10 شهریور 1403
/
3,882 بازدید
راهنمای خرید بهترین اسپیکر بلوتوثی (تابستان ۱۴۰۳)

فهرست مطالب

اگر متولد دهه‌ی ۷۰ و یا پیش از آن باشید، حتماً دستگاه‌های پخش خانگی آیوا، ال‌جی و سامسونگ را به خاطر دارید که اصطلاحاً به آن‌ها ۳ دیسکه می‌گفتند! در آن زمان شاید کسی تصور نمی‌کرد که گجتی نوین، با ابعادی کمتر از نصف یکی از اسپیکرهای دستگاه‌های پخش خانگی، بتواند جایگزین آن‌ها شود؛ اما حالا دیسک‌های صوتی منسوخ شده‌اند و دستگاه‌های پخش خانگی نیز به تاریخ پیوسته‌اند و جای خود را به اسپیکرهای بلوتوثی و قابل‌حمل داده‌اند.

این اسپیکرها در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلف طراحی و عرضه شده‌اند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. اسپیکرهای بلوتوثی کوچک‌تر را می‌توانید به لپ‌تاپ یا گوشی موبایل خود وصل کرده و با آن به تماشای فیلم و یا پخش موسیقی بپردازید و با اسپیکرهای بلوتوثی بزرگ‌تر، حتی می‌توانید موسیقی یا صدای یک مراسم یا جشن را تأمین کنید.

این مقاله از سری مقالات تخصصی بانی مگ به راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی اختصاص دارد. ابتدا انواع اسپیکر بلوتوثی و نکاتی را که پیش از خرید اسپیکر بلوتوثی باید بدانید، بررسی می‌کنیم و در ادامه بهترین مدل‌ها را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله نیز با ما همراه باشید.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

اگر خرید گوشی موبایل چالشی بزرگ باشد، خرید لوازم جانبی موبایل به‌مراتب دشوارتر است. چراکه تنوع مدل‌ها و برندهای ناشناخته برای لوازم جانبی بسیار بیشتر است و این کار را برای انتخاب بسیار سخت می‌کند. اسپیکرهای بلوتوثی نیز به‌مانند سایر لوازم جانبی از تنوع و گستردگی زیادی برخوردارند؛ اما با شناخت انواع اسپیکر و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توان دامنه‌ی انتخاب را محدودتر کرد و زودتر به مدل منطبق با نیازهای خود رسید. در ادامه به معرفی انواع اسپیکرهای بلوتوثی و برترین برندهای تولیدکننده می‌پردازیم و آن‌ها را از نظر قدرت و کیفیت صدا و عمر باتری بررسی خواهیم کرد.

انواع اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

اگر بخواهیم دیدگاهی کلی داشته باشیم، نمی‌توان دسته‌بندی خاصی برای اسپیکرهای بلوتوثی در نظر گرفت و تمامی اسپیکرهای بی‌سیمی که با فناوری بلوتوث به گوشی یا کامپیوتر متصل می‌شوند، یک اسپیکر بلوتوثی به شمار می‌روند؛ اما اگر بخواهیم کمی موضوع را شکافته و از بعد فنی به آن نگاه کنیم، اسپیکرهای بلوتوثی در چند دسته‌بندی قرار می‌گیرند که می‌تواند مرتبط به ابعاد و سایز آن‌ها و یا امکانات دیگر باشد.

– نخستین دسته‌بندی، اسپیکرهای بلوتوثی قابل‌حمل با ابعاد کوچک (Mini Portable) است. این اسپیکرها دارای کوچک‌ترین ابعاد در میان اسپیکرهای بلوتوثی هستند و از یک بلندگو و یک رادیاتور بیس (تقویت‌کننده‌ی صداهای بم اسپیکر) تشکیل شده‌اند. ازآنجاکه این اسپیکرها فرآیند تولید ساده‌ای دارند، بسیاری از شرکت‌ها مایل به تولید چنین مدل‎‌هایی هستند و با توجه به این‌که قیمت مناسبی هم دارند، به وفور در بازار یافت می‌شوند. بیشتر این اسپیکرها یک باتری داخلی قابل شارژ دارند و می‌توانند تا ۴ ساعت به‌صورت مداوم، موسیقی پخش کنند.

بیشتر مدل‌های مینی نسبت به گردوغبار مقاوم هستند و با یک بند یا قلاب، می‌توان آن‌ها را به لباس یا کوله‌پشتی متصل کرد و در محیط‌های بیرون به موسیقی یا پادکست گوش داد. با توجه به سایز کوچک این اسپیکرها، ممکن است کیفیت و بلندی صدای فوق‌العاده‌ای نداشته باشند، اما قابلیت حمل و قیمت مناسب، این نقطه‌ضعف را جبران کرده است. هرچند که چنین اسپیکرهایی در مقابل اسپیکرهای داخلی گوشی موبایل، همچنان دست بالاتر را دارند. برخی از گجت‌های دیجیتال نیز توانایی اتصال هم‌زمان به دو اسپیکر بلوتوثی را دارند که از این طریق می‌توانید صدایی استریو داشته باشید.

– دسته‌ی دوم از اسپیکرهای بلوتوث، اسپیکرهای رومیزی (Desktop) هستند. در این دسته‌بندی نیز مدل‌های بسیاری وجود دارد که کیفیت صدا و قابلیت حمل را به‌گونه‌ای متناسب در خود جای داده‌اند. ازآنجاکه ابعاد این اسپیکرها بزرگ‌تر از اسپیکرهای مینی است، کیفیت صدا به‌وضوح بهتر از آن‌هاست و به لطف ابعاد بزرگ، دست شرکت‌ها برای تغییر در طراحی بازتر است.

بیشتر این اسپیکرها از ترکیب بلندگوهای دوگانه و یا دو بلندگو به همراه یک دیافراگم استفاده می‌کنند. اغلب این اسپیکرها یک باتری داخلی داشته و هم می‌توانند به‌عنوان یک اسپیکر رومیزی به کار گرفته‌شده و هم در محیط‌های بیرونی استفاده شوند. بسیاری از این مدل‌ها نیز در برابر گردوغبار و قطرات آب مقاوم‌اند و از همین روی به گزینه‌ای ایده‌آل برای سفر و کمپینگ بدل می‌شوند.

– دسته‌ی سوم، اسپیکرهای هوشمند هستند که اگرچه امکانات پیشرفته‌تری دارند، اما همچنان برای اتصال به دستگاه‌های دیگر از بلوتوث استفاده می‌کنند و به همین دلیل در زیرمجموعه‌ی اسپیکرهای بلوتوثی قرار می‌گیرند. در کنار اتصال به دستگاه‌های دیگر برای پخش موسیقی، اسپیکرهای هوشمند امکاناتی همچون دستیار صوتی، استریم موسیقی، دریافت موج‌های رادیویی و همچنین قابلیت‌هایی برای کنترل لوازم‌خانگی هوشمند، دارند.

اسپیکرهای هوشمند ابعادی مانند اسپیکرهای مینی یا رومیزی دارند، اما برخلاف آن‌ها، خبری از باتری داخلی نیست و برای کار کردن، نیاز به یک آداپتور مناسب دارند. همچنین برای تعامل با اسپیکر، میکروفون‌هایی نیز در آن قرار گرفته است.

– دسته‌ی چهارم از اسپیکرهای بلوتوثی، ساندبارها هستند. هر چه ضخامت تلویزیون‌ها کاهش پیدا می‌کند، کیفیت و بلندی صدای آن‌ها نیز کمتر می‌شود و این مسئله‌ای خوشایند برای کاربران نیست.

در چنین شرایطی، ساندبارها به کمک تلویزیون‌ها می‌آیند تا صدایی رساتر و باکیفیت‌تر را به گوش بیننده برسانند. اگرچه ساندبارها با کابل‌های HDMI، اپتیکال، کواکسیال و یا AUX به تلویزیون متصل می‌شوند، اما مدل‌های جدید از بلوتوث داخلی برخوردارند و می‌توانند به‌صورت بی‌سیم با تلویزیون ارتباط برقرار کنند. البته ساندبارها می‌توانند به‌صورت مستقل نیز عمل کنند و ازاین‌روی، یک اسپیکر بلوتوثی محسوب می‌شوند.

– دسته‌ی پنجم و آخر، اسپیکرهای بلوتوثی ۲٫۰ Hi-Fi هستند که از فناوری Hi-Fi پشتیبانی می‌کنند و بالاترین وضوح صدا را دارند. این اسپیکرها بهترین انتخاب برای گوش دادن به موسیقی هستند.

نکات مهم هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی

نکات مهم هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی

قدرت صدا

قدرت و بلندی صدای یک اسپیکر به‌صورت ساده با توان آن سنجیده می‌شود؛ اما این عدد بیانگر بیشینه‌ی صدایی است که اسپیکر می‌تواند تولید کند (PMPO) و ممکن است پس‌ازآن آسیب ببیند. این عدد بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و معیار درستی برای سنجی قدرت صدای یک اسپیکر نیست؛ بنابراین برای سنجش توان اسپیکر و بلندی صدای آن از واحد دیگری به نام RMS استفاده می‌کنند. به‌طور خلاصه، این عدد بیان می‌کند که یک اسپیکر، برای یک مدت‌زمان مشخص، چه حجم از صدایی را می‌تواند به‌طور ممتد تولید کرده و تحت‌فشار قرار گیرد. توان RMS اسپیکرهای قابل‌حمل می‌تواند از ۵ تا ۵۰ وات متغیر باشد.

مقیاس دیگری به نام امپدانس نیز در اسپیکرها وجود دارد که بیانگر مقاومت درونی سیم‌پیچ یک بلندگو است و هر چه این عدد کمتر باشد، بلندی صدای بیشتری خواهیم داشت.

کیفیت صدا

کیفیت صدای یک اسپیکر، وابسته به سه بخش اساسی است. نخست ساب‌ووفر است که به آن ساب نیز گفته می‌شود. ساب‌ووفر وظیفه‌ی پخش صداهای بم و بیس را بر عهده دارد و هر چه سایز آن بزرگ‌تر باشد، بیس عمیق‌تری را خواهید داشت. مورد دیگر، توییتر اسپیکر است که صداهای زیر موسیقی را تقویت می‌کند. اگر بلندی صدای خوبی داشته باشید، ولی توییتر باکیفیتی در اسپیکر شما وجود نداشته باشد، با صدایی بم روبه‌رو می‌شوید و پس از مدتی از شنیدن آن خسته می‌شوید.

در نهایت سومین قسمت، میدرنج اسپیکر است که صداهای میانی موسیقی را کنترل می‌کند و اهمیت آن، دست کمی از ساب‌ووفر و توییتر اسپیکر ندارد. مجموع این سه بخش نقشی تعیین‌کننده در کیفیت صدای خروجی خواهند داشت.

عمر باتری

عمر باتری نیز ازجمله موارد تعیین‌کننده برای انتخاب یک اسپیکر بلوتوثی است. به‌خصوص اگر بخواهید از اسپیکر خود بیشتر در محیط‌های بیرونی استفاده کنید، شارژدهی مناسب باعث می‌شود تا بتوانید ساعت‌های بیشتری از گوشی دادن به موسیقی لذت ببرید. ظرفیت باتری اسپیکرهای بلوتوثی نیز مانند گوشی‌های هوشمند با میلی‌آمپرساعت سنجیده می‌شود؛ بنابراین هر چه باتری اسپیکر بلوتوثی ظرفیت بیشتری داشته باشد، مدت‌زمان بیشتری به پخش موسیقی می‌پردازد. البته عواملی مانند کم یا زیاد بودن صدا و یا دوری از دستگاهی که به آن متصل شده، می‌توانند میزان شارژدهی را دستخوش تغییر کنند.

برندهای معتبر اسپیکر بلوتوثی

برندهای زیادی در سراسر جهان، مشغول تولید اسپیکرهای بلوتوثی هستند. بسیاری از شرکت‌های کمتر شناخته‌شده نیز گاها مدل‌های باکیفیتی را روانه‌ی بازار می‌کنند؛ اما بر اساس تست‌های و بررسی‌های مختلف، می‌توان چند برند شاخص را از دیگر برندها متمایز کرد. ازجمله‌ی این برندها می‌توان به بوز (Bose)، هارمن کاردن (Harman Kardon)، سونوس (Sonos)، بنگ اند آلفسن (Bang & Olufsen)، جی‌بی‌ال (JBL)، مارشال (Marshall)، آنکر (Anker) و سونی (Sony) اشاره کرد.

معرفی بهترین اسپیکر بلوتوثی در بازه‌های قیمتی مختلف

در این بخش از راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی، نوبت به آن رسیده تا بهترین اسپیکرهای بلوتوثی موجود در بازار را در بازه‌های قیمتی مختلف، معرفی کنیم.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵۰۰ هزار تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵۰۰ هزار تومان

انتخاب ما برای این بازه‌ی قیمتی، اسپیکر بلوتوثی انرجایزر مدل BTS-061 است. این اسپیکر ابعاد جمع‌وجور و قابل‌حمل دارد و یک بند چرمی برای آویزان کردن آن به بدنه‌اش متصل شده است. توان اسپیکر ۶ وات بوده که نویدبخش صدایی بلند و رسا است. با باتری ۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی و بهره‌مندی از بلوتوث نسخه‌ی ۵، این اسپیکر می‌تواند ۵ ساعت موسیقی پخش کند. از نکات جالب‌توجه این اسپیکر، قابلیت تبدیل آن به پاور بانک برای شارژ سایر دستگاه‌ها در موارد اضطراری است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱ میلیون تومان

کولییر از برندهای کمتر شناخته‌شده‌ای است که اسپیکرهای بلوتوثی بسیار باکیفیتی را تولید می‌کند. کولییرS918  یکی از همین مدل‌هاست که در همان نگاه اول، جذب طراحی زیبای آن خواهید شد. این اسپیکر از یک بلندگوی بزرگ ۵۰ میلی‌متری و باکیفیت در قسمت جلو و دو ساب‌ووفر در طرفین تشکیل‌شده که لرزش آن‌ها همگام با بیس موسیقی، شما را به وجد می‌آورد.

بلندی و وضوح صدای این اسپیکر حیرت‌آور است و شاید بتوان آن را ازهرجهت، بهترین انتخاب در بازه‌ی یک میلیون تومان دانست. باتری این اسپیکر نیز مانند بیشتر مدل‌های این رده، ۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی است و با شارژ کامل، بیش از ۳ ساعت به پخش موسیقی می‌پردازد.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲ میلیون تومان

برای بهترین اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل تا ۲ میلیون تومان، انتخاب ما اسپیکر سونی مدل SRS-XB13 است. توان این اسپیکر ۵ وات است؛ بلوتوث آن نسخه‌ی ۴٫۲ است و با شارژدهی فوق‌العاده‌ی خود می‌تواند بیش از ۱۶ ساعت موسیقی پخش کند. وزن آن نیز تنها ۲۶۷ گرم بوده و دارای گواهی IP67 است که آن را در برابر نفوذ گردوغبار و آب مقاوم می‌سازد. اگر به دنبال یک اسپیکر بلوتوثی با کیفیت، با شارژدهی بالا می‌گردید، SRS-XB13 می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۳ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۳ میلیون تومان

در این بازه‌ی قیمتی می‌توان به سراغ اسپیکر بلوتوثی سیبراتون مدل SBS836 رفت. طراحی این اسپیکر مشابه ضبط‌صوت‌های قدیمی است و حسی نوستالژیک دارد. این اسپیکر دارای یک نمایشگر LED است و کلیدهای مختلفی هم برای کنترل صدا و موسیقی روی آن تعبیه شده است. SBS836 دو بلندگوی ۱۲ واتی دارد که صدای بلند و شفافی را ارائه می‌دهد. قیمت این اسپیکر در حدود ۳ میلیون تومان است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۴ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۴ میلیون تومان

به عقیده‌ی کاربران، اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل تسکو مدل TS 23500 یکی از بهترین انتخاب‌ها تا ۴ میلیون تومان است. بلوتوث این اسپیکر نسخه‌ی ۵٫۱ است و تا ۱۰ متر برد دارد. باتری چهار سلولی ۱۰۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن در مدت‌زمان ۵ ساعت شارژ می‌شود و تا ۸ ساعت، قابلیت پخش موسیقی دارد. توان خروجی هر یک از دو بلندگوی این اسپیکر نیز ۲۵ وات است.

یکی از قابلیت‌های جالب آن، بهره‌مندی از میکروفون داخلی است و درصورتی‌که گوشی شما به اسپیکر متصل باشد، با استفاده از آن می‌توانید تماس‌های ورودی را پاسخ دهید. در طراحی این اسپیکر از چراغ‌های RGB استفاده که زیبایی خاصی به آن بخشیده است؛ اما وزن سنگین و ۱٫۷۵ کیلوگرمی این اسپیکر می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن باشد و ممکن است برای حمل آن به مشکل بخورید.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی در بازه‌ی ۵ میلیون تومان، بدون هیچ شکی، اسپیکر جی بی ال مدل Flip 6 است. این مدل از پرفروش‌ترین مدل‌های موجود در بازار است و رضایت حداکثری کاربران را به دست آورده است. توان این اسپیکر ۲۰ وات است و در بدنه‌ی کناری آن، یک ساب‌ووفر ۱٫۴ اینچی وجود دارد که صدای موسیقی را با وضوح و شفافیت هر چه تمام‌تر به گوشی شما می‌رساند. به‌واسطه‌ی طراحی جمع‌وجور و وزن ۵۵۰ گرمی، Flip 6 قابلیت حمل بالایی دارد و می‌توانید در هر زمان و مکانی آن را همراه خود داشته باشید.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۶ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۶ میلیون تومان

برای این بازه‌ی قیمتی نیز یکی دیگر از اسپیکرهای بلوتوثی جی بی ال، یعنی Flip Essential را می‌توان معرفی کرد. طراحی این اسپیکر مانند Flip 6 استوانه‌ای است، ولی حالتی تخت‌تر دارد و وزن آن ۴۷۰ گرم است. یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی درون اسپیکر جای گرفته که می‌تواند تا ۱۰ ساعت به پخش موسیقی بپردازد. زمان شارژ کامل آن نیز در حدود ۳٫۵ ساعت است. توان خروجی این اسپیکر نیز ۱۶ وات است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۷ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۷ میلیون تومان

اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل هیسکا مدل B175 می‌تواند به‌خوبی هر آنچه از یک اسپیکر بلوتوث با کیفیت نیاز دارید، در اختیار شما بگذارد. این اسپیکر با یک بلندگوی بزرگ ۶٫۵ اینچی با توان ۴۰ وات و وزن ۴٫۲ کیلوگرمی در دسته‌ی پارتی باکس‌ها قرار می‌گیرد. باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن توان پخش ۴ ساعت موسیقی را به‌طور مداوم دارد. همچنین این اسپیکر دارای قابلیت BASS BOOST است؛ همچنین با استفاده از دکمه‌های کنترلی می‌توانید حالت‌های مختلف نورپردازی آن را تغییر دهید. از دیگر ویژگی‌های هیسکا B175 قابلیت اتصال هم‌زمان به دو دستگاه است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱۰ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱۰ میلیون تومان

هارمن کاردن همان‌گونه که در بخش‌های پیشین اشاره شد، یکی از معتبرترین برندهای تولیدکننده‌ی اسپیکر است؛ اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل هارمن کاردن مدل Luna نیز قطعاً از بهترین مدل‌هایی است که می‌توان در این بازه‌ی قیمتی انتخاب کرد. توان خروجی این اسپیکر برای بلندگوی اصلی ۱۵ وات و برای ساب‌ووفر ۲۵ وات است که توان ۴۰ واتی را درمجموع به همراه دارد. باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن در مدت‌زمان ۲٫۵ ساعت شارژ می‌شود و می‌تواند به‌طور متوسط تا ۱۲ ساعت به پخش موسیقی بپردازد. وزن این اسپیکر ۷۱۰ گرم است و گواهی IP67 در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار و آب از خود مقاومت نشان می‌دهد.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲۰ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲۰ میلیون تومان

آخرین مدل در راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی، به بازه‌ی ۲۰ میلیون تومانی اختصاص دارد؛ یکی از بهترین مدل‌ها در این بازه اسپیکر بلوتوثی بنگ اند آلفسن مدل Beosound Explore است. این اسپیکر به‌طور خاص برای شرایط سخت مانند کوهنوردی در ارتفاعات و کمپینگ طراحی‌شده و شدت صدا و بیس آن، به‌اندازه‌ی اسپیکرهایی با سه برابر اندازه‌ی خود است.

به لطف طراحی خارق‌العاده‌ی این اسپیکر، صدایی با کیفیت و ۳۶۰ درجه خواهید داشت. به گفته‌ی سازنده، این اسپیکر با یک‌بار شارژ، می‌تواند تا ۲۷ ساعت به پخش موسیقی بپردازد. برخورداری از گواهی IP67 از دیگر ویژگی‌های این اسپیکر است. بدون شک Beosound Explore را می‌توان از پرچمداران اسپیکرهای بلوتوثی دانست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی پرداختیم و نکات مهمی را که پیش از خرید اسپیکر باید به آن توجه کرد، بررسی کردیم. در پایان نیز ۱۰ مدل از بهترین اسپیکرهای بلوتوثی را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کردیم. شما چه مدل‌های دیگری را سراغ دارید که می‌توانستند در این لیست جای بگیرند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

راهنمای خرید بهترین اسپیکر بلوتوثی (تابستان 1403)
10 شهریور 1403
/
3,882 بازدید

راهنمای خرید بهترین اسپیکر بلوتوثی (تابستان ۱۴۰۳)

فهرست مطالب

اگر متولد دهه‌ی ۷۰ و یا پیش از آن باشید، حتماً دستگاه‌های پخش خانگی آیوا، ال‌جی و سامسونگ را به خاطر دارید که اصطلاحاً به آن‌ها ۳ دیسکه می‌گفتند! در آن زمان شاید کسی تصور نمی‌کرد که گجتی نوین، با ابعادی کمتر از نصف یکی از اسپیکرهای دستگاه‌های پخش خانگی، بتواند جایگزین آن‌ها شود؛ اما حالا دیسک‌های صوتی منسوخ شده‌اند و دستگاه‌های پخش خانگی نیز به تاریخ پیوسته‌اند و جای خود را به اسپیکرهای بلوتوثی و قابل‌حمل داده‌اند.

این اسپیکرها در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلف طراحی و عرضه شده‌اند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. اسپیکرهای بلوتوثی کوچک‌تر را می‌توانید به لپ‌تاپ یا گوشی موبایل خود وصل کرده و با آن به تماشای فیلم و یا پخش موسیقی بپردازید و با اسپیکرهای بلوتوثی بزرگ‌تر، حتی می‌توانید موسیقی یا صدای یک مراسم یا جشن را تأمین کنید.

این مقاله از سری مقالات تخصصی بانی مگ به راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی اختصاص دارد. ابتدا انواع اسپیکر بلوتوثی و نکاتی را که پیش از خرید اسپیکر بلوتوثی باید بدانید، بررسی می‌کنیم و در ادامه بهترین مدل‌ها را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله نیز با ما همراه باشید.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

اگر خرید گوشی موبایل چالشی بزرگ باشد، خرید لوازم جانبی موبایل به‌مراتب دشوارتر است. چراکه تنوع مدل‌ها و برندهای ناشناخته برای لوازم جانبی بسیار بیشتر است و این کار را برای انتخاب بسیار سخت می‌کند. اسپیکرهای بلوتوثی نیز به‌مانند سایر لوازم جانبی از تنوع و گستردگی زیادی برخوردارند؛ اما با شناخت انواع اسپیکر و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توان دامنه‌ی انتخاب را محدودتر کرد و زودتر به مدل منطبق با نیازهای خود رسید. در ادامه به معرفی انواع اسپیکرهای بلوتوثی و برترین برندهای تولیدکننده می‌پردازیم و آن‌ها را از نظر قدرت و کیفیت صدا و عمر باتری بررسی خواهیم کرد.

انواع اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

اگر بخواهیم دیدگاهی کلی داشته باشیم، نمی‌توان دسته‌بندی خاصی برای اسپیکرهای بلوتوثی در نظر گرفت و تمامی اسپیکرهای بی‌سیمی که با فناوری بلوتوث به گوشی یا کامپیوتر متصل می‌شوند، یک اسپیکر بلوتوثی به شمار می‌روند؛ اما اگر بخواهیم کمی موضوع را شکافته و از بعد فنی به آن نگاه کنیم، اسپیکرهای بلوتوثی در چند دسته‌بندی قرار می‌گیرند که می‌تواند مرتبط به ابعاد و سایز آن‌ها و یا امکانات دیگر باشد.

– نخستین دسته‌بندی، اسپیکرهای بلوتوثی قابل‌حمل با ابعاد کوچک (Mini Portable) است. این اسپیکرها دارای کوچک‌ترین ابعاد در میان اسپیکرهای بلوتوثی هستند و از یک بلندگو و یک رادیاتور بیس (تقویت‌کننده‌ی صداهای بم اسپیکر) تشکیل شده‌اند. ازآنجاکه این اسپیکرها فرآیند تولید ساده‌ای دارند، بسیاری از شرکت‌ها مایل به تولید چنین مدل‎‌هایی هستند و با توجه به این‌که قیمت مناسبی هم دارند، به وفور در بازار یافت می‌شوند. بیشتر این اسپیکرها یک باتری داخلی قابل شارژ دارند و می‌توانند تا ۴ ساعت به‌صورت مداوم، موسیقی پخش کنند.

بیشتر مدل‌های مینی نسبت به گردوغبار مقاوم هستند و با یک بند یا قلاب، می‌توان آن‌ها را به لباس یا کوله‌پشتی متصل کرد و در محیط‌های بیرون به موسیقی یا پادکست گوش داد. با توجه به سایز کوچک این اسپیکرها، ممکن است کیفیت و بلندی صدای فوق‌العاده‌ای نداشته باشند، اما قابلیت حمل و قیمت مناسب، این نقطه‌ضعف را جبران کرده است. هرچند که چنین اسپیکرهایی در مقابل اسپیکرهای داخلی گوشی موبایل، همچنان دست بالاتر را دارند. برخی از گجت‌های دیجیتال نیز توانایی اتصال هم‌زمان به دو اسپیکر بلوتوثی را دارند که از این طریق می‌توانید صدایی استریو داشته باشید.

– دسته‌ی دوم از اسپیکرهای بلوتوث، اسپیکرهای رومیزی (Desktop) هستند. در این دسته‌بندی نیز مدل‌های بسیاری وجود دارد که کیفیت صدا و قابلیت حمل را به‌گونه‌ای متناسب در خود جای داده‌اند. ازآنجاکه ابعاد این اسپیکرها بزرگ‌تر از اسپیکرهای مینی است، کیفیت صدا به‌وضوح بهتر از آن‌هاست و به لطف ابعاد بزرگ، دست شرکت‌ها برای تغییر در طراحی بازتر است.

بیشتر این اسپیکرها از ترکیب بلندگوهای دوگانه و یا دو بلندگو به همراه یک دیافراگم استفاده می‌کنند. اغلب این اسپیکرها یک باتری داخلی داشته و هم می‌توانند به‌عنوان یک اسپیکر رومیزی به کار گرفته‌شده و هم در محیط‌های بیرونی استفاده شوند. بسیاری از این مدل‌ها نیز در برابر گردوغبار و قطرات آب مقاوم‌اند و از همین روی به گزینه‌ای ایده‌آل برای سفر و کمپینگ بدل می‌شوند.

– دسته‌ی سوم، اسپیکرهای هوشمند هستند که اگرچه امکانات پیشرفته‌تری دارند، اما همچنان برای اتصال به دستگاه‌های دیگر از بلوتوث استفاده می‌کنند و به همین دلیل در زیرمجموعه‌ی اسپیکرهای بلوتوثی قرار می‌گیرند. در کنار اتصال به دستگاه‌های دیگر برای پخش موسیقی، اسپیکرهای هوشمند امکاناتی همچون دستیار صوتی، استریم موسیقی، دریافت موج‌های رادیویی و همچنین قابلیت‌هایی برای کنترل لوازم‌خانگی هوشمند، دارند.

اسپیکرهای هوشمند ابعادی مانند اسپیکرهای مینی یا رومیزی دارند، اما برخلاف آن‌ها، خبری از باتری داخلی نیست و برای کار کردن، نیاز به یک آداپتور مناسب دارند. همچنین برای تعامل با اسپیکر، میکروفون‌هایی نیز در آن قرار گرفته است.

– دسته‌ی چهارم از اسپیکرهای بلوتوثی، ساندبارها هستند. هر چه ضخامت تلویزیون‌ها کاهش پیدا می‌کند، کیفیت و بلندی صدای آن‌ها نیز کمتر می‌شود و این مسئله‌ای خوشایند برای کاربران نیست.

در چنین شرایطی، ساندبارها به کمک تلویزیون‌ها می‌آیند تا صدایی رساتر و باکیفیت‌تر را به گوش بیننده برسانند. اگرچه ساندبارها با کابل‌های HDMI، اپتیکال، کواکسیال و یا AUX به تلویزیون متصل می‌شوند، اما مدل‌های جدید از بلوتوث داخلی برخوردارند و می‌توانند به‌صورت بی‌سیم با تلویزیون ارتباط برقرار کنند. البته ساندبارها می‌توانند به‌صورت مستقل نیز عمل کنند و ازاین‌روی، یک اسپیکر بلوتوثی محسوب می‌شوند.

– دسته‌ی پنجم و آخر، اسپیکرهای بلوتوثی ۲٫۰ Hi-Fi هستند که از فناوری Hi-Fi پشتیبانی می‌کنند و بالاترین وضوح صدا را دارند. این اسپیکرها بهترین انتخاب برای گوش دادن به موسیقی هستند.

نکات مهم هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی

نکات مهم هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی

قدرت صدا

قدرت و بلندی صدای یک اسپیکر به‌صورت ساده با توان آن سنجیده می‌شود؛ اما این عدد بیانگر بیشینه‌ی صدایی است که اسپیکر می‌تواند تولید کند (PMPO) و ممکن است پس‌ازآن آسیب ببیند. این عدد بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و معیار درستی برای سنجی قدرت صدای یک اسپیکر نیست؛ بنابراین برای سنجش توان اسپیکر و بلندی صدای آن از واحد دیگری به نام RMS استفاده می‌کنند. به‌طور خلاصه، این عدد بیان می‌کند که یک اسپیکر، برای یک مدت‌زمان مشخص، چه حجم از صدایی را می‌تواند به‌طور ممتد تولید کرده و تحت‌فشار قرار گیرد. توان RMS اسپیکرهای قابل‌حمل می‌تواند از ۵ تا ۵۰ وات متغیر باشد.

مقیاس دیگری به نام امپدانس نیز در اسپیکرها وجود دارد که بیانگر مقاومت درونی سیم‌پیچ یک بلندگو است و هر چه این عدد کمتر باشد، بلندی صدای بیشتری خواهیم داشت.

کیفیت صدا

کیفیت صدای یک اسپیکر، وابسته به سه بخش اساسی است. نخست ساب‌ووفر است که به آن ساب نیز گفته می‌شود. ساب‌ووفر وظیفه‌ی پخش صداهای بم و بیس را بر عهده دارد و هر چه سایز آن بزرگ‌تر باشد، بیس عمیق‌تری را خواهید داشت. مورد دیگر، توییتر اسپیکر است که صداهای زیر موسیقی را تقویت می‌کند. اگر بلندی صدای خوبی داشته باشید، ولی توییتر باکیفیتی در اسپیکر شما وجود نداشته باشد، با صدایی بم روبه‌رو می‌شوید و پس از مدتی از شنیدن آن خسته می‌شوید.

در نهایت سومین قسمت، میدرنج اسپیکر است که صداهای میانی موسیقی را کنترل می‌کند و اهمیت آن، دست کمی از ساب‌ووفر و توییتر اسپیکر ندارد. مجموع این سه بخش نقشی تعیین‌کننده در کیفیت صدای خروجی خواهند داشت.

عمر باتری

عمر باتری نیز ازجمله موارد تعیین‌کننده برای انتخاب یک اسپیکر بلوتوثی است. به‌خصوص اگر بخواهید از اسپیکر خود بیشتر در محیط‌های بیرونی استفاده کنید، شارژدهی مناسب باعث می‌شود تا بتوانید ساعت‌های بیشتری از گوشی دادن به موسیقی لذت ببرید. ظرفیت باتری اسپیکرهای بلوتوثی نیز مانند گوشی‌های هوشمند با میلی‌آمپرساعت سنجیده می‌شود؛ بنابراین هر چه باتری اسپیکر بلوتوثی ظرفیت بیشتری داشته باشد، مدت‌زمان بیشتری به پخش موسیقی می‌پردازد. البته عواملی مانند کم یا زیاد بودن صدا و یا دوری از دستگاهی که به آن متصل شده، می‌توانند میزان شارژدهی را دستخوش تغییر کنند.

برندهای معتبر اسپیکر بلوتوثی

برندهای زیادی در سراسر جهان، مشغول تولید اسپیکرهای بلوتوثی هستند. بسیاری از شرکت‌های کمتر شناخته‌شده نیز گاها مدل‌های باکیفیتی را روانه‌ی بازار می‌کنند؛ اما بر اساس تست‌های و بررسی‌های مختلف، می‌توان چند برند شاخص را از دیگر برندها متمایز کرد. ازجمله‌ی این برندها می‌توان به بوز (Bose)، هارمن کاردن (Harman Kardon)، سونوس (Sonos)، بنگ اند آلفسن (Bang & Olufsen)، جی‌بی‌ال (JBL)، مارشال (Marshall)، آنکر (Anker) و سونی (Sony) اشاره کرد.

معرفی بهترین اسپیکر بلوتوثی در بازه‌های قیمتی مختلف

در این بخش از راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی، نوبت به آن رسیده تا بهترین اسپیکرهای بلوتوثی موجود در بازار را در بازه‌های قیمتی مختلف، معرفی کنیم.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵۰۰ هزار تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵۰۰ هزار تومان

انتخاب ما برای این بازه‌ی قیمتی، اسپیکر بلوتوثی انرجایزر مدل BTS-061 است. این اسپیکر ابعاد جمع‌وجور و قابل‌حمل دارد و یک بند چرمی برای آویزان کردن آن به بدنه‌اش متصل شده است. توان اسپیکر ۶ وات بوده که نویدبخش صدایی بلند و رسا است. با باتری ۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی و بهره‌مندی از بلوتوث نسخه‌ی ۵، این اسپیکر می‌تواند ۵ ساعت موسیقی پخش کند. از نکات جالب‌توجه این اسپیکر، قابلیت تبدیل آن به پاور بانک برای شارژ سایر دستگاه‌ها در موارد اضطراری است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱ میلیون تومان

کولییر از برندهای کمتر شناخته‌شده‌ای است که اسپیکرهای بلوتوثی بسیار باکیفیتی را تولید می‌کند. کولییرS918  یکی از همین مدل‌هاست که در همان نگاه اول، جذب طراحی زیبای آن خواهید شد. این اسپیکر از یک بلندگوی بزرگ ۵۰ میلی‌متری و باکیفیت در قسمت جلو و دو ساب‌ووفر در طرفین تشکیل‌شده که لرزش آن‌ها همگام با بیس موسیقی، شما را به وجد می‌آورد.

بلندی و وضوح صدای این اسپیکر حیرت‌آور است و شاید بتوان آن را ازهرجهت، بهترین انتخاب در بازه‌ی یک میلیون تومان دانست. باتری این اسپیکر نیز مانند بیشتر مدل‌های این رده، ۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی است و با شارژ کامل، بیش از ۳ ساعت به پخش موسیقی می‌پردازد.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲ میلیون تومان

برای بهترین اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل تا ۲ میلیون تومان، انتخاب ما اسپیکر سونی مدل SRS-XB13 است. توان این اسپیکر ۵ وات است؛ بلوتوث آن نسخه‌ی ۴٫۲ است و با شارژدهی فوق‌العاده‌ی خود می‌تواند بیش از ۱۶ ساعت موسیقی پخش کند. وزن آن نیز تنها ۲۶۷ گرم بوده و دارای گواهی IP67 است که آن را در برابر نفوذ گردوغبار و آب مقاوم می‌سازد. اگر به دنبال یک اسپیکر بلوتوثی با کیفیت، با شارژدهی بالا می‌گردید، SRS-XB13 می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۳ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۳ میلیون تومان

در این بازه‌ی قیمتی می‌توان به سراغ اسپیکر بلوتوثی سیبراتون مدل SBS836 رفت. طراحی این اسپیکر مشابه ضبط‌صوت‌های قدیمی است و حسی نوستالژیک دارد. این اسپیکر دارای یک نمایشگر LED است و کلیدهای مختلفی هم برای کنترل صدا و موسیقی روی آن تعبیه شده است. SBS836 دو بلندگوی ۱۲ واتی دارد که صدای بلند و شفافی را ارائه می‌دهد. قیمت این اسپیکر در حدود ۳ میلیون تومان است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۴ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۴ میلیون تومان

به عقیده‌ی کاربران، اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل تسکو مدل TS 23500 یکی از بهترین انتخاب‌ها تا ۴ میلیون تومان است. بلوتوث این اسپیکر نسخه‌ی ۵٫۱ است و تا ۱۰ متر برد دارد. باتری چهار سلولی ۱۰۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن در مدت‌زمان ۵ ساعت شارژ می‌شود و تا ۸ ساعت، قابلیت پخش موسیقی دارد. توان خروجی هر یک از دو بلندگوی این اسپیکر نیز ۲۵ وات است.

یکی از قابلیت‌های جالب آن، بهره‌مندی از میکروفون داخلی است و درصورتی‌که گوشی شما به اسپیکر متصل باشد، با استفاده از آن می‌توانید تماس‌های ورودی را پاسخ دهید. در طراحی این اسپیکر از چراغ‌های RGB استفاده که زیبایی خاصی به آن بخشیده است؛ اما وزن سنگین و ۱٫۷۵ کیلوگرمی این اسپیکر می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن باشد و ممکن است برای حمل آن به مشکل بخورید.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۵ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی در بازه‌ی ۵ میلیون تومان، بدون هیچ شکی، اسپیکر جی بی ال مدل Flip 6 است. این مدل از پرفروش‌ترین مدل‌های موجود در بازار است و رضایت حداکثری کاربران را به دست آورده است. توان این اسپیکر ۲۰ وات است و در بدنه‌ی کناری آن، یک ساب‌ووفر ۱٫۴ اینچی وجود دارد که صدای موسیقی را با وضوح و شفافیت هر چه تمام‌تر به گوشی شما می‌رساند. به‌واسطه‌ی طراحی جمع‌وجور و وزن ۵۵۰ گرمی، Flip 6 قابلیت حمل بالایی دارد و می‌توانید در هر زمان و مکانی آن را همراه خود داشته باشید.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۶ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۶ میلیون تومان

برای این بازه‌ی قیمتی نیز یکی دیگر از اسپیکرهای بلوتوثی جی بی ال، یعنی Flip Essential را می‌توان معرفی کرد. طراحی این اسپیکر مانند Flip 6 استوانه‌ای است، ولی حالتی تخت‌تر دارد و وزن آن ۴۷۰ گرم است. یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی درون اسپیکر جای گرفته که می‌تواند تا ۱۰ ساعت به پخش موسیقی بپردازد. زمان شارژ کامل آن نیز در حدود ۳٫۵ ساعت است. توان خروجی این اسپیکر نیز ۱۶ وات است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۷ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۷ میلیون تومان

اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل هیسکا مدل B175 می‌تواند به‌خوبی هر آنچه از یک اسپیکر بلوتوث با کیفیت نیاز دارید، در اختیار شما بگذارد. این اسپیکر با یک بلندگوی بزرگ ۶٫۵ اینچی با توان ۴۰ وات و وزن ۴٫۲ کیلوگرمی در دسته‌ی پارتی باکس‌ها قرار می‌گیرد. باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن توان پخش ۴ ساعت موسیقی را به‌طور مداوم دارد. همچنین این اسپیکر دارای قابلیت BASS BOOST است؛ همچنین با استفاده از دکمه‌های کنترلی می‌توانید حالت‌های مختلف نورپردازی آن را تغییر دهید. از دیگر ویژگی‌های هیسکا B175 قابلیت اتصال هم‌زمان به دو دستگاه است.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱۰ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۱۰ میلیون تومان

هارمن کاردن همان‌گونه که در بخش‌های پیشین اشاره شد، یکی از معتبرترین برندهای تولیدکننده‌ی اسپیکر است؛ اسپیکر بلوتوثی قابل‌حمل هارمن کاردن مدل Luna نیز قطعاً از بهترین مدل‌هایی است که می‌توان در این بازه‌ی قیمتی انتخاب کرد. توان خروجی این اسپیکر برای بلندگوی اصلی ۱۵ وات و برای ساب‌ووفر ۲۵ وات است که توان ۴۰ واتی را درمجموع به همراه دارد. باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن در مدت‌زمان ۲٫۵ ساعت شارژ می‌شود و می‌تواند به‌طور متوسط تا ۱۲ ساعت به پخش موسیقی بپردازد. وزن این اسپیکر ۷۱۰ گرم است و گواهی IP67 در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار و آب از خود مقاومت نشان می‌دهد.

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲۰ میلیون تومان

بهترین اسپیکر بلوتوثی تا ۲۰ میلیون تومان

آخرین مدل در راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی، به بازه‌ی ۲۰ میلیون تومانی اختصاص دارد؛ یکی از بهترین مدل‌ها در این بازه اسپیکر بلوتوثی بنگ اند آلفسن مدل Beosound Explore است. این اسپیکر به‌طور خاص برای شرایط سخت مانند کوهنوردی در ارتفاعات و کمپینگ طراحی‌شده و شدت صدا و بیس آن، به‌اندازه‌ی اسپیکرهایی با سه برابر اندازه‌ی خود است.

به لطف طراحی خارق‌العاده‌ی این اسپیکر، صدایی با کیفیت و ۳۶۰ درجه خواهید داشت. به گفته‌ی سازنده، این اسپیکر با یک‌بار شارژ، می‌تواند تا ۲۷ ساعت به پخش موسیقی بپردازد. برخورداری از گواهی IP67 از دیگر ویژگی‌های این اسپیکر است. بدون شک Beosound Explore را می‌توان از پرچمداران اسپیکرهای بلوتوثی دانست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی پرداختیم و نکات مهمی را که پیش از خرید اسپیکر باید به آن توجه کرد، بررسی کردیم. در پایان نیز ۱۰ مدل از بهترین اسپیکرهای بلوتوثی را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کردیم. شما چه مدل‌های دیگری را سراغ دارید که می‌توانستند در این لیست جای بگیرند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد