23 اردیبهشت 1403
/
78 بازدید
معرفی انواع پوست + تشخیص نوع پوست
انواع پوست (تشخیص نوع پوست)

فهرست مطالب

احتمالا شما هم از خود پرسیده‌اید که «نوع پوست من چیست؟» انواع پوست به ۴ دسته نرمال، خشک، چرب و مختلط تقسیم بندی می‌شود. نوع پوست شما را خودتان انتخاب نمی‌کنید و این به ژنتیک شما ارتباط دارد، اما می‌توان گفت که عوامل داخلی و خارجی زیادی روی پوست‌تان تاثیر می‌گذارد و می‌توانند پوستی زیبا، شاداب و سالم را برای شما به ارمغان آورند و یا برعکس پوستی چروک و جوش‌دار را به شما هدیه بدهند! اینجاست که مبحث مراقب پوستی مهم جلوه می‌کند. در این مطلب از بانی مگ قصد داریم تا شما با انواع پوست آشنا کنیم و به بررسی مشکلات هر نوع پوست بپردازیم. اگر شما نیز خواهان تشخیص نوع پوست خود هستید و می‌خواهید مشکلات آن را برطرف کنید، این مطلب از بانی مگ را بخوانید، زیرا در پایان آن راه حل را بدست خواهید آورد. آماده‌اید؟! 

انواع پوست صورت
تشخیص نوع پوست

تشخیص انواع پوست : نرمال، خشک، چرب و مختلط

اگر برای شناخت نوع پوست خود به کمک نیاز دارید و مرتبا از خود و یا دیگران می‌پرسید: «من چه نوع پوستی دارم؟» یا شناخت انواع پوست و سپس تشخیص نوع پوست خود می‌توانید در مراقبت و حفظ سلامتی پوست‌تان، هوشمندانه‌تر عمل کنید. انواع پوست صورت عبارت است از:

  • پوست نرمال

” نرمال ” واژه‌ای است که به صورت گسترده برای پوست‌هایی که در تعادل باشند، استفاده می‌شود. این نوع پوست، نه از خشکی رنج می‌برد و نه از چربی مفرط. جالب است بدانید که اصطلاح علمی پوست‌های سالم” یودرمیک Eudermic ” است.

  • پوست خشک

اصطلاح ” پوست خشک ” برای توصیف نوعی از پوست به کار می‌رود که سبوم کمتری از پوست نرمال تولید می‌کند. پوست شما در نتیجه‌ی کمبود سبوم، دچار کمبود چربی مورد نیاز برای بازسازی رطوبت و لایه‌ی محافظ در مقابل عوامل خارجی می‌شود. افراد دارای پوست خشک، در پوست خود احساس کشیدگی می‌کنند. این مدل از انواع پوست، در ظاهر بسیار کدر به نظر می‌رسد.

  • پوست چرب

واژه‌ی “پوست چرب” برای توصیف نوعی از پوست به کار می‌رود که تولید سبوم در آن، بالاتر از حد نرمال است. در علوم پزشکی، تولید بیش از حد  سبوم را اصطلاحا سبورهیا «Seborrhea» می‌نامند. پوست چرب دارای ظاهری درخشان و روزنه‌های قابل رویت است.

  • پوست مختلط

پوست مختلط، همان‌گونه که از نامش پیداست، ترکیبی از انواع پوست‌هاست. در حقیقت پوست مختلط، دارای نوع متفاوتی از پوست، در ناحیه‌ی T نسبت به گونه‌ها و قسمت‌های دیگر صورت است.

در ادامه به طور مفصل به ویژگی‌های انواع پوست اشاره می‌کنیم تا تشخیص نوع پوست را برایتان ساده‌تر کنیم.

 شناخت انواع پوست و شیوه مراقبت از آن‌ها
شناخت انواع پوست و شیوه مراقبت از آن‌ها

تشخیص نوع پوست نرمال و ویژگی‌های آن

در نوع پوست نرمال و متعادل،  ناحیه‌ T شامل پیشانی، بینی و چانه، ممکن است مقداری چرب به نظر برسد. اما در حالت کلی، چربی، رطوبت و سبوم پوست در حالت متعادل قرار دارد. در نتیجه، پوست نرمال از خشکی و چربی بیش از حد رنج نمی‌برد.

چگونه پوست نرمال را شناسایی کنیم؟

ویژگی‌های پوست نرمال عبارت است از:

  • روزنه‌هایی با سایز معمولی
  • گردش خون مناسب
  • بافت مخملی، نرم و لطیف
  • ظاهر شاداب، شفاف و رنگی گلگون
  • بدون آسیب و لک
  • بدون حساسیت‌های پوستی

یکی دیگر از ویژگی‌های پوست نرمال این است که با ازدیاد سن، در روندی بسیار کند، به سمت خشکی پیش می‌رود.

تشخیص انواع پوست ، پوست نرمال
انواع پوست و راه های تشخیص نوع پوست

تشخیص پوست خشک و ویژگی آن

در نوع پوست “خشک” ، سبوم کمتری از پوست نرمال تولید می‌کند. کمبود سبوم، کمبود چربی مورد نیاز برای بازسازی رطوبت را سبب می‌شود. تمامی این موارد، منجر به یک عملکرد معیوب در این مدل از انواع پوست خواهد شد. جالب است بدانید که انواع پوست با افزایش سن خشک می‌شوند. علاوه بر این، زنان نسبت به مردان به شکل قابل ملاحظه‌ای از خشکی پوست بیشتری رنج می‌برند.

ممکن است از خود بپرسید که چرا نوع پوست من خشک است؟ باید بدانید که درجه‌ی رطوبت پوست به میزان آبرسانی به لایه‌های زیرین و میزان تعریق آن وابسته است. به جز ژنتیک، از جمله عوامل ایجادکننده‌ی پوست خشک عبارتند از:

  • تعریق : عرق کردن موجب از دست رفتن رطوبت پوست و خشکی پوست می‌گردد.
  • از دست دادن آب Trans-epidermal : سیستم طبیعی عملکرد پوست، بدین صورت است که روزانه چیزی حدود نیم لیتر آب از لایه‌های زیرین پوست دفع می‌شود.
  • کمبود موادی مانند چربی‌های پوست و رطوبت رسان طبیعی پوست: از جمله رطوبت رسانان طبیعی پوست، آمینو اسیدها هستند. این مواد با آبرسانی به پوست، موجب حفظ خاصیت ارتجاعی آن شده و از پوست خشک جلوگیری می‌کنند. کمبود چربی‌های پوست نیز مانند اسیدهای چرب و کلسترولِ خوب مانع عملکرد سالم پوست می‌شود.
تشخیص انواع پوست خشک
تشخیص انواع پوست خشک

تشخیص انواع پوست خشک

پوست خشک طیفی از “مقدار خشک‌تر از پوست نرمال” تا “خشکی شدید” را شامل می‌شود. ویژگی‌های انواع پوست خشک را در زیر بخوانید تا متوجه شوید که پوست شما در کدام دست بندی قرار می‌گیرد:

  • پوست خشک

خشکی خفیف پوست، در فرد احساس کشیدگی و شکنندگی ایجاد می‌کند. این نوع از پوست‌های خشک، ظاهری کدر و قابلیت ارتجاعی پایینی دارند.

  • پوست بسیار خشک

در صورتی که خشکی خفیف پوست درمان نشود، ممکن است مشکل به مراحل حادتری پیشروی کند. ویژگی‌های نوع پوست بسیار خشک عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن خفیف
  • ظاهر زبر و کدر
  • احساس کشیدگی
  • خارش احتمالی

پوست‌های بسیار خشک، مستعد حساسیت، تحریکات و عفونت‌های پوستی خواهند بود.

  • پوست شدیدا خشک

نواحی خاصی از بدن هستند که بیش‌تر در معرض خشکی شدید پوست قرار می‌گیرند. دست‌ها، پاها، آرنج و زانو‌ها مستعد موارد زیر هستند:

  • زبری و زمختی شدید
  • ترک و شکاف پوستی
  • ایجاد پینه و کولوس پوستی
  •  پوسته پوسته شدن
  •  خارش مداوم

خشکی حاد و شدید پوست، معمولا در افراد سالمند رخ می‌دهد. اما هر مساله‌ای راهی دارد و شما می‌توانید با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی زیر خشکی پوست را درمان کنید:

 

تشخیص نوع پوست چرب و ویژگی‌های آن

 واژه‌ی “چرب” برای توصیف نوعی از پوست به کار می‌رود که تولید سبوم آن بالاتر از حد نرمال است. در علوم پزشکی، تولید بیش از حد نیاز سبوم را اصطلاحا سبورهیا «Seborrhea» می‌نامند. این مدل از انواع پوست دارای ظاهری درخشان و روزنه‌هایی قابل رویت است.

اما چه عواملی باعث ایجاد پوست چرب می‌شود؟ موارد زیر را بخوانید تا موتجه شوید:

  • ژنتیک
  • تغییرات و عدم تعادل هورمونی
  • داروها
  • استرس
  • مواد آرایشی تحریک کننده پوست

چگونه پوست چرب را شناسایی کنیم؟

ویژگی‌های پوست چرب به قرار زیر است :

  • روزنه‌های بزرگ و قابل رویت 
  • ظاهری درخشان و چرب 
  • گردش خون نامناسب و در نتیجه ظاهر رنگ پریده
  • پوست چرب مستعد انواع آکنه است. در آکنه‌ی خفیف، جوش‌ها بیش‌تر در نواحی گردن، شانه، سینه و کمر ظاهر می‌شوند. در انواع متوسط و شدید آکنه، جوش‌های چرکی با نوک سفید یا زرد، ظاهر شده که این جوش‌ها سرخ و متورم هستند.

اما چگونه می‌توان پوست چرب را درمان کرد؟ محصولات زیر به بهبود چربی پوست شما کمک می‌کنند:

تشخیص نوع پوست مختلط و ویژگی‌های آن

پوست مختلط، همان‌گونه که از نامش پیداست، ترکیبی از انواع پوست‌ ها است. از جمله ویژگی‌های نوع پوست مختلط این است که دارای نوع متفاوتی از پوست، در ناحیه‌ی T نسبت به گونه‌ها و قسمت‌های دیگر صورت است.

چگونه پوست مختلط را شناسایی کنیم؟

ویژگی‌های پوست مختلط عبارت است از:

  • پوست چرب در ناحیه‌ی T ( شامل پیشانی، بینی و چانه )
  • روزنه‌های بزرگ در ناحیه‌ی T ( گاها حاوی آلودگی )
  • پوست چرب یا خشک در بقیه‌ی قسمت‌های صورت
  • در این نوع پوست، تولید سبوم در ناحیه‌ی T بیش‌تر از حد نرمال و در دیگر قسمت‌های صورت، کمتر یا در حد نرمال است.
تشخیص نوع پوست مختلط
تشخیص نوع پوست مختلط

خرید محصولات پوستی؛ با توجه به وضعیت و نوع پوست

در مقابل نوع پوست، وضعیت پوست هر فرد در دوره‌های مختلف زندگی دچار تغییر می‌شود. بسیاری از عوامل درونی و بیرونی بر این تغییر تاثیرگذارند. عواملی مانند آب و هوا، آلودگی‌ها، بیماری‌ها و درمان‌ها، استرس، عوامل ژنتیکی بر فاکتورهایی مانند میزان تولید سبوم، تعریق و رطوبت طبیعی پوست تاثیرگذارند. محصولات مراقبت پوستی باید متناسب با نوع پوست و وضعیت آن انتخاب شوند تا فاکتورهای فوق را به نقطه‌ی تعادل برسانند. متخصصان برای تعیین وضعیت پوست و تجویز محصولات مناسب، نشانه‌های بالینی زیر را بررسی می‌کنند:

۱. رنگ پوست:  رنگ پوست و قومیت، بر نوع واکنش پوست به عوامل محیطی مانند پرتوهای خورشید، آسیب‌ها، حساسیت‌ها و التهابات تاثیرگذار می‌گذارد. سرخی پوست نیز فاکتور مهمی است که میزان سلامت گردش خون را تعیین می‌کند.

۲. نشانه‌های پیری:  نوع پوست ما در طول عمرمان دستخوش تغییر می‌شود. آن‌هایی که در دوران بلوغ پوست چربی داشتند، پس از این دوران با ازدیاد سن به تدریج خشک‌تر شدن پوست خود را تجربه می‌کنند. تمامی انواع پوست به تدریج و با پیر شدن، حجم و چگالی خود را از دست می‌دهند. در این موقعیت، چروک‌ها ایجاد شده و گاها حتی رنگدانه‌ها نیز تغییر می‌کنند. این نشانه‌های پیری در تشخیص وضعیت پوست و تجویز محصولات مراقبت پوستی تاثیر زیادی دارند.

۳. درجه‌ی حساسیت پوست:  پوست حساس، پوستی است که به راحتی با عوامل گوناگون تحریک می‌شود. در حقیقت، عواملی که توسط دیگر پوست‌ها قابل تحمل هستند، مانند حرارت بالا یا محصولات آرایشی و بهداشتی، به شدت موجب تحریک پوست حساس می‌شوند. گفتنی ست که حساسیت پوستی برای برخی افراد، در موقعیت‌های بسیاری رخ می‌دهد، اما برای برخی دیگر در چند مورد خاص خلاصه می‌شود.

۴. میزان تعریق و تولید سبوم:  میزان سبوم تولید شده توسط غدد چربی، یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تعیین وضعیت پوست است. پوست چرب و آکنه‌ای نتیجه‌ی تولید بیش از حد سبوم است. در حالی که تولید سبوم به میزان کمتر از حد نرمال، موجب خشکی پوست می‌شود. میزان فعالیت غدد عرق که موجب تعریق شده و به تنظیم دمای بدن کمک می‌کنند، نیز بر وضعیت پوست تاثیرگذار است. تعریق زیاد و کم، هر دو می‌توانند تغییراتی را در تعادل پوست ایجاد کنند.

۵. رطوبت رسانان طبیعی پوست:  فاکتور Natural Moisturising Factors (NMF’s) یا رطوبت رسانان طبیعی پوست که قبلا به آن اشاره کردیم، با آبرسانی به پوست، موجب حفظ خاصیت ارتجاعی آن شده و از فقر آب در پوست جلوگیری می‌کنند. در نتیجه اگر وضعیت پوست شما خوب نیست، پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدا به متخصص پوست سر بزنید و فاکتورهای مذکور در پوست شما بررسی شود. سپس با تشخیص وضعیت و نوع پوست‌تان، برای خرید بهترین محصولات پوستی اقدام کنید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.  

حالا به ما بگویید که نوع پوست شما چیست؟ و معمولا از چه محصولات مراقبت پوستی استفاده می‌کنید؟  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

پیتزا، محبوب‌ترین غذای جهان!

بدون شک پیتزا، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا است. این غذای پرطرفدار، به‌احتمال زیاد از خاورمیانه به سواحل اروپا رفته، زیرا

ست شال و کلاه بافتنی

مقدمه یکی از مهم‌ترین آیتم‌های که استایل پاییزه – زمستانه شما را تکمیل می‌کند؛ ست شال و کلاه بافتنی است. برای

انواع پوست (تشخیص نوع پوست)
23 اردیبهشت 1403
/
78 بازدید

معرفی انواع پوست + تشخیص نوع پوست

فهرست مطالب

احتمالا شما هم از خود پرسیده‌اید که «نوع پوست من چیست؟» انواع پوست به ۴ دسته نرمال، خشک، چرب و مختلط تقسیم بندی می‌شود. نوع پوست شما را خودتان انتخاب نمی‌کنید و این به ژنتیک شما ارتباط دارد، اما می‌توان گفت که عوامل داخلی و خارجی زیادی روی پوست‌تان تاثیر می‌گذارد و می‌توانند پوستی زیبا، شاداب و سالم را برای شما به ارمغان آورند و یا برعکس پوستی چروک و جوش‌دار را به شما هدیه بدهند! اینجاست که مبحث مراقب پوستی مهم جلوه می‌کند. در این مطلب از بانی مگ قصد داریم تا شما با انواع پوست آشنا کنیم و به بررسی مشکلات هر نوع پوست بپردازیم. اگر شما نیز خواهان تشخیص نوع پوست خود هستید و می‌خواهید مشکلات آن را برطرف کنید، این مطلب از بانی مگ را بخوانید، زیرا در پایان آن راه حل را بدست خواهید آورد. آماده‌اید؟! 

انواع پوست صورت
تشخیص نوع پوست

تشخیص انواع پوست : نرمال، خشک، چرب و مختلط

اگر برای شناخت نوع پوست خود به کمک نیاز دارید و مرتبا از خود و یا دیگران می‌پرسید: «من چه نوع پوستی دارم؟» یا شناخت انواع پوست و سپس تشخیص نوع پوست خود می‌توانید در مراقبت و حفظ سلامتی پوست‌تان، هوشمندانه‌تر عمل کنید. انواع پوست صورت عبارت است از:

  • پوست نرمال

” نرمال ” واژه‌ای است که به صورت گسترده برای پوست‌هایی که در تعادل باشند، استفاده می‌شود. این نوع پوست، نه از خشکی رنج می‌برد و نه از چربی مفرط. جالب است بدانید که اصطلاح علمی پوست‌های سالم” یودرمیک Eudermic ” است.

  • پوست خشک

اصطلاح ” پوست خشک ” برای توصیف نوعی از پوست به کار می‌رود که سبوم کمتری از پوست نرمال تولید می‌کند. پوست شما در نتیجه‌ی کمبود سبوم، دچار کمبود چربی مورد نیاز برای بازسازی رطوبت و لایه‌ی محافظ در مقابل عوامل خارجی می‌شود. افراد دارای پوست خشک، در پوست خود احساس کشیدگی می‌کنند. این مدل از انواع پوست، در ظاهر بسیار کدر به نظر می‌رسد.

  • پوست چرب

واژه‌ی “پوست چرب” برای توصیف نوعی از پوست به کار می‌رود که تولید سبوم در آن، بالاتر از حد نرمال است. در علوم پزشکی، تولید بیش از حد  سبوم را اصطلاحا سبورهیا «Seborrhea» می‌نامند. پوست چرب دارای ظاهری درخشان و روزنه‌های قابل رویت است.

  • پوست مختلط

پوست مختلط، همان‌گونه که از نامش پیداست، ترکیبی از انواع پوست‌هاست. در حقیقت پوست مختلط، دارای نوع متفاوتی از پوست، در ناحیه‌ی T نسبت به گونه‌ها و قسمت‌های دیگر صورت است.

در ادامه به طور مفصل به ویژگی‌های انواع پوست اشاره می‌کنیم تا تشخیص نوع پوست را برایتان ساده‌تر کنیم.

 شناخت انواع پوست و شیوه مراقبت از آن‌ها
شناخت انواع پوست و شیوه مراقبت از آن‌ها

تشخیص نوع پوست نرمال و ویژگی‌های آن

در نوع پوست نرمال و متعادل،  ناحیه‌ T شامل پیشانی، بینی و چانه، ممکن است مقداری چرب به نظر برسد. اما در حالت کلی، چربی، رطوبت و سبوم پوست در حالت متعادل قرار دارد. در نتیجه، پوست نرمال از خشکی و چربی بیش از حد رنج نمی‌برد.

چگونه پوست نرمال را شناسایی کنیم؟

ویژگی‌های پوست نرمال عبارت است از:

  • روزنه‌هایی با سایز معمولی
  • گردش خون مناسب
  • بافت مخملی، نرم و لطیف
  • ظاهر شاداب، شفاف و رنگی گلگون
  • بدون آسیب و لک
  • بدون حساسیت‌های پوستی

یکی دیگر از ویژگی‌های پوست نرمال این است که با ازدیاد سن، در روندی بسیار کند، به سمت خشکی پیش می‌رود.

تشخیص انواع پوست ، پوست نرمال
انواع پوست و راه های تشخیص نوع پوست

تشخیص پوست خشک و ویژگی آن

در نوع پوست “خشک” ، سبوم کمتری از پوست نرمال تولید می‌کند. کمبود سبوم، کمبود چربی مورد نیاز برای بازسازی رطوبت را سبب می‌شود. تمامی این موارد، منجر به یک عملکرد معیوب در این مدل از انواع پوست خواهد شد. جالب است بدانید که انواع پوست با افزایش سن خشک می‌شوند. علاوه بر این، زنان نسبت به مردان به شکل قابل ملاحظه‌ای از خشکی پوست بیشتری رنج می‌برند.

ممکن است از خود بپرسید که چرا نوع پوست من خشک است؟ باید بدانید که درجه‌ی رطوبت پوست به میزان آبرسانی به لایه‌های زیرین و میزان تعریق آن وابسته است. به جز ژنتیک، از جمله عوامل ایجادکننده‌ی پوست خشک عبارتند از:

  • تعریق : عرق کردن موجب از دست رفتن رطوبت پوست و خشکی پوست می‌گردد.
  • از دست دادن آب Trans-epidermal : سیستم طبیعی عملکرد پوست، بدین صورت است که روزانه چیزی حدود نیم لیتر آب از لایه‌های زیرین پوست دفع می‌شود.
  • کمبود موادی مانند چربی‌های پوست و رطوبت رسان طبیعی پوست: از جمله رطوبت رسانان طبیعی پوست، آمینو اسیدها هستند. این مواد با آبرسانی به پوست، موجب حفظ خاصیت ارتجاعی آن شده و از پوست خشک جلوگیری می‌کنند. کمبود چربی‌های پوست نیز مانند اسیدهای چرب و کلسترولِ خوب مانع عملکرد سالم پوست می‌شود.
تشخیص انواع پوست خشک
تشخیص انواع پوست خشک

تشخیص انواع پوست خشک

پوست خشک طیفی از “مقدار خشک‌تر از پوست نرمال” تا “خشکی شدید” را شامل می‌شود. ویژگی‌های انواع پوست خشک را در زیر بخوانید تا متوجه شوید که پوست شما در کدام دست بندی قرار می‌گیرد:

  • پوست خشک

خشکی خفیف پوست، در فرد احساس کشیدگی و شکنندگی ایجاد می‌کند. این نوع از پوست‌های خشک، ظاهری کدر و قابلیت ارتجاعی پایینی دارند.

  • پوست بسیار خشک

در صورتی که خشکی خفیف پوست درمان نشود، ممکن است مشکل به مراحل حادتری پیشروی کند. ویژگی‌های نوع پوست بسیار خشک عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن خفیف
  • ظاهر زبر و کدر
  • احساس کشیدگی
  • خارش احتمالی

پوست‌های بسیار خشک، مستعد حساسیت، تحریکات و عفونت‌های پوستی خواهند بود.

  • پوست شدیدا خشک

نواحی خاصی از بدن هستند که بیش‌تر در معرض خشکی شدید پوست قرار می‌گیرند. دست‌ها، پاها، آرنج و زانو‌ها مستعد موارد زیر هستند:

  • زبری و زمختی شدید
  • ترک و شکاف پوستی
  • ایجاد پینه و کولوس پوستی
  •  پوسته پوسته شدن
  •  خارش مداوم

خشکی حاد و شدید پوست، معمولا در افراد سالمند رخ می‌دهد. اما هر مساله‌ای راهی دارد و شما می‌توانید با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی زیر خشکی پوست را درمان کنید:

 

تشخیص نوع پوست چرب و ویژگی‌های آن

 واژه‌ی “چرب” برای توصیف نوعی از پوست به کار می‌رود که تولید سبوم آن بالاتر از حد نرمال است. در علوم پزشکی، تولید بیش از حد نیاز سبوم را اصطلاحا سبورهیا «Seborrhea» می‌نامند. این مدل از انواع پوست دارای ظاهری درخشان و روزنه‌هایی قابل رویت است.

اما چه عواملی باعث ایجاد پوست چرب می‌شود؟ موارد زیر را بخوانید تا موتجه شوید:

  • ژنتیک
  • تغییرات و عدم تعادل هورمونی
  • داروها
  • استرس
  • مواد آرایشی تحریک کننده پوست

چگونه پوست چرب را شناسایی کنیم؟

ویژگی‌های پوست چرب به قرار زیر است :

  • روزنه‌های بزرگ و قابل رویت 
  • ظاهری درخشان و چرب 
  • گردش خون نامناسب و در نتیجه ظاهر رنگ پریده
  • پوست چرب مستعد انواع آکنه است. در آکنه‌ی خفیف، جوش‌ها بیش‌تر در نواحی گردن، شانه، سینه و کمر ظاهر می‌شوند. در انواع متوسط و شدید آکنه، جوش‌های چرکی با نوک سفید یا زرد، ظاهر شده که این جوش‌ها سرخ و متورم هستند.

اما چگونه می‌توان پوست چرب را درمان کرد؟ محصولات زیر به بهبود چربی پوست شما کمک می‌کنند:

تشخیص نوع پوست مختلط و ویژگی‌های آن

پوست مختلط، همان‌گونه که از نامش پیداست، ترکیبی از انواع پوست‌ ها است. از جمله ویژگی‌های نوع پوست مختلط این است که دارای نوع متفاوتی از پوست، در ناحیه‌ی T نسبت به گونه‌ها و قسمت‌های دیگر صورت است.

چگونه پوست مختلط را شناسایی کنیم؟

ویژگی‌های پوست مختلط عبارت است از:

  • پوست چرب در ناحیه‌ی T ( شامل پیشانی، بینی و چانه )
  • روزنه‌های بزرگ در ناحیه‌ی T ( گاها حاوی آلودگی )
  • پوست چرب یا خشک در بقیه‌ی قسمت‌های صورت
  • در این نوع پوست، تولید سبوم در ناحیه‌ی T بیش‌تر از حد نرمال و در دیگر قسمت‌های صورت، کمتر یا در حد نرمال است.
تشخیص نوع پوست مختلط
تشخیص نوع پوست مختلط

خرید محصولات پوستی؛ با توجه به وضعیت و نوع پوست

در مقابل نوع پوست، وضعیت پوست هر فرد در دوره‌های مختلف زندگی دچار تغییر می‌شود. بسیاری از عوامل درونی و بیرونی بر این تغییر تاثیرگذارند. عواملی مانند آب و هوا، آلودگی‌ها، بیماری‌ها و درمان‌ها، استرس، عوامل ژنتیکی بر فاکتورهایی مانند میزان تولید سبوم، تعریق و رطوبت طبیعی پوست تاثیرگذارند. محصولات مراقبت پوستی باید متناسب با نوع پوست و وضعیت آن انتخاب شوند تا فاکتورهای فوق را به نقطه‌ی تعادل برسانند. متخصصان برای تعیین وضعیت پوست و تجویز محصولات مناسب، نشانه‌های بالینی زیر را بررسی می‌کنند:

۱. رنگ پوست:  رنگ پوست و قومیت، بر نوع واکنش پوست به عوامل محیطی مانند پرتوهای خورشید، آسیب‌ها، حساسیت‌ها و التهابات تاثیرگذار می‌گذارد. سرخی پوست نیز فاکتور مهمی است که میزان سلامت گردش خون را تعیین می‌کند.

۲. نشانه‌های پیری:  نوع پوست ما در طول عمرمان دستخوش تغییر می‌شود. آن‌هایی که در دوران بلوغ پوست چربی داشتند، پس از این دوران با ازدیاد سن به تدریج خشک‌تر شدن پوست خود را تجربه می‌کنند. تمامی انواع پوست به تدریج و با پیر شدن، حجم و چگالی خود را از دست می‌دهند. در این موقعیت، چروک‌ها ایجاد شده و گاها حتی رنگدانه‌ها نیز تغییر می‌کنند. این نشانه‌های پیری در تشخیص وضعیت پوست و تجویز محصولات مراقبت پوستی تاثیر زیادی دارند.

۳. درجه‌ی حساسیت پوست:  پوست حساس، پوستی است که به راحتی با عوامل گوناگون تحریک می‌شود. در حقیقت، عواملی که توسط دیگر پوست‌ها قابل تحمل هستند، مانند حرارت بالا یا محصولات آرایشی و بهداشتی، به شدت موجب تحریک پوست حساس می‌شوند. گفتنی ست که حساسیت پوستی برای برخی افراد، در موقعیت‌های بسیاری رخ می‌دهد، اما برای برخی دیگر در چند مورد خاص خلاصه می‌شود.

۴. میزان تعریق و تولید سبوم:  میزان سبوم تولید شده توسط غدد چربی، یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تعیین وضعیت پوست است. پوست چرب و آکنه‌ای نتیجه‌ی تولید بیش از حد سبوم است. در حالی که تولید سبوم به میزان کمتر از حد نرمال، موجب خشکی پوست می‌شود. میزان فعالیت غدد عرق که موجب تعریق شده و به تنظیم دمای بدن کمک می‌کنند، نیز بر وضعیت پوست تاثیرگذار است. تعریق زیاد و کم، هر دو می‌توانند تغییراتی را در تعادل پوست ایجاد کنند.

۵. رطوبت رسانان طبیعی پوست:  فاکتور Natural Moisturising Factors (NMF’s) یا رطوبت رسانان طبیعی پوست که قبلا به آن اشاره کردیم، با آبرسانی به پوست، موجب حفظ خاصیت ارتجاعی آن شده و از فقر آب در پوست جلوگیری می‌کنند. در نتیجه اگر وضعیت پوست شما خوب نیست، پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدا به متخصص پوست سر بزنید و فاکتورهای مذکور در پوست شما بررسی شود. سپس با تشخیص وضعیت و نوع پوست‌تان، برای خرید بهترین محصولات پوستی اقدام کنید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.  

حالا به ما بگویید که نوع پوست شما چیست؟ و معمولا از چه محصولات مراقبت پوستی استفاده می‌کنید؟  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد