1 مهر 1403
/
127 بازدید
راهنمای کامل استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی
راهنمای کامل استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی

فهرست مطالب

دوربین‌های موبایل به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند با دوربین کامپکت و حتی DSLR رقابت کنند و تنه به تنه‌ی آن‌ها بزنند. با در دسترس بودن موبایل برای همه‌ی افراد، علاقه به عکاسی و فیلمبرداری با آن نیز بسیار رواج یافته و به یکی از معیارهای اصلی برای خرید موبایل بدل شده است. در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم شما را با اصطلاحات و ویژگی‌های دوربین‌های موبایل آشنا کنیم و راهکارهایی برای ثبت تصاویر بهتر ارائه دهیم. اگر شما هم به موبایل‌گرافی علاقه دارید تا انتها با ما همراه باشید.

استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی

با بالاتر رفتن کیفیت دوربین‌های گوشی و اضافه شدن قابلیت‌های متنوع به آن، حوزه‌ی جدیدی در عکاسی و فیلمبرداری به نام موبایل‌گرافی شکل گرفته است و بسیاری از کاربران در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. برای این که بتوانید از تمام قابلیت‌های دوربین گوشی استفاده کنید و بالاترین کیفیت را در خروجی داشته باشید، باید با قابلیت‌های مختلف دوربین گوشی آشنا شوید.

آشنایی با قابلیت‌های دوربین گوشی

پیش از استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی باید با آن‌ها آشنا شده و یک‌به‌یک آن‌ها را بشناسیم. در ابتدا باید بدانیم که دوربین اصلی و دوربین سلفی چیست؛ همچنین با انواع دوربین‌ها آشنا شویم. در ادامه باید قابلیت‌های مختلف گوشی مانند زوم اپتیکال و دیجیتال، فوکوس خودکار و تشخیص چهره را بشناسیم.

آشنایی با حالت‌های مختلف عکاسی مانند پرتره، عکاسی در شب و عکاسی پانوراما نیز از دیگر مواردی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت. همچنین نکاتی را برای عکاسی و فیلمبرداری بهتر مانند نورپردازی مناسب، ترکیب‌بندی، استفاده از خطوط راهنما و تنظیمات دستی را به‌طور مختصر بررسی خواهیم کرد. در پایان نیز برخی اپلیکیشن‌ها برای ویرایش و بهبود کیفیت عکس‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی

دوربین اصلی اشاره به دوربینی دارد که در پنل پشتی گوشی قرار می‌گیرد و معمولاً رزولوشن و کیفیت بیشتری نسبت به دوربین سلفی دارد؛ البته که چند سالی است در پنل پشتی گوشی، شاهد چند دوربین هستیم. بیشتر گوشی‌ها حداقل ۲ سنسور مختلف را در ماژول دوربین خود جای داده‌اند. این دوربین‌ها می‌تواند شامل دوربین اصلی، دوربین فوق عریض با میدان دید بزرگ‌تر، دوربین‌های تله‌فوتو و پریسکوپی برای داشتن زوم اپتیکال، دوربین ماکرو برای ثبت تصاویر از فاصله‌ی نزدیک و یا انواع سنسورهای تشخیص عمق تصویر باشند.

بسته به سوژه‌ی عکاسی خود می‌توانید از دوربین‌های مختلف موجود در گوشی استفاده کنید. برای نمونه اگر می‌خواهید میدان دید وسیع‌تری داشته باشید، بهتر است از دوربین فوق عریض استفاده کنید. هرچند که کیفیت دوربین‌های ثانویه، به‌خصوص در گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده، بسیار پایین‌تر از دوربین اصلی است و اگر می‌خواهید کیفیت تصویر بالاتری داشته باشید، بهتر است فقط از دوربین اصلی استفاده کنید.

دوربین سلفی

با ظهور شبکه‌های اجتماعی، علاقه به عکاسی از خود، بسیار رواج پیدا کرد و همین امر موجب پدیدار شدن دوربین‌های سلفی شد. دوربین‌های سلفی در جلوی گوشی و معمولاً در بالای نمایشگر قرار می‌گیرند. با کم شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر، حالا دوربین‌های سلفی در حفره‌هایی که ناچ یا پانچ نامیده می‌شوند قرار می‌گیرند. با استفاده از دوربین‌های سلفی می‌توان از خود و یا در زوایای بزرگ‌تر، از چند نفر، عکس‌های پرتره یا دسته‌جمعی گرفت.

زوم اپتیکال و دیجیتال

زوم به معنای بزرگ‌نمایی تصویر است و در دوربین‌های مختلف به دو شکل اپتیکال و دیجیتال وجود دارد. تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال در این است که در زوم اپتیکال پس از بزرگ‌نمایی، تصویر دچار افت کیفیت نمی‌شود؛ اما در زوم دیجیتال این مشکل وجود دارد. زوم اپتیکال تنها در دوربین‌هایی با فاصله کانونی متغیر امکان‌پذیر است و زوم با تغییر فاصله کانونی انجام می‌شود؛ اما در زوم دیجیتال، قسمتی از تصویر برش داده‌شده و همان قسمت بزرگ‌نمایی می‌شود که این امر موجب کاهش کیفیت تصویر خواهد شد. جهت داشتن عکس‌های شارپ و باکیفیت، بهتر است از زوم دیجیتال استفاده نکنید و تنها درصورتی‌که گوشی شما زوم اپتلیکال دارد، از این قابلیت استفاده کنید.

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار

فوکوس به معنای تمرکز روی یک سوژه است و با استفاده از این قابلیت شفافیت یک قسمت از تصویر بیشتر می‌شود و سایر قسمت‌ها به‌صورت تار و بلر (Blur) درمی‌آیند. قابلیت فوکوس خودکار این کار را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و سوژه‌های موردنظر را تشخیص داده و روی آن‌ها فوکوس می‌کند. قابلیت فوکوس خودکار تقریباً در تمام دوربین‌های گوشی‌های هوشمند امروزی دیده می‌شود و نماد آن AF است که مخفف واژه‌ی Auto Focus است. البته خود تکنولوژی فوکوس خودکار دارای انواع مختلفی است که مرسوم‌ترین آن فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) است که در بیشتر گوشی‌های موبایل به کار می‌رود.

تشخیص چهره

از دیگر قابلیت‌های دوربین‌های گوشی، قابلیت تشخیص چهره (Face Detection) است که هنگامی‌که مشغول عکس‌برداری از افراد هستید، دوربین چهره آن‌ها را شناسایی می‌کند و یک کادر مربعی دور سر آن‌ها می‌اندازد. با استفاده از قابلیت تشخیص چهره می‌توان روی صورت افراد فوکوس کرد و نورپردازی بهتری روی چهره‌ی آن‌ها انجام داد. اگر سوژه‌ی عکاسی شما افراد هستند، بهتر است این گزینه فعال باشد.

حالت‌های عکاسی مختلف (پرتره، شب، پانوراما و …)

حالت‌های عکاسی مختلفی مانند عکاسی پرتره، عکاسی در شب و عکاسی پانوراما در دوربین موبایل وجود دارد که تقریباً در تمامی گوشی‌ها دیده می‌شود. در صورت نیاز به عکاسی در هر حالت، می‌تواند دوربین گوشی را روی آن تنظیم کرده و به عکاسی بپردازید.

عکاسی پرتره شاخه‌ای از عکاسی است که به عکاسی از چهره‌ی انسان می‌پردازد و در آن از نمای نزدیک، فقط از صورت و یا بالاتنه عکاسی می‌شود و تمرکز و فوکوس روی صورت است و پس‌زمینه و سایر نقاط عکس تار می‌شود.

عکاسی در شب حالت دیگری از عکاسی با دوربین‌های موبایل است که در آن مدت‌زمان نوردهی به لنز بیشتر از حالت عکاسی عادی است تا کمبود نور جبران شود. همچنین با استفاده از پردازش‌های نرم‌افزاری در رنگ‌ها اغراق می‌شود تا تصاویر روشن‌تری به دست آید.

عکاسی پانوراما هم یکی از محبوب‌ترین حالت‌های عکاسی است که در آن نرم‌افزار دوربین گوشی از شما می‌خواهد تا دوربین گوشی را در یک مسیر مستقیم حرکت دهید و با ثبت چندین عکس و کنار هم قرار دادن آن‌ها، درنهایت یک عکس با میدان دید بزرگ، حتی تا ۳۶۰ درجه به شما تحویل خواهد داد.

ضبط ویدیو

ضبط ویدیو

دوربین گوشی‌های موبایل در کنار عکاسی، قابلیت فیلمبرداری را هم داشته و البته با بالاتر رفتن کیفیت دوربین‌ها، حتی توانایی ضبط فیلم‌های Full HD و ۴K با فریم‌ریت‌های بالا برای تصاویر اسلوموشن و سوپر اسلوموشن را نیز دارند. این گزینه‌ها را می‌توانید در حالت‌های مختلف فیلمبرداری پیدا کنید. همچنین در گوشی‌های پرچمدار حالت‌های سینمایی نیز در دسترس است که با استفاده از آن‌ها می‌توان به ساخت فیلم و موزیک ویدیو پرداخت.

حتی اپل هم در روزهای اخیر، برای نشان دادن قدرت دوربین سری ۱۶ آیفون، یک موزیک ویدیو را با همکاری خواننده‌ی کانادایی معروف، ویکند (The Weeknd) و تنها با استفاده از دوربین‌های آیفون ۱۶ پرومکس ضبط و تولید کرد و در مراسم معارفه‌ی این گوشی‌ها به نمایش گذاشت. البته دسترسی به چنین قابلیت‌هایی به دلیل قیمت گوشی آیفون و همچنین مسئله‌ی رجیستری، در کشور ما دشوار است.

گزینه‌ی هایپرلپس نیز از دیگر حالت‌های فیلمبرداری است که با استفاده از آن می‌توانید گذر ساعت‌های طولانی را تنها در چند ثانیه داشته باشید. برای ضبط این حالت باید گوشی را برای چند دقیقه یا چند ساعت به‌صورت ثابت در یک نقطه قرار دهید تا به ضبط ویدئو مشغول شود.

نکات مهم برای عکاسی با دوربین گوشی

در کنار آشنایی با ویژگی‌های مختلف عکاسی دوربین گوشی‌های موبایل، نکات دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان تصاویر جذاب‌تر و باکیفیت‌تری را ثبت کرد. در ادامه چند مورد از این نکات را بررسی خواهیم کرد.

نورپردازی مناسب

داشتن یک تصویر باکیفیت و پر از جزئیات نیازمند نورپردازی مناسب است. بسیاری از دوربین‌های گوشی‌های موبایل در محیط‌های بیرونی و در روشنایی روز عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند و تصاویر ثبت‌شده با آن‌ها جزئیات بسیاری دارد؛ حال همین دوربین‌ها در محیط‌های داخلی و یا شرایط نوری ضعیف، دچار افت عملکرد می‌شوند. در اینجا اهمیت نورپردازی مناسب نمایان می‌شود. پس لازم است برای داشتن تصویر مناسب یا از نور طبیعی استفاده کنید و یا اگر شرایط نوری مناسب نیستید، با استفاده از ابزارهای نورپردازی شرایط نوری مناسب را فراهم کنید.

ترکیب‌بندی عکس

ترکیب‌بندی به چینش و کنار هم قرار دادن اجزای یک عکس گفته می‌شود و به‌نوعی، نحوه‌ی ارتباط گرفتن عکاس با سوژه و محیط را نشان می‌دهد. عناصر مختلفی در ترکیب‌بندی وجود دارند که می‌توان به خط، شکل و فرم، فضا، رنگ، بافت و ارزش اشاره کرد. اصول و قواعد ترکیب‌بندی به یافتن تعادل، تناسب و هارمونی میان عناصر ترکیب‌بندی می‌پردازد. ترکیب‌بندی خود موضوعی بسیار مفصل است و یادگیری آن نیازمند آموزش و تمرین است و می‌تواند در پایه‌گذاری سبک شخصی عکاسی بسیار تأثیرگذار باشد. توجه به ترکیب‌بندی و گنجاندن عناصر تصویر به شیوه‌ای هنرمندانه در کنار یکدیگر، می‌تواند زیبایی خاصی به‌عکس شما ببخشد.

استفاده از خطوط راهنما

استفاده از خطوط راهنما

خطوط راهنما می‌تواند هم با استفاده از عناصر و اجزای تصویر تعریف شود و هم می‌توان به‌وسیله‌ی تنظیمات نرم‌افزار دوربین گوشی، خطوط راهنمایی را روی تصویر پیاده کرد. خطوط راهنمای طبیعی نیازمند دید فنی و تجربه‌ی بسیار بالا در عکاسی است؛ اما اگر عکاس آماتوری هستید، می‌توانید در تنظیمات نرم‌افزار دوربین گوشی، خطوط راهنما را فعال کنید و به‌وسیله‌ی آن‌ها سوژه را در مرکز تصویر و توجه قرار دهید. خطوط راهنمای دوربین گوشی در حالت‌های مختلفی وجود دارند و می‌توانند تصویر را به ۹، ۱۶ و یا ۲۵ قسمت مساوی تقسیم کنند تا به‌وسیله‌ی آن‌ها سوژه‌ها را در جایی که می‌خواهید، قرار دهید.

تنظیمات دستی

تقریباً در تمام گوشی‌های موبایل تنظیمات دستی دوربین وجود دارد و با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان ایزو (ISO) بالانس نور سفید (White Balance)، فوکوس دستی و سایر تنظیمات را انجام دهید. با انجام تغییرات روی این گزینه‌ها، می‌توانید میزان روشنایی و گرمی و سردی دلخواه را روی عکس پیاده کنید. همچنین در برخی گوشی‌های رده بالاتر، امکان عکاسی با فرمت خام (RAW) وجود دارد که هیچ‌گونه پردازش نرم‌افزاری روی عکس‌ها صورت نمی‌گیرد. این مورد به درد عکاسانی می‌خورد که دوست دارند سبک نوری و رنگی دلخواه خود را به‌وسیله‌ی نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ روی عکس‌ها پیاده کنند.

بهبود کیفیت عکس‌ها با اپلیکیشن‌ها

بهبود کیفیت عکس‌ها با اپلیکیشن‌ها

در کنار استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی، اپلیکیشن‌های بسیاری برای ویرایش و بهبود کیفیت عکس‌ها روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS وجود دارد که نام بردن همه‌ی آن‌ها غیرممکن است. ازجمله بهترین اپلیکیشن‌ها، SnapSeed است که به دلیل داشتن امکانات فراوان، به آن لقب فتوشاپ موبایل را داده‌اند. از دیگر اپلیکیشن‌های ویرایش عکس می‌توان به نرم‌افزار PicsArt اشاره کرد که در سال‌های اخیر با هوش مصنوعی ادغام‌شده و به‌راحتی می‌تواند تغییرات دلخواه را روی عکس‌های شما اعمال کند. از دیگر اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان به VSCO، Lightroom و Gimp برای افزایش کیفیت عکس اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی پرداختیم و ویژگی‌های مختلف را معرفی کردیم؛ همچنین در ادامه راهکارهایی برای بهبود کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دوربین‌ها ارائه کردیم که البته هر یک از این ویژگی‌ها و راهکارها می‌توانند به‌صورت مفصل‌تر موردبررسی قرار گیرند. اگرچه که دوربین گوشی‌های موبایل نمی‌توانند جای دوربین‌های DSLR را بگیرند، اما با پیشرفت فناوری‌های مختلف، این اختلاف در کیفیت عکس‌ها کمتر و کمتر شده است. خرید لوازم جانبی موبایل که به‌طور ویژه برای عکاسی ساخته‌شده‌اند، می‌تواند لذت عکاسی با موبایل را دوچندان کند. آیا شما هم تجربه‌ی موبایل‌گرافی دارید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

راهنمای کامل استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی
1 مهر 1403
/
127 بازدید

راهنمای کامل استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی

فهرست مطالب

دوربین‌های موبایل به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند با دوربین کامپکت و حتی DSLR رقابت کنند و تنه به تنه‌ی آن‌ها بزنند. با در دسترس بودن موبایل برای همه‌ی افراد، علاقه به عکاسی و فیلمبرداری با آن نیز بسیار رواج یافته و به یکی از معیارهای اصلی برای خرید موبایل بدل شده است. در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم شما را با اصطلاحات و ویژگی‌های دوربین‌های موبایل آشنا کنیم و راهکارهایی برای ثبت تصاویر بهتر ارائه دهیم. اگر شما هم به موبایل‌گرافی علاقه دارید تا انتها با ما همراه باشید.

استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی

با بالاتر رفتن کیفیت دوربین‌های گوشی و اضافه شدن قابلیت‌های متنوع به آن، حوزه‌ی جدیدی در عکاسی و فیلمبرداری به نام موبایل‌گرافی شکل گرفته است و بسیاری از کاربران در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. برای این که بتوانید از تمام قابلیت‌های دوربین گوشی استفاده کنید و بالاترین کیفیت را در خروجی داشته باشید، باید با قابلیت‌های مختلف دوربین گوشی آشنا شوید.

آشنایی با قابلیت‌های دوربین گوشی

پیش از استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی باید با آن‌ها آشنا شده و یک‌به‌یک آن‌ها را بشناسیم. در ابتدا باید بدانیم که دوربین اصلی و دوربین سلفی چیست؛ همچنین با انواع دوربین‌ها آشنا شویم. در ادامه باید قابلیت‌های مختلف گوشی مانند زوم اپتیکال و دیجیتال، فوکوس خودکار و تشخیص چهره را بشناسیم.

آشنایی با حالت‌های مختلف عکاسی مانند پرتره، عکاسی در شب و عکاسی پانوراما نیز از دیگر مواردی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت. همچنین نکاتی را برای عکاسی و فیلمبرداری بهتر مانند نورپردازی مناسب، ترکیب‌بندی، استفاده از خطوط راهنما و تنظیمات دستی را به‌طور مختصر بررسی خواهیم کرد. در پایان نیز برخی اپلیکیشن‌ها برای ویرایش و بهبود کیفیت عکس‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی

دوربین اصلی اشاره به دوربینی دارد که در پنل پشتی گوشی قرار می‌گیرد و معمولاً رزولوشن و کیفیت بیشتری نسبت به دوربین سلفی دارد؛ البته که چند سالی است در پنل پشتی گوشی، شاهد چند دوربین هستیم. بیشتر گوشی‌ها حداقل ۲ سنسور مختلف را در ماژول دوربین خود جای داده‌اند. این دوربین‌ها می‌تواند شامل دوربین اصلی، دوربین فوق عریض با میدان دید بزرگ‌تر، دوربین‌های تله‌فوتو و پریسکوپی برای داشتن زوم اپتیکال، دوربین ماکرو برای ثبت تصاویر از فاصله‌ی نزدیک و یا انواع سنسورهای تشخیص عمق تصویر باشند.

بسته به سوژه‌ی عکاسی خود می‌توانید از دوربین‌های مختلف موجود در گوشی استفاده کنید. برای نمونه اگر می‌خواهید میدان دید وسیع‌تری داشته باشید، بهتر است از دوربین فوق عریض استفاده کنید. هرچند که کیفیت دوربین‌های ثانویه، به‌خصوص در گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده، بسیار پایین‌تر از دوربین اصلی است و اگر می‌خواهید کیفیت تصویر بالاتری داشته باشید، بهتر است فقط از دوربین اصلی استفاده کنید.

دوربین سلفی

با ظهور شبکه‌های اجتماعی، علاقه به عکاسی از خود، بسیار رواج پیدا کرد و همین امر موجب پدیدار شدن دوربین‌های سلفی شد. دوربین‌های سلفی در جلوی گوشی و معمولاً در بالای نمایشگر قرار می‌گیرند. با کم شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر، حالا دوربین‌های سلفی در حفره‌هایی که ناچ یا پانچ نامیده می‌شوند قرار می‌گیرند. با استفاده از دوربین‌های سلفی می‌توان از خود و یا در زوایای بزرگ‌تر، از چند نفر، عکس‌های پرتره یا دسته‌جمعی گرفت.

زوم اپتیکال و دیجیتال

زوم به معنای بزرگ‌نمایی تصویر است و در دوربین‌های مختلف به دو شکل اپتیکال و دیجیتال وجود دارد. تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال در این است که در زوم اپتیکال پس از بزرگ‌نمایی، تصویر دچار افت کیفیت نمی‌شود؛ اما در زوم دیجیتال این مشکل وجود دارد. زوم اپتیکال تنها در دوربین‌هایی با فاصله کانونی متغیر امکان‌پذیر است و زوم با تغییر فاصله کانونی انجام می‌شود؛ اما در زوم دیجیتال، قسمتی از تصویر برش داده‌شده و همان قسمت بزرگ‌نمایی می‌شود که این امر موجب کاهش کیفیت تصویر خواهد شد. جهت داشتن عکس‌های شارپ و باکیفیت، بهتر است از زوم دیجیتال استفاده نکنید و تنها درصورتی‌که گوشی شما زوم اپتلیکال دارد، از این قابلیت استفاده کنید.

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار

فوکوس به معنای تمرکز روی یک سوژه است و با استفاده از این قابلیت شفافیت یک قسمت از تصویر بیشتر می‌شود و سایر قسمت‌ها به‌صورت تار و بلر (Blur) درمی‌آیند. قابلیت فوکوس خودکار این کار را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و سوژه‌های موردنظر را تشخیص داده و روی آن‌ها فوکوس می‌کند. قابلیت فوکوس خودکار تقریباً در تمام دوربین‌های گوشی‌های هوشمند امروزی دیده می‌شود و نماد آن AF است که مخفف واژه‌ی Auto Focus است. البته خود تکنولوژی فوکوس خودکار دارای انواع مختلفی است که مرسوم‌ترین آن فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) است که در بیشتر گوشی‌های موبایل به کار می‌رود.

تشخیص چهره

از دیگر قابلیت‌های دوربین‌های گوشی، قابلیت تشخیص چهره (Face Detection) است که هنگامی‌که مشغول عکس‌برداری از افراد هستید، دوربین چهره آن‌ها را شناسایی می‌کند و یک کادر مربعی دور سر آن‌ها می‌اندازد. با استفاده از قابلیت تشخیص چهره می‌توان روی صورت افراد فوکوس کرد و نورپردازی بهتری روی چهره‌ی آن‌ها انجام داد. اگر سوژه‌ی عکاسی شما افراد هستند، بهتر است این گزینه فعال باشد.

حالت‌های عکاسی مختلف (پرتره، شب، پانوراما و …)

حالت‌های عکاسی مختلفی مانند عکاسی پرتره، عکاسی در شب و عکاسی پانوراما در دوربین موبایل وجود دارد که تقریباً در تمامی گوشی‌ها دیده می‌شود. در صورت نیاز به عکاسی در هر حالت، می‌تواند دوربین گوشی را روی آن تنظیم کرده و به عکاسی بپردازید.

عکاسی پرتره شاخه‌ای از عکاسی است که به عکاسی از چهره‌ی انسان می‌پردازد و در آن از نمای نزدیک، فقط از صورت و یا بالاتنه عکاسی می‌شود و تمرکز و فوکوس روی صورت است و پس‌زمینه و سایر نقاط عکس تار می‌شود.

عکاسی در شب حالت دیگری از عکاسی با دوربین‌های موبایل است که در آن مدت‌زمان نوردهی به لنز بیشتر از حالت عکاسی عادی است تا کمبود نور جبران شود. همچنین با استفاده از پردازش‌های نرم‌افزاری در رنگ‌ها اغراق می‌شود تا تصاویر روشن‌تری به دست آید.

عکاسی پانوراما هم یکی از محبوب‌ترین حالت‌های عکاسی است که در آن نرم‌افزار دوربین گوشی از شما می‌خواهد تا دوربین گوشی را در یک مسیر مستقیم حرکت دهید و با ثبت چندین عکس و کنار هم قرار دادن آن‌ها، درنهایت یک عکس با میدان دید بزرگ، حتی تا ۳۶۰ درجه به شما تحویل خواهد داد.

ضبط ویدیو

ضبط ویدیو

دوربین گوشی‌های موبایل در کنار عکاسی، قابلیت فیلمبرداری را هم داشته و البته با بالاتر رفتن کیفیت دوربین‌ها، حتی توانایی ضبط فیلم‌های Full HD و ۴K با فریم‌ریت‌های بالا برای تصاویر اسلوموشن و سوپر اسلوموشن را نیز دارند. این گزینه‌ها را می‌توانید در حالت‌های مختلف فیلمبرداری پیدا کنید. همچنین در گوشی‌های پرچمدار حالت‌های سینمایی نیز در دسترس است که با استفاده از آن‌ها می‌توان به ساخت فیلم و موزیک ویدیو پرداخت.

حتی اپل هم در روزهای اخیر، برای نشان دادن قدرت دوربین سری ۱۶ آیفون، یک موزیک ویدیو را با همکاری خواننده‌ی کانادایی معروف، ویکند (The Weeknd) و تنها با استفاده از دوربین‌های آیفون ۱۶ پرومکس ضبط و تولید کرد و در مراسم معارفه‌ی این گوشی‌ها به نمایش گذاشت. البته دسترسی به چنین قابلیت‌هایی به دلیل قیمت گوشی آیفون و همچنین مسئله‌ی رجیستری، در کشور ما دشوار است.

گزینه‌ی هایپرلپس نیز از دیگر حالت‌های فیلمبرداری است که با استفاده از آن می‌توانید گذر ساعت‌های طولانی را تنها در چند ثانیه داشته باشید. برای ضبط این حالت باید گوشی را برای چند دقیقه یا چند ساعت به‌صورت ثابت در یک نقطه قرار دهید تا به ضبط ویدئو مشغول شود.

نکات مهم برای عکاسی با دوربین گوشی

در کنار آشنایی با ویژگی‌های مختلف عکاسی دوربین گوشی‌های موبایل، نکات دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان تصاویر جذاب‌تر و باکیفیت‌تری را ثبت کرد. در ادامه چند مورد از این نکات را بررسی خواهیم کرد.

نورپردازی مناسب

داشتن یک تصویر باکیفیت و پر از جزئیات نیازمند نورپردازی مناسب است. بسیاری از دوربین‌های گوشی‌های موبایل در محیط‌های بیرونی و در روشنایی روز عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند و تصاویر ثبت‌شده با آن‌ها جزئیات بسیاری دارد؛ حال همین دوربین‌ها در محیط‌های داخلی و یا شرایط نوری ضعیف، دچار افت عملکرد می‌شوند. در اینجا اهمیت نورپردازی مناسب نمایان می‌شود. پس لازم است برای داشتن تصویر مناسب یا از نور طبیعی استفاده کنید و یا اگر شرایط نوری مناسب نیستید، با استفاده از ابزارهای نورپردازی شرایط نوری مناسب را فراهم کنید.

ترکیب‌بندی عکس

ترکیب‌بندی به چینش و کنار هم قرار دادن اجزای یک عکس گفته می‌شود و به‌نوعی، نحوه‌ی ارتباط گرفتن عکاس با سوژه و محیط را نشان می‌دهد. عناصر مختلفی در ترکیب‌بندی وجود دارند که می‌توان به خط، شکل و فرم، فضا، رنگ، بافت و ارزش اشاره کرد. اصول و قواعد ترکیب‌بندی به یافتن تعادل، تناسب و هارمونی میان عناصر ترکیب‌بندی می‌پردازد. ترکیب‌بندی خود موضوعی بسیار مفصل است و یادگیری آن نیازمند آموزش و تمرین است و می‌تواند در پایه‌گذاری سبک شخصی عکاسی بسیار تأثیرگذار باشد. توجه به ترکیب‌بندی و گنجاندن عناصر تصویر به شیوه‌ای هنرمندانه در کنار یکدیگر، می‌تواند زیبایی خاصی به‌عکس شما ببخشد.

استفاده از خطوط راهنما

استفاده از خطوط راهنما

خطوط راهنما می‌تواند هم با استفاده از عناصر و اجزای تصویر تعریف شود و هم می‌توان به‌وسیله‌ی تنظیمات نرم‌افزار دوربین گوشی، خطوط راهنمایی را روی تصویر پیاده کرد. خطوط راهنمای طبیعی نیازمند دید فنی و تجربه‌ی بسیار بالا در عکاسی است؛ اما اگر عکاس آماتوری هستید، می‌توانید در تنظیمات نرم‌افزار دوربین گوشی، خطوط راهنما را فعال کنید و به‌وسیله‌ی آن‌ها سوژه را در مرکز تصویر و توجه قرار دهید. خطوط راهنمای دوربین گوشی در حالت‌های مختلفی وجود دارند و می‌توانند تصویر را به ۹، ۱۶ و یا ۲۵ قسمت مساوی تقسیم کنند تا به‌وسیله‌ی آن‌ها سوژه‌ها را در جایی که می‌خواهید، قرار دهید.

تنظیمات دستی

تقریباً در تمام گوشی‌های موبایل تنظیمات دستی دوربین وجود دارد و با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان ایزو (ISO) بالانس نور سفید (White Balance)، فوکوس دستی و سایر تنظیمات را انجام دهید. با انجام تغییرات روی این گزینه‌ها، می‌توانید میزان روشنایی و گرمی و سردی دلخواه را روی عکس پیاده کنید. همچنین در برخی گوشی‌های رده بالاتر، امکان عکاسی با فرمت خام (RAW) وجود دارد که هیچ‌گونه پردازش نرم‌افزاری روی عکس‌ها صورت نمی‌گیرد. این مورد به درد عکاسانی می‌خورد که دوست دارند سبک نوری و رنگی دلخواه خود را به‌وسیله‌ی نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ روی عکس‌ها پیاده کنند.

بهبود کیفیت عکس‌ها با اپلیکیشن‌ها

بهبود کیفیت عکس‌ها با اپلیکیشن‌ها

در کنار استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی، اپلیکیشن‌های بسیاری برای ویرایش و بهبود کیفیت عکس‌ها روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS وجود دارد که نام بردن همه‌ی آن‌ها غیرممکن است. ازجمله بهترین اپلیکیشن‌ها، SnapSeed است که به دلیل داشتن امکانات فراوان، به آن لقب فتوشاپ موبایل را داده‌اند. از دیگر اپلیکیشن‌های ویرایش عکس می‌توان به نرم‌افزار PicsArt اشاره کرد که در سال‌های اخیر با هوش مصنوعی ادغام‌شده و به‌راحتی می‌تواند تغییرات دلخواه را روی عکس‌های شما اعمال کند. از دیگر اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان به VSCO، Lightroom و Gimp برای افزایش کیفیت عکس اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای استفاده از قابلیت‌های دوربین گوشی پرداختیم و ویژگی‌های مختلف را معرفی کردیم؛ همچنین در ادامه راهکارهایی برای بهبود کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دوربین‌ها ارائه کردیم که البته هر یک از این ویژگی‌ها و راهکارها می‌توانند به‌صورت مفصل‌تر موردبررسی قرار گیرند. اگرچه که دوربین گوشی‌های موبایل نمی‌توانند جای دوربین‌های DSLR را بگیرند، اما با پیشرفت فناوری‌های مختلف، این اختلاف در کیفیت عکس‌ها کمتر و کمتر شده است. خرید لوازم جانبی موبایل که به‌طور ویژه برای عکاسی ساخته‌شده‌اند، می‌تواند لذت عکاسی با موبایل را دوچندان کند. آیا شما هم تجربه‌ی موبایل‌گرافی دارید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد