیت‌های ورزشی تمام فشارها روی پا، ساق و مچ پا است.

امروزه کفش‌های ورزشی در طراحی‌های جدید و عالی و متناسب با نوع ورزش تولید می‌شوند. سعی کنید در فعالیت‌های ورزشی متنوع، کفش‌های مخصوص همان ورزش را تهیه و استفاده کنید. مثلاً کفش مناسب دویدن، فوتبال، بسکتبال، والیبال، وزنه‌برداری و غیره با هم متفاوت هستند.

همچنین خصوصیات و متریالی که در زمان تولید استفاده شده نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشند. از ویژگی‌های کفش‌های ورزشی مناسب می‌توان به پایدار بودن، جادار بودن کفش و قابل تنظیم بودن اشاره داشت. البته توجه داشته باشید که حداکثر پاشنه ۲.۵ سانتی‌متر باشد تا از آسیب‌ به مفاصل و استخوان‌ها در هنگام ورزش جلوگیری شود.

جلوگیری از آسیب دیدگی

جلوگیری از آسیب دیدگی

استفاده از لباس و کفش ورزشی استاندارد باعث جلوگیری از آسیب دیدگی‌ هنگام ورزش کردن می‌شود. بنابراین اگر تصمیم به ورزش کردن گرفته‌اید حتماً در ابتدای امر لباس مناسبی را تهیه کنید.

افزایش عملکرد ورزشی

با رعایت رژیم غذایی و پوشیدن لباس و کفش مناسب بهبود عملکرد در ورزش رخ می‌دهد. انتخاب لباس ورزشی استاندارد می‌تواند لذت در ورزش را برای ورزشکاران به وجود بیاورد. در تولید لباس و کفش ورزشی از جنس‌های باکیفیت و مقاوم استفاده می‌شود، بنابراین راحتی و سبک بودن لباس و کفش مناسب تاثیر بسیاری در افزایش عملکرد ورزشی دارد.

تولید لباس‌های ورزشی مخصوص برخی از ورزش‌ها مانند: بدنسازی، شنا، فوتبال و دوچرخه‌سواری در عملکرد ورزشی بازیکنان بسیار تاثیر مثبتی دارد بنابراین برای افزایش عملکرد ورزشی بهتر است ورزشکاران لباس و کفش‌های ورزشی مخصوص رشته خود را خریداری کنند. خرید لباس مردانه و زنانه ورزشی را می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین فروش محصولات ورزشی انجام دهید.

راحتی و پشتیبانی پا

پوشیدن کفش مناسب ورزش یعنی محافظت از پاها یا همان قلب دوم! چون کفش‌های غیر استاندارد علاوه بر آسیب‌های احتمالی، فشار زیادی را به پا وارد می‌کنند. راحتی و پشتیبانی پا در طول زمان تمرین ورزشی، مهمترین کار برای یک ورزشکار است.

انتخاب لباس مناسب بر اساس نوع ورزش

 

انتخاب لباس مناسب بر اساس نوع ورزش

انتخاب لباس مناسب و کیفیت جنس پارچه‌ای که برای تولید لباس‌های ورزشی به کار می‌رود، بسیار در سلامت بدن ورزشکاران تاثیر دارد، از لباس زیر گرفته تا کفش‌های ورزشی. حالا که مقوله کفش ورزشی مطرح شد، نمی‌توان از اهمیت دقت در هنگام خرید جوراب زنانه و یا خرید جوراب مردانه ورزشی چشم پوشی کرد! پس بهترین کار قبل از خرید لباس و کفش‌ ورزشی، اطمینان از کیفیت و برند محصولات است.

مواردی که در انتخاب لباس ورزشی باید مد نظر قرار دهید شامل: سایز مناسب، جنس مناسب، رنگ، لباس مناسب هر فصل، شرایط جوی مرطوب و وزش باد و … می‌باشند.

ورزش‌های هوازی

ورزش‌های هوازی یا (کاردیو) را می‌توانید در خانه یا باشگاه انجام دهید. ورزش‌های هوازی در مدت زمان بالای ۲۰ دقیقه انجام می‌شوند و سرعت‌های نسبتاً کم، درگیر کردن عضلات بزرگ، شدت متوسط ورزش و مصرف اکسیژن از ویژگی‌های این ورزش است.

ورزش‌هایی مانند: پیاده‌روی، دوچرخه سواری، دویدن، ایروبیک، زومبا، رقص و شنا از جمله ورزش‌های هوازی هستند که باید نیمه سرعتی و طولانی مدت انجام شوند.

ورزش‌های قدرتی

ورزش‌های قدرتی برای بهبود بدن و استقامت اندام طراحی شده‌اند و بیشتر به وسیله وزنه و دمبل صورت می‌گیرد. در ورزش‌های قدرتی از تجهیزات گوناگون استفاده می‌کنند، اما معروف‌ترین آن‌ها نوعی وزنه است که به شکل کشیدنی، هل دادن، پرتاب کردن و بلند کردن انجام می‌شود. معروف‌ترین ورزش‌های قدرتی شامل: پاور لیفتینگ، وزنه برداری، کراس فیت، مردان آهنین، پرورش اندام، کتل بل و کشتی چوب هستند.

ورزش‌های آبی

هیجان در ورزش‌های آبی بسیار زیاد است. امروزه ورزش‌های آبی به صورت مسابقات و مراسمات مختلف برگزار می‌شوند. ورزش‌های آبی دارای رشته‌های مختلفی چون: شنا، موج سواری، موج سواری با باد یا ویندسرفینگ، جت اسکی، ویک بوردینگ، اسکی رو آب، بادی بوردینگ، شیرجه از بالای صخره در آب، ماهیگیری، واترپلو، قایقرانی، کشتیرانی، اسکیم بوردینگ، کایت سواری بر روی آب و … هستند.

انتخاب کفش مناسب بر اساس نوع ورزش

با وجود کفش‌های ورزشی متنوع در بازار تشخیص کفش باکیفیت برای ورزشکاران کمی دشوار شده است. کفش‌های ورزشی متناسب با رشته‌های ورزشی از جمله: کفش دوندگی، کفش باشگاه، کفش تنیس، کفش پیاده‌روی، کفش بسکتبال، کفش فوتبال (کفش میخدار)، کفش گلف و … در بازار موجود می‌باشند.

کفش برای دویدن

کفش برای دویدن

کفش برای دویدنکیفیت متریال این نوع کفش ورزشی، بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر ما کفش‌های دور دوخت را برای دویدن پیشنهاد می‌کنیم همچنین بهتر است کفشی را تهیه کنید که جریان هوا را هنگام دویدن از خود عبور دهد. وزن کفش را نادیده نگیرید! احساس سبکی سرعت و عملکرد شما را به هنگام دویدن بهبود می‌دهد.

کفش دوندگی باید در میانه یا قوس پا انعطاف پذیری داشته باشد. کفی نرم هم بسیار در راحت بودن کفش دوندگی اهمیت دارد. هر کسی معیاری در پوشیدن کفش یا لباس ورزشی دارد معیار شما چیست؟

کفش برای پیاده‌روی

اگه روزانه، پیاده‌روی جز روتین‌های ورزشی شما است باید کفشی را برای این ورزش انتخاب کنید که ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. ویژگی‌هایی چون: استحکام بالا، سبک بودن، سایز مناسب، ضربه گیر داشتن کفش، کفی استاندارد.

بهتر است از کفش‌های رانینگ در پیاده‌روی استفاده نکنید، زیرا کارایی آن با کفش‌های پیاده‌روی بسیار متفاوت است؛ در موقع خرید انعطاف پذیری کفش پیاده‌روی را تست کنید. بهترین انتخاب برای خرید کفش پیاده‌روی، کفش‌های اورجینال هستند که کیفیت بالایی دارند. با خرید کفش مناسب می‌توانید از آسیب رساندن به کمر، پاها، زانوها و فشار بیش از حد به ستون فقرات جلوگیری کنید.

کفش برای ورزش‌های سالنی

ورزش‌های سالنی شامل رشته‌های ورزشی مانند: والیبال، بسکتبال، بدمينتون، بدنسازی، هندبال و تنیس روی میز هستند. کفش‌های ورزشی داخل سالن زیاد با هم متفاوت نیستن و بهتر است در خرید کفش سالنی مدلی را انتخاب کنید که خطر آسیب دیدگی، عدم پیشرفت مناسب در بازی، مختل نکردن تمرکز بازیکن، استفاده از متریال با کیفیت، طراحی‌های مناسب، اهمیت چسبندگی سطح کشف به زمین و سبکی آن، دویدن سریع و چرخش سریع را پوشش دهد.

کفش برای ورزش‌های آبی

 

کفش برای ورزش‌های آبی

کفش ورزش‌های آبی دارای خصوصیات ویژه‌ای از جمله: سبک وزن بودن کفش، ضد آب بودن، ضد لغزش بودن، قابلیت تنظیم بند، تهویه مناسب و دوام بالا است.

برای تولید کفش‌های ورزش‌های آبی، موادی چون نایلون، نایلکس، لاستیک، پلی یورتان،TPU  به کار می‌رود. سایز و اندازه مناسب، امکانات ایمنی، راحتی و پشتیبانی، انتخاب مواد با کیفیت، مقایسه قیمت و کیفیت از مواردی هستند که در موقع خرید کفش‌های ورزشی آبی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب لباس و کفش

در خرید لباس و کفش ورزشی به این نکات دقت کنید: کیفیت، سایز مناسب، متناسب بودن با فصل و نوع ورزش، انتخاب رنگ‌های جذاب، سبکی و راحتی، تنفس پذیری، استفاده از جنس‌هایی که رطوبت را از خود عبور می‌دهند، قابلیت شستشو و ضد حساسیت بودن، نحوه دوخت و تولید، قیمت مناسب و ایمنی کامل.

اندازه مناسب

در خرید لباس و کفش ورزشی باید به اندازه و سایز آن دقت کنید و لباس و کفشی انتخاب کنید که متناسب با فرم بدن و پاهایتان باشد.سایز مناسب لباس ورزشی یعنی نه زیاد گشاد باشد و نه زیاد تنگ و چسبان، اندازه درست لباس را مد نظر قرار دهید. در انتخاب کفش هم باید سایز دقیق پای خود را در نظر بگیرید زیرا تنگ بودن باعث آسیب به نوک انگشتان و قوزک پاها می‌شود و گشاد بودن آن باعث درآمدن و کلافگی در حین ورزش می‌شود.

جنس پارچه

جنس پارچه

در هنگام انتخاب لباس ورزشی در فصل‌های گرم بهتر است از جنس‌هایی مانند: پلی استر و نایلون استفاده شود زیرا خاصیت خنک کنندگی دارند. اما در فصل زمستان بیشتر سمت پارچه‌های ضخیم‌تر مانند: پشم یا مخمل بروید زیرا به حفظ دمای بدن کمک بسیاری می‌کند.

تنفس پذیری

امروزه از الیاف طبیعی هم در دوخت لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. از مزیت‌های استفاده از الیاف طبیعی این است که جریان هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد و دمای بدن را متعادل می‌سازد. یک پیشنهاد هوشمندانه! اگر قصد خرید یک لباس راحت ورزشی با قابلیت تنفس پذیری دارید، خرید تیشرت زنانه ورزشی، می‌تواند مناسب باشد.

لباس ورزشی که انتخاب می‌کنید باید به خوبی بتواند هوای بین پوست بدن و محیط را در لباس به جریان بیندازد تا ورزشکار احساس ناراحتی و گرمازدگی نکند. این موضوع فقط در خصوص لباس ورزشی صدق نمی‌کند و کفش‌های ورزشی که برای تمرینات بدنی استفاده می‌شود نیز باید از جنس پارچه‌ای باشد که هوا در آن به خوبی عبور ‌کند تا تعریق و بوی بد در پا کاهش یابد.

قابلیت شستشو

 

قابلیت شستشو

برای شستشوی اقلام ورزشی از آب سرد کمک بگیرید، زیرا آب گرم باعث تحریک الیاف پارچه و آسیب دیدن لباس‌ها ورزشی می‌شود. بهترین روش شستشوی لباس‌های ورزشی پشت و رو کردن آن‌ها است؛ زیرا قسمت‌های داخلی لباس در هنگام ورزش به خاطر تعریق، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها می‌شود از این رو لباس تمیزتر شسته می‌شود و حتما آنها را در هوای آزاد خشک کنید. شستن کفش‌های ورزشی هم هر چند وقت یکبار به خاطر تعریق و بوی بد پا باید انجام شود؛ اما بهتر است کفش‌های ورزشی را به صورت دستی بشویید.

نتیجه‌گیری

امیدواریم پاسخ خوبی درباره اینکه چرا باید هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم به دست آورده باشید. امروزه تنوع لباس و کفش ورزشی در بازار بسیار زیاد است. ورزشکاران با در نظر گرفتن رشته ورزشی و سلیقه شخصی خود می‌توانند لباس و کفش مناسب خود را تهیه کنند و با هماهنگ کردن و ترکیب آن‌ها، استایل ورزشی بی‌نظیری در زمان ورزش داشته باشند. استایل پیشنهادی شما برای ورزش کدام است؟ در قسمت نظرات بانی مگ، دیدگاهتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

طرز تهیه دونات خانگی

  هیچ‌کس نمی‌تواند جذابیت یک دونات خوب لعاب‌دار را انکار کند. شیرینی‌ای که از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و همین

چرا باید هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم؟ اهمیت انتخاب لباس در ورزش
21 شهریور 1403
/
153 بازدید

چرا لباس و کفش مناسب در ورزش مهم است؟

فهرست مطالب

چرا باید هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم؟ جواب واضح است، زیرا سلامت بدنی و پاها اهمیت بسیاری دارند. سال‌هاست که پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند، ورزش کردن در سلامتی بدن به شدت تاثیر دارد و پوشیدن لباس و کفش مناسب ورزشی می‌تواند در بهبود عملکرد ورزش ما تاثیر زیادی داشته باشد. در انتخاب لباس و کفش ورزشی باید نکاتی را در نظر بگیرید که یکی از مهم‌ترین این نکات، استاندارد بودن لوازم ورزشی است.

لباس و کفش‌های ورزشی با برندهای مختلف در بازار موجود هستند؛ شما با توجه به نوع رشته ورزشی خود می‌توانید لباس و کفش مناسب آن ورزش را تهیه کنید.

در این بلاگ از بانی مگ سعی کرده‌ایم تمام نکات و جزئیات لباس و کفش‌های ورزشی را برایتان توضیح دهیم، تا با شناخت کافی بتوانید لباس و کفش مناسب ورزش کردن را تهیه کنید.

چرا باید لباس ورزشی بپوشیم

 

امروزه انواع مختلف لباس و کفش ورزشی با برندهای مختلف در بازار موجود هستند، از این رو هر کس با توجه به بودجه و سلیقه شخصی می‌تواند اقلام ورزشی مورد نظر خود را تهیه کند. امروزه خرید لوازم ورزشی بر اساس سلیقه شخصی و در نظر گرفتن استانداردهای لوازم ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین انتخاب جنس‌های باکیفیت و مقاوم می‌تواند کمک بسیاری در بهبود عملکرد ورزش ورزشکاران داشته باشد.

نقش لباس در ورزش

استفاده از لباس ورزشی مانع آسیب‌های احتمالی بدن، احساس راحتی و بهبود دامنه حرکتی، توانایی جذب تعریق بدن، قابلیت مشاهده و ایمنی بدن در هنگام ورزش کردن می‌شود. استفاده از لباس ورزشی با برندهای معروف، به دلیل کیفیت و متریال عالی در تولید لباس ورزشی نیز، نقش مهمی در کیفیت راحتی بدن و سلامت آن و استفاده مکرر و طولانی از لباس ورزشی دارد.

از پوشیدن لباس ورزشی رنگی و کتانی‌های رنگ روشن قافل نشوید، رنگ‌های شاد در زمان ورزش کردن به شما احساس لذت بخشی خواهد داد همینطور عکس‌ها یجذابی هم می‌توانید بگیرید. پس از این به بعد هنگام خرید کفش مردانه و یا خرید کفش زنانه مناسب ورزشی علاوه بر فاکتورهای استاندارد و کیفیت بالا، از رنگ‌ها و طرح‌ها نیز غافل نشوید.

تنظیم دمای بدن

 

تنظیم دمای بدن

تنظیم دمای بدن در هنگام ورزش بسیار مهم است، از این رو سعی کنید از ورزش کردن در محیط‌های گرم و زیر نور خورشید خودداری کنید. زمانی که ورزش می‌کنید سیستم آب و الکترولیک بدن فعال می‌شود و با فعالیت‌های ورزشی گلوکز بدن فعالیت خود را شروع می‌کند و نمک موجود در بدن از طریق عرق کردن از بین می‌رود؛ بنابراین باید مواد از دست رفته بدن جبران و مجدد تنظیم شود. بنابراین با استفاده از مایعاتی که املاح نمکی و قندی کمی دارند، می‌توانید املاح از دست رفته را جبران کنید.

همچنین مصرف گلوکز و تنظیم متابولیسم، باعث تعریق کمتری در بدن می‌شود؛ از این رو قبل از شروع ورزش و فعالیت‌های بدنی بهتر است بین یک تا یک و نیم ساعت از مایعاتی مانند آبمیوه‌های شیرین و طبیعی استفاده کنید.

رطوبت گیری و خشک شدن سریع

بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی، بهترین کار دوش آب سرد است. این کار به سفت کردن پوست و حفظ جریان خون، هیدراته شدن پوست، بهبود وضعیت روانی ورزشکار، افزایش سرعت ریکاوری بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن ورزشکار و رفع خستگی روحی و روانی، کمک بسیاری می‌کند.

البته اگر از جمله ورزشکارانی هستید که بیماری دیابت یا مشکلات قلبی و فشار خون دارید، دوش آب سرد را حذف کنید. برای خشک کردن سریع تعریق بدن بهتر است در حین ورزش از حوله تمیز برای جذب تعریق به وجود آمده استفاده کنید تا در هنگام ورزش دچار کلافگی نشوید.

آزادی حرکت

آزادی حرکت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که پاسخ روشنی به؛ چرا باید در هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم؟ آزادی حرکت در ورزش است.

استفاده از لباس‌های گشاد در حین ورزش، باعث گیر کردن به تجهیزات ورزشی و نافرم شدن استایل ورزشی شما می‌شود. لباس‌های تنگ و جذب هم باعث محدود شدن حرکات ورزشی در هنگام ورزش می‌شوند؛ بنابراین لباسی انتخاب کنید که دامنه حرکتی شما را در ورزش، بهبود دهد.

محافظت از پوست

بهتر است بعد از هر نوع تمرین ورزشی، لباس‌های ورزشی را بشویید تا باکتری‌ها و سموم ترشح شده ناشی از فعالیت‌های بدنی از بین بروند و از آسیب و حساسیت‌های پوستی جلوگیری کنید. پوشیدن لباس‌های ورزشی کثیف و نامناسب باعث ایجاد عوارض پوستی و بیماری‌هایی مانند: عفونت‌های قارچی، اگزما، التهاب پوستی، بد بویی تعریق بدن، آکنه، چرب شدن و … می‌شود.

نقش کفش مناسب در ورزش

انتخاب کفش مناسب برای ورزش بسیار ضروری است؛کاربرد کفش مناسب ورزشی، محافظت از مفاصل و ستون فقرات است؛ چراکه به دلیل انجام فعالیت‌های ورزشی تمام فشارها روی پا، ساق و مچ پا است.

امروزه کفش‌های ورزشی در طراحی‌های جدید و عالی و متناسب با نوع ورزش تولید می‌شوند. سعی کنید در فعالیت‌های ورزشی متنوع، کفش‌های مخصوص همان ورزش را تهیه و استفاده کنید. مثلاً کفش مناسب دویدن، فوتبال، بسکتبال، والیبال، وزنه‌برداری و غیره با هم متفاوت هستند.

همچنین خصوصیات و متریالی که در زمان تولید استفاده شده نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشند. از ویژگی‌های کفش‌های ورزشی مناسب می‌توان به پایدار بودن، جادار بودن کفش و قابل تنظیم بودن اشاره داشت. البته توجه داشته باشید که حداکثر پاشنه ۲.۵ سانتی‌متر باشد تا از آسیب‌ به مفاصل و استخوان‌ها در هنگام ورزش جلوگیری شود.

جلوگیری از آسیب دیدگی

جلوگیری از آسیب دیدگی

استفاده از لباس و کفش ورزشی استاندارد باعث جلوگیری از آسیب دیدگی‌ هنگام ورزش کردن می‌شود. بنابراین اگر تصمیم به ورزش کردن گرفته‌اید حتماً در ابتدای امر لباس مناسبی را تهیه کنید.

افزایش عملکرد ورزشی

با رعایت رژیم غذایی و پوشیدن لباس و کفش مناسب بهبود عملکرد در ورزش رخ می‌دهد. انتخاب لباس ورزشی استاندارد می‌تواند لذت در ورزش را برای ورزشکاران به وجود بیاورد. در تولید لباس و کفش ورزشی از جنس‌های باکیفیت و مقاوم استفاده می‌شود، بنابراین راحتی و سبک بودن لباس و کفش مناسب تاثیر بسیاری در افزایش عملکرد ورزشی دارد.

تولید لباس‌های ورزشی مخصوص برخی از ورزش‌ها مانند: بدنسازی، شنا، فوتبال و دوچرخه‌سواری در عملکرد ورزشی بازیکنان بسیار تاثیر مثبتی دارد بنابراین برای افزایش عملکرد ورزشی بهتر است ورزشکاران لباس و کفش‌های ورزشی مخصوص رشته خود را خریداری کنند. خرید لباس مردانه و زنانه ورزشی را می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین فروش محصولات ورزشی انجام دهید.

راحتی و پشتیبانی پا

پوشیدن کفش مناسب ورزش یعنی محافظت از پاها یا همان قلب دوم! چون کفش‌های غیر استاندارد علاوه بر آسیب‌های احتمالی، فشار زیادی را به پا وارد می‌کنند. راحتی و پشتیبانی پا در طول زمان تمرین ورزشی، مهمترین کار برای یک ورزشکار است.

انتخاب لباس مناسب بر اساس نوع ورزش

 

انتخاب لباس مناسب بر اساس نوع ورزش

انتخاب لباس مناسب و کیفیت جنس پارچه‌ای که برای تولید لباس‌های ورزشی به کار می‌رود، بسیار در سلامت بدن ورزشکاران تاثیر دارد، از لباس زیر گرفته تا کفش‌های ورزشی. حالا که مقوله کفش ورزشی مطرح شد، نمی‌توان از اهمیت دقت در هنگام خرید جوراب زنانه و یا خرید جوراب مردانه ورزشی چشم پوشی کرد! پس بهترین کار قبل از خرید لباس و کفش‌ ورزشی، اطمینان از کیفیت و برند محصولات است.

مواردی که در انتخاب لباس ورزشی باید مد نظر قرار دهید شامل: سایز مناسب، جنس مناسب، رنگ، لباس مناسب هر فصل، شرایط جوی مرطوب و وزش باد و … می‌باشند.

ورزش‌های هوازی

ورزش‌های هوازی یا (کاردیو) را می‌توانید در خانه یا باشگاه انجام دهید. ورزش‌های هوازی در مدت زمان بالای ۲۰ دقیقه انجام می‌شوند و سرعت‌های نسبتاً کم، درگیر کردن عضلات بزرگ، شدت متوسط ورزش و مصرف اکسیژن از ویژگی‌های این ورزش است.

ورزش‌هایی مانند: پیاده‌روی، دوچرخه سواری، دویدن، ایروبیک، زومبا، رقص و شنا از جمله ورزش‌های هوازی هستند که باید نیمه سرعتی و طولانی مدت انجام شوند.

ورزش‌های قدرتی

ورزش‌های قدرتی برای بهبود بدن و استقامت اندام طراحی شده‌اند و بیشتر به وسیله وزنه و دمبل صورت می‌گیرد. در ورزش‌های قدرتی از تجهیزات گوناگون استفاده می‌کنند، اما معروف‌ترین آن‌ها نوعی وزنه است که به شکل کشیدنی، هل دادن، پرتاب کردن و بلند کردن انجام می‌شود. معروف‌ترین ورزش‌های قدرتی شامل: پاور لیفتینگ، وزنه برداری، کراس فیت، مردان آهنین، پرورش اندام، کتل بل و کشتی چوب هستند.

ورزش‌های آبی

هیجان در ورزش‌های آبی بسیار زیاد است. امروزه ورزش‌های آبی به صورت مسابقات و مراسمات مختلف برگزار می‌شوند. ورزش‌های آبی دارای رشته‌های مختلفی چون: شنا، موج سواری، موج سواری با باد یا ویندسرفینگ، جت اسکی، ویک بوردینگ، اسکی رو آب، بادی بوردینگ، شیرجه از بالای صخره در آب، ماهیگیری، واترپلو، قایقرانی، کشتیرانی، اسکیم بوردینگ، کایت سواری بر روی آب و … هستند.

انتخاب کفش مناسب بر اساس نوع ورزش

با وجود کفش‌های ورزشی متنوع در بازار تشخیص کفش باکیفیت برای ورزشکاران کمی دشوار شده است. کفش‌های ورزشی متناسب با رشته‌های ورزشی از جمله: کفش دوندگی، کفش باشگاه، کفش تنیس، کفش پیاده‌روی، کفش بسکتبال، کفش فوتبال (کفش میخدار)، کفش گلف و … در بازار موجود می‌باشند.

کفش برای دویدن

کفش برای دویدن

کفش برای دویدنکیفیت متریال این نوع کفش ورزشی، بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر ما کفش‌های دور دوخت را برای دویدن پیشنهاد می‌کنیم همچنین بهتر است کفشی را تهیه کنید که جریان هوا را هنگام دویدن از خود عبور دهد. وزن کفش را نادیده نگیرید! احساس سبکی سرعت و عملکرد شما را به هنگام دویدن بهبود می‌دهد.

کفش دوندگی باید در میانه یا قوس پا انعطاف پذیری داشته باشد. کفی نرم هم بسیار در راحت بودن کفش دوندگی اهمیت دارد. هر کسی معیاری در پوشیدن کفش یا لباس ورزشی دارد معیار شما چیست؟

کفش برای پیاده‌روی

اگه روزانه، پیاده‌روی جز روتین‌های ورزشی شما است باید کفشی را برای این ورزش انتخاب کنید که ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. ویژگی‌هایی چون: استحکام بالا، سبک بودن، سایز مناسب، ضربه گیر داشتن کفش، کفی استاندارد.

بهتر است از کفش‌های رانینگ در پیاده‌روی استفاده نکنید، زیرا کارایی آن با کفش‌های پیاده‌روی بسیار متفاوت است؛ در موقع خرید انعطاف پذیری کفش پیاده‌روی را تست کنید. بهترین انتخاب برای خرید کفش پیاده‌روی، کفش‌های اورجینال هستند که کیفیت بالایی دارند. با خرید کفش مناسب می‌توانید از آسیب رساندن به کمر، پاها، زانوها و فشار بیش از حد به ستون فقرات جلوگیری کنید.

کفش برای ورزش‌های سالنی

ورزش‌های سالنی شامل رشته‌های ورزشی مانند: والیبال، بسکتبال، بدمينتون، بدنسازی، هندبال و تنیس روی میز هستند. کفش‌های ورزشی داخل سالن زیاد با هم متفاوت نیستن و بهتر است در خرید کفش سالنی مدلی را انتخاب کنید که خطر آسیب دیدگی، عدم پیشرفت مناسب در بازی، مختل نکردن تمرکز بازیکن، استفاده از متریال با کیفیت، طراحی‌های مناسب، اهمیت چسبندگی سطح کشف به زمین و سبکی آن، دویدن سریع و چرخش سریع را پوشش دهد.

کفش برای ورزش‌های آبی

 

کفش برای ورزش‌های آبی

کفش ورزش‌های آبی دارای خصوصیات ویژه‌ای از جمله: سبک وزن بودن کفش، ضد آب بودن، ضد لغزش بودن، قابلیت تنظیم بند، تهویه مناسب و دوام بالا است.

برای تولید کفش‌های ورزش‌های آبی، موادی چون نایلون، نایلکس، لاستیک، پلی یورتان،TPU  به کار می‌رود. سایز و اندازه مناسب، امکانات ایمنی، راحتی و پشتیبانی، انتخاب مواد با کیفیت، مقایسه قیمت و کیفیت از مواردی هستند که در موقع خرید کفش‌های ورزشی آبی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب لباس و کفش

در خرید لباس و کفش ورزشی به این نکات دقت کنید: کیفیت، سایز مناسب، متناسب بودن با فصل و نوع ورزش، انتخاب رنگ‌های جذاب، سبکی و راحتی، تنفس پذیری، استفاده از جنس‌هایی که رطوبت را از خود عبور می‌دهند، قابلیت شستشو و ضد حساسیت بودن، نحوه دوخت و تولید، قیمت مناسب و ایمنی کامل.

اندازه مناسب

در خرید لباس و کفش ورزشی باید به اندازه و سایز آن دقت کنید و لباس و کفشی انتخاب کنید که متناسب با فرم بدن و پاهایتان باشد.سایز مناسب لباس ورزشی یعنی نه زیاد گشاد باشد و نه زیاد تنگ و چسبان، اندازه درست لباس را مد نظر قرار دهید. در انتخاب کفش هم باید سایز دقیق پای خود را در نظر بگیرید زیرا تنگ بودن باعث آسیب به نوک انگشتان و قوزک پاها می‌شود و گشاد بودن آن باعث درآمدن و کلافگی در حین ورزش می‌شود.

جنس پارچه

جنس پارچه

در هنگام انتخاب لباس ورزشی در فصل‌های گرم بهتر است از جنس‌هایی مانند: پلی استر و نایلون استفاده شود زیرا خاصیت خنک کنندگی دارند. اما در فصل زمستان بیشتر سمت پارچه‌های ضخیم‌تر مانند: پشم یا مخمل بروید زیرا به حفظ دمای بدن کمک بسیاری می‌کند.

تنفس پذیری

امروزه از الیاف طبیعی هم در دوخت لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. از مزیت‌های استفاده از الیاف طبیعی این است که جریان هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد و دمای بدن را متعادل می‌سازد. یک پیشنهاد هوشمندانه! اگر قصد خرید یک لباس راحت ورزشی با قابلیت تنفس پذیری دارید، خرید تیشرت زنانه ورزشی، می‌تواند مناسب باشد.

لباس ورزشی که انتخاب می‌کنید باید به خوبی بتواند هوای بین پوست بدن و محیط را در لباس به جریان بیندازد تا ورزشکار احساس ناراحتی و گرمازدگی نکند. این موضوع فقط در خصوص لباس ورزشی صدق نمی‌کند و کفش‌های ورزشی که برای تمرینات بدنی استفاده می‌شود نیز باید از جنس پارچه‌ای باشد که هوا در آن به خوبی عبور ‌کند تا تعریق و بوی بد در پا کاهش یابد.

قابلیت شستشو

 

قابلیت شستشو

برای شستشوی اقلام ورزشی از آب سرد کمک بگیرید، زیرا آب گرم باعث تحریک الیاف پارچه و آسیب دیدن لباس‌ها ورزشی می‌شود. بهترین روش شستشوی لباس‌های ورزشی پشت و رو کردن آن‌ها است؛ زیرا قسمت‌های داخلی لباس در هنگام ورزش به خاطر تعریق، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها می‌شود از این رو لباس تمیزتر شسته می‌شود و حتما آنها را در هوای آزاد خشک کنید. شستن کفش‌های ورزشی هم هر چند وقت یکبار به خاطر تعریق و بوی بد پا باید انجام شود؛ اما بهتر است کفش‌های ورزشی را به صورت دستی بشویید.

نتیجه‌گیری

امیدواریم پاسخ خوبی درباره اینکه چرا باید هنگام ورزش لباس و کفش مناسب بپوشیم به دست آورده باشید. امروزه تنوع لباس و کفش ورزشی در بازار بسیار زیاد است. ورزشکاران با در نظر گرفتن رشته ورزشی و سلیقه شخصی خود می‌توانند لباس و کفش مناسب خود را تهیه کنند و با هماهنگ کردن و ترکیب آن‌ها، استایل ورزشی بی‌نظیری در زمان ورزش داشته باشند. استایل پیشنهادی شما برای ورزش کدام است؟ در قسمت نظرات بانی مگ، دیدگاهتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد