8 مرداد 1403
/
97 بازدید
مقایسه سری S و A سامسونگ: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟
مقایسه سری S و A سامسونگ: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

فهرست مطالب

این روزها دیگر بر کسی پوشیده نیست که سامسونگ، رتبه‌ی اول فروش گوشی‌های هوشمند اندرویدی را در بازار تلفن‌های همراه در اختیار دارد؛ کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و نزدیک به نیمی از کاربران اندرویدی، از گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده می‌کنند. این شرکت توانسته با عرضه‌ی مدل‌های متنوع با ویژگی‌های مختلف، طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران را پاسخ‌گو باشد.

سامسونگ دارای چهار سری گوشی موبایل S، A، M و F بوده که دو سری M و F  قیمتی اقتصادی‌تر داشته و برای بازارهای به‌خصوصی، ازجمله هند تولید شده‌اند و در سایر نقاط دنیا از اقبال کمتری برخوردارند. در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه سری S و A سامسونگ که از محبوب‌ترین سری گوشی‌های این شرکت هستند، بپردازیم و تفاوت‌های سری S و A سامسونگ را بیان کنیم. پس اگر قصد خرید گوشی سامسونگ را دارید و یا صاحب یکی از گوشی‌های سری S و A هستید و می‌خواهید با ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت‌های بین سری S و A سامسونگ

هنگامی‌که حرف از مقایسه سری S و A سامسونگ به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، قیمت آن‌هاست. گوشی‌های سری S پرچم‌داران (Flagship) سامسونگ هستند و از جدیدترین و بهترین سخت‌افزارها و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند؛ از سوی دیگر، گوشی‌های سری A میان رده‌های (Mid-Range) سامسونگ هستند که تعادل میان سخت‌افزار و قیمت را برقرار کرده‌اند.

افزون بر فاکتور قیمت، این دو سری از گوشی‌ها، در موارد مختلف دیگری ازجمله طراحی، سخت‌افزار، دوربین، صفحه‌نمایش، باتری و سرعت شارژ با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به بررسی جزئی‌تر آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی سری‌های S و A گوشی‌های سامسونگ

پیش از مقایسه سری S و A سامسونگ، بهتر است تا به معرفی دقیق‌تر این دو سری از گوشی‌ها بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید که نام‌گذاری این دو سری از گوشی‌ها از کجا نشات گرفته، باید بگوییم که حرف S که اولین حرف از واژه‌ی سامسونگ است، برای دسته‌بندی گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت در نظر گرفته‌شده و به همین ترتیب، حرف A که دومین حرف از واژه‌ی سامسونگ است، معرف گوشی‌های میان رده‌ی این شرکت است.

هم‌اکنون گوشی‌های سری S سامسونگ در ۳ مدل معمولی، پلاس (Plus) و اولترا (Ultra) عرضه می‌شوند که مدل اولترا نسبت به دو برادر هم‌خانواده‌ی خود امکانات بیشتری دارد و برای نمونه، از دوربین قوی‌تری برخوردار است.

همچنین از سری S21 به بعد، مدل دیگری از سری S با پسوند FE (Fan Edition) تولید و به بازار عرضه شد که قیمتی کمتر از سایر گوشی‌های سری S دارد و ازنظر قدرت سخت‌افزاری، میان گوشی‌های پرچم‌دار و میان رده قرار می‌گیرد که اصطلاحاً به آن قاتل پرچم‌دار (Flagship Killer) می‌گویند.

معرفی سری‌های S و A گوشی‌های سامسونگ

گوشی‌های سری A سامسونگ اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۴ با سه مدل A3، A5 و A7 پا به عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند گذاشتند و پس‌ازآن، سامسونگ در سال ۲۰۱۹ برای یکپارچه کردن ظاهر و نام‌گذاری گوشی‌های خود، اقدام به بازطراحی سری A کرد و گوشی‌های خود را در ۹ سری A10 تا A90 عرضه کرد و از سال ۲۰۲۰ سری A0X را نیز به این خانواده اضافه کرد؛ اما به‌مرور و با نزدیک‌تر شدن قدرت سخت‌افزاری مدل‌ها به هم و فروش کمتر برخی مدل‌ها، تولید سری‌های A4X، A6X، A7X، A8X و A9X متوقف شد. در سری A هر چه عدد جلوی آن بالاتر می‌رود، قدرت سخت‌افزاری بیشتر و طبعاً، قیمت بیشتری در انتظار ما خواهد بود.

مقایسه سری A و S سامسونگ

برای مقایسه‌ی میان سری A و S سامسونگ، لازم است تا این سری از گوشی‌ها را از جنبه‌های مختلف ازجمله طراحی، سخت‌افزار، دوربین، نمایشگر، میزان شارژ دهی و … موردبررسی قرار دهیم.

مقایسه سری A و S سامسونگ

مقایسه طراحی و ساختار

در بخش طراحی گوشی‌های سری S که پرچم‌داران سامسونگ به شمار می‌روند، همواره از مواد و متریال باکیفیت استفاده می‌شود و عمده طراحی این گوشی‌ها شیشه‌ای و فلزی و به‌طور دقیق‌تر آلومینیومی است. البته در رقابت با اپل، در آخرین نسل این گوشی، یعنی مدل S24 اولترا از فلز لوکس تیتانیوم استفاده شده است.

استفاده از این مواد، دوام و ضربه‌پذیری این گوشی‌ها را بالاتر می‌برد و زیبایی ظاهری و جذابیت بیشتری به آن‌ها می‌بخشد. همچنین در این سری از گوشی‌ها، صفحه‌نمایش از کمترین حاشیه‌ها برخوردار بوده و برای محافظت از نمایشگر، از جدیدترین فناوری‌ها همچون Corning Gorilla Glass Victus استفاده می‌شود تا نمایشگر از هرگونه خط و خش در امان بماند (البته که باوجود همه‌ی این فناوری‌ها، توصیه می‌کنیم همواره از یک گلس مناسب برای مراقبت از نمایشگر گوشی خود استفاده کنید).

از دیگر ویژگی‌ها در طراحی سری S می‌توان به گواهی‌نامه‌های مختلف همچون استاندارد IP68 اشاره کرد که ضد آب بودن و محافظت از گوشی در برابر گردوغبار را به ارمغان می‌آورد و استفاده از آن را در شرایط محیطی سخت ممکن می‌سازد.

اما درگوشی‌های میان رده‌ی سری A برای طراحی بدنه عمدتاً از پلاستیک استفاده می‌شود که این امر باعث کاهش هزینه‌های تولید و درنتیجه، کاهش قیمت نهایی گوشی می‌شود؛ اما استفاده از پلاستیک به این معنی نیست که این گوشی‌ها ظاهر زیبایی ندارند؛ بلکه سامسونگ همه‌ی توان خود را به کار گرفته تا باوجود بدنه‌ی پلاستیکی، با استفاده از طیف‌های رنگی جذاب، زیبایی ظاهری بیشتری به گوشی‌های سری A بدهد.

حاشیه‌های نمایشگر در سری A نسبت به سری S کمی بیشتر است و برای محافظت از آن نیز معمولاً از تکنولوژی‌های نسل پیشین استفاده می‌شود و در اکثر گوشی‌های سری A خبری از استانداردهای ضد آب نیست!

تفاوت‌های عملکرد و سخت‌افزار

تفاوت‌های عملکرد و سخت‌افزار

در بخش سخت‌افزاری، سری S سامسونگ همواره از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده‌ها بهره می‌برد. برای مثال سری S24 در برخی از بازارها مانند اروپا و آسیا، با چیپست Exynos 2400 عرضه‌شده که ساخته‌ی خود سامسونگ است و در برخی دیگر از بازارها مانند آمریکای شمالی با چیپست اسنپ‌دراگون (Snapdragon) 8 نسل ۳ عرضه شده است که این چیپست، قوی‌ترین چیپست ساخته‌شده توسط شرکت کوالکام تا پیش از عرضه‌ی این گوشی بوده است.

همچنین میزان رم در نظر گرفته‌شده برای گوشی‌های سری S سامسونگ ۸ و ۱۲ گیگابایت است که آن‌ها را برای اجرای بدون مشکل هرگونه برنامه و بازی ایده‌آل می‌سازد. فضای ذخیره‌سازی در نظر گرفته‌شده برای این گوشی‌ها نیز شامل ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و برای مدل اولترا ۱ ترابایت است که بسته به نیاز خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

درنهایت، گوشی‌های سری S از سنسورهای پیشرفته‌تر همچون اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش با تکنولوژی اولتراسونیک، فناوری‌های مکان‌یابی دقیق‌تر و … استفاده می‌کنند.

گوشی‌های سری A سامسونگ از چیپست‌های میان رده و ضعیف‌تری نسبت به سری S استفاده می‌کنند؛ میزان رم به‌کاررفته برای آن‌ها کمتر بوده و در مدل‌های مختلف از ۳ تا ۸ گیگابایت متغیر است (البته در مدل A55 برای اولین بار در سری گوشی‌های میان رده‌ی سامسونگ، مدل ۱۲ گیگابایتی نیز به بازار عرضه شده است).

حافظه‎‌ی در نظر گرفته برای این گوشی‌ها نیز از ۳۲ گیگابایت شروع‌شده و در مدل‌های رده‌بالاتر همچون A55 به ۲۵۶ گیگابایت نیز می‌رسد. همچنین سنسور اثرانگشت به‌کاررفته در این گوشی‌ها از نوع خازنی و نوری بوده که در قیاس با سنسورهای اولتراسونیک، سرعت و دقت کمتری دارند. در سایر فناوری‌های ارتباطی همچون وایفای و بلوتوث نیز از نسل‌های قدیمی‌تری نسبت به گوشی‌های سری S استفاده می‌شود. عملکرد کلی این گوشی‌ها برای کاربری عمومی و روزمره خوب بوده و در اجرای بازی‌های سبک و یا بازی‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی متوسط، شما را ناامید نمی‌کنند.

برای درک بهتر تفاوت عملکرد سخت‌افزار، می‌توان بهترین گوشی‌های هر سری یعنی S24 اولترا و A55 را مثال زد که اولی در بنچمارک (سنجش توان پردازشی) وبسایت انتوتو امتیاز ۱,۷۷۰,۱۰۵ و دیگری امتیاز ۷۳۳,۰۹۳ را کسب کرده‌اند که نشان از قدرت پردازشی بیش از ۲ برابری S24 اولترا در برابر A55 است.

مقایسه دوربین‌های سری S و A

یکی دیگر از مهم‌ترین زمینه‌ها برای مقایسه سری S و A سامسونگ، دوربین آن‌هاست. سری S همواره از بهترین ترکیب‌ لنزها برای گوشی‌های خود بهره می‌برد تا تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری را با گوشی موبایل، بیش‌ازپیش لذت‌بخش کند.

سامسونگ در سری S و به‌خصوص مدل اولترا، از جدیدترین لنزهای ۲۰۰ مگا پیکسلی ساخته‌ی خود از نوع آیزوسل (ISOCELL)، در کنار سنسورهای فوق عریض و تله‌فوتو بهره می‌برد که بزرگ‌نمایی ۱۰۰ برابری را رقم ‌می‌زنند و همچنین با بهره بردن از تکنولوژی‌هایی همچون لرزش گیر اپتیکال، تصاویر را به نهایت کیفیت خود می‌رسانند.

با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های نرم‌افزاری نیز تصاویر به‌گونه‌ای پردازش می‌شوند که رنگ‌هایی نزدیک‌تر به واقعیت داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های دوربین‌های سری S می‌توان به فوکوس خودکار، قابلیت فیلم‌برداری ۴K و ۸K، قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری در شب، فیلم‌برداری اسلوموشن و سوپر اسلوموشن با حداکثر فرم‌ریت ۹۶۰ فرم بر ثانیه، عکاسی پانوراما، عکاسی و فیلم‌برداری HDR و بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری و ترکیبی (اپتیکال+دیجیتال) ۱۰۰ برابری اشاره کرد.

مقایسه دوربین‌های سری S و A

در بخش دوربین سلفی نیز سری S سامسونگ از لنزهایی باکیفیت با قابلیت فوکوس خودکار، فیلم‌برداری ۴K و HDR و عکاسی با زاویه‌ی دید بالا بهره می‌برد تا هر آنچه از یک دوربین سلفی انتظار دارید را برآورده سازد.

اما سامسونگ برای سری A از دوربین‌هایی مقرون به‌صرفه‌تر استفاده می‌کند که عمدتاً سنسور آن‌ها از نوع CMOS و CMOS BSI بوده که در قیاس با سنسورهای آیزوسل نورگیری کمتری دارند.

همچنین سامسونگ به‌منظور پایین آوردن قیمت تمام‌شده‌ی این سری از گوشی‌ها، معمولاً از قرار دادن ویژگی‌هایی همچون لرزش گیر اپتیکال در آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند؛ اما با همه‌ی این تفاسیر، دوربین‌های این سری، هرساله بهبود چشم‌گیری داشته و می‌توان تجربه‌ی دل‌نشینی را از عکاسی و فیلم‌برداری با گوشی‌های میان رده‌ی سامسونگ به دست آورد.

دوربین گوشی‌های سری A معمولاً ترکیبی از لنز اصلی، لنز فوق عریض و لنز ماکرو است. همچنین در سری A، از لنزهای میان رده‌ی خوبی برای دوربین سلفی استفاده‌شده و تقریباً پاسخگوی نیازهای تمامی کاربران عادی خواهد بود.

بررسی نمایشگر و کیفیت تصویر

بخش دیگر مقایسه سری S و A سامسونگ، مربوط به نمایشگر آن‌هاست. سامسونگ درگوشی‌های خود از نمایشگرهای تولید خود بهره می‌برد و برای سری S از بهترین پنل‌های موجود، یعنی Dynamic Amoled استفاده می‌کند. این پنل‌ها رنگ‌های زنده‌تر و طبیعی‌تر داشته و کنتراست بالاتری دارند. همچنین روشنایی بیشتری دارند که بعضا به بیش از ۱۵۰۰ نیت نیز می‌رسد و ازاین‌روی، کار با آن‌ها زیر نور شدید آفتاب بسیار راحت است. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر سری S می‌توان به تکنولوژی HDR10+، رزولوشن‌های بالا تا QHD+ و نرخ تازه‌سازی پویا تا ۱۲۰ هرتز اشاره کرد.

بررسی نمایشگر و کیفیت تصویر

در سمت دیگر، سامسونگ در گوشی‌های میان رده‌ی سری A از پنل‌های سوپر امولد و TFT بهره برده است که در برابر پنل‌های نمایشگر سری S، قیمت کمتری دارند. کیفیت تصویر این پنل‌ها به‌خصوص سوپر امولد، بسیار خوب بوده، اما مسلماً به پای پنل‌های داینامیک امولد نمی‌رسند. همچنین پنل‌های TFT زاویه‌ی دید کمتری را در مقایسه با پنل‌های امولد ارائه دهند.

رزولوشن نمایشگر گوشی‌های سری A سامسونگ HD+ یا Full HD+ بوده که برای هرگونه استفاده‌ی روزمره و عادی مناسب است. با آمدن نسل‌های جدید سری A و بهبود نمایشگر، اکنون در برخی مدل‌ها همچون A55، نمایشگرها از نرخ تازه‌سازی ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی برخوردارند تا هر چه بیشتر به گوشی‌های پرچم‌دار نزدیک شوند.

مقایسه باتری و مدت‌زمان شارژ

در بخش باتری، اگرچه بیشتر گوشی‌های هر دو سری S و A از باتری‌های با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند، اما شارژ دهی سری S کمی بهتر از سری A است؛ این تفاوت، ریشه در اختلافات سخت‌افزاری دارد. برای نمونه، سری S از چیپست‌هایی با معماری جدیدتر و نمایشگر با پنل Dynamic Amoled بهره می‌برد که هردوی این موارد مصرف انرژی را بهبود داده و موجب بازدهی بیشتر باتری می‌شوند.

به‌جز موارد سخت‌افزاری، موارد نرم‌افزاری همچون یکپارچگی و تطبیق‌پذیری آن با سخت‌افزار نیز در طول عمر باتری اثرگذار است. افزون بر موارد بالا، باید توجه داشت که ظرفیت ذکرشده برای باتری‌‌ها، ظرفیت نامی و نه واقعی بوده و در حالت ایده‌آل، ظرفیت باتری‌ها بین ۷۰% تا ۸۰% از ظرفیت نامی آن‌هاست که این مورد برای گوشی‌های سری S بهتر است.

مقایسه باتری و مدت‌زمان شارژ

پس از عرضه‌ی ششمین نسل از گوشی‌های سری جدید A در سال ۲۰۲۴، تمامی مدل‌های میان رده از شارژ فوق‌سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و در مدت‌زمانی بین ۶۰ تا ۸۰ دقیقه از صفر به ۱۰۰ درصد می‌رسند. برای مثال در بررسی‌ها و تست‌های انجام‌شده، گوشی A55 با شارژر ۲۵ واتی در مدت‌زمان ۶۳ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

گوشی‌های سری S علاوه بر شارژ فوق‌سریع ۲۵ واتی، از شارژ فوق‌سریع ۴۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کنند، اما بر اساس تست‌های مختلف، این توان بالاتر تأثیر چشم‌گیری در سرعت شارژ نداشته و برای مثال گوشی S24 اولترا با شارژر ۴۵ واتی در مدت‌زمان ۶۶ دقیقه‌ای شارژ می‌شود. شاید در اینجا این سوال پیش آید که زمان شارژ گوشی A55 از S24 اولترا کمتر است، اما این موضوع به مورد ذکرشده در بالا برمی‌گردد که در شرایط برابر، ظرفیت واقعی باتری‌های سری A کمتر از سری S می‌باشد.

درمجموع می‌توان گفت که هم گوشی‌های سری S و هم گوشی‌های سری A در بحث شارژردهی عملکرد خوبی داشته و می‌توانند با یک‌بار شارژ تا یک روز دوام آورده و از پس کارهای روزانه برآیند. در بخش سرعت شارژ نیز اختلاف فاحشی میان سری S و A نبوده و هر دو عملکردی نزدیک به هم دارند.

قیمت و ارزش خرید سری S و A

برای پرسش به این پاسخ که در مقایسه سری S و A سامسونگ و با توجه به قیمت و امکانات و ویژگی‌های آن‌ها، کدام گوشی مناسب شما بوده و ارزش خرید دارد، باید گفت که این مسئله ارتباط مستقیمی با انتظارات و کاربری شما از گوشی موبایل خود دارد. گوشی‌های میان رده‌ی سری A از قیمت‌هایی در حدود ۱۰۰ یورو شروع‌شده و در مدل‌های بالاتر مانند A55 به بیش از ۵۰۰ یورو نیز می‌رسند. گوشی‌های سری A با توجه به قیمت‌های پایین‌تر امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و می‌توانند نیازهای قشر زیادی از کاربران را برآورده کنند.

اما گوشی‌های سری S قیمت‌هایی بسیار بالاتر داشته و در مقابل، بیشترین امکانات و قدرت سخت‌افزاری را به کاربر ارائه می‌دهند. با داغ شدن تب هوش مصنوعی نیز، امکانات نرم‌افزاری زیادی نیز به سری جدید گوشی‌های S اضافه‌شده که می‌تواند بر جذابیت و ارزش خرید آن اضافه کند. همچنین پس از توقف تولید سری Note سامسونگ، قلم معروف آن به S24 اولترا آمده که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای گرافیست‌ها، طراحان و بسیاری دیگر از افراد کرده و طبیعتاً برای این دسته از کاربران، از ارزش خرید بالایی برخوردار است.

خوب است که در مقایسه سری S و A سامسونگ به پشتیبانی نرم‌افزاری آن‌ها نیز اشاره‌ای داشته باشیم؛ گوشی‌های موبایل سامسونگ معمولاً با آخرین نسخه از اندروید شخصی‌سازی‌شده‌ی سامسونگ با رابط کاربری One UI روانه‌ی بازار می‌شوند و بر اساس گفته‌های سامسونگ، جدیدترین نسل از سری A از ۴ سال پشتیبانی نرم‌افزاری برخوردارند؛ درحالی‌که این عدد برای سری S24 سامسونگ ۷ سال خواهد بود که این خود ارزش خرید بالایی را برای هر دو سری این گوشی‌ها، در برابر سایر رقبا ایجاد می‌کند.

قیمت و ارزش خرید سری S و A

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا مقایسه‌ی جامع و کاملی از سری S و A سامسونگ داشته باشیم. درنهایت باید گفت که اگر کاربری با استفاده‌های عادی و روزمره بوده و از گوشی خود انتظارات خارق‌العاده‌ای ندارید، می‌توانید با خیال راحت به سراغ سری A بروید؛ اما به خاطر داشته باشید که نباید انتظار دوربینی حرفه‌ای و یا کاربری سنگین گیمینگ را از آن داشته باشید.

اگر یک کاربر گیمینگ، یک عکاس موبایل حرفه‌ای و یا یک طراح و گرافیست هستید و دوست دارید همواره یک گجت قدرتمند کوچک را برای طراحی همراه خود داشته و یا در یک‌کلام، می‌خواهید همه‌چیز را یکجا و به بهترین شکل داشته باشید، بهتر است برای انتخاب گوشی موبایل خود به سراغ سری S بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

برترین برندهای مد جهان

Louis Vuitton برند Louis Vuitton با ارزش ۲۸٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به عنوان برترین برند جهان شناخته شد. تخمین‌های موجود در

مقایسه سری S و A سامسونگ: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟
8 مرداد 1403
/
97 بازدید

مقایسه سری S و A سامسونگ: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

فهرست مطالب

این روزها دیگر بر کسی پوشیده نیست که سامسونگ، رتبه‌ی اول فروش گوشی‌های هوشمند اندرویدی را در بازار تلفن‌های همراه در اختیار دارد؛ کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و نزدیک به نیمی از کاربران اندرویدی، از گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده می‌کنند. این شرکت توانسته با عرضه‌ی مدل‌های متنوع با ویژگی‌های مختلف، طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران را پاسخ‌گو باشد.

سامسونگ دارای چهار سری گوشی موبایل S، A، M و F بوده که دو سری M و F  قیمتی اقتصادی‌تر داشته و برای بازارهای به‌خصوصی، ازجمله هند تولید شده‌اند و در سایر نقاط دنیا از اقبال کمتری برخوردارند. در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه سری S و A سامسونگ که از محبوب‌ترین سری گوشی‌های این شرکت هستند، بپردازیم و تفاوت‌های سری S و A سامسونگ را بیان کنیم. پس اگر قصد خرید گوشی سامسونگ را دارید و یا صاحب یکی از گوشی‌های سری S و A هستید و می‌خواهید با ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت‌های بین سری S و A سامسونگ

هنگامی‌که حرف از مقایسه سری S و A سامسونگ به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، قیمت آن‌هاست. گوشی‌های سری S پرچم‌داران (Flagship) سامسونگ هستند و از جدیدترین و بهترین سخت‌افزارها و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند؛ از سوی دیگر، گوشی‌های سری A میان رده‌های (Mid-Range) سامسونگ هستند که تعادل میان سخت‌افزار و قیمت را برقرار کرده‌اند.

افزون بر فاکتور قیمت، این دو سری از گوشی‌ها، در موارد مختلف دیگری ازجمله طراحی، سخت‌افزار، دوربین، صفحه‌نمایش، باتری و سرعت شارژ با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به بررسی جزئی‌تر آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی سری‌های S و A گوشی‌های سامسونگ

پیش از مقایسه سری S و A سامسونگ، بهتر است تا به معرفی دقیق‌تر این دو سری از گوشی‌ها بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید که نام‌گذاری این دو سری از گوشی‌ها از کجا نشات گرفته، باید بگوییم که حرف S که اولین حرف از واژه‌ی سامسونگ است، برای دسته‌بندی گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت در نظر گرفته‌شده و به همین ترتیب، حرف A که دومین حرف از واژه‌ی سامسونگ است، معرف گوشی‌های میان رده‌ی این شرکت است.

هم‌اکنون گوشی‌های سری S سامسونگ در ۳ مدل معمولی، پلاس (Plus) و اولترا (Ultra) عرضه می‌شوند که مدل اولترا نسبت به دو برادر هم‌خانواده‌ی خود امکانات بیشتری دارد و برای نمونه، از دوربین قوی‌تری برخوردار است.

همچنین از سری S21 به بعد، مدل دیگری از سری S با پسوند FE (Fan Edition) تولید و به بازار عرضه شد که قیمتی کمتر از سایر گوشی‌های سری S دارد و ازنظر قدرت سخت‌افزاری، میان گوشی‌های پرچم‌دار و میان رده قرار می‌گیرد که اصطلاحاً به آن قاتل پرچم‌دار (Flagship Killer) می‌گویند.

معرفی سری‌های S و A گوشی‌های سامسونگ

گوشی‌های سری A سامسونگ اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۴ با سه مدل A3، A5 و A7 پا به عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند گذاشتند و پس‌ازآن، سامسونگ در سال ۲۰۱۹ برای یکپارچه کردن ظاهر و نام‌گذاری گوشی‌های خود، اقدام به بازطراحی سری A کرد و گوشی‌های خود را در ۹ سری A10 تا A90 عرضه کرد و از سال ۲۰۲۰ سری A0X را نیز به این خانواده اضافه کرد؛ اما به‌مرور و با نزدیک‌تر شدن قدرت سخت‌افزاری مدل‌ها به هم و فروش کمتر برخی مدل‌ها، تولید سری‌های A4X، A6X، A7X، A8X و A9X متوقف شد. در سری A هر چه عدد جلوی آن بالاتر می‌رود، قدرت سخت‌افزاری بیشتر و طبعاً، قیمت بیشتری در انتظار ما خواهد بود.

مقایسه سری A و S سامسونگ

برای مقایسه‌ی میان سری A و S سامسونگ، لازم است تا این سری از گوشی‌ها را از جنبه‌های مختلف ازجمله طراحی، سخت‌افزار، دوربین، نمایشگر، میزان شارژ دهی و … موردبررسی قرار دهیم.

مقایسه سری A و S سامسونگ

مقایسه طراحی و ساختار

در بخش طراحی گوشی‌های سری S که پرچم‌داران سامسونگ به شمار می‌روند، همواره از مواد و متریال باکیفیت استفاده می‌شود و عمده طراحی این گوشی‌ها شیشه‌ای و فلزی و به‌طور دقیق‌تر آلومینیومی است. البته در رقابت با اپل، در آخرین نسل این گوشی، یعنی مدل S24 اولترا از فلز لوکس تیتانیوم استفاده شده است.

استفاده از این مواد، دوام و ضربه‌پذیری این گوشی‌ها را بالاتر می‌برد و زیبایی ظاهری و جذابیت بیشتری به آن‌ها می‌بخشد. همچنین در این سری از گوشی‌ها، صفحه‌نمایش از کمترین حاشیه‌ها برخوردار بوده و برای محافظت از نمایشگر، از جدیدترین فناوری‌ها همچون Corning Gorilla Glass Victus استفاده می‌شود تا نمایشگر از هرگونه خط و خش در امان بماند (البته که باوجود همه‌ی این فناوری‌ها، توصیه می‌کنیم همواره از یک گلس مناسب برای مراقبت از نمایشگر گوشی خود استفاده کنید).

از دیگر ویژگی‌ها در طراحی سری S می‌توان به گواهی‌نامه‌های مختلف همچون استاندارد IP68 اشاره کرد که ضد آب بودن و محافظت از گوشی در برابر گردوغبار را به ارمغان می‌آورد و استفاده از آن را در شرایط محیطی سخت ممکن می‌سازد.

اما درگوشی‌های میان رده‌ی سری A برای طراحی بدنه عمدتاً از پلاستیک استفاده می‌شود که این امر باعث کاهش هزینه‌های تولید و درنتیجه، کاهش قیمت نهایی گوشی می‌شود؛ اما استفاده از پلاستیک به این معنی نیست که این گوشی‌ها ظاهر زیبایی ندارند؛ بلکه سامسونگ همه‌ی توان خود را به کار گرفته تا باوجود بدنه‌ی پلاستیکی، با استفاده از طیف‌های رنگی جذاب، زیبایی ظاهری بیشتری به گوشی‌های سری A بدهد.

حاشیه‌های نمایشگر در سری A نسبت به سری S کمی بیشتر است و برای محافظت از آن نیز معمولاً از تکنولوژی‌های نسل پیشین استفاده می‌شود و در اکثر گوشی‌های سری A خبری از استانداردهای ضد آب نیست!

تفاوت‌های عملکرد و سخت‌افزار

تفاوت‌های عملکرد و سخت‌افزار

در بخش سخت‌افزاری، سری S سامسونگ همواره از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده‌ها بهره می‌برد. برای مثال سری S24 در برخی از بازارها مانند اروپا و آسیا، با چیپست Exynos 2400 عرضه‌شده که ساخته‌ی خود سامسونگ است و در برخی دیگر از بازارها مانند آمریکای شمالی با چیپست اسنپ‌دراگون (Snapdragon) 8 نسل ۳ عرضه شده است که این چیپست، قوی‌ترین چیپست ساخته‌شده توسط شرکت کوالکام تا پیش از عرضه‌ی این گوشی بوده است.

همچنین میزان رم در نظر گرفته‌شده برای گوشی‌های سری S سامسونگ ۸ و ۱۲ گیگابایت است که آن‌ها را برای اجرای بدون مشکل هرگونه برنامه و بازی ایده‌آل می‌سازد. فضای ذخیره‌سازی در نظر گرفته‌شده برای این گوشی‌ها نیز شامل ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و برای مدل اولترا ۱ ترابایت است که بسته به نیاز خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

درنهایت، گوشی‌های سری S از سنسورهای پیشرفته‌تر همچون اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش با تکنولوژی اولتراسونیک، فناوری‌های مکان‌یابی دقیق‌تر و … استفاده می‌کنند.

گوشی‌های سری A سامسونگ از چیپست‌های میان رده و ضعیف‌تری نسبت به سری S استفاده می‌کنند؛ میزان رم به‌کاررفته برای آن‌ها کمتر بوده و در مدل‌های مختلف از ۳ تا ۸ گیگابایت متغیر است (البته در مدل A55 برای اولین بار در سری گوشی‌های میان رده‌ی سامسونگ، مدل ۱۲ گیگابایتی نیز به بازار عرضه شده است).

حافظه‎‌ی در نظر گرفته برای این گوشی‌ها نیز از ۳۲ گیگابایت شروع‌شده و در مدل‌های رده‌بالاتر همچون A55 به ۲۵۶ گیگابایت نیز می‌رسد. همچنین سنسور اثرانگشت به‌کاررفته در این گوشی‌ها از نوع خازنی و نوری بوده که در قیاس با سنسورهای اولتراسونیک، سرعت و دقت کمتری دارند. در سایر فناوری‌های ارتباطی همچون وایفای و بلوتوث نیز از نسل‌های قدیمی‌تری نسبت به گوشی‌های سری S استفاده می‌شود. عملکرد کلی این گوشی‌ها برای کاربری عمومی و روزمره خوب بوده و در اجرای بازی‌های سبک و یا بازی‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی متوسط، شما را ناامید نمی‌کنند.

برای درک بهتر تفاوت عملکرد سخت‌افزار، می‌توان بهترین گوشی‌های هر سری یعنی S24 اولترا و A55 را مثال زد که اولی در بنچمارک (سنجش توان پردازشی) وبسایت انتوتو امتیاز ۱,۷۷۰,۱۰۵ و دیگری امتیاز ۷۳۳,۰۹۳ را کسب کرده‌اند که نشان از قدرت پردازشی بیش از ۲ برابری S24 اولترا در برابر A55 است.

مقایسه دوربین‌های سری S و A

یکی دیگر از مهم‌ترین زمینه‌ها برای مقایسه سری S و A سامسونگ، دوربین آن‌هاست. سری S همواره از بهترین ترکیب‌ لنزها برای گوشی‌های خود بهره می‌برد تا تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری را با گوشی موبایل، بیش‌ازپیش لذت‌بخش کند.

سامسونگ در سری S و به‌خصوص مدل اولترا، از جدیدترین لنزهای ۲۰۰ مگا پیکسلی ساخته‌ی خود از نوع آیزوسل (ISOCELL)، در کنار سنسورهای فوق عریض و تله‌فوتو بهره می‌برد که بزرگ‌نمایی ۱۰۰ برابری را رقم ‌می‌زنند و همچنین با بهره بردن از تکنولوژی‌هایی همچون لرزش گیر اپتیکال، تصاویر را به نهایت کیفیت خود می‌رسانند.

با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های نرم‌افزاری نیز تصاویر به‌گونه‌ای پردازش می‌شوند که رنگ‌هایی نزدیک‌تر به واقعیت داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های دوربین‌های سری S می‌توان به فوکوس خودکار، قابلیت فیلم‌برداری ۴K و ۸K، قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری در شب، فیلم‌برداری اسلوموشن و سوپر اسلوموشن با حداکثر فرم‌ریت ۹۶۰ فرم بر ثانیه، عکاسی پانوراما، عکاسی و فیلم‌برداری HDR و بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری و ترکیبی (اپتیکال+دیجیتال) ۱۰۰ برابری اشاره کرد.

مقایسه دوربین‌های سری S و A

در بخش دوربین سلفی نیز سری S سامسونگ از لنزهایی باکیفیت با قابلیت فوکوس خودکار، فیلم‌برداری ۴K و HDR و عکاسی با زاویه‌ی دید بالا بهره می‌برد تا هر آنچه از یک دوربین سلفی انتظار دارید را برآورده سازد.

اما سامسونگ برای سری A از دوربین‌هایی مقرون به‌صرفه‌تر استفاده می‌کند که عمدتاً سنسور آن‌ها از نوع CMOS و CMOS BSI بوده که در قیاس با سنسورهای آیزوسل نورگیری کمتری دارند.

همچنین سامسونگ به‌منظور پایین آوردن قیمت تمام‌شده‌ی این سری از گوشی‌ها، معمولاً از قرار دادن ویژگی‌هایی همچون لرزش گیر اپتیکال در آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند؛ اما با همه‌ی این تفاسیر، دوربین‌های این سری، هرساله بهبود چشم‌گیری داشته و می‌توان تجربه‌ی دل‌نشینی را از عکاسی و فیلم‌برداری با گوشی‌های میان رده‌ی سامسونگ به دست آورد.

دوربین گوشی‌های سری A معمولاً ترکیبی از لنز اصلی، لنز فوق عریض و لنز ماکرو است. همچنین در سری A، از لنزهای میان رده‌ی خوبی برای دوربین سلفی استفاده‌شده و تقریباً پاسخگوی نیازهای تمامی کاربران عادی خواهد بود.

بررسی نمایشگر و کیفیت تصویر

بخش دیگر مقایسه سری S و A سامسونگ، مربوط به نمایشگر آن‌هاست. سامسونگ درگوشی‌های خود از نمایشگرهای تولید خود بهره می‌برد و برای سری S از بهترین پنل‌های موجود، یعنی Dynamic Amoled استفاده می‌کند. این پنل‌ها رنگ‌های زنده‌تر و طبیعی‌تر داشته و کنتراست بالاتری دارند. همچنین روشنایی بیشتری دارند که بعضا به بیش از ۱۵۰۰ نیت نیز می‌رسد و ازاین‌روی، کار با آن‌ها زیر نور شدید آفتاب بسیار راحت است. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر سری S می‌توان به تکنولوژی HDR10+، رزولوشن‌های بالا تا QHD+ و نرخ تازه‌سازی پویا تا ۱۲۰ هرتز اشاره کرد.

بررسی نمایشگر و کیفیت تصویر

در سمت دیگر، سامسونگ در گوشی‌های میان رده‌ی سری A از پنل‌های سوپر امولد و TFT بهره برده است که در برابر پنل‌های نمایشگر سری S، قیمت کمتری دارند. کیفیت تصویر این پنل‌ها به‌خصوص سوپر امولد، بسیار خوب بوده، اما مسلماً به پای پنل‌های داینامیک امولد نمی‌رسند. همچنین پنل‌های TFT زاویه‌ی دید کمتری را در مقایسه با پنل‌های امولد ارائه دهند.

رزولوشن نمایشگر گوشی‌های سری A سامسونگ HD+ یا Full HD+ بوده که برای هرگونه استفاده‌ی روزمره و عادی مناسب است. با آمدن نسل‌های جدید سری A و بهبود نمایشگر، اکنون در برخی مدل‌ها همچون A55، نمایشگرها از نرخ تازه‌سازی ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی برخوردارند تا هر چه بیشتر به گوشی‌های پرچم‌دار نزدیک شوند.

مقایسه باتری و مدت‌زمان شارژ

در بخش باتری، اگرچه بیشتر گوشی‌های هر دو سری S و A از باتری‌های با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند، اما شارژ دهی سری S کمی بهتر از سری A است؛ این تفاوت، ریشه در اختلافات سخت‌افزاری دارد. برای نمونه، سری S از چیپست‌هایی با معماری جدیدتر و نمایشگر با پنل Dynamic Amoled بهره می‌برد که هردوی این موارد مصرف انرژی را بهبود داده و موجب بازدهی بیشتر باتری می‌شوند.

به‌جز موارد سخت‌افزاری، موارد نرم‌افزاری همچون یکپارچگی و تطبیق‌پذیری آن با سخت‌افزار نیز در طول عمر باتری اثرگذار است. افزون بر موارد بالا، باید توجه داشت که ظرفیت ذکرشده برای باتری‌‌ها، ظرفیت نامی و نه واقعی بوده و در حالت ایده‌آل، ظرفیت باتری‌ها بین ۷۰% تا ۸۰% از ظرفیت نامی آن‌هاست که این مورد برای گوشی‌های سری S بهتر است.

مقایسه باتری و مدت‌زمان شارژ

پس از عرضه‌ی ششمین نسل از گوشی‌های سری جدید A در سال ۲۰۲۴، تمامی مدل‌های میان رده از شارژ فوق‌سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و در مدت‌زمانی بین ۶۰ تا ۸۰ دقیقه از صفر به ۱۰۰ درصد می‌رسند. برای مثال در بررسی‌ها و تست‌های انجام‌شده، گوشی A55 با شارژر ۲۵ واتی در مدت‌زمان ۶۳ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

گوشی‌های سری S علاوه بر شارژ فوق‌سریع ۲۵ واتی، از شارژ فوق‌سریع ۴۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کنند، اما بر اساس تست‌های مختلف، این توان بالاتر تأثیر چشم‌گیری در سرعت شارژ نداشته و برای مثال گوشی S24 اولترا با شارژر ۴۵ واتی در مدت‌زمان ۶۶ دقیقه‌ای شارژ می‌شود. شاید در اینجا این سوال پیش آید که زمان شارژ گوشی A55 از S24 اولترا کمتر است، اما این موضوع به مورد ذکرشده در بالا برمی‌گردد که در شرایط برابر، ظرفیت واقعی باتری‌های سری A کمتر از سری S می‌باشد.

درمجموع می‌توان گفت که هم گوشی‌های سری S و هم گوشی‌های سری A در بحث شارژردهی عملکرد خوبی داشته و می‌توانند با یک‌بار شارژ تا یک روز دوام آورده و از پس کارهای روزانه برآیند. در بخش سرعت شارژ نیز اختلاف فاحشی میان سری S و A نبوده و هر دو عملکردی نزدیک به هم دارند.

قیمت و ارزش خرید سری S و A

برای پرسش به این پاسخ که در مقایسه سری S و A سامسونگ و با توجه به قیمت و امکانات و ویژگی‌های آن‌ها، کدام گوشی مناسب شما بوده و ارزش خرید دارد، باید گفت که این مسئله ارتباط مستقیمی با انتظارات و کاربری شما از گوشی موبایل خود دارد. گوشی‌های میان رده‌ی سری A از قیمت‌هایی در حدود ۱۰۰ یورو شروع‌شده و در مدل‌های بالاتر مانند A55 به بیش از ۵۰۰ یورو نیز می‌رسند. گوشی‌های سری A با توجه به قیمت‌های پایین‌تر امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و می‌توانند نیازهای قشر زیادی از کاربران را برآورده کنند.

اما گوشی‌های سری S قیمت‌هایی بسیار بالاتر داشته و در مقابل، بیشترین امکانات و قدرت سخت‌افزاری را به کاربر ارائه می‌دهند. با داغ شدن تب هوش مصنوعی نیز، امکانات نرم‌افزاری زیادی نیز به سری جدید گوشی‌های S اضافه‌شده که می‌تواند بر جذابیت و ارزش خرید آن اضافه کند. همچنین پس از توقف تولید سری Note سامسونگ، قلم معروف آن به S24 اولترا آمده که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای گرافیست‌ها، طراحان و بسیاری دیگر از افراد کرده و طبیعتاً برای این دسته از کاربران، از ارزش خرید بالایی برخوردار است.

خوب است که در مقایسه سری S و A سامسونگ به پشتیبانی نرم‌افزاری آن‌ها نیز اشاره‌ای داشته باشیم؛ گوشی‌های موبایل سامسونگ معمولاً با آخرین نسخه از اندروید شخصی‌سازی‌شده‌ی سامسونگ با رابط کاربری One UI روانه‌ی بازار می‌شوند و بر اساس گفته‌های سامسونگ، جدیدترین نسل از سری A از ۴ سال پشتیبانی نرم‌افزاری برخوردارند؛ درحالی‌که این عدد برای سری S24 سامسونگ ۷ سال خواهد بود که این خود ارزش خرید بالایی را برای هر دو سری این گوشی‌ها، در برابر سایر رقبا ایجاد می‌کند.

قیمت و ارزش خرید سری S و A

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا مقایسه‌ی جامع و کاملی از سری S و A سامسونگ داشته باشیم. درنهایت باید گفت که اگر کاربری با استفاده‌های عادی و روزمره بوده و از گوشی خود انتظارات خارق‌العاده‌ای ندارید، می‌توانید با خیال راحت به سراغ سری A بروید؛ اما به خاطر داشته باشید که نباید انتظار دوربینی حرفه‌ای و یا کاربری سنگین گیمینگ را از آن داشته باشید.

اگر یک کاربر گیمینگ، یک عکاس موبایل حرفه‌ای و یا یک طراح و گرافیست هستید و دوست دارید همواره یک گجت قدرتمند کوچک را برای طراحی همراه خود داشته و یا در یک‌کلام، می‌خواهید همه‌چیز را یکجا و به بهترین شکل داشته باشید، بهتر است برای انتخاب گوشی موبایل خود به سراغ سری S بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد