13 مرداد 1403
/
75 بازدید
آیفون بهتر است یا اندروید؟ مقایسه اندروید و ios نبردی ابدی!
آیفون بهتر است یا اندروید؟ آیفون در مقابل اندروید: نبرد ابدی!

فهرست مطالب

یکی از پرسش‌های پرتکرار، بی‌پایان و درعین‌حال بی‌پاسخ دنیای تکنولوژی همین است که آیفون بهتر است یا اندروید؟ یا به‌عبارت‌دیگر، سیستم‌عامل iOS بهتر است یا اندروید؟ باید بگوییم که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد و اگر هم شخصی بگوید یکی بر دیگری برتری کامل دارد، این نظر بیشتر از روی تعصب و طرفداری است تا یک نظر کارشناسی. حقیقت این است که در مقایسه اندروید و ios ، هردوی این سیستم‌عامل‌ها در رفع نیازهای اولیه و عمومی کاربران گوشی‌های هوشمند، یکسان عمل می‌کنند و برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و همچنین در سال‌های گذشته، با هر آپدیت بیش‌ازپیش به یکدیگر شبیه شده‌اند. در عوض باید در جواب سوال آیفون بهتر است یا اندروید؟ گفت: هر یک از این دو اکوسیستم و سیستم‌عامل، مزایا و معایبی دارند که در اموری خاص و در ارتباط با سایر دستگاه‌ها به چشم می‌آید.

در حال حاضر آخرین نسخه‌ی رسمی ارائه‌شده از سیستم‌عامل iOS، ورژن ۱۷ و آخرین اندروید رسمی ارائه‌شده نیز، نسخه‌ی ۱۴ است. البته تاکنون چندین نسخه‌ی آزمایشی و بتا از iOS 18 و اندروید ۱۵ بیرون آمده و هر دو تا پاییز، نسخه‌ی نهایی خود را به بازار عرضه می‌کنند. در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم به مقایسه‌ی اندروید و iOS بپردازیم و با بررسی ویژگی‌های مختلف و نقاط ضعف و قوت هر یک، شناخت بهتری را از این دو سیستم‌عامل به شما بدهیم تا اگر قصد خرید موبایل را دارید، با آگاهی بیشتری گوشی موردنظر خود را انتخاب کنید.

آیفون بهتر است یا اندروید؟

آیفون نام گوشی‌های ساخته‌شده توسط شرکت اپل است که از سیستم‌عامل انحصاری خود یعنی iOS استفاده می‌کند؛ از سوی دیگر اندروید سیستم‌عامل شرکت گوگل است که بسیاری از شرکت‌ها از آن برای گوشی‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند. درواقع اگر شما بخواهید از سیستم‌عامل iOS بهره‌مند شوید، فقط باید به سراغ خرید آیفون بروید؛ برای همین است که این دو واژه گاها به‌جای هم به کار می‌روند؛ اما اگر بخواهید رابط کاربری اندروید را داشته باشید، می‌توانید گوشی خود را از میان ده‌ها برند و مدل انتخاب کنید.

به‌طورکلی وقتی صحبت از مقایسه اندروید و ios به میان می‌آید نمی‌توان به‌طورقطع یکی از این دو را برنده‌ی این رقابت دانست و باید گفت که هر یک از این دو سیستم‌عامل، مزایا و معایبی دارند و درنهایت این کاربر است که باید تصمیم بگیرد، ویژگی‌های کدام سیستم‌عامل برایش کارایی بیشتری دارند و کمبودهای کدام‌یک، محدودیتی را در استفاده از گوشی برایش ایجاد نمی‌کند.

آیفون بهتر است یا اندروید؟

مقایسه اندروید با iOS

برای مقایسه اندروید و iOS به‌طور دقیق‌تر، باید ابتدا مزایا و معایب هر سیستم‌عامل را بررسی کنیم و این دو از جنبه‌های امنیتی، تجربه‌ی کاربری، قیمت و ارزش خرید و همین‌طور پشتیبانی نرم‌افزاری در دو کفه‌ی ترازو قرار دهیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایا و معایب آیفون

ازنظر کاربرانی که از تولیدات اپل استفاده نمی‌کنند، محصولات این شرکت بسیار محدود هستند و امکان ارتباط با سایر دستگاه‌ها را ندارند و حتی برای ارسال یک فایل با بلوتوث نیز به مشکل می‌خورند؛ اما این برداشتی اشتباه است. اگر از سایر دستگاه‌های شرکت اپل مانند آیپد و مک استفاده می‌کنید، خرید گوشی آیفون گزینه‌ای مناسب برای شماست.

هماهنگی میان محصولات اپل تقریباً در هیچ اکوسیستم دیگری دیده نمی‌شود و می‌توانید به‌راحتی میان آن‌ها ارتباط برقرار کنید که اصطلاحاً به آن Seamless Connectivity گفته می‌شود. برای مثال فرض کنید که با گوشی آیفون خود عکسی را ثبت کرده‌اید؛ به‌راحتی می‌توانید آن عکس را روی مک انتقال دهید و آن را ویرایش کنید.

اگرچه در سمت، گوگل، سامسونگ و مایکروسافت تلاش کرده‌اند تا با ارائه‌ی اپلیکیشن‌های مانند Your Phone این تجربه را برای کاربران اندرویدی و ویندوزی نیز فراهم کنند، اما همچنان فرسنگ‌ها با هماهنگی میان اکوسیستم اپل فاصله دارند.

مزایا و معایب آیفون

مورد دیگری که می‌توان آن را به‌عنوان مزیت آیفون و iOS برشمرد، اجرای بهتر و روان‌تر برنامه‌ها روی این سیستم‌عامل است؛ اما این مسئله ازاینجا سرچشمه می‌گیرد که تعداد مدل‌های آیفون بسیار کمتر از تعداد مدل‌های گوشی‌های اندرویدی است.

برای مثال اگر اپلیکیشنی مانند اینستاگرام بخواهد برنامه‌ی خود را برای گوشی‌های آیفون بهینه کنید، با حداکثر ۱۵/۲۰ مدل مختلف روبه‌رو است و به‌سادگی می‌تواند تغییرات لازم را برای هر یک اعمال کند؛ اما در طرف دیگر هرساله صدها مدل گوشی اندرویدی به بازار عرضه می‌شوند و بسیاری از آن‌ها از سوی شرکت‌های گمنام است که سهم زیادی در بازار ندارند؛ ارائه‌ی نسخه‌ی مخصوص اندرویدی برای هر یک از این چند صد مدل، نه صرفه‌ی اقتصادی دارد و نه ازنظر زمانی امکان‌پذیر است.

اما در کنار مزایای نام‌برده شده، گوشی‌های اپل معایبی نیز دارند. اولین و بزرگ‌ترین ایراد وارده به این گوشی‌ها، قیمت بسیار بالای آن‌هاست؛ ازآنجاکه برای بهره‌مندی از سیستم‌عامل iOS تنها انتخاب شما خرید گوشی‌های آیفون است، باید بیش از ۴۰ میلیون تومان برای آن هزینه کنید؛ درحالی‌که گوشی‌های اندرویدی از ۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان یا بیشتر در بازار موجود هستند.

از دیگر معایب آیفون این است که نصب اپلیکیشن تنها از منبع اپ استور امکان‌پذیر است و قابلیت سایدلودینگ روی آیفون وجود ندارد. درحالی‌که کاربرانی اندرویدی با چنین محدودیتی مواجه نیستند. البته اخیراً با فشارهای اتحادیه‌ی اروپا، اپل کمی عقب کشیده و قابلیت نصب اپلیکیشن از فروشگاه‌های ثالث را برای کاربران اروپایی فراهم کرده است.

اگر صاحب گوشی آیفون باشید و بخواهید فایلی جز عکس را از روی گوشی خود به دستگاه‌های دیگر مانند لپ‌تاپ ویندوزی انتقال دهید، این کار به یک امر سرگیجه‌آور تبدیل می‌شود و بدون نصب نرم‌افزارهای واسطه مانند آی‌تیونز امکان‌پذیر نیست.

آیفون یا اندروید

به‌جز موارد بالا، گوشی‌های آیفون مزایا و معایبی دیگری نیز دارند؛ ازجمله مزایا این است که امنیت این گوشی‌ها بسیار بالاتر از گوشی‌های اندرویدی است و ازجمله دیگر معایب آن‌ها این است که امکانات شخصی‌سازی بسیار کمتری در مقایسه با اندروید دارند که در بخش‌های بعدی بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین قیمت لوازم جانبی آیفون در مقایسه با اندروید کمی بالاتر است؛ برای مثال اگر باتری گوشی دچار آسیب شود، قیمت باتری گوشی آیفون بالاتر از باتری گوشی‌های اندرویدی است و باید هزینه‌ی بیشتری برای آن بپردازید.

مزایا و معایب اندروید

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین برتری گوشی‌های اندرویدی در برابر آیفون این است که در هر بازه‌ی قیمتی، می‌توانید یک گوشی اندرویدی مناسب با نیازهای خود پیدا کنید. کاربرانی کمی وجود دارند که بتوانند برای خرید آیفون هزینه‌ی سنگینی انجام دهند و به همین دلیل به سمت خرید گوشی‌های اندرویدی می‌روند که این امر باعث شده تا اندروید سهم بسیار بزرگی از بازار گوشی‌های موبایل را تصاحب کند.

برای مثال قیمت گوشی سامسونگ در بخش میان رده بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که بسیاری از قابلیت‌های گوشی‌های پرچم‌دار را نیز به همراه دارند و می‌توانند نیازهای طیف وسیعی از کاربران را پاسخ دهند.

اکثر گوشی‌های اندرویدی از پورت Type-C استفاده می‌کنند که سرعت بالاتری نسبت به کابل‌های لایتنینگ دارد. هرچند اپل در آخرین نسل از آیفون‌های خود یعنی آیفون ۱۵، از پورت و کابل Type-C بهره گرفته، اما شایعاتی وجود داشته و دارد که سرعت و قابلیت‌های آن را محدود کرده است.

همچنین کاربران اندرویدی می‌توان با استفاده از کابل‌های Type-C به‌راحتی با دستگاه‌های ویندوزی ارتباط برقرار کنند و گوشی مانند یک درایو جانبی، روی دستگاه ویندوزی عمل می‌کند و انتقال فایل‌ها درنهایت سادگی و بدون نیاز به هیچ ابزار دیگری انجام می‌شود.

مزایا و معایب اندروید

نصب اپلیکیشن‌ها از منابع خارجی و یا با فایل خام آن‌ها، هم یک مزیت بزرگ برای گوشی‌های اندرویدی است و هم می‌تواند یک عامل تهدیدکننده‌ی امنیت کاربر باشد؛ زیرا اگر از امنیت اپلیکیشن موردنظر و دسترسی‌های آن اطلاعی نداشته باشیم، ممکن که در معرض هک و یا نشت اطلاعات خود قرار بگیریم.

از دیگر نقاط ضعف اندروید، ارائه‌ی آپدیت‌های کمتر و با تأخیر بیشتر است که علت و چگونگی آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

امنیت آیفون در مقابل اندروید

در مقایسه اندروید و iOS ازنظر امنیتی، برتری با آیفون است. شاید بتوان گفت که بسیاری از مواردی که جزو نقاط ضعف آیفون به شمار می‌روند، به دلیل حفظ امنیت کاربران است؛ ازجمله این‌که iOS اجازه نمی‌دهد اپلیکیشن‌ها به فایل‌های سیستمی یکدیگر دسترسی داشته باشند. همچنین با اعمال تنظیمات لازم، شما می‌توانید ردیابی توسط اپ‌ها را متوقف کنید و اطلاعات کمتری در اختیارشان بگذارید.

درحالی‌که اندروید این‌گونه نیست و اطلاعات زیادی ازجمله مکان‌هایی را که در آن حضور داشته‌اید ثبت می‌کند و از آن‌ها برای تبلیغات شخصی‌سازی شده استفاده می‌کند.

همچنین قابلیت سایدلودینگ در اندروید باعث می‌شود که کاربران همواره در معرض حملات هکرها قرار داشته باشند. درحالی‌که در iOS، حداقل تا به امروز خبری از سایدلودینگ نیست و میزان نفوذ به گوشی‌های آیفون کمتر از گوشی‌های اندرویدی است.

تجربه کاربری و رابط کاربری

اپل در سالیان گذشته تلاش کرده تا امکانات شخصی‌سازی را هر چه بیشتر به iOS اضافه کند و به‌تازگی در iOS 18 نیز به شما اجازه می‌دهد تا آیکون برنامه‌ها را در هر جای صفحه که می‌خواهید قرار دهید! اما با همه‌ی این تلاش‌ها، بازهم از اندروید عقب‌تر است. شما در اندروید می‌توانید انواع و اقسام تنظیمات شخصی‌سازی را انجام دهید و با نصب لانچرهای مختلف، تم‌های دلخواه خود را داشته باشید. درحالی‌که در آیفون باید ناچارا از تم پیش‌فرض استفاده کرد و امکان تغییر آن وجود ندارد.

اما زمانی که سخن از روان‌تر بودن رابط کاربری به میان می‌آید، دست بالاتر با آیفون است. ازآنجاکه سازنده‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار آیفون، خود شرکت اپل است، توانسته تناسب و هماهنگی لازم را میان آن‌ها پیاده کند و با بهره‌گیری از حداکثر توان منابع سخت‌افزاری، تجربه‌ی کاربری بی‌نظیری را ارائه دهد. اگر قصد خرید قلم لمسی هم داشته باشید، قلم‌های ساخته‌ی اپل می‌توانند امکانات بیشتری را در اختیار کاربر بگذارند و تجربه‌ی کاربری را لذت‌بخش‌تر کنند.

تجربه کاربری و رابط کاربری

در سمت دیگر، اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است. بدین معنی که هر شرکتی می‌تواند آن را روی گوشی‌ها نصب کند و در صورت نیاز در کد منبع آن دست برده و تغییرات دلخواه را ایجاد کند. رابط‌های کاربری شرکت‌های مختلف مانند One UI سامسونگ و MIUI شیائومی نیز از همین‌جا شکل گرفته‌اند.

ازاین‌روی، اندروید ممکن است نتواند از حداکثر منابع گوشی بهره‌گیری کند، چراکه به‌طور خاص برای یک مدل طراحی نشده است. این مسئله را برای مثال می‌توانیم در باتری‌های با ظرفیت بالاتر گوشی‌های اندرویدی ببینیم؛ چراکه مصرف باتری در این گوشی‌ها کمی بالاتر از آیفون است. البته گوگل با به‌روزرسانی‌های مختلف تلاش کرده تا این مسئله را بهبود دهد و تا حد زیادی نیز موفق بوده است.

قیمت و ارزش خرید

ازنظر قیمتی، گوشی‌های اندرویدی مقرون به‌صرفه‌تر هستند و ارزش خرید خوبی دارند و اگر مشکلی با سیستم‌عامل اندروید ندارید، می‌توانید با قیمتی بسیار کمتر، یک گوشی اندرویدی تهیه کنید. برای مثال قیمت گوشی شیائومی در بخش اقتصادی از حدود ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و حتی با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰ میلیون تومان، می‌توانید یک میان رده‌ی بسیار قدرتمند تهیه کنید.

در طرف دیگر گوشی‌های آیفون علی‌رغم داشتن قیمت‌های گزاف نیز از ارزش خرید بالایی برخوردارند؛ چراکه در درازمدت افت قیمتی کمتری پیدا می‌کنند؛ درحالی‌که گوشی‌های اندرویدی کمی جنبه‌ی مصرفی دارند و پس از ۳ یا ۴ سال استفاده، ارزش آن‌ها شاید به نیمی از قیمت خریدشان کاهش پیدا کند.

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

اپل از زمان معرفی اولین نسل‌های گوشی آیفون، پشتیبانی فوق‌العاده و بلندمدتی ازنظر نرم‌افزاری و ارائه‌ی به‌روزرسانی از خود ارائه داده است و این روند تاکنون نیز ادامه دارد. گوشی‌های اندرویدی به‌خصوص در بخش گوشی‌های اقتصادی و میان رده، در گذشته به‌روزرسانی‌های زیادی دریافت نمی‌کردند و شاید حتی یک نسخه‌ی جدید اندروید نیز دریافت نمی‌کردند.

ولی در ۲/۳ سال اخیر شرکت‌هایی همچون سامسونگ با ارائه‌ی ۴ و ۵ به‌روزرسانی بزرگ برای گوشی‌های میان رده و پرچم‌دار خود، سعی کرده‌اند تا این فاصله را جبران کنند؛ اما همچنان این روند در مقایسه با انتشار به‌روزرسانی‌های آیفون کندتر است. چراکه اپل خود مسئول انتشار نسخه‌های جدید iOS است و در زمان کوتاهی نیز می‌تواند پچ‌های امنیتی را برای آیفون ارائه دهد.

درحالی‌که اگر یک ضعف امنیتی در اندروید پدیدار شود، شرکت‌ها ابتدا باید منتظر بمانند تا گوگل به‌روزرسانی لازم را منتشر کند و سپس آن‌ها این به‌روزرسانی را با گوشی‌های خود سازگار کرده و در اختیار کاربران بگذارند؛ ازاین‌روی پروسه‌ی انتشار به‌روزرسانی‌های اندروید بسیار طولانی‌تر از آیفون است و می‌توان آیفون را برنده‌ی این بخش دانست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با مقایسه اندروید و iOS از جنبه‌های مختلف تلاش کردیم تا دید دقیق‌تری را برای انتخاب گوشی مناسب به شما بدهیم. در پایان دوباره باید یادآوری کنیم که هردوی این سیستم‌عامل‌ها به‌خوبی می‌توانند نیازهای روزمره‌ی کاربران عمومی را برآورده کنند و هیچ‌گونه ضعفی از خود نشان ندهند. گوشی‌های آیفون ازنظر امنیتی کمی بهتر عمل می‌کنند و رابط کاربری یکپارچه و روان‌تری دارند.

در سمت دیگر اندروید امکانات شخصی‌سازی فراوانی را در اختیار شما می‌گذارد و اگر بودجه‌ی شما محدود است، فقط می‌توانید از میان گوشی‌های اندرویدی دست به انتخاب بزنید.

برای خرید لوازم جانبی موبایل نیز اگر صاحب یک آیفون باشید، دردسر کمتری خواهید داشت؛ چراکه به دلیل تعدد کمتر مدل‌های آیفون، لوازم جانبی آن به‌راحتی در بازار یافت می‌شود؛ اما اگر دارنده‌ی دستگاه اندرویدی هستید و گوشی خود را از برندهای کمتر شناخته‌شده تهیه کرده‌اید، شاید به‌راحتی نتوانید لوازم جانبی موردنیاز خود را در بازار پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

آیفون بهتر است یا اندروید؟ آیفون در مقابل اندروید: نبرد ابدی!
13 مرداد 1403
/
75 بازدید

آیفون بهتر است یا اندروید؟ مقایسه اندروید و ios نبردی ابدی!

فهرست مطالب

یکی از پرسش‌های پرتکرار، بی‌پایان و درعین‌حال بی‌پاسخ دنیای تکنولوژی همین است که آیفون بهتر است یا اندروید؟ یا به‌عبارت‌دیگر، سیستم‌عامل iOS بهتر است یا اندروید؟ باید بگوییم که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد و اگر هم شخصی بگوید یکی بر دیگری برتری کامل دارد، این نظر بیشتر از روی تعصب و طرفداری است تا یک نظر کارشناسی. حقیقت این است که در مقایسه اندروید و ios ، هردوی این سیستم‌عامل‌ها در رفع نیازهای اولیه و عمومی کاربران گوشی‌های هوشمند، یکسان عمل می‌کنند و برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و همچنین در سال‌های گذشته، با هر آپدیت بیش‌ازپیش به یکدیگر شبیه شده‌اند. در عوض باید در جواب سوال آیفون بهتر است یا اندروید؟ گفت: هر یک از این دو اکوسیستم و سیستم‌عامل، مزایا و معایبی دارند که در اموری خاص و در ارتباط با سایر دستگاه‌ها به چشم می‌آید.

در حال حاضر آخرین نسخه‌ی رسمی ارائه‌شده از سیستم‌عامل iOS، ورژن ۱۷ و آخرین اندروید رسمی ارائه‌شده نیز، نسخه‌ی ۱۴ است. البته تاکنون چندین نسخه‌ی آزمایشی و بتا از iOS 18 و اندروید ۱۵ بیرون آمده و هر دو تا پاییز، نسخه‌ی نهایی خود را به بازار عرضه می‌کنند. در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم به مقایسه‌ی اندروید و iOS بپردازیم و با بررسی ویژگی‌های مختلف و نقاط ضعف و قوت هر یک، شناخت بهتری را از این دو سیستم‌عامل به شما بدهیم تا اگر قصد خرید موبایل را دارید، با آگاهی بیشتری گوشی موردنظر خود را انتخاب کنید.

آیفون بهتر است یا اندروید؟

آیفون نام گوشی‌های ساخته‌شده توسط شرکت اپل است که از سیستم‌عامل انحصاری خود یعنی iOS استفاده می‌کند؛ از سوی دیگر اندروید سیستم‌عامل شرکت گوگل است که بسیاری از شرکت‌ها از آن برای گوشی‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند. درواقع اگر شما بخواهید از سیستم‌عامل iOS بهره‌مند شوید، فقط باید به سراغ خرید آیفون بروید؛ برای همین است که این دو واژه گاها به‌جای هم به کار می‌روند؛ اما اگر بخواهید رابط کاربری اندروید را داشته باشید، می‌توانید گوشی خود را از میان ده‌ها برند و مدل انتخاب کنید.

به‌طورکلی وقتی صحبت از مقایسه اندروید و ios به میان می‌آید نمی‌توان به‌طورقطع یکی از این دو را برنده‌ی این رقابت دانست و باید گفت که هر یک از این دو سیستم‌عامل، مزایا و معایبی دارند و درنهایت این کاربر است که باید تصمیم بگیرد، ویژگی‌های کدام سیستم‌عامل برایش کارایی بیشتری دارند و کمبودهای کدام‌یک، محدودیتی را در استفاده از گوشی برایش ایجاد نمی‌کند.

آیفون بهتر است یا اندروید؟

مقایسه اندروید با iOS

برای مقایسه اندروید و iOS به‌طور دقیق‌تر، باید ابتدا مزایا و معایب هر سیستم‌عامل را بررسی کنیم و این دو از جنبه‌های امنیتی، تجربه‌ی کاربری، قیمت و ارزش خرید و همین‌طور پشتیبانی نرم‌افزاری در دو کفه‌ی ترازو قرار دهیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایا و معایب آیفون

ازنظر کاربرانی که از تولیدات اپل استفاده نمی‌کنند، محصولات این شرکت بسیار محدود هستند و امکان ارتباط با سایر دستگاه‌ها را ندارند و حتی برای ارسال یک فایل با بلوتوث نیز به مشکل می‌خورند؛ اما این برداشتی اشتباه است. اگر از سایر دستگاه‌های شرکت اپل مانند آیپد و مک استفاده می‌کنید، خرید گوشی آیفون گزینه‌ای مناسب برای شماست.

هماهنگی میان محصولات اپل تقریباً در هیچ اکوسیستم دیگری دیده نمی‌شود و می‌توانید به‌راحتی میان آن‌ها ارتباط برقرار کنید که اصطلاحاً به آن Seamless Connectivity گفته می‌شود. برای مثال فرض کنید که با گوشی آیفون خود عکسی را ثبت کرده‌اید؛ به‌راحتی می‌توانید آن عکس را روی مک انتقال دهید و آن را ویرایش کنید.

اگرچه در سمت، گوگل، سامسونگ و مایکروسافت تلاش کرده‌اند تا با ارائه‌ی اپلیکیشن‌های مانند Your Phone این تجربه را برای کاربران اندرویدی و ویندوزی نیز فراهم کنند، اما همچنان فرسنگ‌ها با هماهنگی میان اکوسیستم اپل فاصله دارند.

مزایا و معایب آیفون

مورد دیگری که می‌توان آن را به‌عنوان مزیت آیفون و iOS برشمرد، اجرای بهتر و روان‌تر برنامه‌ها روی این سیستم‌عامل است؛ اما این مسئله ازاینجا سرچشمه می‌گیرد که تعداد مدل‌های آیفون بسیار کمتر از تعداد مدل‌های گوشی‌های اندرویدی است.

برای مثال اگر اپلیکیشنی مانند اینستاگرام بخواهد برنامه‌ی خود را برای گوشی‌های آیفون بهینه کنید، با حداکثر ۱۵/۲۰ مدل مختلف روبه‌رو است و به‌سادگی می‌تواند تغییرات لازم را برای هر یک اعمال کند؛ اما در طرف دیگر هرساله صدها مدل گوشی اندرویدی به بازار عرضه می‌شوند و بسیاری از آن‌ها از سوی شرکت‌های گمنام است که سهم زیادی در بازار ندارند؛ ارائه‌ی نسخه‌ی مخصوص اندرویدی برای هر یک از این چند صد مدل، نه صرفه‌ی اقتصادی دارد و نه ازنظر زمانی امکان‌پذیر است.

اما در کنار مزایای نام‌برده شده، گوشی‌های اپل معایبی نیز دارند. اولین و بزرگ‌ترین ایراد وارده به این گوشی‌ها، قیمت بسیار بالای آن‌هاست؛ ازآنجاکه برای بهره‌مندی از سیستم‌عامل iOS تنها انتخاب شما خرید گوشی‌های آیفون است، باید بیش از ۴۰ میلیون تومان برای آن هزینه کنید؛ درحالی‌که گوشی‌های اندرویدی از ۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان یا بیشتر در بازار موجود هستند.

از دیگر معایب آیفون این است که نصب اپلیکیشن تنها از منبع اپ استور امکان‌پذیر است و قابلیت سایدلودینگ روی آیفون وجود ندارد. درحالی‌که کاربرانی اندرویدی با چنین محدودیتی مواجه نیستند. البته اخیراً با فشارهای اتحادیه‌ی اروپا، اپل کمی عقب کشیده و قابلیت نصب اپلیکیشن از فروشگاه‌های ثالث را برای کاربران اروپایی فراهم کرده است.

اگر صاحب گوشی آیفون باشید و بخواهید فایلی جز عکس را از روی گوشی خود به دستگاه‌های دیگر مانند لپ‌تاپ ویندوزی انتقال دهید، این کار به یک امر سرگیجه‌آور تبدیل می‌شود و بدون نصب نرم‌افزارهای واسطه مانند آی‌تیونز امکان‌پذیر نیست.

آیفون یا اندروید

به‌جز موارد بالا، گوشی‌های آیفون مزایا و معایبی دیگری نیز دارند؛ ازجمله مزایا این است که امنیت این گوشی‌ها بسیار بالاتر از گوشی‌های اندرویدی است و ازجمله دیگر معایب آن‌ها این است که امکانات شخصی‌سازی بسیار کمتری در مقایسه با اندروید دارند که در بخش‌های بعدی بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین قیمت لوازم جانبی آیفون در مقایسه با اندروید کمی بالاتر است؛ برای مثال اگر باتری گوشی دچار آسیب شود، قیمت باتری گوشی آیفون بالاتر از باتری گوشی‌های اندرویدی است و باید هزینه‌ی بیشتری برای آن بپردازید.

مزایا و معایب اندروید

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین برتری گوشی‌های اندرویدی در برابر آیفون این است که در هر بازه‌ی قیمتی، می‌توانید یک گوشی اندرویدی مناسب با نیازهای خود پیدا کنید. کاربرانی کمی وجود دارند که بتوانند برای خرید آیفون هزینه‌ی سنگینی انجام دهند و به همین دلیل به سمت خرید گوشی‌های اندرویدی می‌روند که این امر باعث شده تا اندروید سهم بسیار بزرگی از بازار گوشی‌های موبایل را تصاحب کند.

برای مثال قیمت گوشی سامسونگ در بخش میان رده بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که بسیاری از قابلیت‌های گوشی‌های پرچم‌دار را نیز به همراه دارند و می‌توانند نیازهای طیف وسیعی از کاربران را پاسخ دهند.

اکثر گوشی‌های اندرویدی از پورت Type-C استفاده می‌کنند که سرعت بالاتری نسبت به کابل‌های لایتنینگ دارد. هرچند اپل در آخرین نسل از آیفون‌های خود یعنی آیفون ۱۵، از پورت و کابل Type-C بهره گرفته، اما شایعاتی وجود داشته و دارد که سرعت و قابلیت‌های آن را محدود کرده است.

همچنین کاربران اندرویدی می‌توان با استفاده از کابل‌های Type-C به‌راحتی با دستگاه‌های ویندوزی ارتباط برقرار کنند و گوشی مانند یک درایو جانبی، روی دستگاه ویندوزی عمل می‌کند و انتقال فایل‌ها درنهایت سادگی و بدون نیاز به هیچ ابزار دیگری انجام می‌شود.

مزایا و معایب اندروید

نصب اپلیکیشن‌ها از منابع خارجی و یا با فایل خام آن‌ها، هم یک مزیت بزرگ برای گوشی‌های اندرویدی است و هم می‌تواند یک عامل تهدیدکننده‌ی امنیت کاربر باشد؛ زیرا اگر از امنیت اپلیکیشن موردنظر و دسترسی‌های آن اطلاعی نداشته باشیم، ممکن که در معرض هک و یا نشت اطلاعات خود قرار بگیریم.

از دیگر نقاط ضعف اندروید، ارائه‌ی آپدیت‌های کمتر و با تأخیر بیشتر است که علت و چگونگی آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

امنیت آیفون در مقابل اندروید

در مقایسه اندروید و iOS ازنظر امنیتی، برتری با آیفون است. شاید بتوان گفت که بسیاری از مواردی که جزو نقاط ضعف آیفون به شمار می‌روند، به دلیل حفظ امنیت کاربران است؛ ازجمله این‌که iOS اجازه نمی‌دهد اپلیکیشن‌ها به فایل‌های سیستمی یکدیگر دسترسی داشته باشند. همچنین با اعمال تنظیمات لازم، شما می‌توانید ردیابی توسط اپ‌ها را متوقف کنید و اطلاعات کمتری در اختیارشان بگذارید.

درحالی‌که اندروید این‌گونه نیست و اطلاعات زیادی ازجمله مکان‌هایی را که در آن حضور داشته‌اید ثبت می‌کند و از آن‌ها برای تبلیغات شخصی‌سازی شده استفاده می‌کند.

همچنین قابلیت سایدلودینگ در اندروید باعث می‌شود که کاربران همواره در معرض حملات هکرها قرار داشته باشند. درحالی‌که در iOS، حداقل تا به امروز خبری از سایدلودینگ نیست و میزان نفوذ به گوشی‌های آیفون کمتر از گوشی‌های اندرویدی است.

تجربه کاربری و رابط کاربری

اپل در سالیان گذشته تلاش کرده تا امکانات شخصی‌سازی را هر چه بیشتر به iOS اضافه کند و به‌تازگی در iOS 18 نیز به شما اجازه می‌دهد تا آیکون برنامه‌ها را در هر جای صفحه که می‌خواهید قرار دهید! اما با همه‌ی این تلاش‌ها، بازهم از اندروید عقب‌تر است. شما در اندروید می‌توانید انواع و اقسام تنظیمات شخصی‌سازی را انجام دهید و با نصب لانچرهای مختلف، تم‌های دلخواه خود را داشته باشید. درحالی‌که در آیفون باید ناچارا از تم پیش‌فرض استفاده کرد و امکان تغییر آن وجود ندارد.

اما زمانی که سخن از روان‌تر بودن رابط کاربری به میان می‌آید، دست بالاتر با آیفون است. ازآنجاکه سازنده‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار آیفون، خود شرکت اپل است، توانسته تناسب و هماهنگی لازم را میان آن‌ها پیاده کند و با بهره‌گیری از حداکثر توان منابع سخت‌افزاری، تجربه‌ی کاربری بی‌نظیری را ارائه دهد. اگر قصد خرید قلم لمسی هم داشته باشید، قلم‌های ساخته‌ی اپل می‌توانند امکانات بیشتری را در اختیار کاربر بگذارند و تجربه‌ی کاربری را لذت‌بخش‌تر کنند.

تجربه کاربری و رابط کاربری

در سمت دیگر، اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است. بدین معنی که هر شرکتی می‌تواند آن را روی گوشی‌ها نصب کند و در صورت نیاز در کد منبع آن دست برده و تغییرات دلخواه را ایجاد کند. رابط‌های کاربری شرکت‌های مختلف مانند One UI سامسونگ و MIUI شیائومی نیز از همین‌جا شکل گرفته‌اند.

ازاین‌روی، اندروید ممکن است نتواند از حداکثر منابع گوشی بهره‌گیری کند، چراکه به‌طور خاص برای یک مدل طراحی نشده است. این مسئله را برای مثال می‌توانیم در باتری‌های با ظرفیت بالاتر گوشی‌های اندرویدی ببینیم؛ چراکه مصرف باتری در این گوشی‌ها کمی بالاتر از آیفون است. البته گوگل با به‌روزرسانی‌های مختلف تلاش کرده تا این مسئله را بهبود دهد و تا حد زیادی نیز موفق بوده است.

قیمت و ارزش خرید

ازنظر قیمتی، گوشی‌های اندرویدی مقرون به‌صرفه‌تر هستند و ارزش خرید خوبی دارند و اگر مشکلی با سیستم‌عامل اندروید ندارید، می‌توانید با قیمتی بسیار کمتر، یک گوشی اندرویدی تهیه کنید. برای مثال قیمت گوشی شیائومی در بخش اقتصادی از حدود ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و حتی با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰ میلیون تومان، می‌توانید یک میان رده‌ی بسیار قدرتمند تهیه کنید.

در طرف دیگر گوشی‌های آیفون علی‌رغم داشتن قیمت‌های گزاف نیز از ارزش خرید بالایی برخوردارند؛ چراکه در درازمدت افت قیمتی کمتری پیدا می‌کنند؛ درحالی‌که گوشی‌های اندرویدی کمی جنبه‌ی مصرفی دارند و پس از ۳ یا ۴ سال استفاده، ارزش آن‌ها شاید به نیمی از قیمت خریدشان کاهش پیدا کند.

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

اپل از زمان معرفی اولین نسل‌های گوشی آیفون، پشتیبانی فوق‌العاده و بلندمدتی ازنظر نرم‌افزاری و ارائه‌ی به‌روزرسانی از خود ارائه داده است و این روند تاکنون نیز ادامه دارد. گوشی‌های اندرویدی به‌خصوص در بخش گوشی‌های اقتصادی و میان رده، در گذشته به‌روزرسانی‌های زیادی دریافت نمی‌کردند و شاید حتی یک نسخه‌ی جدید اندروید نیز دریافت نمی‌کردند.

ولی در ۲/۳ سال اخیر شرکت‌هایی همچون سامسونگ با ارائه‌ی ۴ و ۵ به‌روزرسانی بزرگ برای گوشی‌های میان رده و پرچم‌دار خود، سعی کرده‌اند تا این فاصله را جبران کنند؛ اما همچنان این روند در مقایسه با انتشار به‌روزرسانی‌های آیفون کندتر است. چراکه اپل خود مسئول انتشار نسخه‌های جدید iOS است و در زمان کوتاهی نیز می‌تواند پچ‌های امنیتی را برای آیفون ارائه دهد.

درحالی‌که اگر یک ضعف امنیتی در اندروید پدیدار شود، شرکت‌ها ابتدا باید منتظر بمانند تا گوگل به‌روزرسانی لازم را منتشر کند و سپس آن‌ها این به‌روزرسانی را با گوشی‌های خود سازگار کرده و در اختیار کاربران بگذارند؛ ازاین‌روی پروسه‌ی انتشار به‌روزرسانی‌های اندروید بسیار طولانی‌تر از آیفون است و می‌توان آیفون را برنده‌ی این بخش دانست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با مقایسه اندروید و iOS از جنبه‌های مختلف تلاش کردیم تا دید دقیق‌تری را برای انتخاب گوشی مناسب به شما بدهیم. در پایان دوباره باید یادآوری کنیم که هردوی این سیستم‌عامل‌ها به‌خوبی می‌توانند نیازهای روزمره‌ی کاربران عمومی را برآورده کنند و هیچ‌گونه ضعفی از خود نشان ندهند. گوشی‌های آیفون ازنظر امنیتی کمی بهتر عمل می‌کنند و رابط کاربری یکپارچه و روان‌تری دارند.

در سمت دیگر اندروید امکانات شخصی‌سازی فراوانی را در اختیار شما می‌گذارد و اگر بودجه‌ی شما محدود است، فقط می‌توانید از میان گوشی‌های اندرویدی دست به انتخاب بزنید.

برای خرید لوازم جانبی موبایل نیز اگر صاحب یک آیفون باشید، دردسر کمتری خواهید داشت؛ چراکه به دلیل تعدد کمتر مدل‌های آیفون، لوازم جانبی آن به‌راحتی در بازار یافت می‌شود؛ اما اگر دارنده‌ی دستگاه اندرویدی هستید و گوشی خود را از برندهای کمتر شناخته‌شده تهیه کرده‌اید، شاید به‌راحتی نتوانید لوازم جانبی موردنیاز خود را در بازار پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد