15 مرداد 1403
/
808 بازدید
مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی | نبرد رابط‌های کاربری
مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی | نبرد رابط‌های کاربری

فهرست مطالب

مطابق آمارهای منتشره تا ژوئن ۲۰۲۴، سهم اندروید از سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند بازار بیش از ۷۲ درصد است. اندروید برای اولین بار توسط اندی رابین ساخته شد و سپس گوگل با خرید آن، توسعه‌اش داد و اکنون آن را به پادشاه بی‌رقیب سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده است. این سیستم‌عامل متن باز است؛ بدین معنی که هر شرکتی می‌تواند از آن بر روی دستگاه‌های خود استفاده کند و در صورت نیاز، تغییرات مدنظرش را روی آن اعمال کند. کاری که باعث به وجود آمدن رابط‌های کاربری (User Interface) اختصاصی شده است.

One UI سامسونگ و MIUI شیائومی هر دو از همین رابط‌های کاربری هستند که با توجه به سهم بالای این دو برند از بازار گوشی‌های هوشمند، طرفداران بسیار زیادی را نیز برای خود دست‌وپا کرده‌اند. در این مقاله از بانی مگ مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی را انجام خواهیم داد و این دو را جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

هم One UI سامسونگ و هم MIUI شیائومی امکانات جذابی را در خود جای داده‌اند؛ اما سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌اند، باعث شده ازنظر ظاهری، سرعت اجرا، مصرف باتری و منابع با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. در ادامه این تفاوت‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

معرفی کلی رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

هم‌زمان با بازطراحی سری گوشی‌های میان رده‌ی سامسونگ، یعنی سری A این شرکت در انتهای سال ۲۰۱۸ از رابط کاربری جدید خود یعنی One UI رونمایی کرد. تأکید سامسونگ بر سادگی هر چه بیشتر و جلوگیری از تغییرات غیرضروری نسبت به اندروید خالص بود تا این رابط کاربری به‌خوبی حتی روی گوشی‌های اقتصادی و ضعیف‌تر نیز پیاده شود؛ کاری که به نظر در آن موفق بوده است.

همچنین این امر باعث شده تا ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های بیشتر در کوتاه‌ترین زمان نیز میسر شود. با توجه به سهم حدوداً ۵۰ درصدی سامسونگ از بازار گوشی‌های اندرویدی، این رابط کاربری هم‌اکنون رتبه‌ی اول بازار را در اختیار دارد.

معرفی کلی رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

رابط کاربری MIUI که البته طی چند ماه اخیر و در آخرین آپدیت به HyperOS تغییر نام داده، از سال ۲۰۱۰ بر روی گوشی‌های شیائومی پیاده شده است. شیائومی سعی داشته تا با افزودن قابلیت‌های جدید و انیمیشن‌های مختلف، جذابیت دیداری بیشتری به رابط کاربری خود ببخشد. البته که همواره نیم‌نگاهی نیز به سیستم‌عامل iOS داشته و از ویژگی‌های آن الهام گرفته است. برای مثال نبود صفحه‌ی جداگانه برای برنامه‌ها (App Drawer) و چینش تمامی برنامه‌ها در صفحات اصلی به‌صورت پیش‌فرض ازجمله مواردی است که شبیه به سیستم‌عامل و رابط کاربری گوشی‌های آیفون است.

طراحی و ظاهر: One UI در مقابل MIUI

ازنظر طراحی، سامسونگ تلاش کرده تا ظاهر رابط کاربری‌اش نسبت به اندروید خالص وفادار بماند و تغییرات زیادی را در آن اعمال نکند. طراحی آیکون برنامه‌ها تخت و با لبه‌های گردتر است و از منوهای شیشه‌ای و Blur شده به‌خوبی استفاده شده است. طراحی پنجره‌ها و منوهای مختلف نیز یکسان است و همه از یک زبان مشترک پیروی می‌کنند.

شیائومی در سمت دیگر، از المان‌های بزرگ‌تری بهره گرفته و با افزودن انیمیشن‌ها و جلوه‌های بیشتر تلاش کرده تا از خشک بودن رابط کاربری اندروید خالص فاصله بگیرد؛ اما زبان طراحی واحدی که در One UI شاهد آن هستیم، در MIUI دیده نمی‌شود و با استفاده از تم‌های مختلف، رنگ‌بندی برنامه‌های اصلی و پیش‌فرض تغییری نمی‌کند و دوگانگی در آن‌ها دیده می‌شود.

طراحی و ظاهر: One UI در مقابل MIUI

نمایش اعلان‌ها نیز در هر دو رابط کاربری به شکل‌های مختلف دیده می‌شود و هر دو از اعلان‌های حبابی و یا قابلیت پاسخ سریع به پیام‌ها پشتیبانی می‌کنند. درمجموع سامسونگ از نظر طراحی و ظاهر، موفق‌تر عمل کرده و توانسته تعادل خوبی میان سادگی و زیبایی رابط کاربری One UI برقرار کند.

امکانات و ویژگی‌ها: کدام‌یک بیشتر به نیازهای شما پاسخ می‌دهد؟

یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه رابط کاربری One UI قابلیت سامسونگ DeX است که در پرچم‌داران این شرکت پیدا می‌شود و با استفاده از آن می‌توان روی یک نمایشگر بزرگ‌تر، در محیطی شبیه به ویندوز با گوشی خود کار کرد.

همچنین با استفاده از اپلیکیشن Link to Windows می‌توان گوشی را به ویندوز متصل کرد و از طریق آن گوشی را کنترل کرد. البته که تمامی گوشی‌های اندرویدی، ازجمله شیائومی از این قابلیت برخوردارند، اما به دلیل همکاری‌های ویژه‌ی سامسونگ و مایکروسافت، تجربه‌ی کار با آن بهتر است.

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، قابلیت Second Space در رابط کاربری MIUI است که یک فضا و حساب کاربری دوم را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید از برنامه‌های خود، یک نسخه‌ی ثانویه داشته باشید و همچنین فایل‌های خود را به یک فضای جداگانه ببرید تا دسترسی به آن‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نباشد. این ویژگی با کمی تغییرات در رابط کاربری سامسونگ نیز وجود دارد و با استفاده از Secure Folder می‌توان فضایی امن برای اپلیکیشن‌ها و فایل‌های شخصی خود داشت.

امکانات و ویژگی‌ها: کدام‌یک بیشتر به نیازهای شما پاسخ می‌دهد؟

ویژگی Always On Display یکی دیگر از ویژگی‌های مفید رابط کاربری سامسونگ است که با آن می‌توانید حتی در زمان خاموش بودن نمایشگر گوشی، به ساعت، اعلان‌ها و درصد شارژ باتری دسترسی داشته باشید. همچنین برخورداری از پس‌زمینه‌های زنده و پویا که با هر بار قفل شدن گوشی تغییر می‌کنند، ازجمله امکانات جالبی است که در One UI وجود دارد. از طرف دیگر در رابط کاربری MIUI می‌توانید با استفاده از ویژگی Back Tap دستورات مختلفی همچون گرفتن اسکرین‌شات را اجرا کنید.

کنترل سنتر از دیگر بخش‌هایی است که به عقیده‌ی کاربران، شیائومی در آن بهتر عمل کرده است. کنترل سنتر در One UI یکپارچه است و فرقی نمی‌کند که از سمت چپ و یا راست بالای گوشی خود به پایین بکشید؛ اعلان‌ها و دکمه‌های کنترلی همه به‌صورت یکجا قرار دارند و برای این‌که از اعلان‌ها عبور کنید و به دکمه‌های کنترلی برسید، باید این نوار را بازهم به پایین بکشید؛ اما شیائومی همان‌گونه که در بخش‌های قبلی اشاره شد، از iOS الهام گرفته و بخش کنترل سنتر را از اعلان‌ها جدا کرده است.

بدین‌صورت که اگر از یک سمت گوشی به پایین بکشید، اعلان‌ها را می‌بینید و اگر از سمت دیگر این کار را انجام دهید، به کنترل سنتر دسترسی خواهید داشت. البته برخی از کاربران هم معتقدند که این امر ممکن است باعث سردرگمی آن‌ها شود و ترجیح می‌دهند مانند رابط کاربری One UI همه‌چیز را در کنار هم داشته باشند.

در منوی تنظیمات، سامسونگ تلاش کرده تا هر چیزی سر جای خودش قرار داشته باشد و به‌راحتی بتوانید به هر آنچه نیاز دارید دسترسی پیدا کنید. درحالی‌که بخش تنظیمات در MIUI کمی سرگیجه‌آور است و برای این‌که به موردی خاص برسید، نیاز است تا گزینه‌های مختلف را زیرورو کنید و یا درنهایت از سرچ استفاده کنید!

درمجموع هر دو رابط کاربری، ویژگی‌های جذاب و پرکاربردی دارند و می‌توانند نیازهای شما را پاسخ دهند؛ اما MIUI شیائومی در ارائه‌ی ویژگی‌ها و امکانات جدید، موفق‌تر عمل کرده و زودتر از One UI آن‌ها را به رابط کاربری خود اضافه می‌کند؛ اما در سوی دیگر سامسونگ از نظم و یکپارچگی بیشتری برخوردار است و کمتر شما را به دردسر می‌اندازد.

عملکرد و سرعت: کدام رابط کاربری بهتر عمل می‌کند؟

عملکرد و سرعت: کدام رابط کاربری بهتر عمل می‌کند؟

یکی از موارد مهم در مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی، عملکرد و سرعت اجرای آن‌هاست. ازآنجاکه سامسونگ در رابط کاربری One UI از انیمیشن‌های کمتری استفاده کرده و تلاش کرده این رابط کاربری، شباهت بیشتری به اندروید خالص داشته باشد، سرعت اجرا و عملکردش کمی بهتر از MIUI است و منابع و رم کمتری را به خود درگیر می‌کند.

البته شیائومی نیز پس از ناپایداری‌های بسیاری که در نسل‌های پیشین رابط کاربری خود داشت، در نسخه‌های گلوبال، احتیاط بیشتری به خرج می‌دهد و بسیاری از ویژگی‌های نو را که در نسخه‌ی چین وجود دارد، حذف می‌کند تا رابط کاربری‌اش روان‌تر و پایدارتر باقی بماند.

به‌روزرسانی‌ها و پشتیبانی نرم‌افزاری

از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری، سامسونگ با پشتیبانی ۴ و بعضاً ۵ ساله از میان رده‌ها و پرچم‌داران خود، حرف اول را می‌زند. شیائومی نیز برای این‌که از قافله عقب نماند، مدت‌زمان پشتیبانی از گوشی‌های خود را بیشتر کرده و ۳ نسل اندروید را برای آن‌ها ارائه می‌کند؛ اما ازنظر سرعت به‌روزرسانی باز هم این سامسونگ است که برنده‌ی این رقابت است.

چراکه ارتباط سامسونگ با گوگل تنگاتنگ‌تر است و همچنین با توجه به این‌که سامسونگ در One UI تغییرات بسیار کمتری را در مقایسه با MIUI ایجاد کرده است، با سرعت بالاتری نسخه‌های اندروید جدید و به‌روزرسانی‌های امنیتی را متناسب با هر مدل از گوشی‌های خود آماده و به کاربران ارائه می‌کند. درحالی‌که شیائومی در این مورد کمی ضعیف عمل می‌کند و ممکن است یک گوشی قابلیت دریافت نسخه‌های جدید اندروید را داشته باشد، ولی همچنان آخرین آپدیت ارائه‌شده برای آن، یک یا دو نسل قبل‌تر باشد.

سفارشی‌سازی و تنظیمات شخصی‌سازی

سفارشی‌سازی و تنظیمات شخصی‌سازی

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی از نظر شخصی‌سازی را باید در بخش‌های مختلف بررسی کرد. در بخش پوسته و ظاهری، MIUI انواع و اقسام گزینه‌ها را در اختیار شما می‌گذارد و در کنار تغییر نوی آیکون‌ها، می‌توانید نوع نمایش اپلیکیشن‌ها را به‌صورت کلاسیک و یا App Drawer تغییر دهید. همچنین امکان تغییر نوع نمایش برنامه‌های فعال نیز وجود دارد و می‌تواند به‌صورت عمودی در کنار هم و یا گرید باشد و میان آن‌ها اسکرول کنید؛ اما این مورد در One UI فقط به‌صورت چینش عمودی در کنار هم است.

زمانی که نوبت به صفحه‌ی قفل یا همان لاک اسکرین می‌رسد، سامسونگ دست بالاتر را دارد. در MIUI شما می‌توانید نوع نمایش ساعت را عوض کنید و یا از ساعت دوگانه استفاده کنید، اما دکمه‌های میان‌بر بدون تغییر می‌مانند؛ اما در سامسونگ شما می‌توانید دکمه‌های میان‌بر را تعیین کنید، انواع ویجت‌ها را در صفحه‌ی قفل بگنجانید و حتی در صفحه‌ی قفل نیز موارد زیادی را در اختیار داشته باشید.

در صفحه‌ی خانه نیز می‌توان در هر دو رابط کاربری، شخصی‌سازی‌های زیادی انجام داد؛ برای مثال One UI قابلیت Widget Stack را دارد که مشابه ویجت‌های iOS است و در سوی دیگر شیائومی این امکان را به شما می‌دهد که حتی آیکون برنامه‌ها را به‌اندازه‌ی ویجت‌ها بزرگ کنید.

در کل امکانات شخصی‌سازی MIUI بیشتر از One UI است، اما موارد کاربردی‌تر در رابط کاربری سامسونگ بیشتر به چشم می‌خورد.

مصرف باتری و مدیریت منابع

ازآنجاکه شخصی‌سازی‌ها و جلوه‌های دیداری در رابط کاربری MIUI بیشتر است، طبیعتاً منابع بیشتری را درگیر کرده و مصرف باتری را نیز بالاتر می‌برد. البته شیائومی با ارائه‌ی فناوری‌های مختلف و شارژرهای پرقدرت، تلاش کرده تا این ضعف را با کمتر کردن زمان شارژ گوشی، جبران کند؛ اما سامسونگ به لطف رابط کاربری روان One UI و دوری از انیمیشن‌های غیرضروری، توانسته مدیریت بهتری رو مصرف منابع و باتری داشته باشد. البته که می‌توان با کمتر کردن انیمیشن و جلوه‌های دیداری در MIUI، شارژ دهی بهتری داشت.

تجربه کاربری: نظرات کاربران درباره One UI و MIUI

تجربه کاربری: نظرات کاربران درباره One UI و MIUI

بر اساس نظراتی کاربران در وب‌سایت‌های مختلف، One UI رابط کاربری پایدارتری بوده و از محبوبیت بیشتری برخوردار است و سادگی کار با آن بیشتر است و به قولی کاربرپسندتر است. البته که این می‌تواند ناشی از سهم بیشتر سامسونگ از بازار گوشی‌های هوشمند نیز باشد. MIUI نیز طرفداران خاص خود را دارد، اما بر اساس نظرات کاربران، هنوز جای کاری زیادی دارد تا بتواند در قد و قواره‌ی One UI ظاهر شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی از جهات مختلف انجام دهیم و شناخت دقیقی را از این دو رابط کاربری به شما ارائه دهیم. One UI طراحی ظاهری بهتر و روان‌تری دارد و با مصرف منابع کمتر و به‌روزرسانی‌های منظم‌تر، می‌تواند خیالتان را از داشتن یک تجربه‌ی کاربری دل‌نشین راحت کند؛ اما MIUI توجه ویژه‌ای به جذابیت‌های دیداری داشته و دست شما را برای هرگونه شخصی‌سازی باز گذاشته است.

شاید بارها این جمله‌ی کلیشه‌ای را شنیده باشید که رابط کاربری یک مسئله‌ی سلیقه‌ای است؛ اما اگر جنبه‌های مختلف را در نظر بگیریم، One UI می‌تواند رابط کاربری بهتری در مقایسه با MIUI باشد. نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی | نبرد رابط‌های کاربری
15 مرداد 1403
/
808 بازدید

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی | نبرد رابط‌های کاربری

فهرست مطالب

مطابق آمارهای منتشره تا ژوئن ۲۰۲۴، سهم اندروید از سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند بازار بیش از ۷۲ درصد است. اندروید برای اولین بار توسط اندی رابین ساخته شد و سپس گوگل با خرید آن، توسعه‌اش داد و اکنون آن را به پادشاه بی‌رقیب سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده است. این سیستم‌عامل متن باز است؛ بدین معنی که هر شرکتی می‌تواند از آن بر روی دستگاه‌های خود استفاده کند و در صورت نیاز، تغییرات مدنظرش را روی آن اعمال کند. کاری که باعث به وجود آمدن رابط‌های کاربری (User Interface) اختصاصی شده است.

One UI سامسونگ و MIUI شیائومی هر دو از همین رابط‌های کاربری هستند که با توجه به سهم بالای این دو برند از بازار گوشی‌های هوشمند، طرفداران بسیار زیادی را نیز برای خود دست‌وپا کرده‌اند. در این مقاله از بانی مگ مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی را انجام خواهیم داد و این دو را جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

هم One UI سامسونگ و هم MIUI شیائومی امکانات جذابی را در خود جای داده‌اند؛ اما سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌اند، باعث شده ازنظر ظاهری، سرعت اجرا، مصرف باتری و منابع با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. در ادامه این تفاوت‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

معرفی کلی رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

هم‌زمان با بازطراحی سری گوشی‌های میان رده‌ی سامسونگ، یعنی سری A این شرکت در انتهای سال ۲۰۱۸ از رابط کاربری جدید خود یعنی One UI رونمایی کرد. تأکید سامسونگ بر سادگی هر چه بیشتر و جلوگیری از تغییرات غیرضروری نسبت به اندروید خالص بود تا این رابط کاربری به‌خوبی حتی روی گوشی‌های اقتصادی و ضعیف‌تر نیز پیاده شود؛ کاری که به نظر در آن موفق بوده است.

همچنین این امر باعث شده تا ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های بیشتر در کوتاه‌ترین زمان نیز میسر شود. با توجه به سهم حدوداً ۵۰ درصدی سامسونگ از بازار گوشی‌های اندرویدی، این رابط کاربری هم‌اکنون رتبه‌ی اول بازار را در اختیار دارد.

معرفی کلی رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

رابط کاربری MIUI که البته طی چند ماه اخیر و در آخرین آپدیت به HyperOS تغییر نام داده، از سال ۲۰۱۰ بر روی گوشی‌های شیائومی پیاده شده است. شیائومی سعی داشته تا با افزودن قابلیت‌های جدید و انیمیشن‌های مختلف، جذابیت دیداری بیشتری به رابط کاربری خود ببخشد. البته که همواره نیم‌نگاهی نیز به سیستم‌عامل iOS داشته و از ویژگی‌های آن الهام گرفته است. برای مثال نبود صفحه‌ی جداگانه برای برنامه‌ها (App Drawer) و چینش تمامی برنامه‌ها در صفحات اصلی به‌صورت پیش‌فرض ازجمله مواردی است که شبیه به سیستم‌عامل و رابط کاربری گوشی‌های آیفون است.

طراحی و ظاهر: One UI در مقابل MIUI

ازنظر طراحی، سامسونگ تلاش کرده تا ظاهر رابط کاربری‌اش نسبت به اندروید خالص وفادار بماند و تغییرات زیادی را در آن اعمال نکند. طراحی آیکون برنامه‌ها تخت و با لبه‌های گردتر است و از منوهای شیشه‌ای و Blur شده به‌خوبی استفاده شده است. طراحی پنجره‌ها و منوهای مختلف نیز یکسان است و همه از یک زبان مشترک پیروی می‌کنند.

شیائومی در سمت دیگر، از المان‌های بزرگ‌تری بهره گرفته و با افزودن انیمیشن‌ها و جلوه‌های بیشتر تلاش کرده تا از خشک بودن رابط کاربری اندروید خالص فاصله بگیرد؛ اما زبان طراحی واحدی که در One UI شاهد آن هستیم، در MIUI دیده نمی‌شود و با استفاده از تم‌های مختلف، رنگ‌بندی برنامه‌های اصلی و پیش‌فرض تغییری نمی‌کند و دوگانگی در آن‌ها دیده می‌شود.

طراحی و ظاهر: One UI در مقابل MIUI

نمایش اعلان‌ها نیز در هر دو رابط کاربری به شکل‌های مختلف دیده می‌شود و هر دو از اعلان‌های حبابی و یا قابلیت پاسخ سریع به پیام‌ها پشتیبانی می‌کنند. درمجموع سامسونگ از نظر طراحی و ظاهر، موفق‌تر عمل کرده و توانسته تعادل خوبی میان سادگی و زیبایی رابط کاربری One UI برقرار کند.

امکانات و ویژگی‌ها: کدام‌یک بیشتر به نیازهای شما پاسخ می‌دهد؟

یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه رابط کاربری One UI قابلیت سامسونگ DeX است که در پرچم‌داران این شرکت پیدا می‌شود و با استفاده از آن می‌توان روی یک نمایشگر بزرگ‌تر، در محیطی شبیه به ویندوز با گوشی خود کار کرد.

همچنین با استفاده از اپلیکیشن Link to Windows می‌توان گوشی را به ویندوز متصل کرد و از طریق آن گوشی را کنترل کرد. البته که تمامی گوشی‌های اندرویدی، ازجمله شیائومی از این قابلیت برخوردارند، اما به دلیل همکاری‌های ویژه‌ی سامسونگ و مایکروسافت، تجربه‌ی کار با آن بهتر است.

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، قابلیت Second Space در رابط کاربری MIUI است که یک فضا و حساب کاربری دوم را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید از برنامه‌های خود، یک نسخه‌ی ثانویه داشته باشید و همچنین فایل‌های خود را به یک فضای جداگانه ببرید تا دسترسی به آن‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نباشد. این ویژگی با کمی تغییرات در رابط کاربری سامسونگ نیز وجود دارد و با استفاده از Secure Folder می‌توان فضایی امن برای اپلیکیشن‌ها و فایل‌های شخصی خود داشت.

امکانات و ویژگی‌ها: کدام‌یک بیشتر به نیازهای شما پاسخ می‌دهد؟

ویژگی Always On Display یکی دیگر از ویژگی‌های مفید رابط کاربری سامسونگ است که با آن می‌توانید حتی در زمان خاموش بودن نمایشگر گوشی، به ساعت، اعلان‌ها و درصد شارژ باتری دسترسی داشته باشید. همچنین برخورداری از پس‌زمینه‌های زنده و پویا که با هر بار قفل شدن گوشی تغییر می‌کنند، ازجمله امکانات جالبی است که در One UI وجود دارد. از طرف دیگر در رابط کاربری MIUI می‌توانید با استفاده از ویژگی Back Tap دستورات مختلفی همچون گرفتن اسکرین‌شات را اجرا کنید.

کنترل سنتر از دیگر بخش‌هایی است که به عقیده‌ی کاربران، شیائومی در آن بهتر عمل کرده است. کنترل سنتر در One UI یکپارچه است و فرقی نمی‌کند که از سمت چپ و یا راست بالای گوشی خود به پایین بکشید؛ اعلان‌ها و دکمه‌های کنترلی همه به‌صورت یکجا قرار دارند و برای این‌که از اعلان‌ها عبور کنید و به دکمه‌های کنترلی برسید، باید این نوار را بازهم به پایین بکشید؛ اما شیائومی همان‌گونه که در بخش‌های قبلی اشاره شد، از iOS الهام گرفته و بخش کنترل سنتر را از اعلان‌ها جدا کرده است.

بدین‌صورت که اگر از یک سمت گوشی به پایین بکشید، اعلان‌ها را می‌بینید و اگر از سمت دیگر این کار را انجام دهید، به کنترل سنتر دسترسی خواهید داشت. البته برخی از کاربران هم معتقدند که این امر ممکن است باعث سردرگمی آن‌ها شود و ترجیح می‌دهند مانند رابط کاربری One UI همه‌چیز را در کنار هم داشته باشند.

در منوی تنظیمات، سامسونگ تلاش کرده تا هر چیزی سر جای خودش قرار داشته باشد و به‌راحتی بتوانید به هر آنچه نیاز دارید دسترسی پیدا کنید. درحالی‌که بخش تنظیمات در MIUI کمی سرگیجه‌آور است و برای این‌که به موردی خاص برسید، نیاز است تا گزینه‌های مختلف را زیرورو کنید و یا درنهایت از سرچ استفاده کنید!

درمجموع هر دو رابط کاربری، ویژگی‌های جذاب و پرکاربردی دارند و می‌توانند نیازهای شما را پاسخ دهند؛ اما MIUI شیائومی در ارائه‌ی ویژگی‌ها و امکانات جدید، موفق‌تر عمل کرده و زودتر از One UI آن‌ها را به رابط کاربری خود اضافه می‌کند؛ اما در سوی دیگر سامسونگ از نظم و یکپارچگی بیشتری برخوردار است و کمتر شما را به دردسر می‌اندازد.

عملکرد و سرعت: کدام رابط کاربری بهتر عمل می‌کند؟

عملکرد و سرعت: کدام رابط کاربری بهتر عمل می‌کند؟

یکی از موارد مهم در مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی، عملکرد و سرعت اجرای آن‌هاست. ازآنجاکه سامسونگ در رابط کاربری One UI از انیمیشن‌های کمتری استفاده کرده و تلاش کرده این رابط کاربری، شباهت بیشتری به اندروید خالص داشته باشد، سرعت اجرا و عملکردش کمی بهتر از MIUI است و منابع و رم کمتری را به خود درگیر می‌کند.

البته شیائومی نیز پس از ناپایداری‌های بسیاری که در نسل‌های پیشین رابط کاربری خود داشت، در نسخه‌های گلوبال، احتیاط بیشتری به خرج می‌دهد و بسیاری از ویژگی‌های نو را که در نسخه‌ی چین وجود دارد، حذف می‌کند تا رابط کاربری‌اش روان‌تر و پایدارتر باقی بماند.

به‌روزرسانی‌ها و پشتیبانی نرم‌افزاری

از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری، سامسونگ با پشتیبانی ۴ و بعضاً ۵ ساله از میان رده‌ها و پرچم‌داران خود، حرف اول را می‌زند. شیائومی نیز برای این‌که از قافله عقب نماند، مدت‌زمان پشتیبانی از گوشی‌های خود را بیشتر کرده و ۳ نسل اندروید را برای آن‌ها ارائه می‌کند؛ اما ازنظر سرعت به‌روزرسانی باز هم این سامسونگ است که برنده‌ی این رقابت است.

چراکه ارتباط سامسونگ با گوگل تنگاتنگ‌تر است و همچنین با توجه به این‌که سامسونگ در One UI تغییرات بسیار کمتری را در مقایسه با MIUI ایجاد کرده است، با سرعت بالاتری نسخه‌های اندروید جدید و به‌روزرسانی‌های امنیتی را متناسب با هر مدل از گوشی‌های خود آماده و به کاربران ارائه می‌کند. درحالی‌که شیائومی در این مورد کمی ضعیف عمل می‌کند و ممکن است یک گوشی قابلیت دریافت نسخه‌های جدید اندروید را داشته باشد، ولی همچنان آخرین آپدیت ارائه‌شده برای آن، یک یا دو نسل قبل‌تر باشد.

سفارشی‌سازی و تنظیمات شخصی‌سازی

سفارشی‌سازی و تنظیمات شخصی‌سازی

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی از نظر شخصی‌سازی را باید در بخش‌های مختلف بررسی کرد. در بخش پوسته و ظاهری، MIUI انواع و اقسام گزینه‌ها را در اختیار شما می‌گذارد و در کنار تغییر نوی آیکون‌ها، می‌توانید نوع نمایش اپلیکیشن‌ها را به‌صورت کلاسیک و یا App Drawer تغییر دهید. همچنین امکان تغییر نوع نمایش برنامه‌های فعال نیز وجود دارد و می‌تواند به‌صورت عمودی در کنار هم و یا گرید باشد و میان آن‌ها اسکرول کنید؛ اما این مورد در One UI فقط به‌صورت چینش عمودی در کنار هم است.

زمانی که نوبت به صفحه‌ی قفل یا همان لاک اسکرین می‌رسد، سامسونگ دست بالاتر را دارد. در MIUI شما می‌توانید نوع نمایش ساعت را عوض کنید و یا از ساعت دوگانه استفاده کنید، اما دکمه‌های میان‌بر بدون تغییر می‌مانند؛ اما در سامسونگ شما می‌توانید دکمه‌های میان‌بر را تعیین کنید، انواع ویجت‌ها را در صفحه‌ی قفل بگنجانید و حتی در صفحه‌ی قفل نیز موارد زیادی را در اختیار داشته باشید.

در صفحه‌ی خانه نیز می‌توان در هر دو رابط کاربری، شخصی‌سازی‌های زیادی انجام داد؛ برای مثال One UI قابلیت Widget Stack را دارد که مشابه ویجت‌های iOS است و در سوی دیگر شیائومی این امکان را به شما می‌دهد که حتی آیکون برنامه‌ها را به‌اندازه‌ی ویجت‌ها بزرگ کنید.

در کل امکانات شخصی‌سازی MIUI بیشتر از One UI است، اما موارد کاربردی‌تر در رابط کاربری سامسونگ بیشتر به چشم می‌خورد.

مصرف باتری و مدیریت منابع

ازآنجاکه شخصی‌سازی‌ها و جلوه‌های دیداری در رابط کاربری MIUI بیشتر است، طبیعتاً منابع بیشتری را درگیر کرده و مصرف باتری را نیز بالاتر می‌برد. البته شیائومی با ارائه‌ی فناوری‌های مختلف و شارژرهای پرقدرت، تلاش کرده تا این ضعف را با کمتر کردن زمان شارژ گوشی، جبران کند؛ اما سامسونگ به لطف رابط کاربری روان One UI و دوری از انیمیشن‌های غیرضروری، توانسته مدیریت بهتری رو مصرف منابع و باتری داشته باشد. البته که می‌توان با کمتر کردن انیمیشن و جلوه‌های دیداری در MIUI، شارژ دهی بهتری داشت.

تجربه کاربری: نظرات کاربران درباره One UI و MIUI

تجربه کاربری: نظرات کاربران درباره One UI و MIUI

بر اساس نظراتی کاربران در وب‌سایت‌های مختلف، One UI رابط کاربری پایدارتری بوده و از محبوبیت بیشتری برخوردار است و سادگی کار با آن بیشتر است و به قولی کاربرپسندتر است. البته که این می‌تواند ناشی از سهم بیشتر سامسونگ از بازار گوشی‌های هوشمند نیز باشد. MIUI نیز طرفداران خاص خود را دارد، اما بر اساس نظرات کاربران، هنوز جای کاری زیادی دارد تا بتواند در قد و قواره‌ی One UI ظاهر شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی از جهات مختلف انجام دهیم و شناخت دقیقی را از این دو رابط کاربری به شما ارائه دهیم. One UI طراحی ظاهری بهتر و روان‌تری دارد و با مصرف منابع کمتر و به‌روزرسانی‌های منظم‌تر، می‌تواند خیالتان را از داشتن یک تجربه‌ی کاربری دل‌نشین راحت کند؛ اما MIUI توجه ویژه‌ای به جذابیت‌های دیداری داشته و دست شما را برای هرگونه شخصی‌سازی باز گذاشته است.

شاید بارها این جمله‌ی کلیشه‌ای را شنیده باشید که رابط کاربری یک مسئله‌ی سلیقه‌ای است؛ اما اگر جنبه‌های مختلف را در نظر بگیریم، One UI می‌تواند رابط کاربری بهتری در مقایسه با MIUI باشد. نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد