4 مهر 1403
/
633 بازدید
رابط کاربری سامسونگ بهتره یا اپل؟
مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل

فهرست مطالب

سیستم‌عامل و رابط کاربری اپل یعنی iOS و رابط کاربری شخصی‌سازی سامسونگ روی سیستم‌عامل اندروید، یعنی One UI، دو عدد از بهترین و پرطرفدارترین رابط‌های کاربری میان کاربران گوشی‌های موبایل به شمار می‌روند. این مقاله از بانی مگ به مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل اختصاص دارد که در آن این دو رابط کاربری محبوب را از جنبه‌های مختلف مانند سفارشی‌سازی، امنیت، ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها و … بررسی خواهیم کرد. اگر این روزها خرید موبایل در برنامه‌های شما جای داشته و سیستم‌عامل و رابط کاربری آن، نقشی اساسی در انتخاب شما دارد تا انتها با ما همراه باشید.

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل

پیش از مقایسه‌ی این دو رابط کاربری، باید بدانیم که قیمت گوشی‌های هر شرکت نیز امری تعیین‌کننده است. چراکه قیمت گوشی آیفون برای بیشتر مدل‌ها بالاتر از بازه‌ی میان‌رده است و درصورتی‌که بودجه‌ی محدودی دارید، باید به سراغ گزینه‌های اندرویدی بروید و امکان استفاده از iOS وجود نخواهد داشت. در ادامه این دو رابط کاربری را با هم مقایسه کرده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سفارشی‌سازی

سفارشی‌سازی

هنگامی‌که بحث سفارشی‌سازی به میان می‌آید، همواره دست بالاتر با اندروید است و رابط کاربری سامسونگ نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. اولین چیزی که در دست گرفت گوشی با آن مواجه می‌شویم، صفحه‌ی قفل (Lock Screen) است که در گوشی‌های سامسونگ، انواع مختلفی از ساعت و فونت و رنگ وجود دارد که می‌توانید با سلیقه‌ی خود، آن را تزیین کنید؛ اما در iOS تنها مدل‌های از پیش‌ساخته‌ای وجود دارد که می‌توانید نحوه‌ی نمایش ساعت را از میان آن‌ها انتخاب کنید.

در صفحه‌ی قفل سامسونگ، اعلان‌ها می‌توانند جمع‌وجور یا با جزییات کامل نمایش داده شوند و کنترل کاملی روی آن‌ها وجود دارد. تعداد اعلان‌ها به‌طور دقیق نوشته‌شده و با زدن روی آن، می‌توانید جزییات آن‌ها را مشاهده کنید و یا در همان صفحه‌ی قفل به آن‌ها واکنش و پاسخ دهید. در سمت دیگر iOS ترجیح داده که صفحه‌ی قفل خلوت‌تر و متمرکزتری داشته باشد و اعلان‌ها به‌صورت آبشاری در قسمت پایین صفحه قرار می‌گیرند. امکان تغییر دکمه‌های میان‌بر پایین صفحه‌ی قفل نیز از دیگر گزینه‌هایی است که در One UI سامسونگ وجود دارد.

کنترل سنتر دیگر قسمتی است که در One UI امکان شخصی‌سازی در آن بیشتر است و می‌توان آیکون‌های آن را کم‌وزیاد و یا جابه‌جا کرد. در کنار این موارد، با اپلیکیشن Good Lock سامسونگ می‌توانید دامنه‌ی شخصی‌سازی‌ها را بیشتر کنید و حتی در اندازه و ابعاد دکمه‌های ناوبری نیز دست ببرید (به دلیل در دسترس نبودن اپلیکیشن گود لاک در کشور ما، می‌توانید از اپ Nice Lock استفاده کنید). پس‌زمینه‌های متحرک برای صفحه‌ی قفل و صفحه‌ی اصلی، دیگر موردی است که در رابط کاربری سامسونگ به چشم می‌خورد، اما در iOS دیده نمی‌شود.

در بخش ویجت‌های هر دو رابط کاربری خوب عمل کرده‌اند؛ قابلیتی هم که از iOS 14 به بعد اضافه شد، ویجت استک است که به‌وسیله‌ی آن می‌توان چند ویجت را در یک فضا قرار داد تا ناچار به قرار دادن آن‌ها روی صفحه نباشید. مرور ویجت استک در iOS عمودی و در One UI افقی است که سلیقه‌ای است؛ اما ویجت استک‌های iOS پیشنهادات بهتری را ارائه می‌کنند و می‌توانند با اعلان‌های دریافتی یا فعالیت‌های کاربر سازگار باشند.

برگ برنده در صفحه‌ی قفل با iOS است. چراکه به‌راحتی می‌توانید ویجت‌های دلخواه را به آن اضافه کنید؛ اما در سمت دیگر، One UI تنها ویجت‌هایی از پیش تعیین‌شده مانند وضعیت آب‌وهوا، ضبط صدا، کنترل مدیای در حال پخش و یا مدیای در حال پخش را دارد. به‌جز ویجت‌ها، سامسونگ قابلیتی به نام Edge Panel دارد که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید میان‌بر برنامه‌ها، مخاطبین یا چیزهای دیگر را در دسترس داشته باشید.

تنوع برنامه‌ها و بازی‌ها

تنوع برنامه‌ها و بازی‌ها

اپ استور اپل، سرشار از برنامه‌ها و بازی‌های گوناگون در دسته‌بندی‌های مختلف است و به‌راحتی می‌توانید به هر آنچه که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. همچنین با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی اپل، خیالتان از کیفیت آن اپلیکیشن راحت خواهد بود. هرچند گوگل پلی استور نیز می‌تواند نیاز شما را به برنامه‌های گوناگون رفع کند، اما ممکن است از تنوع کمتری برخوردار باشد.

جز این، سامسونگ فروشگاه گلکزی استور (Galaxy Store) را نیز برای گوشی‌های خود راه‌اندازی کرده که می‌تواند دست کاربر را برای پیدا کردن اپلیکیشن موردنیازش باز بگذارد. همچنین با قابلیت ساید لودینگ، می‌توان به‌سادگی فایل خام هر برنامه‌ای را دانلود و بدون واسطه روی One UI نصب کرد. چنان‌که فایل نصبی ماد (Mod) یا کرک‌شده‌ی بسیاری از اپلیکیشن‌های پولی در سطح اینترنت به‌وفور یافت می‌شود؛ اما عناوین انحصاری به‌خصوص در بازی‌ها، در iOS بیشتر به چشم می‌خورد که می‌تواند در نوع خود یک برتری باشد.

سادگی و روان بودن

سادگی و روان بودن

در مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل از نظر روان بودن و لگ نزدن، هر دو رابط کاربری خوب عمل می‌کنند و به‌خصوص گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده‌ی سامسونگ در این زمینه مشکلی ندارند. در One UI اجرا و جابه‌جایی میان برنامه‌ها، بسیار نرم و روان صورت می‌گیرد و مالتی‌تسکینگ و اجرای همزمان چند برنامه به‌خوبی انجام می‌شود. اگرچه در این مورد، iOS به دلیل یکپارچگی سخت‌افزار و سیستم‌عامل و بهره‌گیری از حداکثر منابع، برتری محسوسی دارد.

سادگی کار با هر دو رابط کاربری نیز تقریباً به یک اندازه است. در iOS برنامه‌ها همه در صفحه‌ی اصلی قرار دارند و در One UI می‌توان هم این حالت را انتخاب کرد و هم برنامه‌ها را در App Drawer قرار داد و به‌سادگی به آن‌ها دسترسی داشت. اجرای تنظیمات و شخصی‌سازی‌های مختلف نیز کار دشواری نیست و حتی در صورت نیافتن مسیر آن، می‌توانید با جست‌وجو در تنظیمات آن را پیدا کنید.

امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی

هر دو رابط کاربری بسیار امن هستند و از اطلاعات و داده‌های شما مراقبت می‌کنند. سامسونگ به سطح امنیتی در نظر گرفته‌شده برای اندروید، از سیستم اختصاصی Knox برای محافظت از داده‌ها استفاده می‌کند که امنیتی در سطح نظامی ارائه می‌دهد و حتی توسط وزارت دفاع آمریکا نیز پذیرفته شده است. iOS نیز به دلیل اکوسیستم بسته‌تر و این‌که اجازه‌ی انتشار برنامه‌ها را در اپ استور به‌سختی صادر می‌کند، تقریباً به‌طور کامل جلوی نصب بدافزارها و نفوذ به گوشی را می‌گیرد.

اگرچه در اندروید، امکان سایدلودینگ و نصب برنامه‌ها از سایر منابع وجود دارد، اما همه‌چیز در دستان شماست و تا زمانی که وارد سایت «دریافت پول رایگان دات کام» نشوید و برنامه‌ی موجود در سایت را نصب نکنید، مشکلی گریبانتان را نخواهد گرفت!

طراحی و ظاهر

رابط کاربری سامسونگ آیکون‌های بزرگ و بولد شده با لبه‌های گرد دارد و با استفاده از پالت‌های رنگی خاص، سعی در درخشان‌تر کردن جلوه‌های بصری دارد و البته با هزاران تم مختلف می‌توان شکل و ظاهر دلخواه را روی آن اعمال کرد. در سمت دیگر، iOS طراحی مینیمالیستی دارد و آیکون‌ها را خیلی ساده طراحی کرده تا افراد هنگام کار با گوشی، حس راحت‌تری داشته باشند که با هویت برند اپل نیز همخوان است. در کل می‌توان گفت که هر دو رابط کاربری، زبان طراحی جذابی دارند و انتخاب یکی از میان آن‌ها، تنها به سلایق شخصی برمی‌گردد.

دستیار صوتی

دستیار صوتی

بخش دیگر از مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل به دستیارهای صوتی اختصاص دارد. دستیار صوتی سامسونگ Bixby و دستیار صوتی اپل، Siri است. هر دو دستیار بسیار هوشمند و کارآمد شده‌اند و می‌توانند به شما کمک کنند؛ اما می‌خواهیم کمی جزئی‌تر آن‌ها را مقایسه کنیم.

از نظر سرعت پاسخ‌دهی هر دو دستیار صوتی بسیار خوب عمل می‌کنند، اما به‌طور دقیق‌تر، زمانی که آن‌ها را صدا می‌کنید، بیکسبی پس از شنیدن Hi Bixby در ۹۹۰ میلی‌ثانیه پاسخ می‌دهد، درحالی‌که این رقم برای سیری، پس از شنیدن عبارت Hey Siri، تنها ۵۱۰ میلی‌ثانیه است که نشان‌دهنده‌ی سرعت پاسخ‌دهی بالاتر سیری است.

هنگامی‌که از این دو دستیار صوتی، سؤال‌های ریاضی پرسیده می‌شود، بیسکبی در تشخیص معادله کمی ضعیف عمل می‌کند؛ اما هر دو پاسخ‌های درستی را ارائه می‌کنند؛ اما دقت سیری در شنیدن و شناسایی سؤال بیشتر است. در پاسخ به سؤالات تاریخی نیز اگرچه هر دو دستیار پاسخ درستی می‌دهند، اما پاسخ سیری با جزییات و توضیحات بیشتر همراه است.

در بخش کنترل گوشی، بیکسبی انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد. برای مثال اگر از دستیار صوتی خود بخواهید که برنامه‌ی دوربین را باز کرده و یک عکس سلفی از شما بگیرد، سیری پس از باز کردن دوربین گوشی، دیگر پاسخ‌گو نخواهد بود؛ اما بیکسبی با این فرمان، برنامه‌ی دوربین را باز کرده، به دوربین سلفی سوییچ می‌کند و یک عکس زمان‌دار از شما می‌گیرد.

همچنین در کم‌وزیاد کردن صدا با فرمان صوتی، سیری گاهی دچار مشکل می‌شود؛ برای سایلنت کردن گوشی، ازآنجاکه حداقل تا آیفون سری ۱۴، دکمه‌ی فیزیکی برای این کار وجود داشت، سیری در این امر ناتوان است؛ درحالی‌که بیکسبی به‌سادگی می‌تواند میان پروفایل‌های مختلف سوییچ کند.

در سایر عملکردها مانند ارسال پیامک، برقراری تماس، کنترل اپلیکیشن‌های ثالث، کنترل اپلیکیشن‌هایی همچون نتفلیکس و اسپاتیفای و مسیریابی با استفاده از نقشه‌های گوگل، هر دو دستیار صوتی عملکرد تقریباً یکسانی دارند و نمی‌توان برتری خاصی به هیچ‌یک داد.

پرداخت موبایلی

پرداخت موبایلی

اگرچه سرویس‌های پرداخت موبایلی در ایران پشتیبانی نمی‌شود، اما بد نیست نگاهی به این ویژگی رابط‌های کاربری سامسونگ و اپل داشته باشیم. سیستم پرداختی اپل با نام اپل پی (Apple Pay) بیش از ۶۰ میلیون کاربر فعال در آمریکا دارد و توسط بیش از ۹۰ درصد از فروشندگان پشتیبانی می‌شود و خریداران در ۴۸ درصد از پرداخت‌هایشان از اپل پی استفاده می‌کنند.

درحالی‌که تعداد کاربران سامسونگ پی تنها ۱۶٫۳ میلیون نفر است؛ اما سامسونگ پی یک سیستم پاداش‌دهی به ازای خرید (مشابه کش‌بک) دارد، می‌تواند با دستگاه‌های فاقد NFC کار کند و با استفاده از سامسونگ مانی (Samsung Money) به کاربران سود هم تعلق می‌گیرد. در کل هر دو سیستم عملکرد خوبی دارند و بسیار امن می‌باشند.

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

شاید تا چند سال گذشته، با قاطعیت می‌توان گفت که سیستم‌عامل iOS عملکرد بهتری در بخش پشتیبانی نرم‌افزاری و ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها داشت؛ اما اکنون سامسونگ نیز تلاش کرده تا این ضعف را برطرف کند و آپدیت‌های بیشتر و منظم‌تری را ارائه دهد. در ادامه‌ی مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل، این موضوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

اپل برای گوشی‌های خود معمولاً ۶ تا ۷ سال پشتیبانی نرم‌افزاری در نظر می‌گیرد و این رقم برای سامسونگ و رابط کاربری‌اش، در گوشی‌های پرچمدار همین مقدار و در گوشی‌های میان‌رده ۴ سال پشتیبانی نرم‌افزاری و یک سال بیشتر برای دریافت آپدیت‌های امنیتی است. البته با در نظر گرفتن قیمت گوشی سامسونگ برای گوشی‌های میان‌رده، این میزان از پشتیبانی قابل‌قبول است.

اما در سرعت انتشار به‌روزرسانی‌ها، اپل همچنان عملکرد بهتری دارد. چراکه نخست، سیستم‌عامل این شرکت توسط خودش توسعه داده‌شده و می‌تواند در کمترین زمان ممکن آپدیت‌های لازم را برای آن منتشر کند؛ همچنین تعداد گوشی‌های معرفی‌شده‌ی این شرکت هرساله ۴ عدد است و اگر نسخه‌ی SE را نیز به آن اضافه کنیم، این تعداد به ۵ می‌رسد.

درحالی‌که سامسونگ، باید در ابتدا منتظر انتشار به‌روزرسانی‌های اندروید از سمت گوگل باشد؛ تعداد گوشی‌های معرفی‌شده‌ی سامسونگ در هرسال نیز تقریباً ۱۵ عدد است که اگر اقدام به انتشار به‌روزرسانی برای گوشی‌های ۴ سال اخیر خود کند، باید برای ۶۰ گوشی مختلف این کار را انجام دهد.

موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم اپل از سخت‌افزارهای مشابهی برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند و نیاز به ایجاد تغییرات زیادی در آپدیت‌های خود برای هر گوشی ندارد؛ درحالی‌که سخت‌افزار هر گوشی سامسونگ، با دیگری متفاوت است و این دریافت به‌روزرسانی‌ها را با تأخیر مواجه می‌کند. از دیگر نکات هم این است که آپدیت‌های iOS در تمام نقاط جهان همزمان دریافت می‌شوند؛ اما ممکن است آپدیتی برای One UI در اروپا منتشر شود و همان آپدیت پس از یک ماه، روی گوشی‌های خاورمیانه بیاید.

همچنین اولویت سامسونگ برای انتشار به‌روزرسانی‌ها، همواره گوشی‌های پرچمدار است و گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی، با تأخیر بیشتری به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند.

همگام‌سازی با دستگاه‌های دیگر

همگام‌سازی با دستگاه‌های دیگر

به‌طورکلی، دستگاه‌های جانبی روی هر اکوسیستم، با گوشی‌های همان اکوسیستم عملکرد بسیار بهتری دارند. برای مثال اگر صاحب یک اپل واچ هستید، برای این‌که بتوانید از تمام امکانات گجت‌های خود استفاده کنید، بهتر است به سراغ گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل iOS بروید. این موضوع برای گوشی‌های سامسونگ و گلکزی واچ نیز صادق است. همچنین اگر صاحب یکی از گوشی‌های اپل یا سامسونگ هستید، خرید لوازم جانبی موبایل از همان برند می‌تواند انتخاب بهتری باشد. البته اگر گجت‌های ثالثی مانند مسیریاب‌های برندی خاص استفاده می‌کند، رابط کاربری اپل در این زمینه عملکرد نسبتاً بهتری دارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ، به مقایسه‌ی رابط کاربری سامسونگ و اپل پرداختیم و از جنبه‌های مختلف آن‌ها را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر یک را مرور کردیم. درمجموع می‌توان گفت که هر دو شرکت اگرچه رویکردهای متفاوتی دارند، اما در تلاش هستند تا امکانات و شخصی‌سازی‌های بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند. هر دو رابط کاربری بسیار امن بوده و می‌توانند نیازهای کاربران را برآورده کنند و انتخاب یکی از این دو، درنهایت به سلایق و اولویت‌های شخصی برمی‌گردد.

نظرات 1

  1. ناشناس says:

    عالی،عالی،عالی،درجه،یک،خیلی،خیلی،خیلی،ممنونم،ازتوضیهاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

لحظه تحویل سال ۱۴۰۳

لحظه دقیق تحویل سال نو مشخص شد، باید بدانید که لحظه تحویل سال ۱۴۰۳ شمسی به ساعت ایران برابر است با

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل
4 مهر 1403
/
633 بازدید

رابط کاربری سامسونگ بهتره یا اپل؟

فهرست مطالب

سیستم‌عامل و رابط کاربری اپل یعنی iOS و رابط کاربری شخصی‌سازی سامسونگ روی سیستم‌عامل اندروید، یعنی One UI، دو عدد از بهترین و پرطرفدارترین رابط‌های کاربری میان کاربران گوشی‌های موبایل به شمار می‌روند. این مقاله از بانی مگ به مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل اختصاص دارد که در آن این دو رابط کاربری محبوب را از جنبه‌های مختلف مانند سفارشی‌سازی، امنیت، ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها و … بررسی خواهیم کرد. اگر این روزها خرید موبایل در برنامه‌های شما جای داشته و سیستم‌عامل و رابط کاربری آن، نقشی اساسی در انتخاب شما دارد تا انتها با ما همراه باشید.

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل

پیش از مقایسه‌ی این دو رابط کاربری، باید بدانیم که قیمت گوشی‌های هر شرکت نیز امری تعیین‌کننده است. چراکه قیمت گوشی آیفون برای بیشتر مدل‌ها بالاتر از بازه‌ی میان‌رده است و درصورتی‌که بودجه‌ی محدودی دارید، باید به سراغ گزینه‌های اندرویدی بروید و امکان استفاده از iOS وجود نخواهد داشت. در ادامه این دو رابط کاربری را با هم مقایسه کرده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سفارشی‌سازی

سفارشی‌سازی

هنگامی‌که بحث سفارشی‌سازی به میان می‌آید، همواره دست بالاتر با اندروید است و رابط کاربری سامسونگ نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. اولین چیزی که در دست گرفت گوشی با آن مواجه می‌شویم، صفحه‌ی قفل (Lock Screen) است که در گوشی‌های سامسونگ، انواع مختلفی از ساعت و فونت و رنگ وجود دارد که می‌توانید با سلیقه‌ی خود، آن را تزیین کنید؛ اما در iOS تنها مدل‌های از پیش‌ساخته‌ای وجود دارد که می‌توانید نحوه‌ی نمایش ساعت را از میان آن‌ها انتخاب کنید.

در صفحه‌ی قفل سامسونگ، اعلان‌ها می‌توانند جمع‌وجور یا با جزییات کامل نمایش داده شوند و کنترل کاملی روی آن‌ها وجود دارد. تعداد اعلان‌ها به‌طور دقیق نوشته‌شده و با زدن روی آن، می‌توانید جزییات آن‌ها را مشاهده کنید و یا در همان صفحه‌ی قفل به آن‌ها واکنش و پاسخ دهید. در سمت دیگر iOS ترجیح داده که صفحه‌ی قفل خلوت‌تر و متمرکزتری داشته باشد و اعلان‌ها به‌صورت آبشاری در قسمت پایین صفحه قرار می‌گیرند. امکان تغییر دکمه‌های میان‌بر پایین صفحه‌ی قفل نیز از دیگر گزینه‌هایی است که در One UI سامسونگ وجود دارد.

کنترل سنتر دیگر قسمتی است که در One UI امکان شخصی‌سازی در آن بیشتر است و می‌توان آیکون‌های آن را کم‌وزیاد و یا جابه‌جا کرد. در کنار این موارد، با اپلیکیشن Good Lock سامسونگ می‌توانید دامنه‌ی شخصی‌سازی‌ها را بیشتر کنید و حتی در اندازه و ابعاد دکمه‌های ناوبری نیز دست ببرید (به دلیل در دسترس نبودن اپلیکیشن گود لاک در کشور ما، می‌توانید از اپ Nice Lock استفاده کنید). پس‌زمینه‌های متحرک برای صفحه‌ی قفل و صفحه‌ی اصلی، دیگر موردی است که در رابط کاربری سامسونگ به چشم می‌خورد، اما در iOS دیده نمی‌شود.

در بخش ویجت‌های هر دو رابط کاربری خوب عمل کرده‌اند؛ قابلیتی هم که از iOS 14 به بعد اضافه شد، ویجت استک است که به‌وسیله‌ی آن می‌توان چند ویجت را در یک فضا قرار داد تا ناچار به قرار دادن آن‌ها روی صفحه نباشید. مرور ویجت استک در iOS عمودی و در One UI افقی است که سلیقه‌ای است؛ اما ویجت استک‌های iOS پیشنهادات بهتری را ارائه می‌کنند و می‌توانند با اعلان‌های دریافتی یا فعالیت‌های کاربر سازگار باشند.

برگ برنده در صفحه‌ی قفل با iOS است. چراکه به‌راحتی می‌توانید ویجت‌های دلخواه را به آن اضافه کنید؛ اما در سمت دیگر، One UI تنها ویجت‌هایی از پیش تعیین‌شده مانند وضعیت آب‌وهوا، ضبط صدا، کنترل مدیای در حال پخش و یا مدیای در حال پخش را دارد. به‌جز ویجت‌ها، سامسونگ قابلیتی به نام Edge Panel دارد که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید میان‌بر برنامه‌ها، مخاطبین یا چیزهای دیگر را در دسترس داشته باشید.

تنوع برنامه‌ها و بازی‌ها

تنوع برنامه‌ها و بازی‌ها

اپ استور اپل، سرشار از برنامه‌ها و بازی‌های گوناگون در دسته‌بندی‌های مختلف است و به‌راحتی می‌توانید به هر آنچه که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. همچنین با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی اپل، خیالتان از کیفیت آن اپلیکیشن راحت خواهد بود. هرچند گوگل پلی استور نیز می‌تواند نیاز شما را به برنامه‌های گوناگون رفع کند، اما ممکن است از تنوع کمتری برخوردار باشد.

جز این، سامسونگ فروشگاه گلکزی استور (Galaxy Store) را نیز برای گوشی‌های خود راه‌اندازی کرده که می‌تواند دست کاربر را برای پیدا کردن اپلیکیشن موردنیازش باز بگذارد. همچنین با قابلیت ساید لودینگ، می‌توان به‌سادگی فایل خام هر برنامه‌ای را دانلود و بدون واسطه روی One UI نصب کرد. چنان‌که فایل نصبی ماد (Mod) یا کرک‌شده‌ی بسیاری از اپلیکیشن‌های پولی در سطح اینترنت به‌وفور یافت می‌شود؛ اما عناوین انحصاری به‌خصوص در بازی‌ها، در iOS بیشتر به چشم می‌خورد که می‌تواند در نوع خود یک برتری باشد.

سادگی و روان بودن

سادگی و روان بودن

در مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل از نظر روان بودن و لگ نزدن، هر دو رابط کاربری خوب عمل می‌کنند و به‌خصوص گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده‌ی سامسونگ در این زمینه مشکلی ندارند. در One UI اجرا و جابه‌جایی میان برنامه‌ها، بسیار نرم و روان صورت می‌گیرد و مالتی‌تسکینگ و اجرای همزمان چند برنامه به‌خوبی انجام می‌شود. اگرچه در این مورد، iOS به دلیل یکپارچگی سخت‌افزار و سیستم‌عامل و بهره‌گیری از حداکثر منابع، برتری محسوسی دارد.

سادگی کار با هر دو رابط کاربری نیز تقریباً به یک اندازه است. در iOS برنامه‌ها همه در صفحه‌ی اصلی قرار دارند و در One UI می‌توان هم این حالت را انتخاب کرد و هم برنامه‌ها را در App Drawer قرار داد و به‌سادگی به آن‌ها دسترسی داشت. اجرای تنظیمات و شخصی‌سازی‌های مختلف نیز کار دشواری نیست و حتی در صورت نیافتن مسیر آن، می‌توانید با جست‌وجو در تنظیمات آن را پیدا کنید.

امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی

هر دو رابط کاربری بسیار امن هستند و از اطلاعات و داده‌های شما مراقبت می‌کنند. سامسونگ به سطح امنیتی در نظر گرفته‌شده برای اندروید، از سیستم اختصاصی Knox برای محافظت از داده‌ها استفاده می‌کند که امنیتی در سطح نظامی ارائه می‌دهد و حتی توسط وزارت دفاع آمریکا نیز پذیرفته شده است. iOS نیز به دلیل اکوسیستم بسته‌تر و این‌که اجازه‌ی انتشار برنامه‌ها را در اپ استور به‌سختی صادر می‌کند، تقریباً به‌طور کامل جلوی نصب بدافزارها و نفوذ به گوشی را می‌گیرد.

اگرچه در اندروید، امکان سایدلودینگ و نصب برنامه‌ها از سایر منابع وجود دارد، اما همه‌چیز در دستان شماست و تا زمانی که وارد سایت «دریافت پول رایگان دات کام» نشوید و برنامه‌ی موجود در سایت را نصب نکنید، مشکلی گریبانتان را نخواهد گرفت!

طراحی و ظاهر

رابط کاربری سامسونگ آیکون‌های بزرگ و بولد شده با لبه‌های گرد دارد و با استفاده از پالت‌های رنگی خاص، سعی در درخشان‌تر کردن جلوه‌های بصری دارد و البته با هزاران تم مختلف می‌توان شکل و ظاهر دلخواه را روی آن اعمال کرد. در سمت دیگر، iOS طراحی مینیمالیستی دارد و آیکون‌ها را خیلی ساده طراحی کرده تا افراد هنگام کار با گوشی، حس راحت‌تری داشته باشند که با هویت برند اپل نیز همخوان است. در کل می‌توان گفت که هر دو رابط کاربری، زبان طراحی جذابی دارند و انتخاب یکی از میان آن‌ها، تنها به سلایق شخصی برمی‌گردد.

دستیار صوتی

دستیار صوتی

بخش دیگر از مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل به دستیارهای صوتی اختصاص دارد. دستیار صوتی سامسونگ Bixby و دستیار صوتی اپل، Siri است. هر دو دستیار بسیار هوشمند و کارآمد شده‌اند و می‌توانند به شما کمک کنند؛ اما می‌خواهیم کمی جزئی‌تر آن‌ها را مقایسه کنیم.

از نظر سرعت پاسخ‌دهی هر دو دستیار صوتی بسیار خوب عمل می‌کنند، اما به‌طور دقیق‌تر، زمانی که آن‌ها را صدا می‌کنید، بیکسبی پس از شنیدن Hi Bixby در ۹۹۰ میلی‌ثانیه پاسخ می‌دهد، درحالی‌که این رقم برای سیری، پس از شنیدن عبارت Hey Siri، تنها ۵۱۰ میلی‌ثانیه است که نشان‌دهنده‌ی سرعت پاسخ‌دهی بالاتر سیری است.

هنگامی‌که از این دو دستیار صوتی، سؤال‌های ریاضی پرسیده می‌شود، بیسکبی در تشخیص معادله کمی ضعیف عمل می‌کند؛ اما هر دو پاسخ‌های درستی را ارائه می‌کنند؛ اما دقت سیری در شنیدن و شناسایی سؤال بیشتر است. در پاسخ به سؤالات تاریخی نیز اگرچه هر دو دستیار پاسخ درستی می‌دهند، اما پاسخ سیری با جزییات و توضیحات بیشتر همراه است.

در بخش کنترل گوشی، بیکسبی انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد. برای مثال اگر از دستیار صوتی خود بخواهید که برنامه‌ی دوربین را باز کرده و یک عکس سلفی از شما بگیرد، سیری پس از باز کردن دوربین گوشی، دیگر پاسخ‌گو نخواهد بود؛ اما بیکسبی با این فرمان، برنامه‌ی دوربین را باز کرده، به دوربین سلفی سوییچ می‌کند و یک عکس زمان‌دار از شما می‌گیرد.

همچنین در کم‌وزیاد کردن صدا با فرمان صوتی، سیری گاهی دچار مشکل می‌شود؛ برای سایلنت کردن گوشی، ازآنجاکه حداقل تا آیفون سری ۱۴، دکمه‌ی فیزیکی برای این کار وجود داشت، سیری در این امر ناتوان است؛ درحالی‌که بیکسبی به‌سادگی می‌تواند میان پروفایل‌های مختلف سوییچ کند.

در سایر عملکردها مانند ارسال پیامک، برقراری تماس، کنترل اپلیکیشن‌های ثالث، کنترل اپلیکیشن‌هایی همچون نتفلیکس و اسپاتیفای و مسیریابی با استفاده از نقشه‌های گوگل، هر دو دستیار صوتی عملکرد تقریباً یکسانی دارند و نمی‌توان برتری خاصی به هیچ‌یک داد.

پرداخت موبایلی

پرداخت موبایلی

اگرچه سرویس‌های پرداخت موبایلی در ایران پشتیبانی نمی‌شود، اما بد نیست نگاهی به این ویژگی رابط‌های کاربری سامسونگ و اپل داشته باشیم. سیستم پرداختی اپل با نام اپل پی (Apple Pay) بیش از ۶۰ میلیون کاربر فعال در آمریکا دارد و توسط بیش از ۹۰ درصد از فروشندگان پشتیبانی می‌شود و خریداران در ۴۸ درصد از پرداخت‌هایشان از اپل پی استفاده می‌کنند.

درحالی‌که تعداد کاربران سامسونگ پی تنها ۱۶٫۳ میلیون نفر است؛ اما سامسونگ پی یک سیستم پاداش‌دهی به ازای خرید (مشابه کش‌بک) دارد، می‌تواند با دستگاه‌های فاقد NFC کار کند و با استفاده از سامسونگ مانی (Samsung Money) به کاربران سود هم تعلق می‌گیرد. در کل هر دو سیستم عملکرد خوبی دارند و بسیار امن می‌باشند.

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌ها

شاید تا چند سال گذشته، با قاطعیت می‌توان گفت که سیستم‌عامل iOS عملکرد بهتری در بخش پشتیبانی نرم‌افزاری و ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها داشت؛ اما اکنون سامسونگ نیز تلاش کرده تا این ضعف را برطرف کند و آپدیت‌های بیشتر و منظم‌تری را ارائه دهد. در ادامه‌ی مقایسه رابط کاربری سامسونگ و اپل، این موضوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

اپل برای گوشی‌های خود معمولاً ۶ تا ۷ سال پشتیبانی نرم‌افزاری در نظر می‌گیرد و این رقم برای سامسونگ و رابط کاربری‌اش، در گوشی‌های پرچمدار همین مقدار و در گوشی‌های میان‌رده ۴ سال پشتیبانی نرم‌افزاری و یک سال بیشتر برای دریافت آپدیت‌های امنیتی است. البته با در نظر گرفتن قیمت گوشی سامسونگ برای گوشی‌های میان‌رده، این میزان از پشتیبانی قابل‌قبول است.

اما در سرعت انتشار به‌روزرسانی‌ها، اپل همچنان عملکرد بهتری دارد. چراکه نخست، سیستم‌عامل این شرکت توسط خودش توسعه داده‌شده و می‌تواند در کمترین زمان ممکن آپدیت‌های لازم را برای آن منتشر کند؛ همچنین تعداد گوشی‌های معرفی‌شده‌ی این شرکت هرساله ۴ عدد است و اگر نسخه‌ی SE را نیز به آن اضافه کنیم، این تعداد به ۵ می‌رسد.

درحالی‌که سامسونگ، باید در ابتدا منتظر انتشار به‌روزرسانی‌های اندروید از سمت گوگل باشد؛ تعداد گوشی‌های معرفی‌شده‌ی سامسونگ در هرسال نیز تقریباً ۱۵ عدد است که اگر اقدام به انتشار به‌روزرسانی برای گوشی‌های ۴ سال اخیر خود کند، باید برای ۶۰ گوشی مختلف این کار را انجام دهد.

موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم اپل از سخت‌افزارهای مشابهی برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند و نیاز به ایجاد تغییرات زیادی در آپدیت‌های خود برای هر گوشی ندارد؛ درحالی‌که سخت‌افزار هر گوشی سامسونگ، با دیگری متفاوت است و این دریافت به‌روزرسانی‌ها را با تأخیر مواجه می‌کند. از دیگر نکات هم این است که آپدیت‌های iOS در تمام نقاط جهان همزمان دریافت می‌شوند؛ اما ممکن است آپدیتی برای One UI در اروپا منتشر شود و همان آپدیت پس از یک ماه، روی گوشی‌های خاورمیانه بیاید.

همچنین اولویت سامسونگ برای انتشار به‌روزرسانی‌ها، همواره گوشی‌های پرچمدار است و گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی، با تأخیر بیشتری به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند.

همگام‌سازی با دستگاه‌های دیگر

همگام‌سازی با دستگاه‌های دیگر

به‌طورکلی، دستگاه‌های جانبی روی هر اکوسیستم، با گوشی‌های همان اکوسیستم عملکرد بسیار بهتری دارند. برای مثال اگر صاحب یک اپل واچ هستید، برای این‌که بتوانید از تمام امکانات گجت‌های خود استفاده کنید، بهتر است به سراغ گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل iOS بروید. این موضوع برای گوشی‌های سامسونگ و گلکزی واچ نیز صادق است. همچنین اگر صاحب یکی از گوشی‌های اپل یا سامسونگ هستید، خرید لوازم جانبی موبایل از همان برند می‌تواند انتخاب بهتری باشد. البته اگر گجت‌های ثالثی مانند مسیریاب‌های برندی خاص استفاده می‌کند، رابط کاربری اپل در این زمینه عملکرد نسبتاً بهتری دارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ، به مقایسه‌ی رابط کاربری سامسونگ و اپل پرداختیم و از جنبه‌های مختلف آن‌ها را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر یک را مرور کردیم. درمجموع می‌توان گفت که هر دو شرکت اگرچه رویکردهای متفاوتی دارند، اما در تلاش هستند تا امکانات و شخصی‌سازی‌های بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند. هر دو رابط کاربری بسیار امن بوده و می‌توانند نیازهای کاربران را برآورده کنند و انتخاب یکی از این دو، درنهایت به سلایق و اولویت‌های شخصی برمی‌گردد.

نظرات 1

  1. ناشناس says:

    عالی،عالی،عالی،درجه،یک،خیلی،خیلی،خیلی،ممنونم،ازتوضیهاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد