10 مهر 1403
/
49 بازدید
۵ ویژگی مهم یک مسواک خوب برای ارتودنسی
بهترین مسواک ارتودنسی | 5 ویژگی مسواک ارتودنسی خوب + انواع

فهرست مطالب

ارتودنسی می‌تواند با منظم کردن دندان‌ها، زیبایی آن‌ها و لبخند شما را دوچندان کند؛ اما اگر به بهداشت دندان‌ها توجه ویژه‌ای نکنید، ممکن است تمام زحماتتان هدر برود. به دلیل وجود اجزای ارتودنسی، مسواک زدن دندان‌ها کمی سخت‌تر می‌شود و نیاز است تا از ابزارهای مخصوص استفاده کنید. خرید مسواک ارتودنسی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مسواک زدن را در طی پروسه‌ی ارتودنسی ساده‌تر کند. در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم ویژگی‌های بهترین مسواک ارتودنسی را بررسی کنیم؛ در انتها نیز چند مدل از بهترین مسواک‌های مخصوص ارتودنسی معرفی شده است.

بهترین مسواک ارتودنسی

بسیاری تصور می‌کنند که هنگام ارتودنسی می‌توانند از مسواک‌های معمولی استفاده کنند؛ اما این تصور اشتباهی است. چراکه با وجود بریس‌ها و براکت‌های ارتودنسی، دسترسی به نقاط مختلف دندان‌ها سخت‌تر می‌شود و باید از مسواک‌های مخصوص استفاده کرد. بهترین مسواک ارتودنسی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های یک مسواک خوب برای ارتودنسی

ویژگی‌های یک مسواک خوب برای ارتودنسی

یک مسواک ارتودنسی مناسب باید سر کوچک و نرمی داشته باشد و با برس‌های انعطاف‌پذیر، دسترسی به‌تمامی قسمت‌های دندان‌ها را ممکن کند. طراحی ارگونومیک نیز از دیگر ویژگی‌های یک مسواک مناسب است. در ادامه اهمیت این ویژگی‌ها را توضیح خواهیم داد.

سر کوچک و نرم

یکی از ویژگی‌هایی که بهترین مسواک ارتودنسی باید داشته باشد، سر کوچک و نرم است. سر مسواک ارتودنسی باید ابعاد کوچک و مناسبی داشته باشد تا بتواند به‌راحتی میان فضاهای بین بریس‌ها و براکت‌های ارتودنسی حرکت کند و دندان‌ها را پاک کند. همچنین برس مسواک حتماً باید نرم باشد تا به لثه‌ها و بریس‌های ارتودنستی آسیب نزند.

زاویه مناسب برس‌ها

متخصصین برای مسواک زدن دندان‌ها هنگام ارتودنسی توصیه می‌کنند که سر مسواک را با زاویه‌ی ۴۵ درجه رو دندان‌ها حرکت دهید؛ بنابراین بهتر است که مسواکی که تهیه می‌کنید، چنین ویژگی‌ای داشته باشد. البته برخی مسواک‌ها، مانند مسواک‌های با برس سه‌طرفه، مشکل دسترسی به نقاط مختلف و همچنین زاویه‌ی مناسب مسواک زدن را حل می‌کنند.

برس‌های نرم و انعطاف‌پذیر

داشتن یک سری با برس‌های نرم و انعطاف‌پذیر نیز کمک می‌کند تا فضاهای بین‌دندانی و همچنین بین بریس‌ها و براکت‌ها به‌خوبی پاک شود.

طراحی ارگونومیک

یک مسواک خوب، چه یک مسواک ساده باشد و چه یک مسواک مخصوص ارتودنسی، باید طراحی ارگونومیکی داشته و مطابق با حالت و استاندارد قرارگیری در دست و حرکت آن طراحی شود. همچنین استفاده از مواد نرم در دسته‌ی مسواک که به آن گریپ گفته می‌شود، باعث می‌شود تا راحتی کار با آن بیشتر شود و احساس بهتری هنگام مسواک زدن داشته باشیم.

قابلیت دسترسی به نقاط سخت

قابلیت دسترسی به نقاط سخت

همان‌گونه که اشاره شد، یک مسواک ارتودنسی مناسب باید سری کوچک، برس‌های نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشد تا بتواند به‌خوبی به نقاط مختلف دندان‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین مسواک‌های مخصوص ارتودنسی، معمولاً برس با پرزهای بلندتری دارند تا به‌خوبی بتوانند نقاط زیر براکت‌ها را تمیز کنند.

انواع مسواک برای ارتودنسی

مدل‌های مختلفی از مسواک وجود دارند که برای ارتودنسی طراحی شده‌اند. ازجمله‌ی این مسواک‌ها می‌توان به مسواک‌های دستی، مسواک‌‌های برقی، مسواک‌های سونیک و مسواک‌های با برس سه‌طرفه اشاره کرد که در ادامه به بررسی این مدل‌ها می‌پردازیم.

مسواک دستی

مسواک دستی

اولین دسته از مسواک‌های ارتودنسی، مسواک‌های دستی هستند. البته این یک دسته‌بندی کلی است و بسیاری از انواع مسواک، زیرمجموعه‌ی مسواک‌های دستی قرار می‌گیرند. مسواک ارتودنسی معمولی، مسواک V شکل، مسواک با برس سرگرد و مسواک با برس سه‌طرفه ازجمله مسواک‌های دستی مخصوص ارتودنسی هستند.

مزایا و معایب

مسواک‌های ارتودنسی دستی به‌راحتی در بازار پیدا می‌شوند و همچنین قیمت مناسب‌تری دارند. مسواک‌های دستی معمولی، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید فشار دلخواه را روی دندان‌ها و لثه‌ها اعمال کنید. مسواک‌های دستی V شکل برسی منحنی دارند و می‌توانند به‌خوبی اطراف براکت‌ها و پلاک‌ها را تمیز کنند.

همچنین مسواک‌های با برس سرگرد، کمک می‌کنند تا بتوانید قسمت‌های با دسترسی سخت‌تر را به‌راحتی مسواک بزنید؛ اما مسواک‌های با برس سه‌طرفه بسیار راحت‌تر از مدل‌های دیگر هستند و نیاز به مسواک زدن در زوایا و جهت‌های مختلف را برطرف می‌کنند و تنها با یک‌بار می‌توانید دندان‌ها را از سه جهت مسواک بزنید و به‌این‌ترتیب سرعت مسواک زدن بالا می‌رود. این مسواک‌ها می‌توانند به‌راحتی ذرات غذای بین براکت‌ها، دندان‌ها و خطوط لثه را پاک کنند.

اگرچه مسواک‌های دستی به‌سادگی در بازار یافت می‌شوند، اما می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. کسانی که از مسواک‌های دستی استفاده می‌کنند، ممکن است مسواک زدن را امری دشوار بیابند؛ این دشواری با وجود براکت‌ها و بریس‌های ارتودنسی، دوچندان می‌شود. همچنین شاید امکان حرکت صحیح برس مسواک روی دندان‌ها و بین قسمت‌های مختلف ارتودنسی امکان‌پذیر نباشد. از دیگر معایب مسواک‌های دستی، نداشتن تایمر است. معمولاً افراد به‌طور میانگین ۴۵ ثانیه دندان‌ها را مسواک می‌زنند که نمی‌تواند زمان مناسبی برای پاک‌سازی پلاک‌ها از روی دندان‌ها باشد.

مسواک برقی

مسواک برقی

مسواک‌های برقی یا شارژی بوده و یا انرژی موردنیازشان توسط باتری تأمین می‌شود و از آن‌ها می‌توان برای پاک کردن ذرات غذا و پلاک‌ها از روی دندان و اجزای ارتودنسی استفاده کرد. استفاده از مسواک‌های برقی، به‌خصوص برای کودکان، می‌تواند مفیدتر و جذاب‌تر باشد و آن‌ها به مسواک زدن ترغیب کند.

مزایا و معایب

مسواک برقی با سری‌های مکانیکی روی دندان‌ها حرکت کرده و دندان‌ها را مسواک می‌زنند و به این وسیله فرآیند مسواک زدن را ساده‌تر می‌کنند. ازجمله مزایای مسواک‌های برقی سری‌های قابل تعویض آن است که می‌توانید بسته به نیاز خود، سری مناسب را روی آن نصب کنید. همچنین نتایج نشان می‌دهند که مسواک‌های برقی در پاک‌سازی پلاک‌ها از روی دندان بهتر عمل می‌کنند و این امر در زمان استفاده از ارتودنسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، مسواک‌های برقی می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. ازجمله این‌که همواره به یک منبع انرژی نیاز دارند و باید شارژ شوند و یا باتری‌هایشان تعویض شود که این موضوع می‌تواند هنگام سفر و یا گردش در طبیعت دردسرساز شود. همچنین سری‌ها و قطعات آن‌ها باید به‌صورت مرتب سرویس و تعویض شوند و ممکن است تمامی فروشگاه‌ها، قطعات جانبی مدل و برند موردنظر شما را نداشته باشند. قیمت بسیار بالای مسواک‌های برقی نیز از دیگر معایب این مسواک‌ها به شمار می‌روند.

مسواک سونیک

مسواک سونیک

مسواک‌های سونیک یا صوتی، نوعی دیگر از مسواک‌های برقی هستند که به‌وسیله‌ی ارتعاش عمل پاک‌سازی پلاک‌ها را از روی دندان‌ها انجام می‌دهند. برای این‌که یک مسواک در دسته‌ی مسواک‌های برقی طبقه‌بندی شود، باید به‌اندازه‌ی کافی سریع باشد تا بتواند صدایی قابل‌شنیدن ایجاد کند. مسواک‌های سونیک موجود در بازار می‌توانند فرکانس‌هایی تا پنجاه هزار حرکت در دقیقه ارائه دهند.

مزایا و معایب

مسواک‌های برقی می‌توانند ۲۵۰۰ تا ۷۰۰۰ حرکت در دقیقه داشته باشند؛ درحالی‌که مسواک‌های سونیک می‌توانند تا ۳۰ هزار حرکت در دقیقه داشته باشند و بدون شک قدرت پاک‌کنندگی بیشتری دارند. این مسواک‌ها نیاز به حرکت دست کمی دارند و تنها کافی است مسواک را روی نقاط مختلف دندان‌ها قرار دهید و همین ویژگی، آن را برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند، ایده‌آل می‌سازد؛ اما قیمت این مسواک‌ها حتی از مسواک‌های برقی نیز بیشتر است و باید هنگام خرید، به این نکته توجه داشته باشید.

بهترین مدل‌های مسواک ارتودنسی موجود در بازار

برندهای مختلف و معتبری از مسواک‌های ارتودنسی در بازار وجود دارند که می‌توان از آن‌ها فیلیپس، اورال بی، GUM، تریزا، کانفیدنت و … را نام برد. در ادامه ۵ مدل از بهترین مدل‌های بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

مسواک دستی Colgate مدل Keep

مسواک دستی Colgate مدل Keep

یکی از بهترین مدل‌های مخصوص ارتودنسی، مدل Keep از برند کولگیت است. این مدل دسته و طراحی ارگونومیکی دارد و همچنین در آن ۸۰ درصد پلاستیک کمتری مصرف‌شده که می‌تواند برای محیط‌زیست نیز کم‌خطر باشد. اگرچه این مسواک دستی است، اما سری آن قابل تعویض است. همچنین با برس بلند، قابلیت دسترسی به نقاط سخت دندان‌ها و بریس‌های ارتودنسی را دارد. البته برس آن می‌توانست کمی نرم‌تر باشد.

مسواک دستی Dental Aesthetics مدل V-Trim

مسواک دستی Dental Aesthetics مدل V-Trim

این مدل را می‌توان بهترین مسواک ارتودنسی از نظر کارایی در برابر قیمت دانست. مدل V-Trim در بسته‌های ۴ تایی و همراه با مسواک بین دندانی عرضه می‌شود. البته سری‌های آن کمی نرم است و ممکن است در پاک‌سازی عمیق دندان‌ها به مشکل بخورد. همچنین بدنه‌ی آن کمی ضعیف و ممکن است در برابر فشار بشکند. این مسواک برای کودکان انتخاب مناسبی است.

مسواک برقی فیلیپس مدل Sonicare

مسواک برقی فیلیپس مدل Sonicare

این مدل یکی از بهترین مسواک‌های برقی موجود در بازار است و برای ارتودنسی نیز گزینه‌ی مناسبی است. با داشتن سری کوچک، پاک‌سازی دندان با وجود ارتودنسی به‌سادگی صورت می‌گیرد. همچنین دارای تشخیص فشار است تا از آسیب به دندان‌های حساس جلوگیری کند. ازجمله نقاط ضعف این مدل، نداشتن شارژر همراه مسواک است. همچنین تایمر مسواک به‌صورت خودکار روی ۲ دقیقه تنظیم‌شده و پس‌ازآن خاموش می‌شود.

مسواک مخصوص ارتودنسی Y-Kelin مدل V-Shaped

مسواک مخصوص ارتودنسی Y-Kelin مدل V-Shaped

مسواک وای‌کلین مدل V-Shaped یکی دیگر از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی است که در بسته‌های ۴ تایی عرضه می‌شود و همراه خود، مسواک بین دندانی نیز دارد. سری این مدل V شکل است و به‌خوبی می‌تواند نقاط کم دسترس را پاک‌سازی کند. شاید از نقاط ضعف این مدل بتوان به برس‌های بسیار نرم آن اشاره کرد که ممکن است نتوانند پاک‌سازی عمیقی داشته باشند.

مسواک برقی Triple Bristle مدل GO 3 Sided

مسواک برقی Triple Bristle مدل GO 3 Sided

این مدل ازجمله مدل‌های با برس سه‌طرفه است که با باتری کار می‌کند و نیازی به شارژ کردن ندارد. با استفاده از این مسواک می‌توان هر سه سمت دندان‌ها را هم‌زمان مسواک زد. این مدل سه حالت لرزشی مختلف برای سازگاری با انواع دندان‌ها دارد. البته سری‌های این مسواک ممکن است مقاومت بالایی از خود نشان ندهند.

محصولات مکمل برای بهداشت دهان در ارتودنسی

محصولات مکمل برای بهداشت دهان در ارتودنسی

در کنار داشتن یک مسواک ارتودنسی مناسب، خرید لوازم بهداشتی دهان و دندان مانند دهان‌شویه، نخ دندان و مسواک بین دندانی نیز می‌تواند به سلامت هر چه بیشتر دندان‌ها هنگام ارتودنسی کمک کند.

دهان‌شویه

دهان‌شویه علاوه بر از بین بردن پلاک‌ها، می‌تواند به ضدعفونی کردن قطعات و اجزای ارتودنسی نیز کمک کند و ازاین‌جهت استفاده از آن هنگام ارتودنسی بسیار توصیه می‌شود.

نخ دندان

نخ دندان

اگرچه مسواک‌های ارتودنسی می‌توانند پاک‌سازی عمیقی داشته باشند، اما ممکن است در پاک کردن فضاهای بین دندانی ناتوان باشند. در این شرایط، خرید نخ دندان و استفاده از آن می‌تواند به سلامت و پاکیزگی هر چه بیشتر دندان‌های شما کمک کند.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی یا مسواک اینتردنتال، یکی از بهترین ابزارها برای پاک کردن فضای بین دندان‌هاست. با استفاده از این مسواک‌ها می‌توان ذرات غذا و خوراکی‌ها را از لابه‌لای دندان‌ها بیرون آورد و از عفونت لثه و خراب شدن دندان‌ها جلوگیری کرد. برخی از مدل‌های مسواک ارتودنسی همراه خود یک مسواک بین دندانی کوچک نیز دارند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای بهترین مسواک ارتودنسی پرداختیم و ویژگی‌های یک مسواک ارتودنسی مناسب را بررسی کردیم. چند مدل از مسواک‌های دستی و برقی را نیز پیشنهاد کردیم که بسته به نیازهای خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. در کنار مسواک مناسب، خرید خمیردندان مناسب نیز می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

بهترین مسواک ارتودنسی | 5 ویژگی مسواک ارتودنسی خوب + انواع
10 مهر 1403
/
49 بازدید

۵ ویژگی مهم یک مسواک خوب برای ارتودنسی

فهرست مطالب

ارتودنسی می‌تواند با منظم کردن دندان‌ها، زیبایی آن‌ها و لبخند شما را دوچندان کند؛ اما اگر به بهداشت دندان‌ها توجه ویژه‌ای نکنید، ممکن است تمام زحماتتان هدر برود. به دلیل وجود اجزای ارتودنسی، مسواک زدن دندان‌ها کمی سخت‌تر می‌شود و نیاز است تا از ابزارهای مخصوص استفاده کنید. خرید مسواک ارتودنسی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مسواک زدن را در طی پروسه‌ی ارتودنسی ساده‌تر کند. در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم ویژگی‌های بهترین مسواک ارتودنسی را بررسی کنیم؛ در انتها نیز چند مدل از بهترین مسواک‌های مخصوص ارتودنسی معرفی شده است.

بهترین مسواک ارتودنسی

بسیاری تصور می‌کنند که هنگام ارتودنسی می‌توانند از مسواک‌های معمولی استفاده کنند؛ اما این تصور اشتباهی است. چراکه با وجود بریس‌ها و براکت‌های ارتودنسی، دسترسی به نقاط مختلف دندان‌ها سخت‌تر می‌شود و باید از مسواک‌های مخصوص استفاده کرد. بهترین مسواک ارتودنسی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های یک مسواک خوب برای ارتودنسی

ویژگی‌های یک مسواک خوب برای ارتودنسی

یک مسواک ارتودنسی مناسب باید سر کوچک و نرمی داشته باشد و با برس‌های انعطاف‌پذیر، دسترسی به‌تمامی قسمت‌های دندان‌ها را ممکن کند. طراحی ارگونومیک نیز از دیگر ویژگی‌های یک مسواک مناسب است. در ادامه اهمیت این ویژگی‌ها را توضیح خواهیم داد.

سر کوچک و نرم

یکی از ویژگی‌هایی که بهترین مسواک ارتودنسی باید داشته باشد، سر کوچک و نرم است. سر مسواک ارتودنسی باید ابعاد کوچک و مناسبی داشته باشد تا بتواند به‌راحتی میان فضاهای بین بریس‌ها و براکت‌های ارتودنسی حرکت کند و دندان‌ها را پاک کند. همچنین برس مسواک حتماً باید نرم باشد تا به لثه‌ها و بریس‌های ارتودنستی آسیب نزند.

زاویه مناسب برس‌ها

متخصصین برای مسواک زدن دندان‌ها هنگام ارتودنسی توصیه می‌کنند که سر مسواک را با زاویه‌ی ۴۵ درجه رو دندان‌ها حرکت دهید؛ بنابراین بهتر است که مسواکی که تهیه می‌کنید، چنین ویژگی‌ای داشته باشد. البته برخی مسواک‌ها، مانند مسواک‌های با برس سه‌طرفه، مشکل دسترسی به نقاط مختلف و همچنین زاویه‌ی مناسب مسواک زدن را حل می‌کنند.

برس‌های نرم و انعطاف‌پذیر

داشتن یک سری با برس‌های نرم و انعطاف‌پذیر نیز کمک می‌کند تا فضاهای بین‌دندانی و همچنین بین بریس‌ها و براکت‌ها به‌خوبی پاک شود.

طراحی ارگونومیک

یک مسواک خوب، چه یک مسواک ساده باشد و چه یک مسواک مخصوص ارتودنسی، باید طراحی ارگونومیکی داشته و مطابق با حالت و استاندارد قرارگیری در دست و حرکت آن طراحی شود. همچنین استفاده از مواد نرم در دسته‌ی مسواک که به آن گریپ گفته می‌شود، باعث می‌شود تا راحتی کار با آن بیشتر شود و احساس بهتری هنگام مسواک زدن داشته باشیم.

قابلیت دسترسی به نقاط سخت

قابلیت دسترسی به نقاط سخت

همان‌گونه که اشاره شد، یک مسواک ارتودنسی مناسب باید سری کوچک، برس‌های نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشد تا بتواند به‌خوبی به نقاط مختلف دندان‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین مسواک‌های مخصوص ارتودنسی، معمولاً برس با پرزهای بلندتری دارند تا به‌خوبی بتوانند نقاط زیر براکت‌ها را تمیز کنند.

انواع مسواک برای ارتودنسی

مدل‌های مختلفی از مسواک وجود دارند که برای ارتودنسی طراحی شده‌اند. ازجمله‌ی این مسواک‌ها می‌توان به مسواک‌های دستی، مسواک‌‌های برقی، مسواک‌های سونیک و مسواک‌های با برس سه‌طرفه اشاره کرد که در ادامه به بررسی این مدل‌ها می‌پردازیم.

مسواک دستی

مسواک دستی

اولین دسته از مسواک‌های ارتودنسی، مسواک‌های دستی هستند. البته این یک دسته‌بندی کلی است و بسیاری از انواع مسواک، زیرمجموعه‌ی مسواک‌های دستی قرار می‌گیرند. مسواک ارتودنسی معمولی، مسواک V شکل، مسواک با برس سرگرد و مسواک با برس سه‌طرفه ازجمله مسواک‌های دستی مخصوص ارتودنسی هستند.

مزایا و معایب

مسواک‌های ارتودنسی دستی به‌راحتی در بازار پیدا می‌شوند و همچنین قیمت مناسب‌تری دارند. مسواک‌های دستی معمولی، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید فشار دلخواه را روی دندان‌ها و لثه‌ها اعمال کنید. مسواک‌های دستی V شکل برسی منحنی دارند و می‌توانند به‌خوبی اطراف براکت‌ها و پلاک‌ها را تمیز کنند.

همچنین مسواک‌های با برس سرگرد، کمک می‌کنند تا بتوانید قسمت‌های با دسترسی سخت‌تر را به‌راحتی مسواک بزنید؛ اما مسواک‌های با برس سه‌طرفه بسیار راحت‌تر از مدل‌های دیگر هستند و نیاز به مسواک زدن در زوایا و جهت‌های مختلف را برطرف می‌کنند و تنها با یک‌بار می‌توانید دندان‌ها را از سه جهت مسواک بزنید و به‌این‌ترتیب سرعت مسواک زدن بالا می‌رود. این مسواک‌ها می‌توانند به‌راحتی ذرات غذای بین براکت‌ها، دندان‌ها و خطوط لثه را پاک کنند.

اگرچه مسواک‌های دستی به‌سادگی در بازار یافت می‌شوند، اما می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. کسانی که از مسواک‌های دستی استفاده می‌کنند، ممکن است مسواک زدن را امری دشوار بیابند؛ این دشواری با وجود براکت‌ها و بریس‌های ارتودنسی، دوچندان می‌شود. همچنین شاید امکان حرکت صحیح برس مسواک روی دندان‌ها و بین قسمت‌های مختلف ارتودنسی امکان‌پذیر نباشد. از دیگر معایب مسواک‌های دستی، نداشتن تایمر است. معمولاً افراد به‌طور میانگین ۴۵ ثانیه دندان‌ها را مسواک می‌زنند که نمی‌تواند زمان مناسبی برای پاک‌سازی پلاک‌ها از روی دندان‌ها باشد.

مسواک برقی

مسواک برقی

مسواک‌های برقی یا شارژی بوده و یا انرژی موردنیازشان توسط باتری تأمین می‌شود و از آن‌ها می‌توان برای پاک کردن ذرات غذا و پلاک‌ها از روی دندان و اجزای ارتودنسی استفاده کرد. استفاده از مسواک‌های برقی، به‌خصوص برای کودکان، می‌تواند مفیدتر و جذاب‌تر باشد و آن‌ها به مسواک زدن ترغیب کند.

مزایا و معایب

مسواک برقی با سری‌های مکانیکی روی دندان‌ها حرکت کرده و دندان‌ها را مسواک می‌زنند و به این وسیله فرآیند مسواک زدن را ساده‌تر می‌کنند. ازجمله مزایای مسواک‌های برقی سری‌های قابل تعویض آن است که می‌توانید بسته به نیاز خود، سری مناسب را روی آن نصب کنید. همچنین نتایج نشان می‌دهند که مسواک‌های برقی در پاک‌سازی پلاک‌ها از روی دندان بهتر عمل می‌کنند و این امر در زمان استفاده از ارتودنسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، مسواک‌های برقی می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. ازجمله این‌که همواره به یک منبع انرژی نیاز دارند و باید شارژ شوند و یا باتری‌هایشان تعویض شود که این موضوع می‌تواند هنگام سفر و یا گردش در طبیعت دردسرساز شود. همچنین سری‌ها و قطعات آن‌ها باید به‌صورت مرتب سرویس و تعویض شوند و ممکن است تمامی فروشگاه‌ها، قطعات جانبی مدل و برند موردنظر شما را نداشته باشند. قیمت بسیار بالای مسواک‌های برقی نیز از دیگر معایب این مسواک‌ها به شمار می‌روند.

مسواک سونیک

مسواک سونیک

مسواک‌های سونیک یا صوتی، نوعی دیگر از مسواک‌های برقی هستند که به‌وسیله‌ی ارتعاش عمل پاک‌سازی پلاک‌ها را از روی دندان‌ها انجام می‌دهند. برای این‌که یک مسواک در دسته‌ی مسواک‌های برقی طبقه‌بندی شود، باید به‌اندازه‌ی کافی سریع باشد تا بتواند صدایی قابل‌شنیدن ایجاد کند. مسواک‌های سونیک موجود در بازار می‌توانند فرکانس‌هایی تا پنجاه هزار حرکت در دقیقه ارائه دهند.

مزایا و معایب

مسواک‌های برقی می‌توانند ۲۵۰۰ تا ۷۰۰۰ حرکت در دقیقه داشته باشند؛ درحالی‌که مسواک‌های سونیک می‌توانند تا ۳۰ هزار حرکت در دقیقه داشته باشند و بدون شک قدرت پاک‌کنندگی بیشتری دارند. این مسواک‌ها نیاز به حرکت دست کمی دارند و تنها کافی است مسواک را روی نقاط مختلف دندان‌ها قرار دهید و همین ویژگی، آن را برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند، ایده‌آل می‌سازد؛ اما قیمت این مسواک‌ها حتی از مسواک‌های برقی نیز بیشتر است و باید هنگام خرید، به این نکته توجه داشته باشید.

بهترین مدل‌های مسواک ارتودنسی موجود در بازار

برندهای مختلف و معتبری از مسواک‌های ارتودنسی در بازار وجود دارند که می‌توان از آن‌ها فیلیپس، اورال بی، GUM، تریزا، کانفیدنت و … را نام برد. در ادامه ۵ مدل از بهترین مدل‌های بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

مسواک دستی Colgate مدل Keep

مسواک دستی Colgate مدل Keep

یکی از بهترین مدل‌های مخصوص ارتودنسی، مدل Keep از برند کولگیت است. این مدل دسته و طراحی ارگونومیکی دارد و همچنین در آن ۸۰ درصد پلاستیک کمتری مصرف‌شده که می‌تواند برای محیط‌زیست نیز کم‌خطر باشد. اگرچه این مسواک دستی است، اما سری آن قابل تعویض است. همچنین با برس بلند، قابلیت دسترسی به نقاط سخت دندان‌ها و بریس‌های ارتودنسی را دارد. البته برس آن می‌توانست کمی نرم‌تر باشد.

مسواک دستی Dental Aesthetics مدل V-Trim

مسواک دستی Dental Aesthetics مدل V-Trim

این مدل را می‌توان بهترین مسواک ارتودنسی از نظر کارایی در برابر قیمت دانست. مدل V-Trim در بسته‌های ۴ تایی و همراه با مسواک بین دندانی عرضه می‌شود. البته سری‌های آن کمی نرم است و ممکن است در پاک‌سازی عمیق دندان‌ها به مشکل بخورد. همچنین بدنه‌ی آن کمی ضعیف و ممکن است در برابر فشار بشکند. این مسواک برای کودکان انتخاب مناسبی است.

مسواک برقی فیلیپس مدل Sonicare

مسواک برقی فیلیپس مدل Sonicare

این مدل یکی از بهترین مسواک‌های برقی موجود در بازار است و برای ارتودنسی نیز گزینه‌ی مناسبی است. با داشتن سری کوچک، پاک‌سازی دندان با وجود ارتودنسی به‌سادگی صورت می‌گیرد. همچنین دارای تشخیص فشار است تا از آسیب به دندان‌های حساس جلوگیری کند. ازجمله نقاط ضعف این مدل، نداشتن شارژر همراه مسواک است. همچنین تایمر مسواک به‌صورت خودکار روی ۲ دقیقه تنظیم‌شده و پس‌ازآن خاموش می‌شود.

مسواک مخصوص ارتودنسی Y-Kelin مدل V-Shaped

مسواک مخصوص ارتودنسی Y-Kelin مدل V-Shaped

مسواک وای‌کلین مدل V-Shaped یکی دیگر از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی است که در بسته‌های ۴ تایی عرضه می‌شود و همراه خود، مسواک بین دندانی نیز دارد. سری این مدل V شکل است و به‌خوبی می‌تواند نقاط کم دسترس را پاک‌سازی کند. شاید از نقاط ضعف این مدل بتوان به برس‌های بسیار نرم آن اشاره کرد که ممکن است نتوانند پاک‌سازی عمیقی داشته باشند.

مسواک برقی Triple Bristle مدل GO 3 Sided

مسواک برقی Triple Bristle مدل GO 3 Sided

این مدل ازجمله مدل‌های با برس سه‌طرفه است که با باتری کار می‌کند و نیازی به شارژ کردن ندارد. با استفاده از این مسواک می‌توان هر سه سمت دندان‌ها را هم‌زمان مسواک زد. این مدل سه حالت لرزشی مختلف برای سازگاری با انواع دندان‌ها دارد. البته سری‌های این مسواک ممکن است مقاومت بالایی از خود نشان ندهند.

محصولات مکمل برای بهداشت دهان در ارتودنسی

محصولات مکمل برای بهداشت دهان در ارتودنسی

در کنار داشتن یک مسواک ارتودنسی مناسب، خرید لوازم بهداشتی دهان و دندان مانند دهان‌شویه، نخ دندان و مسواک بین دندانی نیز می‌تواند به سلامت هر چه بیشتر دندان‌ها هنگام ارتودنسی کمک کند.

دهان‌شویه

دهان‌شویه علاوه بر از بین بردن پلاک‌ها، می‌تواند به ضدعفونی کردن قطعات و اجزای ارتودنسی نیز کمک کند و ازاین‌جهت استفاده از آن هنگام ارتودنسی بسیار توصیه می‌شود.

نخ دندان

نخ دندان

اگرچه مسواک‌های ارتودنسی می‌توانند پاک‌سازی عمیقی داشته باشند، اما ممکن است در پاک کردن فضاهای بین دندانی ناتوان باشند. در این شرایط، خرید نخ دندان و استفاده از آن می‌تواند به سلامت و پاکیزگی هر چه بیشتر دندان‌های شما کمک کند.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی یا مسواک اینتردنتال، یکی از بهترین ابزارها برای پاک کردن فضای بین دندان‌هاست. با استفاده از این مسواک‌ها می‌توان ذرات غذا و خوراکی‌ها را از لابه‌لای دندان‌ها بیرون آورد و از عفونت لثه و خراب شدن دندان‌ها جلوگیری کرد. برخی از مدل‌های مسواک ارتودنسی همراه خود یک مسواک بین دندانی کوچک نیز دارند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای بهترین مسواک ارتودنسی پرداختیم و ویژگی‌های یک مسواک ارتودنسی مناسب را بررسی کردیم. چند مدل از مسواک‌های دستی و برقی را نیز پیشنهاد کردیم که بسته به نیازهای خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. در کنار مسواک مناسب، خرید خمیردندان مناسب نیز می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد