30 مهر 1403
/
19 بازدید
NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟
NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟

فهرست مطالب

زمانی که سخن از بلاک‌چین، ارز دیجیتال و NFT به میان می‌آید، ناخودآگاه افکار به سمت بازارهای مالی هدایت می‌شود. اما این فناوری‌ها تنها به همین حوزه محدود نمی‌شوند. فناوری‌های بلاک‌چین و ارز دیجیتال، تنها بازارهای مالی و مبادلات پولی و به‌طورکلی صنعت بانکی را دستخوش تغییر نکرده‌اند و راه خود را به سایر صنایع نیز باز کرده‌اند. یکی از این صنایع، حوزه‌ی فشن و مد و پوشاک است.

NFTها پس از دنیای هنر و بازی‌های رایانه‌ای، حالا به‌سرعت در حوزه فشن نیز رشد کرده و به یک ترند جهانی تبدیل شده‌‌اند. NFTها به‌عنوان یک رابط میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی عمل کرده و کمک می‌کنند تا افراد بر محصولات و آثار دیجیتال منحصربه‌فرد، مالکیت داشته باشند. در این مقاله از بانی مگ به این سؤال خواهیم پرداخت که NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند و چگونه می‌تواند آینده‌ی این صنعت را دستخوش تغییر کند.

NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟

NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟

با استفاده از NFTها امکان مالکیت دیجیتالی روی محصولاتی خاص فراهم می‌شود. برندهای فعال در حوزه‌ی مد و فشن می‌توانند طراحی‌ها و محصولات خود را به‌صورت دیجیتالی در نسخه‌های محدود به مشتریان عرضه کنند و این امکان را به آن‌ها بدهند که بر بستر بلاک‌چین، بر آن‌ها مالکیت داشته باشند. NFTها همچنین به طراحان لباس کمک می‌کنند تا به بازارهای جدیدی دسترسی داشته باشند و طراحی‌های خود را به‌صورت دیجیتالی و مستقل به فروش برسانند. در ادامه این موارد را به‌صورت دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

برای این‌که بدانیم NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند و تأثیر آن را بر مد و فشن بررسی کنیم، ابتدا باید بدانیم که NFT چیست و با تعریف آن آشنا شویم. NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token و به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است. به‌طور خلاصه توکن به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که به شبکه‌ی بلاک‌چین اختصاصی نداشته و روی سایر شبکه‌های بلاکچین مبادله می‌شوند (درصورتی‌که یک ارز شبکه‌ی اختصاصی داشته باشد، به‌جای توکن، به آن کوین گفته می‌شود و تنها تفاوت آن‌ها همین است).

برای نمونه بیت‌کوین، اتر، سولانا، ترون و یا حتی نات‌کوین، ارزهای دیجیتال قابل تعویض به شمار می‌روند و یک بیت‌کوین با بیت‌کوین دیگر تفاوتی ندارد. اما NFT بدین‌صورت نیست و هر توکن ویژگی‌ها و داده‌های متفاوتی با توکن دیگر دارد.

برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید: فرض کنید که شما و دوستتان هر دو یک اسکناس ۱۰ هزارتومانی دارید. این اسکناس‌ها از نظر ارزشی با یکدیگر تفاوتی ندارند و می‌توانید آن‌ها را با هم تعویض کنید. اما اگر شما و دوستتان هر دو گوشی‌های آیفون ۱۳ داشته باشید، اگرچه نام و ظاهر این گوشی‌ها با یکدیگر یکسان است، اما در دل خود اطلاعات و تنظیمات متفاوتی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌سازد و بنابراین نمی‌توانید این گوشی‌ها را با یکدیگر تعویض کنید.

در شبکه‌ی بلاک‌چین، هر NFT به‌عنوان یک واحد منحصربه‌فرد و غیرقابل تعویض از دارایی‌های دیجیتال به شمار می‌رود که این دارایی دیجیتال می‌تواند یک اثر هنری، عکس، فیلم، موسیقی و یا یک طراحی لباس دیجیتالی باشد و مالکیت کامل و حق استفاده از آن در اختیار دارنده‌ی آن NFT است.

یکی از ویژگی‌های مهم NFTها این است که به‌واسطه‌ی فناوری بلاک‌چین که همه‌چیز را در خود ثبت می‌کنند، تاریخچه‌ی مالکیت و اصالت توکن به‌صورت شفاف و غیرقابل تغییر در دسترس است و این امر به سازندگان و مالکان NFTها کمک می‌کند تا از اصالت و قدمت آن NFT اطلاع داشته باشند.

چگونگی تأثیر NFT بر صنعت فشن

چگونگی تأثیر NFT بر صنعت فشن

در پاسخ به این پرسش که NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند، باید بگوییم که NFTها به چندین شکل مختلف بر صنعت مد و فشن تأثیر می‌گذارند و این صنعت را وارد دنیای دیجیتال کرده و با آن ادغام می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تأثیرات این توکن‌ها، فراهم کردن فرصت‌های جدید برای برندها و طراحان مد است. این تأثیرات شامل فروش آثار دیجیتال، طراحی لباس‌های مجازی و ایجاد بازارهای جدید است که در ادامه به جزئیات هر یک پرداخته خواهد شد.

ایجاد و فروش آثار دیجیتال

یکی از شاخص‌ترین و ابتدایی‌ترین کاربردهای NFT در صنعت فشن، ایجاد و فروش آثار و طراحی‌های دیجیتال است. برندهای مطرح و طراحان مستقل می‌توانند آثار و محصولات خود را به‌صورت دیجیتال خلق کرده و به شکل NFT به فروش برسانند. این آثار ممکن است شامل لباس‌ها، کیف‌ها، کفش‌ها یا حتی آثار هنری مرتبط با مد باشد.

در چندین مورد، برندهایی همچون گوچی و دولچه اند گابانا، از NFT برای خلق مجموعه‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد استفاده کرده‌اند. برای نمونه، گوچی با عرضه‌ی یک کیف دیجیتال به شکل NFT که تنها در دنیای مجازی قابل‌مشاهده و استفاده است، توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند. این طراحی‌ها و محصولات دیجیتالی به خریداران این امکان را می‌دهند که مالکیت یک کالای منحصربه‌فرد و دیجیتال را تجربه کنند که ممکن است در دنیای واقعی نیز بسیار ارزشمند باشد.

این آثار نه‌تنها برای خریداران جذاب است، بلکه به طراحان و برندها نیز این امکان را می‌دهد که از طریق فروش مستقیم آثار دیجیتال درآمد جدیدی کسب کنند و نیازی به فروش حق استفاده از طراحی‌های خود، به برندها نداشته باشند و از این طریق، سود بیشتری کسب کنند.

طراحی لباس‌های مجازی

طراحی لباس‌های مجازی

طراحی لباس‌های مجازی یکی از نوآوری‌های جالب و جذابی است که به‌واسطه‌ی NFT و فناوری‌های همچون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده صورت گرفته است. در دنیای امروز، که بازی‌های ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت کلی، زندگی دیجیتالی رشد فزاینده‌ای داشته است، افراد به دنبال شخصی‌سازی آواتارها و کاراکترهای دیجیتالی و نمایش سبک پوشش و استایل منحصربه‌فرد خود در این فضاها هستند. NFT به طراحان مد این توانایی را می‌دهد تا لباس‌هایی خلق کنند که ماهیتی دیجیتالی دارند و کاربران می‌توانند از آن‌ها در دنیای مجازی استفاده کنند.

لباس‌های مجازی برای آواتارها یکی از پرکاربردترین جنبه‌های استفاده از NFT در دنیای مجازی است و بسیاری از پلتفرم‌های مجازی و بازی‌های آنلاین، این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند آواتارهای خود را با لباس‌های دیجیتال خریداری‌شده به‌صورت NFT، شخصی‌سازی کنند. این لباس‌های NFT هر یک دارای ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای هستند که تنها در اختیار مالک آن است.

بازار جدید برای طراحان

بازار جدید برای طراحان

NFT‌ها فرصتی بزرگ برای طراحان مد به شمار می‌آیند. این توکن‌ها به طراحان این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به تولید فیزیکی محصولات، آثار خود را به‌صورت دیجیتالی طراحی و خلق کرده و با تبدیل آن به NFT، آن را بدون واسطه و روی شبکه‌های بلاک‌چین به فروش برسانند. این رویکرد و بازار جدید، با خود مزایایی را به همراه دارد.

نخستین مورد، هزینه‌ی کمتر طراحی است. خلق آثار دیجیتال هزینه‌ی بسیار کمتری از تولید محصولات فیزیکی دارد. طراحان می‌توانند بدون نیاز به استفاده از مواد فیزیکی مانند پارچه، آثار خود را به شکل دیجیتال طراحی و عرضه کرده و به فروش برسانند.

مورد دیگر، دسترسی به بازارهای جهانی است. شبکه‌های بلاک‌چین، از هر نقطه از دنیا که به اینترنت متصل باشد، قابل‌دسترسی هستند و همین موضوع، به طراحان این امکان را می‌دهد که به‌سادگی به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشند و آثار خود را به‌صورت NFT به مشتریانی از هر نقطه از نقطه دنیا بفروشند. همچنین فناوری NFT به‌نوعی صنعت فشن را دموکراتیزه کرده و به طراحان نوپا و جوان این امکان را داده تا بتوانند طراحی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند و نامی برای خود دست‌وپا کنند.

این مورد برای مشتریان نیز بسیار جذاب است؛ چراکه می‌توانند آثار طراحان سایر کشورها را خریداری کنند و همگام با ترند مد و فشن پیش بروند. افزون بر این، طراحان لباس می‌توانند به‌واسطه‌ی NFTها، از سبک و استایل لباس‌های طراحی‌شده در کشورهای دیگر الگوبرداری کرده و آن در آثار خود به کار بگیرند.

اما از دیگر مزایای این فناوری، مالکیت و اصالت تضمین‌شده‌ی آثار است. یکی از چالش‌های طراحان در دنیای فیزیکی، کپی‌برداری و تقلب از طراحی‌های آن‌ها است. با استفاده از NFT، هر طراح می‌تواند مالکیت و اصالت اثر خود را به‌صورت شفاف و غیرقابل تغییر در بستر بلاکچین ثبت کند. با این روش، مراحل اداری طولانی ثبت آثار و به‌اصطلاح کاغذبازی‌ها نیز از میان برداشته می‌شود.

آینده NFT در صنعت فشن

آینده NFT در صنعت فشن

با توجه به رشد پرسرعت فناوری‌های دیجیتالی و تمایل روزافزون افراد به خرید محصولات خاص دیجیتالی، آینده‌ی NFT در صنعت فشن بسیار روشن به نظر می‌رسد. این فناوری می‌تواند به چندین شکل صنعت فشن را دگرگون کند. نخستین مورد، ایجاد یک اقتصاد دیجیتال جدید است. با رشد و توسعه‌ی فناوری‌ها و پلتفرم‌های مجازی و همچنین متاورس، تقاضا برای لباس‌های مجازی و آثار دیجیتال افزایش یافته است. NFT یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تبادل و خریدوفروش چنین محصولاتی به شمار می‌رود.

همچنین NFT می‌تواند رفتار مصرف‌کنندگان را نیز دچار تغییر کند. در سال‌های آینده، ممکن است افراد بیشتری به تهیه و خرید لباس‌های دیجیتالی علاقه‌مند شوند تا بتوانند از آن‌ها در فضاهای مجازی و بازی‌های آنلاین استفاده کنند. این موضوع در کنار تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، می‌تواند حتی باعث کاهش تولید لباس‌های فیزیکی شود.

طبیعی است که تقریباً همه‌ی افراد علاقه دارند تجربه خرید خاص‌تری داشته باشند و کالایی که تهیه می‌کنند، نمونه‌ی مشابهی نداشته و مختص به آن‌ها باشد. NFT‌ها به برندهای فشن این امکان را می‌دهند که تجربه‌ی خرید شخصی‌سازی‌شده‌ای برای مشتریان خود فراهم کنند. هر مشتری می‌تواند نسخه‌ای منحصربه‌فرد و ویژه از یک لباس یا محصول را داشته باشد که تنها متعلق به خود اوست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به این مسئله پرداختیم که NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند. NFT نه‌تنها به صنعت مد کمک کرده تا به دنیای دیجیتال واردشده و به‌اصطلاح دیجیتالیزه شود، بلکه این فناوری فرصتی را برای خلق آثار نوآورانه و کسب درآمد از منابع جدید، برای طراحان مستقل فراهم کرده است.

از طراحی لباس‌های مجازی تا فروش آثار منحصربه‌فرد دیجیتال، NFT‌ها یک پل ارتباطی میان دنیای فیزیکی و دیجیتال برقرار کرده‌اند و به نظر می‌رسد که آینده‌ای روشن و خلاقانه برای صنعت مد و فشن رقم خواهند زد. با توسعه و فراگیری بیشتر این تکنولوژی، انتظار می‌رود که NFT‌ها نقشی اساسی در آینده‌ی این صنعت ایفا کنند. شما دراین‌باره چه فکر می‌کنید؟ آیا تاکنون تجربه‌ی خرید و یا استفاده از NFTها را داشته‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

پارچه فاستونی چیست؟

پارچه فاستونی چیست؟ با کیفیت‌ترین و کاربردی‌ترین پارچه در صنعت نساجی ایران پارچه فاستونی است. پارچه فاستونی در انواع مختلف طرح

راهنمای خرید پلیور مردانه

پلیور مردانه چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟ پلیور مردانه برای استایل‌های رسمی و غیر رسمی یکی از ضروری‌ترین لباس‌هایی است

NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟
30 مهر 1403
/
19 بازدید

NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟

فهرست مطالب

زمانی که سخن از بلاک‌چین، ارز دیجیتال و NFT به میان می‌آید، ناخودآگاه افکار به سمت بازارهای مالی هدایت می‌شود. اما این فناوری‌ها تنها به همین حوزه محدود نمی‌شوند. فناوری‌های بلاک‌چین و ارز دیجیتال، تنها بازارهای مالی و مبادلات پولی و به‌طورکلی صنعت بانکی را دستخوش تغییر نکرده‌اند و راه خود را به سایر صنایع نیز باز کرده‌اند. یکی از این صنایع، حوزه‌ی فشن و مد و پوشاک است.

NFTها پس از دنیای هنر و بازی‌های رایانه‌ای، حالا به‌سرعت در حوزه فشن نیز رشد کرده و به یک ترند جهانی تبدیل شده‌‌اند. NFTها به‌عنوان یک رابط میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی عمل کرده و کمک می‌کنند تا افراد بر محصولات و آثار دیجیتال منحصربه‌فرد، مالکیت داشته باشند. در این مقاله از بانی مگ به این سؤال خواهیم پرداخت که NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند و چگونه می‌تواند آینده‌ی این صنعت را دستخوش تغییر کند.

NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟

NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟

با استفاده از NFTها امکان مالکیت دیجیتالی روی محصولاتی خاص فراهم می‌شود. برندهای فعال در حوزه‌ی مد و فشن می‌توانند طراحی‌ها و محصولات خود را به‌صورت دیجیتالی در نسخه‌های محدود به مشتریان عرضه کنند و این امکان را به آن‌ها بدهند که بر بستر بلاک‌چین، بر آن‌ها مالکیت داشته باشند. NFTها همچنین به طراحان لباس کمک می‌کنند تا به بازارهای جدیدی دسترسی داشته باشند و طراحی‌های خود را به‌صورت دیجیتالی و مستقل به فروش برسانند. در ادامه این موارد را به‌صورت دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

برای این‌که بدانیم NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند و تأثیر آن را بر مد و فشن بررسی کنیم، ابتدا باید بدانیم که NFT چیست و با تعریف آن آشنا شویم. NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token و به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است. به‌طور خلاصه توکن به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که به شبکه‌ی بلاک‌چین اختصاصی نداشته و روی سایر شبکه‌های بلاکچین مبادله می‌شوند (درصورتی‌که یک ارز شبکه‌ی اختصاصی داشته باشد، به‌جای توکن، به آن کوین گفته می‌شود و تنها تفاوت آن‌ها همین است).

برای نمونه بیت‌کوین، اتر، سولانا، ترون و یا حتی نات‌کوین، ارزهای دیجیتال قابل تعویض به شمار می‌روند و یک بیت‌کوین با بیت‌کوین دیگر تفاوتی ندارد. اما NFT بدین‌صورت نیست و هر توکن ویژگی‌ها و داده‌های متفاوتی با توکن دیگر دارد.

برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید: فرض کنید که شما و دوستتان هر دو یک اسکناس ۱۰ هزارتومانی دارید. این اسکناس‌ها از نظر ارزشی با یکدیگر تفاوتی ندارند و می‌توانید آن‌ها را با هم تعویض کنید. اما اگر شما و دوستتان هر دو گوشی‌های آیفون ۱۳ داشته باشید، اگرچه نام و ظاهر این گوشی‌ها با یکدیگر یکسان است، اما در دل خود اطلاعات و تنظیمات متفاوتی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌سازد و بنابراین نمی‌توانید این گوشی‌ها را با یکدیگر تعویض کنید.

در شبکه‌ی بلاک‌چین، هر NFT به‌عنوان یک واحد منحصربه‌فرد و غیرقابل تعویض از دارایی‌های دیجیتال به شمار می‌رود که این دارایی دیجیتال می‌تواند یک اثر هنری، عکس، فیلم، موسیقی و یا یک طراحی لباس دیجیتالی باشد و مالکیت کامل و حق استفاده از آن در اختیار دارنده‌ی آن NFT است.

یکی از ویژگی‌های مهم NFTها این است که به‌واسطه‌ی فناوری بلاک‌چین که همه‌چیز را در خود ثبت می‌کنند، تاریخچه‌ی مالکیت و اصالت توکن به‌صورت شفاف و غیرقابل تغییر در دسترس است و این امر به سازندگان و مالکان NFTها کمک می‌کند تا از اصالت و قدمت آن NFT اطلاع داشته باشند.

چگونگی تأثیر NFT بر صنعت فشن

چگونگی تأثیر NFT بر صنعت فشن

در پاسخ به این پرسش که NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند، باید بگوییم که NFTها به چندین شکل مختلف بر صنعت مد و فشن تأثیر می‌گذارند و این صنعت را وارد دنیای دیجیتال کرده و با آن ادغام می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تأثیرات این توکن‌ها، فراهم کردن فرصت‌های جدید برای برندها و طراحان مد است. این تأثیرات شامل فروش آثار دیجیتال، طراحی لباس‌های مجازی و ایجاد بازارهای جدید است که در ادامه به جزئیات هر یک پرداخته خواهد شد.

ایجاد و فروش آثار دیجیتال

یکی از شاخص‌ترین و ابتدایی‌ترین کاربردهای NFT در صنعت فشن، ایجاد و فروش آثار و طراحی‌های دیجیتال است. برندهای مطرح و طراحان مستقل می‌توانند آثار و محصولات خود را به‌صورت دیجیتال خلق کرده و به شکل NFT به فروش برسانند. این آثار ممکن است شامل لباس‌ها، کیف‌ها، کفش‌ها یا حتی آثار هنری مرتبط با مد باشد.

در چندین مورد، برندهایی همچون گوچی و دولچه اند گابانا، از NFT برای خلق مجموعه‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد استفاده کرده‌اند. برای نمونه، گوچی با عرضه‌ی یک کیف دیجیتال به شکل NFT که تنها در دنیای مجازی قابل‌مشاهده و استفاده است، توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند. این طراحی‌ها و محصولات دیجیتالی به خریداران این امکان را می‌دهند که مالکیت یک کالای منحصربه‌فرد و دیجیتال را تجربه کنند که ممکن است در دنیای واقعی نیز بسیار ارزشمند باشد.

این آثار نه‌تنها برای خریداران جذاب است، بلکه به طراحان و برندها نیز این امکان را می‌دهد که از طریق فروش مستقیم آثار دیجیتال درآمد جدیدی کسب کنند و نیازی به فروش حق استفاده از طراحی‌های خود، به برندها نداشته باشند و از این طریق، سود بیشتری کسب کنند.

طراحی لباس‌های مجازی

طراحی لباس‌های مجازی

طراحی لباس‌های مجازی یکی از نوآوری‌های جالب و جذابی است که به‌واسطه‌ی NFT و فناوری‌های همچون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده صورت گرفته است. در دنیای امروز، که بازی‌های ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت کلی، زندگی دیجیتالی رشد فزاینده‌ای داشته است، افراد به دنبال شخصی‌سازی آواتارها و کاراکترهای دیجیتالی و نمایش سبک پوشش و استایل منحصربه‌فرد خود در این فضاها هستند. NFT به طراحان مد این توانایی را می‌دهد تا لباس‌هایی خلق کنند که ماهیتی دیجیتالی دارند و کاربران می‌توانند از آن‌ها در دنیای مجازی استفاده کنند.

لباس‌های مجازی برای آواتارها یکی از پرکاربردترین جنبه‌های استفاده از NFT در دنیای مجازی است و بسیاری از پلتفرم‌های مجازی و بازی‌های آنلاین، این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند آواتارهای خود را با لباس‌های دیجیتال خریداری‌شده به‌صورت NFT، شخصی‌سازی کنند. این لباس‌های NFT هر یک دارای ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای هستند که تنها در اختیار مالک آن است.

بازار جدید برای طراحان

بازار جدید برای طراحان

NFT‌ها فرصتی بزرگ برای طراحان مد به شمار می‌آیند. این توکن‌ها به طراحان این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به تولید فیزیکی محصولات، آثار خود را به‌صورت دیجیتالی طراحی و خلق کرده و با تبدیل آن به NFT، آن را بدون واسطه و روی شبکه‌های بلاک‌چین به فروش برسانند. این رویکرد و بازار جدید، با خود مزایایی را به همراه دارد.

نخستین مورد، هزینه‌ی کمتر طراحی است. خلق آثار دیجیتال هزینه‌ی بسیار کمتری از تولید محصولات فیزیکی دارد. طراحان می‌توانند بدون نیاز به استفاده از مواد فیزیکی مانند پارچه، آثار خود را به شکل دیجیتال طراحی و عرضه کرده و به فروش برسانند.

مورد دیگر، دسترسی به بازارهای جهانی است. شبکه‌های بلاک‌چین، از هر نقطه از دنیا که به اینترنت متصل باشد، قابل‌دسترسی هستند و همین موضوع، به طراحان این امکان را می‌دهد که به‌سادگی به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشند و آثار خود را به‌صورت NFT به مشتریانی از هر نقطه از نقطه دنیا بفروشند. همچنین فناوری NFT به‌نوعی صنعت فشن را دموکراتیزه کرده و به طراحان نوپا و جوان این امکان را داده تا بتوانند طراحی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند و نامی برای خود دست‌وپا کنند.

این مورد برای مشتریان نیز بسیار جذاب است؛ چراکه می‌توانند آثار طراحان سایر کشورها را خریداری کنند و همگام با ترند مد و فشن پیش بروند. افزون بر این، طراحان لباس می‌توانند به‌واسطه‌ی NFTها، از سبک و استایل لباس‌های طراحی‌شده در کشورهای دیگر الگوبرداری کرده و آن در آثار خود به کار بگیرند.

اما از دیگر مزایای این فناوری، مالکیت و اصالت تضمین‌شده‌ی آثار است. یکی از چالش‌های طراحان در دنیای فیزیکی، کپی‌برداری و تقلب از طراحی‌های آن‌ها است. با استفاده از NFT، هر طراح می‌تواند مالکیت و اصالت اثر خود را به‌صورت شفاف و غیرقابل تغییر در بستر بلاکچین ثبت کند. با این روش، مراحل اداری طولانی ثبت آثار و به‌اصطلاح کاغذبازی‌ها نیز از میان برداشته می‌شود.

آینده NFT در صنعت فشن

آینده NFT در صنعت فشن

با توجه به رشد پرسرعت فناوری‌های دیجیتالی و تمایل روزافزون افراد به خرید محصولات خاص دیجیتالی، آینده‌ی NFT در صنعت فشن بسیار روشن به نظر می‌رسد. این فناوری می‌تواند به چندین شکل صنعت فشن را دگرگون کند. نخستین مورد، ایجاد یک اقتصاد دیجیتال جدید است. با رشد و توسعه‌ی فناوری‌ها و پلتفرم‌های مجازی و همچنین متاورس، تقاضا برای لباس‌های مجازی و آثار دیجیتال افزایش یافته است. NFT یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تبادل و خریدوفروش چنین محصولاتی به شمار می‌رود.

همچنین NFT می‌تواند رفتار مصرف‌کنندگان را نیز دچار تغییر کند. در سال‌های آینده، ممکن است افراد بیشتری به تهیه و خرید لباس‌های دیجیتالی علاقه‌مند شوند تا بتوانند از آن‌ها در فضاهای مجازی و بازی‌های آنلاین استفاده کنند. این موضوع در کنار تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، می‌تواند حتی باعث کاهش تولید لباس‌های فیزیکی شود.

طبیعی است که تقریباً همه‌ی افراد علاقه دارند تجربه خرید خاص‌تری داشته باشند و کالایی که تهیه می‌کنند، نمونه‌ی مشابهی نداشته و مختص به آن‌ها باشد. NFT‌ها به برندهای فشن این امکان را می‌دهند که تجربه‌ی خرید شخصی‌سازی‌شده‌ای برای مشتریان خود فراهم کنند. هر مشتری می‌تواند نسخه‌ای منحصربه‌فرد و ویژه از یک لباس یا محصول را داشته باشد که تنها متعلق به خود اوست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به این مسئله پرداختیم که NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند. NFT نه‌تنها به صنعت مد کمک کرده تا به دنیای دیجیتال واردشده و به‌اصطلاح دیجیتالیزه شود، بلکه این فناوری فرصتی را برای خلق آثار نوآورانه و کسب درآمد از منابع جدید، برای طراحان مستقل فراهم کرده است.

از طراحی لباس‌های مجازی تا فروش آثار منحصربه‌فرد دیجیتال، NFT‌ها یک پل ارتباطی میان دنیای فیزیکی و دیجیتال برقرار کرده‌اند و به نظر می‌رسد که آینده‌ای روشن و خلاقانه برای صنعت مد و فشن رقم خواهند زد. با توسعه و فراگیری بیشتر این تکنولوژی، انتظار می‌رود که NFT‌ها نقشی اساسی در آینده‌ی این صنعت ایفا کنند. شما دراین‌باره چه فکر می‌کنید؟ آیا تاکنون تجربه‌ی خرید و یا استفاده از NFTها را داشته‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد