11 شهریور 1403
/
2,954 بازدید
راهنمای خرید هارد اکسترنال و ویژگی های هر کدام

فهرست مطالب

 

این روزها حجم فایل‌ها، ازجمله تصاویر، ویدیوها و موسیقی‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که ممکن است حافظه‌ی داخلی دستگاه‌ها پاسخگوی این حجم از اطلاعات نباشد. شاید در سال‌های نه‌چندان دور با قرار دادن یک کارت حافظه‌ی یک گیگابایتی درون‌گوشی، می‌توانستیم صدها یا هزاران عکس، موزیک و یا ویدیو را همراه خود داشته باشیم، اما در حال حاضر برای نمونه، حجم یک فیلم سینمایی به‌تنهایی بیش از یک گیگابایت است. در چنین شرایطی برای ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات خود نیاز به حافظه‌های جانبی و قابل‌حمل داریم.

هاردهای اکسترنال یکی از همین حافظه‌های جانبی هستند که می‌توانند در کنار حافظه‌ی اصلی کامپیوتر و یا گوشی، فضای ذخیره‌سازی اضافه‌ای را در اختیار ما قرار دهند. با خرید هارد اکسترنال می‌توان چندین گیگابایت اطلاعات را با ابعادی کوچک همراه خود داشت. افزون بر این می‌توان از اطلاعات مهم خود روی هاردهای اکسترنال، نسخه‌ای پشتیبان و امن تهیه کرد.

هاردهای اکسترنال در ابعاد مختلف با رابط‌های اتصال متفاوت عرضه می‌شوند و حافظه‌ی آن‌ها نیز می‌تواند یک، دو یا سه گیگابایت و یا بیشتر باشد. این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید هارد اکسترنال اختصاص دارد و در آن، انواع هارد اکسترنال را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم و در پایان بهترین هاردهای اکسترنال موجود در بازه‌های قیمتی مختلف را به شما معرفی خواهیم کرد.

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال

برای خرید هارد اکسترنال ابتدا باید نیازهای خود را بشناسیم و بدانیم که چه انتظاراتی از یک هارد اکسترنال داریم. اگر هارد اکسترنال را صرفاً برای ذخیره‌سازی بلندمدت اطلاعات نیاز داشته باشیم، میزان حافظه‌ی آن از درجه‌ی اهمیت بیشتری برخوردار است و سرعت انتقال داده‌ها نمی‌تواند فاکتور خیلی مهمی در نظر گرفته شود؛ اما اگر دائماً اطلاعات زیادی را روی هارد کپی کرده و آیا اطلاعات آن را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهیم، برای این کار نیاز است تا از یک هارد اکسترنال با سرعت انتقال اطلاعات بالا و همچنین سوکت مناسب استفاده کنیم تا زمان زیادی صرف انتقال اطلاعات نشود.

ابعاد اکسترنال نیز می‌تواند ازجمله دیگر فاکتورهایی باشد که در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه کرد. اگر می‌خواهید یک هارد اکسترنال رومیزی داشته باشید، می‌توانید به سراغ هاردهای اکسترنال ۳٫۵ اینچی بروید؛ اما اگر می‌خواهید هارد اکسترنال را همه‌جا همراه خود داشته باشید، باید ابعاد کوچک‌تری داشته باشد که در این صورت باید از میان مدل‌های ۱.۸ اینچی و ۲٫۵ اینچی، هارد اکسترنال موردنظر خود را انتخاب کنید. در ادامه‌ی مقاله این عوامل را به‌طور دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

انواع هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال را می‌توان ازنظر ابعاد، رابط‌های اتصال، میزان حافظه و سرعت انتقال اطلاعات به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. هاردهای اکسترنال مدل‌های متنوعی دارند و ظرفیت آن‌ها از ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایت آغاز شده و تا ۱۸ ترابایت نیز می‌رسد. ازنظر ابعاد نیز هاردهای اکسترنال دارای سه مدل ۱٫۸، ۲٫۵ و ۳٫۵ اینچی هستند. سرعت انتقال اطلاعات نیز به‌سرعت چرخش دیسک هارد اکسترنال بستگی دارد که هر چه بالاتر باشد، طبیعتاً سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. رابط‌های اتصال نیز می‌توان نقش تعیین‌کننده‌ای در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات هارد اکسترنال داشته باشند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

عوامل مهم در انتخاب هارد اکسترنال

در راهنمای خرید هارد اکسترنال، باید با عوامل مهم برای انتخاب یک هارد اکسترنال مناسب آشنا شویم. پیش از هر چیزی باید بدانیم که به چه ظرفیتی نیاز داریم. سپس باید سرعت انتقال اطلاعات و اهمیت آن را بررسی کنیم. رابط اتصال نیز نقشی تعیین‌کننده در انتخاب هارد اکسترنال دارد، چراکه دستگاه ما باید از آن رابط پشتیبانی کند. این عوامل در ادامه توضیح داده شده است.

ظرفیت مناسب برای هارد اکسترنال

ظرفیت مناسب برای هارد اکسترنال تعریف مشخصی برای همه‌ی کاربران ندارد و هر کاربری باید بسته به نیاز و کاربری خود، ظرفیت متناسب را انتخاب کند. برای نمونه اگر از آن دسته کاربرانی هستید که علاقه به آرشیو و ذخیره کردن اطلاعات خود دارید، باید هارد اکسترنالی با ظرفیت حداقل ۲ یا ۳ ترابایتی و یا بیشتر را انتخاب کنید؛ اما اگر هارد اکسترنال برای شما، صرفاً ابزاری موقت برای جابه‌جایی اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر است، مدل‌های ۵۰۰ گیگابایتی و یا ۱ ترابایتی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

ظرفیت مدل‌های ۱٫۸ اینچی حداکثر ۱ ترابایت است و این رقم برای هاردهای ۲٫۵ اینچی، ۵ ترابایت و برای هاردهای ۳٫۵ اینچی تا ۱۸ ترابایت است. پس اگر ابعاد هارد اکسترنال نیز برای شما مهم است، باید به این ارقام نیز توجه داشته باشید.

سرعت انتقال داده در هارد اکسترنال

اگر از کاربران دسته‌ی دوم هستید و هارد اکسترنال برای شما، ابزاری واسطه برای انتقال اطلاعات به شمار می‌رود، سرعت انتقال اطلاعات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. سرعت خواندن و نوشتن یک هارد اکسترنال، وابسته به‌سرعت چرخش دیسک مغناطیسی آن است. این سرعت با واحد Revolutions Per Minute یا به‌اختصار RPM اندازه‌گیری می‌شود و به معنی تعداد دور بر دقیقه است.

هر چه سرعت چرخش دیسک بیشتر باشد، طبیعتاً سرعت انتقال اطلاعات نیز بیشتر می‌شود. بیشتر هاردهای اکسترنال دارای سرعت ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ RPM هستند و در برخی مدل‌های خاص، سرعت ۱۰۰۰۰ RPM نیز دیده می‌شود.

رابط‌های اتصال هارد اکسترنال

رابط‌های اتصال هارد اکسترنال

رابط‌های اتصال هاردهای اکسترنال دارای ۴ نوع است. نخستین مورد، رابط معروف USB است که برای نسخه‌های ۱ تا ۴، سرعت انتقال اطلاعاتش از ۱۲ مگابیت بر ثانیه تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه متغیر است.

نوع دوم، رابط معروف ثاندربولت (Thunderbolt) است که سرعت انتقال اطلاعاتش تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد.

نوع سوم از رابط‌های هارد اکسترنال، رابط فایروایر (FireWire) است که خود دارای دو مدل ۴۰۰ و ۸۰۰ است و سرعت انتقال اطلاعات آن‌ها، دقیقاً برابر اعداد مدل آن‌ها بوده و ۴۰۰ و ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

درنهایت چهارمین نوع از رابط‌های هارد اکسترنال، رابط eSATA است که سرعت انتقال اطلاعاتش می‌تواند ۱۵۰ یا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد.

در هنگام خرید هارد اکسترنال، توجه به رابط اتصال آن بسیار مهم است. چراکه بسیاری از لپتاپ‌ها و کامپیوترها تنها از سوکت‌های USB پشتیبانی می‌کنند و سایر رابط‌ها برای شما بلااستفاده خواهد بود. همچنین درصورتی‌که می‌خواهید هارد اکسترنال را به گوشی خود متصل کنید و آن را یک لوازم جانبی موبایل در نظر بگیرید، باید فقط به سراغ مدل‌هایی با رابط USB بروید. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که هاردهای ۳٫۵ اینچی به دلیل ابعاد بزرگ‌تری که دارند، نیاز به انرژی بیشتری برای کارکرد داشته و معمولاً با منبع برق جداگانه تغذیه می‌شوند.

بهترین برندهای هارد اکسترنال

برندهای زیادی درزمینه‌ی تولید حافظه‌های جانبی فعالیت می‌کنند. وسترن دیجیتال از دیرباز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی هارددیسک جهان شناخته می‌شده و سهم زیادی از حافظه‌های کامپیوترهای شخصی را به خود اختصاص داده است. هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال نیز در زمره‌ی برترین و پرفروش‌ترین مدل‌های بازار قرار می‌گیرند.

در کنار وسترن دیجیتال، می‌توان از برند سیگیت نام برد که آن نیز از قدیمی‌های این عرصه است و به‌عنوان رقیب اصلی وسترن دیجیتال شناخته می‌شود و هاردهای اکسترنال بسیار باکیفیتی را تولید می‌کند. توشیبا هم از دیگر بازیگران این حوزه است و هاردهای اینترنال و اکسترنال خوبی را روانه‌ی بازار می‌کند.

با رونق گرفتن حافظه‌هایی همچون فلش مموری، شرکت‌های فعال در این حوزه، پا را فراتر گذاشته و اقدام به تولید هاردهای اکسترنال کردند. ازجمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به سیلیکون پاور اشاره کرد. ای‌دیتا نیز با تولید هاردهای با استقامت بالا، توانسته رضایت مشتریان زیادی را به دست آورد.

بهترین هارد اکسترنال در بازه‌های قیمتی مختلف

حال که با عوامل تأثیرگذار روی کیفیت و سرعت یک هارد اکسترنال آشنا شدیم، می‌خواهیم بهترین مدل‌های هارد اکسترنال در بازه‌های قیمتی مختلف را به شما معرفی کنیم.

بهترین هارد اکسترنال تا ۳ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۳ میلیون تومان

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های وسترن دیجیتال، مدل My Passport است. این هارد اکسترنال ۲٫۵ اینچی است و به‌راحتی در جیب شما نیز جا می‌شود. سرعت چرخش این هارد ۵۴۰۰ دور بر دقیقه است. رابط اتصال این هارد USB نسخه‌ی ۳ بوده و سرعت انتقال اطلاعات آن در حدود ۵ گیگابیت (بیش از ۶۰۰ مگابایت) بر ثانیه است. نسخه‌ی ۱ گیگابایتی هارد اکسترنال My Passport قیمتی کمتر از ۳ میلیون تومان دارد.

بهترین هارد اکسترنال تا ۴ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۴ میلیون تومان

سیلیکون پاور با تولید فلش مموری‌های باکیفیت، خود را در دل کاربران صنعت دیجیتال جا کرده است و همین مسیر را در تولید هاردهای اکسترنال نیز ادامه می‌دهد. یکی از بهترین هاردهای اکسترنال این شرکت، مدل Armor A66 است. این هارد از نوع ۲٫۵ اینچی است و رابط اتصال آن USB نسخه‌ی ۳٫۲ است. سرعت چرخش دیسک ۵۴۰۰ دور بر دقیقه است و سرعت انتقال اطلاعات آن به بیش از ۵ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

از قابلیت‌های ویژه‌ی این هارد اکسترنال می‌توان به مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر شوک و مقاومت در برابر پاشش آب اشاره کرد. قیمت نسخه‌ی یک ترابایتی این مدل در حدود ۴ میلیون تومان است.

بهترین هارد اکسترنال تا ۵ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۵ میلیون تومان

هاردهای اکسترنال ای‌دیتا معمولاً با ظاهر مقاوم خود در ذهن مخاطبان نقش بسته‌اند. این شرکت تلاش می‌کند تا با استفاده از یک لایه‌ی ضربه‌گیر، مقاومت هاردهای اکسترنال را افزایش دهد. یکی از مدل‌های پرفروش این شرکت، HD 710 Pro است. این هارد اکسترنال با بهره‌مندی از استاندارد IPX8، می‌تواند تا یک ساعت در عمق دو متری در برابر نفوذ آب مقاومت کند و همچنین با داشتن استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6، در برابر سقوط از ارتفاع یک و نیم متری نیز تاب‌آور است.

رابط اتصال این هارد USB نسخه‌ی ۳٫۲ است و سرعت دیسک آن ۵۴۰۰ دور بر دقیقه است. قیمت نسخه‌ی ۲ ترابایتی این مدل کمتر از ۵ میلیون تومان است.

بهترین هارد اکسترنال تا ۶ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۶ میلیون تومان

در راهنمای خرید هارد اکسترنال نمی‌توان نامی از مدل‌های برند سیگیت نبرد. Seagate Portable یکی از مدل‌های پرفروش این شرکت است و نسخه‌ی ۲ ترابایتی آن در حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارد. اندازه‌ی این هارد ۲٫۵ اینچی است و رابط اتصال آن USB نسخه‌ی ۳٫۰ است. سرعت انتقال اطلاعات برای این هارد اکسترنال ۵ گیگابیت بر ثانیه است و با ابعاد و وزنی کمتر از یک گوشی موبایل، می‌توانید به‌سادگی آن را در هر جا همراه خود داشته باشید.

بهترین هارد اکسترنال تا ۷ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۷ میلیون تومان

اگر یک هارد اکسترنال باکیفیت برای ذخیره‌ی اطلاعات نیاز دارید و نمی‌خواهید دائماً آن را جابه‌جا کنید، باید به سراغ مدل‌های ۳٫۵ اینچی بروید. یکی از بهترین مدل‌های ۳٫۵ اینچی My Book Desktop از وسترن دیجیتال است. این مدل نیز مانند بیشتر مدل‌های ۳٫۵ اینچی، دارای منبع برق جدا از رابط اتصال است. رابط اتصال این هارد اکسترنال، USB نسخه‌ی ۳٫۰ است و سرعت انتقال داده‌ها ۵ گیگابیت بر ثانیه است. وزن این مدل ۱۶۷ گرم است و با طراحی جذابش، می‌تواند زیبایی دوچندانی به میز کار شما ببخشد. قیمت نسخه‌ی ۴ ترابایتی My Book Desktop کمتر از ۶٫۵ میلیون تومان است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید هارد اکسترنال پرداختیم و دسته‌بندی انواع هارد اکسترنال و عوامل مؤثر در کارکرد هارد اکسترنال را بررسی کردیم. همچنین نکاتی را که پیش از خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه کنید بیان کردیم. در ادامه ۵ مدل از بهترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کردیم تا بتوانید با دید بازتری اقدام به خرید کنید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات 3

  1. حسین says:

    عالی بود

  2. حسین says:

    سلام من ی مای پاسپورت ۲ترا دارم ضربه خورده
    آیا امکان اینم وجود داره ک اطلاعاتش رو بطور دقیق و ریز ب ریز برگشت داد؟ (بازی با تمام دیتاها و فایل‌های رار و…)
    خیلی خیلی حیاتیه واسم
    ممنون میشم یک نفر امدادرسانی کنه اینجا ۰۹۳۹۰۶۹۷۱۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

راهنمای خرید هارد اکسترنال | بهترین مارک‌های هارد اکسترنال و ویژگی‌های آن‌ها
11 شهریور 1403
/
2,954 بازدید

راهنمای خرید هارد اکسترنال و ویژگی های هر کدام

فهرست مطالب

 

این روزها حجم فایل‌ها، ازجمله تصاویر، ویدیوها و موسیقی‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که ممکن است حافظه‌ی داخلی دستگاه‌ها پاسخگوی این حجم از اطلاعات نباشد. شاید در سال‌های نه‌چندان دور با قرار دادن یک کارت حافظه‌ی یک گیگابایتی درون‌گوشی، می‌توانستیم صدها یا هزاران عکس، موزیک و یا ویدیو را همراه خود داشته باشیم، اما در حال حاضر برای نمونه، حجم یک فیلم سینمایی به‌تنهایی بیش از یک گیگابایت است. در چنین شرایطی برای ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات خود نیاز به حافظه‌های جانبی و قابل‌حمل داریم.

هاردهای اکسترنال یکی از همین حافظه‌های جانبی هستند که می‌توانند در کنار حافظه‌ی اصلی کامپیوتر و یا گوشی، فضای ذخیره‌سازی اضافه‌ای را در اختیار ما قرار دهند. با خرید هارد اکسترنال می‌توان چندین گیگابایت اطلاعات را با ابعادی کوچک همراه خود داشت. افزون بر این می‌توان از اطلاعات مهم خود روی هاردهای اکسترنال، نسخه‌ای پشتیبان و امن تهیه کرد.

هاردهای اکسترنال در ابعاد مختلف با رابط‌های اتصال متفاوت عرضه می‌شوند و حافظه‌ی آن‌ها نیز می‌تواند یک، دو یا سه گیگابایت و یا بیشتر باشد. این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید هارد اکسترنال اختصاص دارد و در آن، انواع هارد اکسترنال را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم و در پایان بهترین هاردهای اکسترنال موجود در بازه‌های قیمتی مختلف را به شما معرفی خواهیم کرد.

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال

برای خرید هارد اکسترنال ابتدا باید نیازهای خود را بشناسیم و بدانیم که چه انتظاراتی از یک هارد اکسترنال داریم. اگر هارد اکسترنال را صرفاً برای ذخیره‌سازی بلندمدت اطلاعات نیاز داشته باشیم، میزان حافظه‌ی آن از درجه‌ی اهمیت بیشتری برخوردار است و سرعت انتقال داده‌ها نمی‌تواند فاکتور خیلی مهمی در نظر گرفته شود؛ اما اگر دائماً اطلاعات زیادی را روی هارد کپی کرده و آیا اطلاعات آن را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهیم، برای این کار نیاز است تا از یک هارد اکسترنال با سرعت انتقال اطلاعات بالا و همچنین سوکت مناسب استفاده کنیم تا زمان زیادی صرف انتقال اطلاعات نشود.

ابعاد اکسترنال نیز می‌تواند ازجمله دیگر فاکتورهایی باشد که در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه کرد. اگر می‌خواهید یک هارد اکسترنال رومیزی داشته باشید، می‌توانید به سراغ هاردهای اکسترنال ۳٫۵ اینچی بروید؛ اما اگر می‌خواهید هارد اکسترنال را همه‌جا همراه خود داشته باشید، باید ابعاد کوچک‌تری داشته باشد که در این صورت باید از میان مدل‌های ۱.۸ اینچی و ۲٫۵ اینچی، هارد اکسترنال موردنظر خود را انتخاب کنید. در ادامه‌ی مقاله این عوامل را به‌طور دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

انواع هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال را می‌توان ازنظر ابعاد، رابط‌های اتصال، میزان حافظه و سرعت انتقال اطلاعات به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. هاردهای اکسترنال مدل‌های متنوعی دارند و ظرفیت آن‌ها از ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایت آغاز شده و تا ۱۸ ترابایت نیز می‌رسد. ازنظر ابعاد نیز هاردهای اکسترنال دارای سه مدل ۱٫۸، ۲٫۵ و ۳٫۵ اینچی هستند. سرعت انتقال اطلاعات نیز به‌سرعت چرخش دیسک هارد اکسترنال بستگی دارد که هر چه بالاتر باشد، طبیعتاً سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. رابط‌های اتصال نیز می‌توان نقش تعیین‌کننده‌ای در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات هارد اکسترنال داشته باشند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

عوامل مهم در انتخاب هارد اکسترنال

در راهنمای خرید هارد اکسترنال، باید با عوامل مهم برای انتخاب یک هارد اکسترنال مناسب آشنا شویم. پیش از هر چیزی باید بدانیم که به چه ظرفیتی نیاز داریم. سپس باید سرعت انتقال اطلاعات و اهمیت آن را بررسی کنیم. رابط اتصال نیز نقشی تعیین‌کننده در انتخاب هارد اکسترنال دارد، چراکه دستگاه ما باید از آن رابط پشتیبانی کند. این عوامل در ادامه توضیح داده شده است.

ظرفیت مناسب برای هارد اکسترنال

ظرفیت مناسب برای هارد اکسترنال تعریف مشخصی برای همه‌ی کاربران ندارد و هر کاربری باید بسته به نیاز و کاربری خود، ظرفیت متناسب را انتخاب کند. برای نمونه اگر از آن دسته کاربرانی هستید که علاقه به آرشیو و ذخیره کردن اطلاعات خود دارید، باید هارد اکسترنالی با ظرفیت حداقل ۲ یا ۳ ترابایتی و یا بیشتر را انتخاب کنید؛ اما اگر هارد اکسترنال برای شما، صرفاً ابزاری موقت برای جابه‌جایی اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر است، مدل‌های ۵۰۰ گیگابایتی و یا ۱ ترابایتی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

ظرفیت مدل‌های ۱٫۸ اینچی حداکثر ۱ ترابایت است و این رقم برای هاردهای ۲٫۵ اینچی، ۵ ترابایت و برای هاردهای ۳٫۵ اینچی تا ۱۸ ترابایت است. پس اگر ابعاد هارد اکسترنال نیز برای شما مهم است، باید به این ارقام نیز توجه داشته باشید.

سرعت انتقال داده در هارد اکسترنال

اگر از کاربران دسته‌ی دوم هستید و هارد اکسترنال برای شما، ابزاری واسطه برای انتقال اطلاعات به شمار می‌رود، سرعت انتقال اطلاعات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. سرعت خواندن و نوشتن یک هارد اکسترنال، وابسته به‌سرعت چرخش دیسک مغناطیسی آن است. این سرعت با واحد Revolutions Per Minute یا به‌اختصار RPM اندازه‌گیری می‌شود و به معنی تعداد دور بر دقیقه است.

هر چه سرعت چرخش دیسک بیشتر باشد، طبیعتاً سرعت انتقال اطلاعات نیز بیشتر می‌شود. بیشتر هاردهای اکسترنال دارای سرعت ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ RPM هستند و در برخی مدل‌های خاص، سرعت ۱۰۰۰۰ RPM نیز دیده می‌شود.

رابط‌های اتصال هارد اکسترنال

رابط‌های اتصال هارد اکسترنال

رابط‌های اتصال هاردهای اکسترنال دارای ۴ نوع است. نخستین مورد، رابط معروف USB است که برای نسخه‌های ۱ تا ۴، سرعت انتقال اطلاعاتش از ۱۲ مگابیت بر ثانیه تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه متغیر است.

نوع دوم، رابط معروف ثاندربولت (Thunderbolt) است که سرعت انتقال اطلاعاتش تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد.

نوع سوم از رابط‌های هارد اکسترنال، رابط فایروایر (FireWire) است که خود دارای دو مدل ۴۰۰ و ۸۰۰ است و سرعت انتقال اطلاعات آن‌ها، دقیقاً برابر اعداد مدل آن‌ها بوده و ۴۰۰ و ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

درنهایت چهارمین نوع از رابط‌های هارد اکسترنال، رابط eSATA است که سرعت انتقال اطلاعاتش می‌تواند ۱۵۰ یا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد.

در هنگام خرید هارد اکسترنال، توجه به رابط اتصال آن بسیار مهم است. چراکه بسیاری از لپتاپ‌ها و کامپیوترها تنها از سوکت‌های USB پشتیبانی می‌کنند و سایر رابط‌ها برای شما بلااستفاده خواهد بود. همچنین درصورتی‌که می‌خواهید هارد اکسترنال را به گوشی خود متصل کنید و آن را یک لوازم جانبی موبایل در نظر بگیرید، باید فقط به سراغ مدل‌هایی با رابط USB بروید. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که هاردهای ۳٫۵ اینچی به دلیل ابعاد بزرگ‌تری که دارند، نیاز به انرژی بیشتری برای کارکرد داشته و معمولاً با منبع برق جداگانه تغذیه می‌شوند.

بهترین برندهای هارد اکسترنال

برندهای زیادی درزمینه‌ی تولید حافظه‌های جانبی فعالیت می‌کنند. وسترن دیجیتال از دیرباز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی هارددیسک جهان شناخته می‌شده و سهم زیادی از حافظه‌های کامپیوترهای شخصی را به خود اختصاص داده است. هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال نیز در زمره‌ی برترین و پرفروش‌ترین مدل‌های بازار قرار می‌گیرند.

در کنار وسترن دیجیتال، می‌توان از برند سیگیت نام برد که آن نیز از قدیمی‌های این عرصه است و به‌عنوان رقیب اصلی وسترن دیجیتال شناخته می‌شود و هاردهای اکسترنال بسیار باکیفیتی را تولید می‌کند. توشیبا هم از دیگر بازیگران این حوزه است و هاردهای اینترنال و اکسترنال خوبی را روانه‌ی بازار می‌کند.

با رونق گرفتن حافظه‌هایی همچون فلش مموری، شرکت‌های فعال در این حوزه، پا را فراتر گذاشته و اقدام به تولید هاردهای اکسترنال کردند. ازجمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به سیلیکون پاور اشاره کرد. ای‌دیتا نیز با تولید هاردهای با استقامت بالا، توانسته رضایت مشتریان زیادی را به دست آورد.

بهترین هارد اکسترنال در بازه‌های قیمتی مختلف

حال که با عوامل تأثیرگذار روی کیفیت و سرعت یک هارد اکسترنال آشنا شدیم، می‌خواهیم بهترین مدل‌های هارد اکسترنال در بازه‌های قیمتی مختلف را به شما معرفی کنیم.

بهترین هارد اکسترنال تا ۳ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۳ میلیون تومان

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های وسترن دیجیتال، مدل My Passport است. این هارد اکسترنال ۲٫۵ اینچی است و به‌راحتی در جیب شما نیز جا می‌شود. سرعت چرخش این هارد ۵۴۰۰ دور بر دقیقه است. رابط اتصال این هارد USB نسخه‌ی ۳ بوده و سرعت انتقال اطلاعات آن در حدود ۵ گیگابیت (بیش از ۶۰۰ مگابایت) بر ثانیه است. نسخه‌ی ۱ گیگابایتی هارد اکسترنال My Passport قیمتی کمتر از ۳ میلیون تومان دارد.

بهترین هارد اکسترنال تا ۴ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۴ میلیون تومان

سیلیکون پاور با تولید فلش مموری‌های باکیفیت، خود را در دل کاربران صنعت دیجیتال جا کرده است و همین مسیر را در تولید هاردهای اکسترنال نیز ادامه می‌دهد. یکی از بهترین هاردهای اکسترنال این شرکت، مدل Armor A66 است. این هارد از نوع ۲٫۵ اینچی است و رابط اتصال آن USB نسخه‌ی ۳٫۲ است. سرعت چرخش دیسک ۵۴۰۰ دور بر دقیقه است و سرعت انتقال اطلاعات آن به بیش از ۵ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

از قابلیت‌های ویژه‌ی این هارد اکسترنال می‌توان به مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر شوک و مقاومت در برابر پاشش آب اشاره کرد. قیمت نسخه‌ی یک ترابایتی این مدل در حدود ۴ میلیون تومان است.

بهترین هارد اکسترنال تا ۵ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۵ میلیون تومان

هاردهای اکسترنال ای‌دیتا معمولاً با ظاهر مقاوم خود در ذهن مخاطبان نقش بسته‌اند. این شرکت تلاش می‌کند تا با استفاده از یک لایه‌ی ضربه‌گیر، مقاومت هاردهای اکسترنال را افزایش دهد. یکی از مدل‌های پرفروش این شرکت، HD 710 Pro است. این هارد اکسترنال با بهره‌مندی از استاندارد IPX8، می‌تواند تا یک ساعت در عمق دو متری در برابر نفوذ آب مقاومت کند و همچنین با داشتن استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6، در برابر سقوط از ارتفاع یک و نیم متری نیز تاب‌آور است.

رابط اتصال این هارد USB نسخه‌ی ۳٫۲ است و سرعت دیسک آن ۵۴۰۰ دور بر دقیقه است. قیمت نسخه‌ی ۲ ترابایتی این مدل کمتر از ۵ میلیون تومان است.

بهترین هارد اکسترنال تا ۶ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۶ میلیون تومان

در راهنمای خرید هارد اکسترنال نمی‌توان نامی از مدل‌های برند سیگیت نبرد. Seagate Portable یکی از مدل‌های پرفروش این شرکت است و نسخه‌ی ۲ ترابایتی آن در حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارد. اندازه‌ی این هارد ۲٫۵ اینچی است و رابط اتصال آن USB نسخه‌ی ۳٫۰ است. سرعت انتقال اطلاعات برای این هارد اکسترنال ۵ گیگابیت بر ثانیه است و با ابعاد و وزنی کمتر از یک گوشی موبایل، می‌توانید به‌سادگی آن را در هر جا همراه خود داشته باشید.

بهترین هارد اکسترنال تا ۷ میلیون تومان

بهترین هارد اکسترنال تا ۷ میلیون تومان

اگر یک هارد اکسترنال باکیفیت برای ذخیره‌ی اطلاعات نیاز دارید و نمی‌خواهید دائماً آن را جابه‌جا کنید، باید به سراغ مدل‌های ۳٫۵ اینچی بروید. یکی از بهترین مدل‌های ۳٫۵ اینچی My Book Desktop از وسترن دیجیتال است. این مدل نیز مانند بیشتر مدل‌های ۳٫۵ اینچی، دارای منبع برق جدا از رابط اتصال است. رابط اتصال این هارد اکسترنال، USB نسخه‌ی ۳٫۰ است و سرعت انتقال داده‌ها ۵ گیگابیت بر ثانیه است. وزن این مدل ۱۶۷ گرم است و با طراحی جذابش، می‌تواند زیبایی دوچندانی به میز کار شما ببخشد. قیمت نسخه‌ی ۴ ترابایتی My Book Desktop کمتر از ۶٫۵ میلیون تومان است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید هارد اکسترنال پرداختیم و دسته‌بندی انواع هارد اکسترنال و عوامل مؤثر در کارکرد هارد اکسترنال را بررسی کردیم. همچنین نکاتی را که پیش از خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه کنید بیان کردیم. در ادامه ۵ مدل از بهترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کردیم تا بتوانید با دید بازتری اقدام به خرید کنید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات 3

  1. حسین says:

    عالی بود

  2. حسین says:

    سلام من ی مای پاسپورت ۲ترا دارم ضربه خورده
    آیا امکان اینم وجود داره ک اطلاعاتش رو بطور دقیق و ریز ب ریز برگشت داد؟ (بازی با تمام دیتاها و فایل‌های رار و…)
    خیلی خیلی حیاتیه واسم
    ممنون میشم یک نفر امدادرسانی کنه اینجا ۰۹۳۹۰۶۹۷۱۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد