21 شهریور 1403
/
288 بازدید
دئودورانت چیست؟
دئودرانت چیست؟| انواع+ ترکیبات +نحوه عملکرد

فهرست مطالب

امروزه که اهمیت روابط اجتماعی و بهداشت فردی برای نوع بشر بسیار روشن شده است، به همان نسبت، میزان استفاده از محصولات بهداشتی هم در بین مردم بالا گرفته است. شرکت های سازنده محصولات بهداشتی که به این موضوع واقف هستند تلاش می کنند به تمام نیازهای بهداشت فردی افراد پاسخ دهند. یکی از این محصولات پرطرفدار، دئودورانت ها هستند.

دئودورانت چیست؟

دئودورانت چیست؟

دئودورانت چیست؟یکی از مهم‌ترین لوازم بهداشتی که افراد برای حفظ بهداشت شخصی و جلوگیری از بوی نامطبوع بدن از آن استفاده می‌کنند دئودورانت‌ها هستند. دئودورانت علاوه بر جلوگیری از پخش بوی ناخوشایند عرق بدن، به شخص حس طراوت و سرزندگی می‌بخشند. در این مقاله از بانی مگ، ضمن بررسی انواع مختلف دئودورانت‌ها، برای انتخاب و استفاده از این محصول دنیای مدرن، نکاتی را با هم مرور خواهیم کرد.

تفاوت دئودورانت با ضد عرق

برای بسیاری از مردم، دئودورانت همان ضد عرق است، شاید شما خواننده عزیز هم از آن دسته باشید! اما باید بگویم که این تصور عمومی اشتباه است. دئودورانت ها با ضد عرق‌ها تفاوت ساختاری دارند، عملکردشان فرق می‌کنند و هدفشان متفاوت است. در حالیکه دئودورانت ها عموماً برای مقابله با بوی بدن به کار گرفته می‌شوند، وظیفه‌ی اصلی ضد عرق‌ها جلوگیری از عرق کردن بدن است. دئودورانت ها دارای ترکیبات خاصی هستند که علاوه بر خوشبو کردن بدن، وظیفه‌ی کاهش رشد باکتری‌ها را بر عهده دارند؛ اما ضد عرق‌ها بهترین دفاع را در حمله می‌بینند و با استفاده از ترکیباتی مانند آلومینیوم با مسدود کردن غدد عرق، تولید عرق توسط این غدد را محدود می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، هدف دئودورانت ها خوشبو کردن بدن است اما ضد عرق‌ها علاوه بر خوشبوکنندگی، سعی می‌کنند تعریق بدن را هم کاهش دهند. به نظر می‌رسد دئودورانت ها یک برتری بر ضد عرق‌ها دارند و آن این است که در عملکرد طبیعی بدن دخالتی ندارند.

 انواع دئودورانت

مانند هر محصول دیگری در لیست خرید لوازم بهداشتی، شما می‌توانید انواع مختلفی از دئودورانت را در بازار عرصه محصولات بهداشتی پیدا کنید. در ادامه به انواع مختلف این محصول می‌پردازیم تا شما بتوانید با آگاهی بهتری به خرید دئودورانت بپردازید.

دئودورانت استیکی

دئودورانت استیکی

یکی از انواع معمول دئودورانت‌ها، دئودورانت استیکی است. این محصول به شکل جامد و در قالب یک استیک در فروشگاه‌های عرضه محصولات بهداشتی در دسترس است و شما می‌توانید مانند خرید مسواک یا خرید خمیردندان، خرید دئودورانت را نیز به‌راحتی و سهولت انجام دهید.

این محصول دارای ترکیبات معطر و ضد باکتریایی است که در کاهش بوی بد عرق مؤثر است.

برای استفاده از این محصول کافی است آن را بر روی پوست خود بمالید چون به‌راحتی و به‌سرعت جذب پوست می‌شود.

این محصول دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. از مزایای دئودورانت استیکی این است که روی لباس لکه رنگ ایجاد نمی‌کنند در نتیجه در شرایط مختلف و به شکل روزانه قابل‌استفاده هستند. همچنین از آنجا که دئودورانت استیکی چون معمولاً دارای مواد مرطوب‌کننده هستند از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند.

از معایب دئودورانت استیکی یکی این است که  معمولاً نسبت به دئودورانت‌های ضد عرق، بر روی تعریق بدن کنترل کمتری دارند. یکی دیگر اینکه ترکیبات موجود در آن ممکن است برای بعضی از افراد حساسیت‌زا باشد.

با همه این‌ها چون دئودورانت‌های استیکی استفاده راحت و کارایی خوبی دارند دارای محبوبیت زیادی هستند.

دئودورانت اسپری

دئودورانت اسپری

برای جلوگیری از پخش بوی بدن و ایجاد حس طراوت و تازگی می‌توانید از دئودورانت اسپری استفاده کنید. ازآنجاکه این محصولات عموماً دارای ترکیبات ضد باکتری و خوشبوکننده هستند در کاهش عرق و بوی ناخوشایند آن کمک‌کننده هستند. این محصولات از ترکیباتی مثل الکل، عطر و مواد ضد باکتری تولید می‌شوند. این محصول می‌تواند بدون آلومینیوم باشد و یا می‌تواند با فرمولاسیون ویژه‌ای برای استفاده افرادی باشد که دارای پوست حساس هستند.

اگر دارای پوست حساسی هستید توصیه می‌شود پیش از استفاده از چنین محصولاتی ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید و اگر دیدید با پوستتان سازگار است می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

دئودورانت اسپری معمولاً روی پوست تمیز و خشک، به‌ویژه در نواحی زیر بغل استفاده می‌شود. می‌توانید با خرید حوله مناسب، پس از استحمام و خشک‌کردن بدن به شیوه‌ی درست، از این محصول استفاده کنید.

ماندگاری تأثیر این محصول بر روی پوست، بسته به شرکت سازنده‌اش می‌تواند از چند ساعت تا ۲۴ ساعت و حتی بیشتر باشد.

دئودورانت‌های کرمی

دئودورانت‌های کرمی

در مقاله دئودورانت چیست به معرفی یکی دیگر از انواع دئودورانت ها می‌رسیم. همچنانکه از نامش پیداست این دئودورانت به شکل کرم یا پماد در بازار در دسترس است که معمولاً در تیوپ‌ها یا در قوطی‌های کوچک عرضه می‌شوند. بسیاری از افراد همیشه دنبال محصولاتی هستند که کمتر صنعتی بوده و بیشتر حاوی ترکیبات طبیعی باشند؛ اگر شما از آن دسته افراد هستید می‌توانید دئودورانت کرمی را در لیست خرید لوازم بهداشتی خود قرار دهید.

خبر خوب برای شما این است که از روغن‌های گیاهی، عصاره‌های گیاهی و مواد معدنی در ترکیبات این دئودورانت‌ها استفاده می‌شود. همچنین در ترکیبات دئودورانت کرمی از آلومینیوم که به‌عنوان یک ماده مضر از آن یاد می‌شود استفاده نمی‌شود و این موضوع می‌تواند دوست‌داران محصولات طبیعی را بیش‌ازپیش ترغیب کند تا این محصول را برگزینند.

این محصول به‌خوبی در کنترل بوی ناخوشایند بدن و ایجاد احساس تازگی هم بر روی پوست می‌تواند شما را راضی نگه دارد. مرطوب‌کننده هایی که در دئودورانت‌های کرمی استفاده می‌شود کمک می‌کنند که شما دارای پوست لطیف و نرمی باشید و ازآنجاکه دارای ترکیبات ملایمی هستند، برای پوست‌های حساس می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

در کنار ویژگی‌های مثبت، این دئودورانت در مقایسه با انواع دیگر دئودورانت ها دارای نقاط ضعفی هم هست؛ پوست ما برای جذب این محصول زمان بیشتری نیاز دارد، این امر ممکن است باعث ایجاد لک بر روی لباس در برخی موارد شود. دئودورانت کرمی برای افرادی که کم‌حوصله هستند یا در طول روز وقت کمی دارند محصول مناسبی نیست چون ممکن است در طول روز نیاز به استفاده مکرر از آن باشد تا تأثیر خود را حفظ کند.

برای استفاده از دئودورانت کرمی لازم است که پوست شما تمیز و خشک باشد. سپس مقدار کمی از آن را روی انگشت یا اپلیکاتور قرار دهید و آن را به زیر بغل و نواحی دیگر پوست به‌طور یکنواخت بمالید.

دئودورانت های رولی

دئودورانت های رولی

در میان انواع دئودورانت ها، دئودورانت‌های رولی از همه محبوب‌تر و مشتری‌پسندتر است. این دئودورانت به دلیل استفاده آسان و کارایی خوبی که دارد توانسته است خود را در دل مشتریان این محصولات جا کند. دارا بودن اپلیکاتور کارایی این محصول را بالابرده و استفاده راحت آن از ویژگی‌های خوب این دئودورانت است. این دئودورانت با ترکیبات ضد باکتریایی و خوشبوکننده خود در کنترل بوی بدن خیلی خوب عمل می‌کند و ازآنجاکه زمان کمی لازم دارد تا جذب پوست شود چسبندگی ایجاد نمی‌کند. بسته‌بندی این محصولات عموماً کوچک و قابل‌حمل است.

مانند اکثر دئودورانت ها، برای استفاده از این محصول هم، باید پوست تمیز و خشک باشد. آن را به‌آرامی در زیر بغل و نواحی دیگر پوست بمالید و کمی صبر کنید تا خشک شود.

ترکیبات اصلی دئودورانت‌ها

ترکیبات اصلی دئودورانت‌ها

شاید شما عبارت دئودورانت چیست را سرچ کرده‌اید و مایلید بدانید که واقعاً دئودورانت ها از چه چیزی ساخته شده‌اند و به عبارتی ترکیبات اصلی آن‌ها چیست. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

مواد ضد باکتری

– ترکیباتی مثل کلرهگزیدین و تریکلوزان وظیفه‌ی از بین بردن باکتری‌هایی را بر عهده دارند که بوی بد بدن را تولید می‌کنند.

عطرها

این ترکیبات همان کاری را انجام می‌دهند که از آن‌ها انتظار داریم؛ آن‌ها با تولید بوی خوش، بوی نامطبوع بدن را می‌پوشانند.

نرم‌کننده‌ها

یکی از انگیزه‌های استفاده از دئودورانت ها ایجاد نرمی و لطافت پوست است. احتمالا یکی از انگیزه های آقایان برای خرید افترشیو هم همین ایجاد نرمی و لطافت پوست است. برای ایجاد نرمی و لطافت پوست، در ترکیبات دئودورانت از گلیسیرین و آلوئه‌ورا به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌شود تا پوست را نرم و لطیف نگه‌دارند.

مواد نگهدارنده

برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و افزایش عمر مفید دئودورانت ها از موادی مثل پارابن‌ها به‌عنوان مواد نگهدارنده در ترکیبات آن‌ها استفاده می‌شوند.

نحوه عملکرد دئودورانت

نحوه عملکرد دئودورانت

به‌طورکلی این محصولات دو دسته اصلی ترکیبات فعال و ترکیبات غیرفعال را شامل می‌شوند. دسته اول ترکیبات فعال هستند. علاوه بر مواد ضد باکتری و عطرها که در بالا به آن‌ها اشاره شد یکی دیگر از ترکیبات فعال دئودورانت ها ترکیبات آلومینیوم است. ترکیباتی مثل آلومینیوم کلراید و آلومینیوم زیرکونیوم وظیفه‌ی کاهش تعریق را بر عهده دارند و این کار را با مسدود کردن غدد عرق انجام می‌دهند.

دسته دوم ترکیبات غیرفعال هستند:

ترکیبات غیرفعال درواقع نقش حامل و تثبیت‌کننده را ایفا می‌کنند و موارد زیر را در برمی‌گیرند:

الف: پایه‌های مایع مانند آب، الکل یا روغن‌های گیاهی که به‌عنوان حامل ترکیبات فعال عمل می‌کنند.

ب: امولسیفایرها که کار ترکیب کردن مواد روغنی و آبی را بر عهده دارند.

پ: پلیمرهایی مثل پلی‌اکریلات‌ها کار ایجاد بافت و ثبات محصول را بر عهده دارند و درنهایت از رنگ‌ها برای جذابیت ظاهری محصول استفاده می‌شود.

خنثی‌سازی بوی بد

به‌طورکلی ترکیبات فعال دئودورانت مسئولیت کنترل بوی بدن و ایجاد حس تازگی را بر عهده دارند.

جلوگیری از رشد باکتری‌ها

دئودورانت با استفاده از ترکیبات خاص ضد باکتریایی که در بالا توضیح داده شد از رشد باکتری‌ها روی پوست بدن جلوگیری می‌کند. این باکتری‌ها عامل اصلی تولید بوی بدن هستند و دئودورانت با متوقف کردن رشد آن‌ها درواقع تولید بوی بدن را متوقف می‌کند.

آیا دئودورانت باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود؟

وظیفه دئودورانت‌ها عموماً کاهش بوی بدن و کنترل عرق است. برای کاهش تعریق بدن از ترکیباتی استفاده می‌شود که به‌طور موقت منافذ پوست را می‌بندند. این ترکیبات معمولاً شامل آلومینیوم هستند؛ اما خبر خوب این است که مسدود شدن منافذ پوست دائمی نیست و پوست به‌طور طبیعی توانایی تنفس و ترشح مواد خود را حفظ می‌کند. درنهایت نگران سلامت پوست خود هستید یا پوست حساسی دارید، می‌توانید از دئودورانت‌های طبیعی یا بدون آلومینیوم استفاده کنید.

آیا استفاده طولانی‌مدت از دئودورانت مضر است؟

دئودورانت‌ها در طولانی‌مدت معمولاً برای عموم افراد بی‌خطر است، درهرصورت نهایت برخی نکات در استفاده از آن‌ها می‌تواند مفید باشد:

۱-در دسته‌ای از دئودورانت‌ها ترکیباتی مانند آلومینیوم، پارابن‌ها و عطرهای مصنوعی استفاده می‌شود، این ترکیبات ممکن است حساسیت خاصی را برای بعضی افراد ایجاد کند. برای جلوگیری از تحریک پوستی یا واکنش‌های آلرژیک بهتر است این افراد از دئودورانت ها استفاده مداوم نداشته باشند.

۲- نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از دئودورانت‌های دارای آلومینیوم می‌تواند تغییرات هورمونی ایجاد کند. هرچند برای تأیید این موضوع شواهد علمی کافی وجود ندارد.

۳-استفاده مداوم از دئودورانت‌ها ممکن است باعث تحریک یا خشکی پوست را در برخی افراد به دنبال داشته باشد. اگر شما پوست حساسی دارید از دئودورانت‌های طبیعی یا بدون عطر استفاده کنید.

۴- استفاده مداوم از دئودورانت ها ممکن است در برخی افراد تبدیل به عادت شود. این افراد ممکن است در صورت عدم استفاده، احساس ناراحتی کنند. دلیل این موضوع احتمالاً عادت به بوی خاص یا احساس تمیزی است.

سخن آخر

در پاسخ به این سوال که دئودورانت چیست؟ دانستیم که دئودورانت یکی از محصولات بهداشت فردی است که برای خوشبو کردن بدن و جلوگیری از پخش بوی ناخوشایند بدن از آن استفاده می شود. این محصول مانند عموم محصولات بهداشتی در انواع مختلفی تولید می شود. تفاوت آن با ضد عرق در این است که در کار غدد عرق دخالت نمی کند و دست آخر اینکه اگر پوست حساسی دارید از دئودورانت های طبیعی یا فاقد آلومینیوم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

دئودرانت چیست؟| انواع+ ترکیبات +نحوه عملکرد
21 شهریور 1403
/
288 بازدید

دئودورانت چیست؟

فهرست مطالب

امروزه که اهمیت روابط اجتماعی و بهداشت فردی برای نوع بشر بسیار روشن شده است، به همان نسبت، میزان استفاده از محصولات بهداشتی هم در بین مردم بالا گرفته است. شرکت های سازنده محصولات بهداشتی که به این موضوع واقف هستند تلاش می کنند به تمام نیازهای بهداشت فردی افراد پاسخ دهند. یکی از این محصولات پرطرفدار، دئودورانت ها هستند.

دئودورانت چیست؟

دئودورانت چیست؟

دئودورانت چیست؟یکی از مهم‌ترین لوازم بهداشتی که افراد برای حفظ بهداشت شخصی و جلوگیری از بوی نامطبوع بدن از آن استفاده می‌کنند دئودورانت‌ها هستند. دئودورانت علاوه بر جلوگیری از پخش بوی ناخوشایند عرق بدن، به شخص حس طراوت و سرزندگی می‌بخشند. در این مقاله از بانی مگ، ضمن بررسی انواع مختلف دئودورانت‌ها، برای انتخاب و استفاده از این محصول دنیای مدرن، نکاتی را با هم مرور خواهیم کرد.

تفاوت دئودورانت با ضد عرق

برای بسیاری از مردم، دئودورانت همان ضد عرق است، شاید شما خواننده عزیز هم از آن دسته باشید! اما باید بگویم که این تصور عمومی اشتباه است. دئودورانت ها با ضد عرق‌ها تفاوت ساختاری دارند، عملکردشان فرق می‌کنند و هدفشان متفاوت است. در حالیکه دئودورانت ها عموماً برای مقابله با بوی بدن به کار گرفته می‌شوند، وظیفه‌ی اصلی ضد عرق‌ها جلوگیری از عرق کردن بدن است. دئودورانت ها دارای ترکیبات خاصی هستند که علاوه بر خوشبو کردن بدن، وظیفه‌ی کاهش رشد باکتری‌ها را بر عهده دارند؛ اما ضد عرق‌ها بهترین دفاع را در حمله می‌بینند و با استفاده از ترکیباتی مانند آلومینیوم با مسدود کردن غدد عرق، تولید عرق توسط این غدد را محدود می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، هدف دئودورانت ها خوشبو کردن بدن است اما ضد عرق‌ها علاوه بر خوشبوکنندگی، سعی می‌کنند تعریق بدن را هم کاهش دهند. به نظر می‌رسد دئودورانت ها یک برتری بر ضد عرق‌ها دارند و آن این است که در عملکرد طبیعی بدن دخالتی ندارند.

 انواع دئودورانت

مانند هر محصول دیگری در لیست خرید لوازم بهداشتی، شما می‌توانید انواع مختلفی از دئودورانت را در بازار عرصه محصولات بهداشتی پیدا کنید. در ادامه به انواع مختلف این محصول می‌پردازیم تا شما بتوانید با آگاهی بهتری به خرید دئودورانت بپردازید.

دئودورانت استیکی

دئودورانت استیکی

یکی از انواع معمول دئودورانت‌ها، دئودورانت استیکی است. این محصول به شکل جامد و در قالب یک استیک در فروشگاه‌های عرضه محصولات بهداشتی در دسترس است و شما می‌توانید مانند خرید مسواک یا خرید خمیردندان، خرید دئودورانت را نیز به‌راحتی و سهولت انجام دهید.

این محصول دارای ترکیبات معطر و ضد باکتریایی است که در کاهش بوی بد عرق مؤثر است.

برای استفاده از این محصول کافی است آن را بر روی پوست خود بمالید چون به‌راحتی و به‌سرعت جذب پوست می‌شود.

این محصول دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. از مزایای دئودورانت استیکی این است که روی لباس لکه رنگ ایجاد نمی‌کنند در نتیجه در شرایط مختلف و به شکل روزانه قابل‌استفاده هستند. همچنین از آنجا که دئودورانت استیکی چون معمولاً دارای مواد مرطوب‌کننده هستند از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند.

از معایب دئودورانت استیکی یکی این است که  معمولاً نسبت به دئودورانت‌های ضد عرق، بر روی تعریق بدن کنترل کمتری دارند. یکی دیگر اینکه ترکیبات موجود در آن ممکن است برای بعضی از افراد حساسیت‌زا باشد.

با همه این‌ها چون دئودورانت‌های استیکی استفاده راحت و کارایی خوبی دارند دارای محبوبیت زیادی هستند.

دئودورانت اسپری

دئودورانت اسپری

برای جلوگیری از پخش بوی بدن و ایجاد حس طراوت و تازگی می‌توانید از دئودورانت اسپری استفاده کنید. ازآنجاکه این محصولات عموماً دارای ترکیبات ضد باکتری و خوشبوکننده هستند در کاهش عرق و بوی ناخوشایند آن کمک‌کننده هستند. این محصولات از ترکیباتی مثل الکل، عطر و مواد ضد باکتری تولید می‌شوند. این محصول می‌تواند بدون آلومینیوم باشد و یا می‌تواند با فرمولاسیون ویژه‌ای برای استفاده افرادی باشد که دارای پوست حساس هستند.

اگر دارای پوست حساسی هستید توصیه می‌شود پیش از استفاده از چنین محصولاتی ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید و اگر دیدید با پوستتان سازگار است می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

دئودورانت اسپری معمولاً روی پوست تمیز و خشک، به‌ویژه در نواحی زیر بغل استفاده می‌شود. می‌توانید با خرید حوله مناسب، پس از استحمام و خشک‌کردن بدن به شیوه‌ی درست، از این محصول استفاده کنید.

ماندگاری تأثیر این محصول بر روی پوست، بسته به شرکت سازنده‌اش می‌تواند از چند ساعت تا ۲۴ ساعت و حتی بیشتر باشد.

دئودورانت‌های کرمی

دئودورانت‌های کرمی

در مقاله دئودورانت چیست به معرفی یکی دیگر از انواع دئودورانت ها می‌رسیم. همچنانکه از نامش پیداست این دئودورانت به شکل کرم یا پماد در بازار در دسترس است که معمولاً در تیوپ‌ها یا در قوطی‌های کوچک عرضه می‌شوند. بسیاری از افراد همیشه دنبال محصولاتی هستند که کمتر صنعتی بوده و بیشتر حاوی ترکیبات طبیعی باشند؛ اگر شما از آن دسته افراد هستید می‌توانید دئودورانت کرمی را در لیست خرید لوازم بهداشتی خود قرار دهید.

خبر خوب برای شما این است که از روغن‌های گیاهی، عصاره‌های گیاهی و مواد معدنی در ترکیبات این دئودورانت‌ها استفاده می‌شود. همچنین در ترکیبات دئودورانت کرمی از آلومینیوم که به‌عنوان یک ماده مضر از آن یاد می‌شود استفاده نمی‌شود و این موضوع می‌تواند دوست‌داران محصولات طبیعی را بیش‌ازپیش ترغیب کند تا این محصول را برگزینند.

این محصول به‌خوبی در کنترل بوی ناخوشایند بدن و ایجاد احساس تازگی هم بر روی پوست می‌تواند شما را راضی نگه دارد. مرطوب‌کننده هایی که در دئودورانت‌های کرمی استفاده می‌شود کمک می‌کنند که شما دارای پوست لطیف و نرمی باشید و ازآنجاکه دارای ترکیبات ملایمی هستند، برای پوست‌های حساس می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

در کنار ویژگی‌های مثبت، این دئودورانت در مقایسه با انواع دیگر دئودورانت ها دارای نقاط ضعفی هم هست؛ پوست ما برای جذب این محصول زمان بیشتری نیاز دارد، این امر ممکن است باعث ایجاد لک بر روی لباس در برخی موارد شود. دئودورانت کرمی برای افرادی که کم‌حوصله هستند یا در طول روز وقت کمی دارند محصول مناسبی نیست چون ممکن است در طول روز نیاز به استفاده مکرر از آن باشد تا تأثیر خود را حفظ کند.

برای استفاده از دئودورانت کرمی لازم است که پوست شما تمیز و خشک باشد. سپس مقدار کمی از آن را روی انگشت یا اپلیکاتور قرار دهید و آن را به زیر بغل و نواحی دیگر پوست به‌طور یکنواخت بمالید.

دئودورانت های رولی

دئودورانت های رولی

در میان انواع دئودورانت ها، دئودورانت‌های رولی از همه محبوب‌تر و مشتری‌پسندتر است. این دئودورانت به دلیل استفاده آسان و کارایی خوبی که دارد توانسته است خود را در دل مشتریان این محصولات جا کند. دارا بودن اپلیکاتور کارایی این محصول را بالابرده و استفاده راحت آن از ویژگی‌های خوب این دئودورانت است. این دئودورانت با ترکیبات ضد باکتریایی و خوشبوکننده خود در کنترل بوی بدن خیلی خوب عمل می‌کند و ازآنجاکه زمان کمی لازم دارد تا جذب پوست شود چسبندگی ایجاد نمی‌کند. بسته‌بندی این محصولات عموماً کوچک و قابل‌حمل است.

مانند اکثر دئودورانت ها، برای استفاده از این محصول هم، باید پوست تمیز و خشک باشد. آن را به‌آرامی در زیر بغل و نواحی دیگر پوست بمالید و کمی صبر کنید تا خشک شود.

ترکیبات اصلی دئودورانت‌ها

ترکیبات اصلی دئودورانت‌ها

شاید شما عبارت دئودورانت چیست را سرچ کرده‌اید و مایلید بدانید که واقعاً دئودورانت ها از چه چیزی ساخته شده‌اند و به عبارتی ترکیبات اصلی آن‌ها چیست. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

مواد ضد باکتری

– ترکیباتی مثل کلرهگزیدین و تریکلوزان وظیفه‌ی از بین بردن باکتری‌هایی را بر عهده دارند که بوی بد بدن را تولید می‌کنند.

عطرها

این ترکیبات همان کاری را انجام می‌دهند که از آن‌ها انتظار داریم؛ آن‌ها با تولید بوی خوش، بوی نامطبوع بدن را می‌پوشانند.

نرم‌کننده‌ها

یکی از انگیزه‌های استفاده از دئودورانت ها ایجاد نرمی و لطافت پوست است. احتمالا یکی از انگیزه های آقایان برای خرید افترشیو هم همین ایجاد نرمی و لطافت پوست است. برای ایجاد نرمی و لطافت پوست، در ترکیبات دئودورانت از گلیسیرین و آلوئه‌ورا به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌شود تا پوست را نرم و لطیف نگه‌دارند.

مواد نگهدارنده

برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و افزایش عمر مفید دئودورانت ها از موادی مثل پارابن‌ها به‌عنوان مواد نگهدارنده در ترکیبات آن‌ها استفاده می‌شوند.

نحوه عملکرد دئودورانت

نحوه عملکرد دئودورانت

به‌طورکلی این محصولات دو دسته اصلی ترکیبات فعال و ترکیبات غیرفعال را شامل می‌شوند. دسته اول ترکیبات فعال هستند. علاوه بر مواد ضد باکتری و عطرها که در بالا به آن‌ها اشاره شد یکی دیگر از ترکیبات فعال دئودورانت ها ترکیبات آلومینیوم است. ترکیباتی مثل آلومینیوم کلراید و آلومینیوم زیرکونیوم وظیفه‌ی کاهش تعریق را بر عهده دارند و این کار را با مسدود کردن غدد عرق انجام می‌دهند.

دسته دوم ترکیبات غیرفعال هستند:

ترکیبات غیرفعال درواقع نقش حامل و تثبیت‌کننده را ایفا می‌کنند و موارد زیر را در برمی‌گیرند:

الف: پایه‌های مایع مانند آب، الکل یا روغن‌های گیاهی که به‌عنوان حامل ترکیبات فعال عمل می‌کنند.

ب: امولسیفایرها که کار ترکیب کردن مواد روغنی و آبی را بر عهده دارند.

پ: پلیمرهایی مثل پلی‌اکریلات‌ها کار ایجاد بافت و ثبات محصول را بر عهده دارند و درنهایت از رنگ‌ها برای جذابیت ظاهری محصول استفاده می‌شود.

خنثی‌سازی بوی بد

به‌طورکلی ترکیبات فعال دئودورانت مسئولیت کنترل بوی بدن و ایجاد حس تازگی را بر عهده دارند.

جلوگیری از رشد باکتری‌ها

دئودورانت با استفاده از ترکیبات خاص ضد باکتریایی که در بالا توضیح داده شد از رشد باکتری‌ها روی پوست بدن جلوگیری می‌کند. این باکتری‌ها عامل اصلی تولید بوی بدن هستند و دئودورانت با متوقف کردن رشد آن‌ها درواقع تولید بوی بدن را متوقف می‌کند.

آیا دئودورانت باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود؟

وظیفه دئودورانت‌ها عموماً کاهش بوی بدن و کنترل عرق است. برای کاهش تعریق بدن از ترکیباتی استفاده می‌شود که به‌طور موقت منافذ پوست را می‌بندند. این ترکیبات معمولاً شامل آلومینیوم هستند؛ اما خبر خوب این است که مسدود شدن منافذ پوست دائمی نیست و پوست به‌طور طبیعی توانایی تنفس و ترشح مواد خود را حفظ می‌کند. درنهایت نگران سلامت پوست خود هستید یا پوست حساسی دارید، می‌توانید از دئودورانت‌های طبیعی یا بدون آلومینیوم استفاده کنید.

آیا استفاده طولانی‌مدت از دئودورانت مضر است؟

دئودورانت‌ها در طولانی‌مدت معمولاً برای عموم افراد بی‌خطر است، درهرصورت نهایت برخی نکات در استفاده از آن‌ها می‌تواند مفید باشد:

۱-در دسته‌ای از دئودورانت‌ها ترکیباتی مانند آلومینیوم، پارابن‌ها و عطرهای مصنوعی استفاده می‌شود، این ترکیبات ممکن است حساسیت خاصی را برای بعضی افراد ایجاد کند. برای جلوگیری از تحریک پوستی یا واکنش‌های آلرژیک بهتر است این افراد از دئودورانت ها استفاده مداوم نداشته باشند.

۲- نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از دئودورانت‌های دارای آلومینیوم می‌تواند تغییرات هورمونی ایجاد کند. هرچند برای تأیید این موضوع شواهد علمی کافی وجود ندارد.

۳-استفاده مداوم از دئودورانت‌ها ممکن است باعث تحریک یا خشکی پوست را در برخی افراد به دنبال داشته باشد. اگر شما پوست حساسی دارید از دئودورانت‌های طبیعی یا بدون عطر استفاده کنید.

۴- استفاده مداوم از دئودورانت ها ممکن است در برخی افراد تبدیل به عادت شود. این افراد ممکن است در صورت عدم استفاده، احساس ناراحتی کنند. دلیل این موضوع احتمالاً عادت به بوی خاص یا احساس تمیزی است.

سخن آخر

در پاسخ به این سوال که دئودورانت چیست؟ دانستیم که دئودورانت یکی از محصولات بهداشت فردی است که برای خوشبو کردن بدن و جلوگیری از پخش بوی ناخوشایند بدن از آن استفاده می شود. این محصول مانند عموم محصولات بهداشتی در انواع مختلفی تولید می شود. تفاوت آن با ضد عرق در این است که در کار غدد عرق دخالت نمی کند و دست آخر اینکه اگر پوست حساسی دارید از دئودورانت های طبیعی یا فاقد آلومینیوم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد