1 مهر 1403
/
390 بازدید
۱۱ نکته مهم برای خرید گوشی آیفون
راهنمای خرید گوشی آیفون | 11 نکته مهم + معرفی انواع مدل‌ها

فهرست مطالب

حتی باوجود رجیستر نشدن مدل‌های سری ۱۴ و ۱۵، همچنان بازار خریدوفروش گوشی‌های آیفون در کشور ما بسیار داغ است و این گوشی، طرفداران بسیاری دارد. گوشی‌های کارکرده و دست‌دوم اپل نیز جزء پرفروش‌ترین مدل‌های کارکرده به شمار می‌روند و تقریباً گوشی‌های کارکرده‌ی هیچ شرکتی، به‌اندازه‌ی گوشی‌های آیفون معامله نمی‌شوند.

در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم به راهنمای خرید گوشی آیفون بپردازیم و مدل‌های موجود در بازار را بررسی کنیم. در انتها نیز نکات مهمی را که در هنگام خرید گوشی آیفون باید در نظر گرفت، بررسی کنیم. اگر شما هم به دنبال خرید موبایل آیفون نو یا کارکرده هستید و می‌خواهید بهترین مدل را انتخاب کنید تا انتها با ما همراه باشید.

راهنمای خرید گوشی آیفون

باوجود گذشت ۲ تا ۴ سال از تولید مدل‌های موجود در بازار، هنوز هم گوشی‌های آیفون برای کاربران بسیار محبوب هستند. در ادامه می‌خواهیم مدل پرچمدار، میان‌رده و اقتصادی آیفون و ارزش خرید آن‌ها را بررسی کنیم.

آیفون‌های پرچمدار

اگرچه تمامی گوشی‌های آیفون از نظر سخت‌افزاری و پردازشی بسیار قدرتمند هستند و نمی‌توان آن‌ها را به دسته‌بندی‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار تقسیم کرد، اما می‌توان این دسته‌بندی را از نظر قیمتی روی آن‌ها اعمال کرد. هرچند که گوشی‌های سری پرو و پرو مکس نمایشگر بزرگ‌تر و دوربین‌های بیشتر و باکیفیت‌تری دارند.

آیفون ۱۳ Pro و Pro Max

آیفون 13 Pro و Pro Max

جدیدترین و قوی‌ترین مدل‌های رجیستر شده در بازار، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس است و اگر می‌خواهید بیشترین امکانات را داشته باشید، می‌توانید به سراغ این دو مدل بروید. بدنه‌ی مستحکم، نمایشگر بزرگ و فوق‌العاده و دوربین‌های بسیار باکیفیت با قابلیت فیلمبرداری سینمایی، ازجمله ویژگی‌های این دو مدل است. اگر قیمت بسیار و نامعقول این دو مدل برای شما چالش‌برانگیز نیست، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

آیفون ۱۲ Pro و Pro Max

آیفون 12 Pro و Pro Max

اگرچه از عمر تولید سری ۱۲ سه سال می‌گذرد، اما هنوز هم از ارزش خرید بالایی برخوردار است. وجود پردازنده‌ی قدرتمند A14 در این گوشی‌ها، توان پردازشی آن‌ها را تضمین می‌کند. دوربین سه‌گانه‌ی این گوشی‌ها نیز تصاویر بی‌نظیری را ثبت می‌کنند و با بهره‌گیری از سنسور لایدار، قابلیت فوکوس خودکار را به ارمغان می‌آورند. با نمایشگر رتینا نیز تصاویر را با بهترین کیفیت مشاهده خواهید کرد.

کیفیت ساخت و بدنه‌ی گوشی هم بسیار لوکس است. باوجود چنین ویژگی‌هایی، اگر می‌خواهید با قیمتی متعادل‌تر، داشتن یک پرچمدار همه‌چیزتمام را تجربه کنید، انتخاب آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس، انتخاب مناسبی خواهد بود.

آیفون‌های میان رده

بخش بعدی از راهنمای خرید گوشی آیفون به گوشی‌های میان‌رده‌ی اپل اختصاص دارد. گوشی‌های سری ۱۳ و ۱۲ در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند که در ادامه به بررسی دلایل خرید آن‌ها می‌پردازیم.

آیفون ۱۳ و ۱۳ Plus

آیفون 13 و 13 Plus

گوشی‌های آیفون ۱۳ و ۱۳ پلاس از نظر قیمتی، در دسته‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ی آیفون قرار می‌گیرند و همچنان ارزش خرید بالایی دارند. به‌خصوص آیفون ۱۳ که همچنان تولید آن متوقف نشده است و با خیال راحت از اکتیو و ریفربیش نبودن گوشی، می‌توانید اقدام به خرید آن کنید. در مقایسه با آیفون ۱۳، مدل پلاس ارزش خرید کمتری دارد؛ چراکه از نظر توان پردازشی و دوربین تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و مدل پلاس تنها نمایشگر بزرگ‌تری دارد.

آیفون ۱۲ و ۱۲ mini

آیفون 12 و 12 mini

این دو مدل نسب به مدل‌های سری ۱۳ و مدل‌های پرو سری ۱۲، کمتر در بازار پیدا می‌شوند؛ اما اگر قیمت مناسبی داشته باشند، می‌توانند گزینه‌ای برای کاربرانی باشند که به دنبال یک گوشی پرچمدار و قدرتمند در ابعاد کوچک هستند. چراکه برخی افراد همچنان ارتباط خوبی با نمایشگر‌های غول‌پیکر ندارند. گوشی ۱۲ مینی می‌تواند یادآور مدل‌های قدیمی‌تر این شرکت مانند سری ۴ و ۵ باشد.

آیفون‌های اقتصادی

مدل‌های اقتصادی آیفون شامل مدل‌های SE و آیفون سری ۱۱ می‌شود که البته سری ۱۱ در زمان عرضه جز گوشی‌های گران‌قیمت به شمار می‌رفت و با گذشت زمان و کاهش قیمت، در این دسته‌بندی جای گرفته است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و ارزش خرید این دو مدل می‌پردازیم.

آیفون SE

آیفون SE

اگر علاقه‌ای به طراحی‌های جدید و وجود ناچ و پانچ در نمایشگر ندارید و می‌خواهید یک آیفون با طراحی کلاسیک داشته باشید، می‌توانید به سراغ آیفون‌های سری SE بروید. جدیدترین مدل از این سری گوشی‌های، نسخه‌ی ۲۰۲۲ آن است که به‌عنوان نسل دوم نیز شناخته می‌شود. این مدل تنها مدل فعلی موجود در بازار است که به‌جای فیس آی‌دی، همچنان از تاچ آی‌دی و اثرانگشت بهره می‌برد و می‌توانید شاهد دکمه‌ی فیزیکی هوم در آن باشید.

قدرت سخت‌افزاری آیفون SE به‌اندازه‌ی هم‌خانواده‌های دیگر خود است و باوجود یک دوربین، همچنان می‌تواند تصاویر باکیفیتی را ثبت کند. این گوشی برای گیمینگ نیز گزینه‌ای بسیار ایده‌آل است؛ اما ازجمله نقاط ضعف آن، می‌توان به باتری کوچکش اشاره کرد که کمتر از یک روز دوام می‌آورد.

آیفون ۱۱

آیفون 11

اگرچه ۵ سال از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۱ می‌گذرد، اما به دلیل قیمت مناسب آن در مقایسه با سایر مدل‌های موجود در بازار و البته امکانات بسیار خوبی که دارد، هنوز هم می‌تواند ارزش خرید بالایی داشته باشد. ضد آب بودن، بدنه‌ی مقاوم، نمایشگر باکیفیت رتینا، ترکیب دوربین دوگانه با قابلیت فیلمبرداری ۴K، تراشه‌ی قدرتمند A13 Bionic، صدای Dolby Atmos و البته دوام بالای باتری آن، همگی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند آن را به گزینه‌ای ارزشمند برای خرید تبدیل کند.

نکات مهم در خرید آیفون

برخلاف گوشی‌های اندرویدی، اصطلاحات و عبارت‌های بسیاری برای گوشی‌های آیفون وجود دارد که ممکن است همه با آن آشنایی نداشته باشند و به همین دلیل، برای خرید آیفون دچار مشکل شوند. در این بخش از راهنمای خرید گوشی آیفون، می‌خواهیم تمامی این موارد را برای شما توضیح دهیم.

فکتوری آنلاک

فکتوری آنلاک

پیش‌ازاین که بخواهیم فکتوری آنلاک را توضیح دهیم، باید ابتدا با لاک بودن گوشی آشنا شویم. لاک (Lock) در لغت به معنی قفل است و آنلاک کردن، به معنی باز کردن قفل است. اپل و حتی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی، برای خرد کردن هزینه‌ها و همکاری با اپراتورهای مختلف، تعدادی از گوشی‌های خود را تحت قرارداد با آن اپراتورها به کاربران عرضه می‌کنند و به‌این‌ترتیب، کاربر باید در مدت‌زمان آن قرارداد (که می‌تواند یک یا دوساله باشد) تنها می‌تواند از سیم‌کارت همان اپراتور استفاده کند و از بسته‌های اینترنتی آن اپراتور بهره ببرد و امکان استفاده از سیم‌کارت سایر شرکت‌ها وجود ندارد.

در مدت‌زمان قرارداد کاربر مبلغی را به‌صورت ماهانه به‌جای پرداخت یک‌باره‌ی مبلغ گوشی، به اپراتور و شرکت اپل می‌پردازد. البته مبلغ کلی این پرداخت‌های ماهانه، درمجموع بیشتر از قیمت نقدی گوشی می‌شود و می‌توان این روش را، نوعی خرید اقساطی با کارمزد دانست. حال اگر کاربری بخواهد سیم‌کارت دیگری روی گوشی خود استفاده کند، باید هزینه‌ی آنلاک کردن گوشی را بپردازد که به‌نوعی، پرداخت باقی‌مانده‌ی مبلغ گوشی و فسخ این قرارداد است.

در کشور ما نیز امکان استفاده از آیفون‌های لاک شده وجود ندارد؛ چراکه اپراتورهای بزرگ دنیا در کشور ما سرویس‌دهی ندارند. در این حالت، اگر بخواهید یک آیفون لاک شده را خریداری و از آن استفاده کنید، باید آن را فکتوری آنلاک کنید. برای شکستن قفل چنین گوشی‌هایی، سه راه وجود دارد. نخستین راه مکاتبه با اپراتور طرف قرارداد و پرداخت هزینه است تا قفل گوشی را باز کنند که این راه، تنها راه قانونی به شمار می‌رود.

راه دوم، روش سخت‌افزاری است که با قرار دادن قطعه‌ای به نام گیوی یا کلاب سیم آنلاکر (ClubSim Unlocker) در گوشی، قفل گوشی را باز می‌کنند و می‌توانید از هر سیم‌کارتی روی آن استفاده کنید. راه سوم، استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص است که به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌توان گوشی را آنلاک کرد که این مورد نیازمند داشتن دانش تخصصی است.

آنلاک شدن به‌وسیله اپراتور

آنلاک شدن به‌وسیله اپراتور

همان‌گونه که اشاره شد، سه روش برای آنلاک کردن گوشی وجود دارد که راه اول و البته تنها راه قانونی ان، مکاتبه با اپراتور و پرداخت هزینه است تا گوشی شما را آنلاک کنند. ازآنجاکه امکان پرداخت ارزی برای بسیاری از ما وجود ندارد، این کار باید توسط واسطه‌ها یا فردی در خارج از کشور انجام شود.

گارانتی

گارانتی یکی از مباحثی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اپل و تقریباً تمامی شرکت‌های سازنده‌ی موبایل، نماینده‌ی رسمی در کشور ما ندارند و امکان استفاده از گارانتی بین‌المللی و خدمات پس از فروش آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، اگر به دنبال خرید آیفون نو هستید، حتماً باید توجه داشته باشید که این گوشی توسط شرکت معتبری وارد و گارانتی شده باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، بتوانید از خدمات پس از فروش آن‌ها استفاده کنید. شرکت‌های معتبر درزمینه‌ی واردات موبایل را می‌توانید با جست‌وجویی ساده در سطح اینترنت مشاهده کنید.

اپل آی‌دی

اپل آی‌دی، شناسه‌ی هر کاربر در اکوسیستم اپل است و برای استفاده از دستگاه‌ها و سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های این شرکت، باید یک اپل آی‌دی داشته باشید که به‌سادگی و با یک ایمیل ساخته می‌شود؛ اما اگر به دنبال خرید آیفون کارکرده و دست‌دوم هستید، اپل آی‌دی از جنبه‌ی دیگری نیز اهمیت پیدا می‌کند. اگر روی دستگاه خریداری‌شده، اپل آی‌دی وجود دارد، حتماً باید از روی گوشی برداشته و پاک شود.

چراکه اگر باوجود اپل آی‌دی روی آیفون و یا فعال بودن حساب iCloud، اگر گوشی را ریست فکتوری کنید، گوشی قفل‌شده و بدون داشتن رمز اپل آی‌دی دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید که در این حالت گوشی اصطلاحاً تبدیل به آجر (Brick) می‌شود. همچنین وجود اپل آی‌دی روی گوشی‌های کارکرده و عدم اطلاع فروشنده از رمز عبور آن، می‌تواند نشانه‌ای از سرقتی بودن گوشی باشد.

شناسه ICCID

این شناسه مخفف عبارت Integrated Circuit Card Identifier به معنی شناسه‌ی کارت مدار مجتمع است و عددی ۱۹ تا ۲۰ رقمی منحصربه‌فرد است که روی هر سیم‌کارت نوشته می‌شود و به‌وسیله‌ی این شناسه، سیم‌کارت در سطح جهانی شناسایی می‌شود. اعداد این شناسه نیز معنای خاصی دارند و برای مثال ۳ یا ۴ رقم آن، نشانگر کشور اپراتور سرویس‌دهنده به سیم‌کارت است. در آیفون‌های لاک فکتوری، این شناسه روی جعبه و همچنین در تنظیمات گوشی قابل‌مشاهده است و اگر این شناسه را مشاهده کردید، باید بدانید که با یک آیفون لاک شده مواجه هستید.

پارت نامبر

پارت نامبرهای مختلف گوشی‌های اپل، بیانگر کشوری است که آن مدل از آیفون برای آنجا تولید شده است. این پارت نامبر را می‌توانید روی جعبه یا در تنظیمات گوشی پیدا کنید. تفاوت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اندکی در پارت نامبرهای مختلف وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

پارت نامبر ZA: این پارت نامبر برای کشور سنگاپور است و محدودیت نرم‌افزاری ندارد و امکان استفاده از دو سیم‌کارت فیزیکی برای آن وجود دارد که به همین دلیل، در کشور ما بسیار محبوب است و بالاترین قیمت را دارد.

پارت نامبر LLA: این پارت نامبر مختص کشور آمریکاست و در لبه‌ی سمت راست گوشی، یک آنتن ۵G mmWave برای شبکه‌ی ۵G وجود دارد. این مدل از یک سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت مجازی (eSim) پشتیبانی می‌کند که در حال حاضر، در کشور ما قابل استفاده نیست.

پارت نامبر CH: پارت نامبر مخصوص چین است که در آن به دلیل مسائل امنیتی، امکان قطع کردن صدای شاتر حتی در حالت سایلنت، وجود ندارد. همچنین امکان برقراری تماس صوتی و یا تماس گروهی در فیس تایم وجود ندارد. البته که همچنان امکان برقراری تماس تصویری فراهم هست. این مدل از دو سیم‌کارت فیزیک پشتیبانی می‌کند.

پارت نامبر ZP: پارت نامبر کشور هنگ‌کنگ است و در ایران نمی‌توان از دو سیم‌کارت آن استفاده کرد.

پارت نامبر AB: این پارت نامبر به کشور امارات تعلق دارد و از یک سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و به دلیل قوانین امارات برای خدمات رایگان ارتباطی، اپلیکیشن فیس تایم به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب نیست.

پارت نامبر J: این پارت نامبر هم متعلق به کشور ژاپن است و به دلیل قوانین و فرهنگ آن کشور، مبنی بر غیرقانونی بودن عکاسی بدون اجازه از دیگران، صدای شاتر حتی در حالت سایلنت نیز قطع نمی‌شود. البته در هنگام عکاسی Live صدای شاتر وجود نخواهد داشت. این پارت نامبر نیز مانند پارت نامبر آمریکا، از یک سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت مجازی پشتیبانی می‌کند.

امضای اپل

امضای اپل روی تمامی کالاهای تولید این شرکت وجود دارد و همان عبارت معروف Designed by Apple in California, Assembled in China است. این عبارت به معنی آن است که این کالاها در آزمایشگاه‌های اپل در کالیفرنیا طراحی‌شده و تولید انبوه و سرهم‌بندی آن‌ها در کارخانه‌های تولیدی در چین انجام شده است. کالاهای غیر اصلی، مانند کابل‌های شارژ تقلبی در نوشتن این امضا با حروف بازی می‌کنند و ممکن است یک یا دو حرف آن را کم‌وزیاد کنند. برای نمونه California را Califormia بنویسند.

البته که ممکن است کالاهای تقبلی این امضا را به‌صورت درست بنویسند و این راه نمی‌تواند تشخیص دقیقی برای کالاهای اصلی باشد؛ اما وجود اشتباه در این امضا، تقلبی بودن کالا را ثابت می‌کند.

مشخصات پشت جعبه گوشی

هنگام خرید گوشی آیفون، باید به مشخصات پشت جعبه‌ی آن دقت کرد. مشخصاتی مانند مدل، رنگ و میزان حافظه‌ی گوشی در پشت جعبه نوشته شده است که می‌توانید آن را با مدل خریداری‌شده مطابقت دهید. همچنین می‌توانید شماره‌سریال (IMEI) گوشی را نیز از طریق خود گوشی، با شماره‌سریال درج‌شده روی جعبه مطابقت دهید تا از اصالت دستگاه و یا سرقتی نبودن آن (در صورت خرید گوشی دست‌دوم) مطمئن شوید. اگر روی جعبه، شناسه ICCID را مشاهده کردید، باید بدانید که با یک دستگاه لاک شده طرف هستید و اگر می‌خواهید آن را خریداری کنید، باید از فروشنده بخواهید تا آن را برای شما آنلاک کند.

بررسی اکتیو بودن گوشی

همان‌گونه که اشاره شد، اپل نماینده‌ای رسمی در کشور ما ندارد و واردات آیفون نیز به‌صورت مستقیم به کشور ما صورت نمی‌گیرد. آیفون‌های وارداتی نیز از کشورهای دیگر و با پارت نامبر آن کشورها وارد ایران می‌شوند. حال هر کشوری، تنها مجاز به فروش درصد محدودی از آیفون‌های وارداتی خود به سایر کشورهاست و امکان فعال‌سازی تمامی این آیفون‌ها از طریق سیم‌کارت‌ها و آی‌پی‌های سایر کشورها وجود ندارد.

برای رفع این مشکل، کافی است تا آیفون مدنظر، در ابتدا در کشور مبدأ فعال شود و سپس به سایر کشورها صادر شود. به چنین دستگاه‌هایی که یک‌بار راه‌اندازی شده‌اند، اکتیو (Active) می‌گویند؛ اما دستگاه‌های که هنوز فعال نشده‌اند و به‌صورت کاملاً آکبند وارد کشور شده‌اند، نات اکتیو (Not Active) هستند.

اکتیو یا نات اکتیو بودن در راهنمای خرید گوشی آیفون، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که مدت زیادی از عرضه‌ی یک مدل آیفون گذشته باشد و مدل‌های ریفربیش (رفرش که در ادامه توضیح خواهیم داد) و دست‌دوم در بازار زیاد شده باشند و تشخیص گوشی‌های نو و آکبند سخت شده باشد؛ مانند حالتی که اکنون با رجیستر نشدن نسل ۱۴ و ۱۵ آیفون، برای گوشی‌های نسل ۱۳ به وجود آمده است. البته که از طریق تنظیمات و مشخصات گوشی می‌توان به چنین مواردی نیز پی برد. همچنین با مراجعه به وب‌سایت checkcoverage.apple.com و وارد کردن شماره‌سریال گوشی، می‌توانید وضعیت اکتیو بودن آن را بررسی کنید.

بررسی Refurbished بودن یا نبودن

بررسی Refurbished بودن یا نبودن

گوشی‌های ریفربیشد، گوشی‌هایی هستند که از همان ابتدای تولید، دچار نقص فنی یا مشکل بوده‌اند و به شرکت سازنده برگشت داده شده‌اند. شرکت سازنده نیز قطعات معیوب آن‌ها را تعویض کرده و مجدداً روانه‌ی بازار می‌کند. گوشی‌های ریفربیش شده، اگرچه از نظر کارکرد، تفاوتی با مدل‌های نو ندارند، اما قیمت بسیار کمتری در مقایسه با آن‌ها دارند. قیمت گوشی آیفون برای مدل‌های نو بسیار بالاست، اما گوشی‌های ریفربیش قیمت کمتری دارند و باید مراقب بود که با قیمت گوشی‌های نو به ما فروخته نشوند.

اگر خوش‌شانس باشید و فروشنده جعبه‌ی کالا را عوض نکرده باشد، عبارت ریفربیشد روی آن نوشته شده است؛ اما بدون جعبه، همچنان می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی و در بخش About، شماره مدل آن را چک کنید. اگر در ابتدای شماره مدل، حرف M وجود داشت، یعنی گوشی نو و سالم است. اگر حرف F را مشاهده کردید، یعنی گوشی از نظر سخت‌افزاری تعمیر شده و رفرش است. وجود حرف N در ابتدای شماره مدل، نشانگر تعویض مادربرد گوشی و رفرش بودن آن است. اگر هم در ابتدای شماره مدل حرف P وجود داشت، یعنی شماره‌سریال گوشی دستکاری شده است و ممکن است به سرقت رفته باشد.

البته که روش دیگری نیز برای تشخیص گوشی‌های ریفربیش وجود دارد. با مراجعه به وب‌سایت checkcoverage.apple.com و وارد کردن شماره‌سریال گوشی، می‌توانید به‌صورت کامل مشخصات آن را مشاهده کنید.

شماره‌سریال

با استفاده از شماره‌سریال می‌توانید به اطلاعات زیادی درباره‌ی گوشی دست پیدا کنید. نخست با مطابقت شماره‌سریال از تنظیمات گوشی، با شماره‌سریال درج شده روی جعبه می‌توانید به اصالت محصول و البته سرقتی نبودن آن پی ببرید. همچنین همان‌گونه که در بخش‌های قبلی اشاره شد، با وارد کردن شماره‌سریال دستگاه در وب‌سایت checkcoverage.apple.com می‌توانید وضعیت اکتیو بودن و یا ریفربیش بودن گوشی را چک کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید گوشی آیفون پرداختیم و مدل‌های مختلف موجود در بازار را بررسی کردیم. همچنین ۱۱ نکته‌ی مهم را که در هنگام خرید گوشی آیفون باید به آن توجه داشته باشید، بررسی کردیم که می‌توانند در خرید دستگاه‌های نو و کارکرده، کمک شایانی به شما کنند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

معرفی برند زیبو

زیبو یک برند ایرانی طراح و تولید کننده­ی مانتو ، پالتو و انواع لباس زنانه است. نام آن در گویش بوشهری به

راهنمای خرید گوشی آیفون | 11 نکته مهم + معرفی انواع مدل‌ها
1 مهر 1403
/
390 بازدید

۱۱ نکته مهم برای خرید گوشی آیفون

فهرست مطالب

حتی باوجود رجیستر نشدن مدل‌های سری ۱۴ و ۱۵، همچنان بازار خریدوفروش گوشی‌های آیفون در کشور ما بسیار داغ است و این گوشی، طرفداران بسیاری دارد. گوشی‌های کارکرده و دست‌دوم اپل نیز جزء پرفروش‌ترین مدل‌های کارکرده به شمار می‌روند و تقریباً گوشی‌های کارکرده‌ی هیچ شرکتی، به‌اندازه‌ی گوشی‌های آیفون معامله نمی‌شوند.

در این مقاله از بانی مگ می‌خواهیم به راهنمای خرید گوشی آیفون بپردازیم و مدل‌های موجود در بازار را بررسی کنیم. در انتها نیز نکات مهمی را که در هنگام خرید گوشی آیفون باید در نظر گرفت، بررسی کنیم. اگر شما هم به دنبال خرید موبایل آیفون نو یا کارکرده هستید و می‌خواهید بهترین مدل را انتخاب کنید تا انتها با ما همراه باشید.

راهنمای خرید گوشی آیفون

باوجود گذشت ۲ تا ۴ سال از تولید مدل‌های موجود در بازار، هنوز هم گوشی‌های آیفون برای کاربران بسیار محبوب هستند. در ادامه می‌خواهیم مدل پرچمدار، میان‌رده و اقتصادی آیفون و ارزش خرید آن‌ها را بررسی کنیم.

آیفون‌های پرچمدار

اگرچه تمامی گوشی‌های آیفون از نظر سخت‌افزاری و پردازشی بسیار قدرتمند هستند و نمی‌توان آن‌ها را به دسته‌بندی‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار تقسیم کرد، اما می‌توان این دسته‌بندی را از نظر قیمتی روی آن‌ها اعمال کرد. هرچند که گوشی‌های سری پرو و پرو مکس نمایشگر بزرگ‌تر و دوربین‌های بیشتر و باکیفیت‌تری دارند.

آیفون ۱۳ Pro و Pro Max

آیفون 13 Pro و Pro Max

جدیدترین و قوی‌ترین مدل‌های رجیستر شده در بازار، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس است و اگر می‌خواهید بیشترین امکانات را داشته باشید، می‌توانید به سراغ این دو مدل بروید. بدنه‌ی مستحکم، نمایشگر بزرگ و فوق‌العاده و دوربین‌های بسیار باکیفیت با قابلیت فیلمبرداری سینمایی، ازجمله ویژگی‌های این دو مدل است. اگر قیمت بسیار و نامعقول این دو مدل برای شما چالش‌برانگیز نیست، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

آیفون ۱۲ Pro و Pro Max

آیفون 12 Pro و Pro Max

اگرچه از عمر تولید سری ۱۲ سه سال می‌گذرد، اما هنوز هم از ارزش خرید بالایی برخوردار است. وجود پردازنده‌ی قدرتمند A14 در این گوشی‌ها، توان پردازشی آن‌ها را تضمین می‌کند. دوربین سه‌گانه‌ی این گوشی‌ها نیز تصاویر بی‌نظیری را ثبت می‌کنند و با بهره‌گیری از سنسور لایدار، قابلیت فوکوس خودکار را به ارمغان می‌آورند. با نمایشگر رتینا نیز تصاویر را با بهترین کیفیت مشاهده خواهید کرد.

کیفیت ساخت و بدنه‌ی گوشی هم بسیار لوکس است. باوجود چنین ویژگی‌هایی، اگر می‌خواهید با قیمتی متعادل‌تر، داشتن یک پرچمدار همه‌چیزتمام را تجربه کنید، انتخاب آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس، انتخاب مناسبی خواهد بود.

آیفون‌های میان رده

بخش بعدی از راهنمای خرید گوشی آیفون به گوشی‌های میان‌رده‌ی اپل اختصاص دارد. گوشی‌های سری ۱۳ و ۱۲ در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند که در ادامه به بررسی دلایل خرید آن‌ها می‌پردازیم.

آیفون ۱۳ و ۱۳ Plus

آیفون 13 و 13 Plus

گوشی‌های آیفون ۱۳ و ۱۳ پلاس از نظر قیمتی، در دسته‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ی آیفون قرار می‌گیرند و همچنان ارزش خرید بالایی دارند. به‌خصوص آیفون ۱۳ که همچنان تولید آن متوقف نشده است و با خیال راحت از اکتیو و ریفربیش نبودن گوشی، می‌توانید اقدام به خرید آن کنید. در مقایسه با آیفون ۱۳، مدل پلاس ارزش خرید کمتری دارد؛ چراکه از نظر توان پردازشی و دوربین تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و مدل پلاس تنها نمایشگر بزرگ‌تری دارد.

آیفون ۱۲ و ۱۲ mini

آیفون 12 و 12 mini

این دو مدل نسب به مدل‌های سری ۱۳ و مدل‌های پرو سری ۱۲، کمتر در بازار پیدا می‌شوند؛ اما اگر قیمت مناسبی داشته باشند، می‌توانند گزینه‌ای برای کاربرانی باشند که به دنبال یک گوشی پرچمدار و قدرتمند در ابعاد کوچک هستند. چراکه برخی افراد همچنان ارتباط خوبی با نمایشگر‌های غول‌پیکر ندارند. گوشی ۱۲ مینی می‌تواند یادآور مدل‌های قدیمی‌تر این شرکت مانند سری ۴ و ۵ باشد.

آیفون‌های اقتصادی

مدل‌های اقتصادی آیفون شامل مدل‌های SE و آیفون سری ۱۱ می‌شود که البته سری ۱۱ در زمان عرضه جز گوشی‌های گران‌قیمت به شمار می‌رفت و با گذشت زمان و کاهش قیمت، در این دسته‌بندی جای گرفته است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و ارزش خرید این دو مدل می‌پردازیم.

آیفون SE

آیفون SE

اگر علاقه‌ای به طراحی‌های جدید و وجود ناچ و پانچ در نمایشگر ندارید و می‌خواهید یک آیفون با طراحی کلاسیک داشته باشید، می‌توانید به سراغ آیفون‌های سری SE بروید. جدیدترین مدل از این سری گوشی‌های، نسخه‌ی ۲۰۲۲ آن است که به‌عنوان نسل دوم نیز شناخته می‌شود. این مدل تنها مدل فعلی موجود در بازار است که به‌جای فیس آی‌دی، همچنان از تاچ آی‌دی و اثرانگشت بهره می‌برد و می‌توانید شاهد دکمه‌ی فیزیکی هوم در آن باشید.

قدرت سخت‌افزاری آیفون SE به‌اندازه‌ی هم‌خانواده‌های دیگر خود است و باوجود یک دوربین، همچنان می‌تواند تصاویر باکیفیتی را ثبت کند. این گوشی برای گیمینگ نیز گزینه‌ای بسیار ایده‌آل است؛ اما ازجمله نقاط ضعف آن، می‌توان به باتری کوچکش اشاره کرد که کمتر از یک روز دوام می‌آورد.

آیفون ۱۱

آیفون 11

اگرچه ۵ سال از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۱ می‌گذرد، اما به دلیل قیمت مناسب آن در مقایسه با سایر مدل‌های موجود در بازار و البته امکانات بسیار خوبی که دارد، هنوز هم می‌تواند ارزش خرید بالایی داشته باشد. ضد آب بودن، بدنه‌ی مقاوم، نمایشگر باکیفیت رتینا، ترکیب دوربین دوگانه با قابلیت فیلمبرداری ۴K، تراشه‌ی قدرتمند A13 Bionic، صدای Dolby Atmos و البته دوام بالای باتری آن، همگی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند آن را به گزینه‌ای ارزشمند برای خرید تبدیل کند.

نکات مهم در خرید آیفون

برخلاف گوشی‌های اندرویدی، اصطلاحات و عبارت‌های بسیاری برای گوشی‌های آیفون وجود دارد که ممکن است همه با آن آشنایی نداشته باشند و به همین دلیل، برای خرید آیفون دچار مشکل شوند. در این بخش از راهنمای خرید گوشی آیفون، می‌خواهیم تمامی این موارد را برای شما توضیح دهیم.

فکتوری آنلاک

فکتوری آنلاک

پیش‌ازاین که بخواهیم فکتوری آنلاک را توضیح دهیم، باید ابتدا با لاک بودن گوشی آشنا شویم. لاک (Lock) در لغت به معنی قفل است و آنلاک کردن، به معنی باز کردن قفل است. اپل و حتی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی، برای خرد کردن هزینه‌ها و همکاری با اپراتورهای مختلف، تعدادی از گوشی‌های خود را تحت قرارداد با آن اپراتورها به کاربران عرضه می‌کنند و به‌این‌ترتیب، کاربر باید در مدت‌زمان آن قرارداد (که می‌تواند یک یا دوساله باشد) تنها می‌تواند از سیم‌کارت همان اپراتور استفاده کند و از بسته‌های اینترنتی آن اپراتور بهره ببرد و امکان استفاده از سیم‌کارت سایر شرکت‌ها وجود ندارد.

در مدت‌زمان قرارداد کاربر مبلغی را به‌صورت ماهانه به‌جای پرداخت یک‌باره‌ی مبلغ گوشی، به اپراتور و شرکت اپل می‌پردازد. البته مبلغ کلی این پرداخت‌های ماهانه، درمجموع بیشتر از قیمت نقدی گوشی می‌شود و می‌توان این روش را، نوعی خرید اقساطی با کارمزد دانست. حال اگر کاربری بخواهد سیم‌کارت دیگری روی گوشی خود استفاده کند، باید هزینه‌ی آنلاک کردن گوشی را بپردازد که به‌نوعی، پرداخت باقی‌مانده‌ی مبلغ گوشی و فسخ این قرارداد است.

در کشور ما نیز امکان استفاده از آیفون‌های لاک شده وجود ندارد؛ چراکه اپراتورهای بزرگ دنیا در کشور ما سرویس‌دهی ندارند. در این حالت، اگر بخواهید یک آیفون لاک شده را خریداری و از آن استفاده کنید، باید آن را فکتوری آنلاک کنید. برای شکستن قفل چنین گوشی‌هایی، سه راه وجود دارد. نخستین راه مکاتبه با اپراتور طرف قرارداد و پرداخت هزینه است تا قفل گوشی را باز کنند که این راه، تنها راه قانونی به شمار می‌رود.

راه دوم، روش سخت‌افزاری است که با قرار دادن قطعه‌ای به نام گیوی یا کلاب سیم آنلاکر (ClubSim Unlocker) در گوشی، قفل گوشی را باز می‌کنند و می‌توانید از هر سیم‌کارتی روی آن استفاده کنید. راه سوم، استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص است که به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌توان گوشی را آنلاک کرد که این مورد نیازمند داشتن دانش تخصصی است.

آنلاک شدن به‌وسیله اپراتور

آنلاک شدن به‌وسیله اپراتور

همان‌گونه که اشاره شد، سه روش برای آنلاک کردن گوشی وجود دارد که راه اول و البته تنها راه قانونی ان، مکاتبه با اپراتور و پرداخت هزینه است تا گوشی شما را آنلاک کنند. ازآنجاکه امکان پرداخت ارزی برای بسیاری از ما وجود ندارد، این کار باید توسط واسطه‌ها یا فردی در خارج از کشور انجام شود.

گارانتی

گارانتی یکی از مباحثی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اپل و تقریباً تمامی شرکت‌های سازنده‌ی موبایل، نماینده‌ی رسمی در کشور ما ندارند و امکان استفاده از گارانتی بین‌المللی و خدمات پس از فروش آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، اگر به دنبال خرید آیفون نو هستید، حتماً باید توجه داشته باشید که این گوشی توسط شرکت معتبری وارد و گارانتی شده باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، بتوانید از خدمات پس از فروش آن‌ها استفاده کنید. شرکت‌های معتبر درزمینه‌ی واردات موبایل را می‌توانید با جست‌وجویی ساده در سطح اینترنت مشاهده کنید.

اپل آی‌دی

اپل آی‌دی، شناسه‌ی هر کاربر در اکوسیستم اپل است و برای استفاده از دستگاه‌ها و سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های این شرکت، باید یک اپل آی‌دی داشته باشید که به‌سادگی و با یک ایمیل ساخته می‌شود؛ اما اگر به دنبال خرید آیفون کارکرده و دست‌دوم هستید، اپل آی‌دی از جنبه‌ی دیگری نیز اهمیت پیدا می‌کند. اگر روی دستگاه خریداری‌شده، اپل آی‌دی وجود دارد، حتماً باید از روی گوشی برداشته و پاک شود.

چراکه اگر باوجود اپل آی‌دی روی آیفون و یا فعال بودن حساب iCloud، اگر گوشی را ریست فکتوری کنید، گوشی قفل‌شده و بدون داشتن رمز اپل آی‌دی دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید که در این حالت گوشی اصطلاحاً تبدیل به آجر (Brick) می‌شود. همچنین وجود اپل آی‌دی روی گوشی‌های کارکرده و عدم اطلاع فروشنده از رمز عبور آن، می‌تواند نشانه‌ای از سرقتی بودن گوشی باشد.

شناسه ICCID

این شناسه مخفف عبارت Integrated Circuit Card Identifier به معنی شناسه‌ی کارت مدار مجتمع است و عددی ۱۹ تا ۲۰ رقمی منحصربه‌فرد است که روی هر سیم‌کارت نوشته می‌شود و به‌وسیله‌ی این شناسه، سیم‌کارت در سطح جهانی شناسایی می‌شود. اعداد این شناسه نیز معنای خاصی دارند و برای مثال ۳ یا ۴ رقم آن، نشانگر کشور اپراتور سرویس‌دهنده به سیم‌کارت است. در آیفون‌های لاک فکتوری، این شناسه روی جعبه و همچنین در تنظیمات گوشی قابل‌مشاهده است و اگر این شناسه را مشاهده کردید، باید بدانید که با یک آیفون لاک شده مواجه هستید.

پارت نامبر

پارت نامبرهای مختلف گوشی‌های اپل، بیانگر کشوری است که آن مدل از آیفون برای آنجا تولید شده است. این پارت نامبر را می‌توانید روی جعبه یا در تنظیمات گوشی پیدا کنید. تفاوت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اندکی در پارت نامبرهای مختلف وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

پارت نامبر ZA: این پارت نامبر برای کشور سنگاپور است و محدودیت نرم‌افزاری ندارد و امکان استفاده از دو سیم‌کارت فیزیکی برای آن وجود دارد که به همین دلیل، در کشور ما بسیار محبوب است و بالاترین قیمت را دارد.

پارت نامبر LLA: این پارت نامبر مختص کشور آمریکاست و در لبه‌ی سمت راست گوشی، یک آنتن ۵G mmWave برای شبکه‌ی ۵G وجود دارد. این مدل از یک سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت مجازی (eSim) پشتیبانی می‌کند که در حال حاضر، در کشور ما قابل استفاده نیست.

پارت نامبر CH: پارت نامبر مخصوص چین است که در آن به دلیل مسائل امنیتی، امکان قطع کردن صدای شاتر حتی در حالت سایلنت، وجود ندارد. همچنین امکان برقراری تماس صوتی و یا تماس گروهی در فیس تایم وجود ندارد. البته که همچنان امکان برقراری تماس تصویری فراهم هست. این مدل از دو سیم‌کارت فیزیک پشتیبانی می‌کند.

پارت نامبر ZP: پارت نامبر کشور هنگ‌کنگ است و در ایران نمی‌توان از دو سیم‌کارت آن استفاده کرد.

پارت نامبر AB: این پارت نامبر به کشور امارات تعلق دارد و از یک سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و به دلیل قوانین امارات برای خدمات رایگان ارتباطی، اپلیکیشن فیس تایم به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب نیست.

پارت نامبر J: این پارت نامبر هم متعلق به کشور ژاپن است و به دلیل قوانین و فرهنگ آن کشور، مبنی بر غیرقانونی بودن عکاسی بدون اجازه از دیگران، صدای شاتر حتی در حالت سایلنت نیز قطع نمی‌شود. البته در هنگام عکاسی Live صدای شاتر وجود نخواهد داشت. این پارت نامبر نیز مانند پارت نامبر آمریکا، از یک سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت مجازی پشتیبانی می‌کند.

امضای اپل

امضای اپل روی تمامی کالاهای تولید این شرکت وجود دارد و همان عبارت معروف Designed by Apple in California, Assembled in China است. این عبارت به معنی آن است که این کالاها در آزمایشگاه‌های اپل در کالیفرنیا طراحی‌شده و تولید انبوه و سرهم‌بندی آن‌ها در کارخانه‌های تولیدی در چین انجام شده است. کالاهای غیر اصلی، مانند کابل‌های شارژ تقلبی در نوشتن این امضا با حروف بازی می‌کنند و ممکن است یک یا دو حرف آن را کم‌وزیاد کنند. برای نمونه California را Califormia بنویسند.

البته که ممکن است کالاهای تقبلی این امضا را به‌صورت درست بنویسند و این راه نمی‌تواند تشخیص دقیقی برای کالاهای اصلی باشد؛ اما وجود اشتباه در این امضا، تقلبی بودن کالا را ثابت می‌کند.

مشخصات پشت جعبه گوشی

هنگام خرید گوشی آیفون، باید به مشخصات پشت جعبه‌ی آن دقت کرد. مشخصاتی مانند مدل، رنگ و میزان حافظه‌ی گوشی در پشت جعبه نوشته شده است که می‌توانید آن را با مدل خریداری‌شده مطابقت دهید. همچنین می‌توانید شماره‌سریال (IMEI) گوشی را نیز از طریق خود گوشی، با شماره‌سریال درج‌شده روی جعبه مطابقت دهید تا از اصالت دستگاه و یا سرقتی نبودن آن (در صورت خرید گوشی دست‌دوم) مطمئن شوید. اگر روی جعبه، شناسه ICCID را مشاهده کردید، باید بدانید که با یک دستگاه لاک شده طرف هستید و اگر می‌خواهید آن را خریداری کنید، باید از فروشنده بخواهید تا آن را برای شما آنلاک کند.

بررسی اکتیو بودن گوشی

همان‌گونه که اشاره شد، اپل نماینده‌ای رسمی در کشور ما ندارد و واردات آیفون نیز به‌صورت مستقیم به کشور ما صورت نمی‌گیرد. آیفون‌های وارداتی نیز از کشورهای دیگر و با پارت نامبر آن کشورها وارد ایران می‌شوند. حال هر کشوری، تنها مجاز به فروش درصد محدودی از آیفون‌های وارداتی خود به سایر کشورهاست و امکان فعال‌سازی تمامی این آیفون‌ها از طریق سیم‌کارت‌ها و آی‌پی‌های سایر کشورها وجود ندارد.

برای رفع این مشکل، کافی است تا آیفون مدنظر، در ابتدا در کشور مبدأ فعال شود و سپس به سایر کشورها صادر شود. به چنین دستگاه‌هایی که یک‌بار راه‌اندازی شده‌اند، اکتیو (Active) می‌گویند؛ اما دستگاه‌های که هنوز فعال نشده‌اند و به‌صورت کاملاً آکبند وارد کشور شده‌اند، نات اکتیو (Not Active) هستند.

اکتیو یا نات اکتیو بودن در راهنمای خرید گوشی آیفون، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که مدت زیادی از عرضه‌ی یک مدل آیفون گذشته باشد و مدل‌های ریفربیش (رفرش که در ادامه توضیح خواهیم داد) و دست‌دوم در بازار زیاد شده باشند و تشخیص گوشی‌های نو و آکبند سخت شده باشد؛ مانند حالتی که اکنون با رجیستر نشدن نسل ۱۴ و ۱۵ آیفون، برای گوشی‌های نسل ۱۳ به وجود آمده است. البته که از طریق تنظیمات و مشخصات گوشی می‌توان به چنین مواردی نیز پی برد. همچنین با مراجعه به وب‌سایت checkcoverage.apple.com و وارد کردن شماره‌سریال گوشی، می‌توانید وضعیت اکتیو بودن آن را بررسی کنید.

بررسی Refurbished بودن یا نبودن

بررسی Refurbished بودن یا نبودن

گوشی‌های ریفربیشد، گوشی‌هایی هستند که از همان ابتدای تولید، دچار نقص فنی یا مشکل بوده‌اند و به شرکت سازنده برگشت داده شده‌اند. شرکت سازنده نیز قطعات معیوب آن‌ها را تعویض کرده و مجدداً روانه‌ی بازار می‌کند. گوشی‌های ریفربیش شده، اگرچه از نظر کارکرد، تفاوتی با مدل‌های نو ندارند، اما قیمت بسیار کمتری در مقایسه با آن‌ها دارند. قیمت گوشی آیفون برای مدل‌های نو بسیار بالاست، اما گوشی‌های ریفربیش قیمت کمتری دارند و باید مراقب بود که با قیمت گوشی‌های نو به ما فروخته نشوند.

اگر خوش‌شانس باشید و فروشنده جعبه‌ی کالا را عوض نکرده باشد، عبارت ریفربیشد روی آن نوشته شده است؛ اما بدون جعبه، همچنان می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی و در بخش About، شماره مدل آن را چک کنید. اگر در ابتدای شماره مدل، حرف M وجود داشت، یعنی گوشی نو و سالم است. اگر حرف F را مشاهده کردید، یعنی گوشی از نظر سخت‌افزاری تعمیر شده و رفرش است. وجود حرف N در ابتدای شماره مدل، نشانگر تعویض مادربرد گوشی و رفرش بودن آن است. اگر هم در ابتدای شماره مدل حرف P وجود داشت، یعنی شماره‌سریال گوشی دستکاری شده است و ممکن است به سرقت رفته باشد.

البته که روش دیگری نیز برای تشخیص گوشی‌های ریفربیش وجود دارد. با مراجعه به وب‌سایت checkcoverage.apple.com و وارد کردن شماره‌سریال گوشی، می‌توانید به‌صورت کامل مشخصات آن را مشاهده کنید.

شماره‌سریال

با استفاده از شماره‌سریال می‌توانید به اطلاعات زیادی درباره‌ی گوشی دست پیدا کنید. نخست با مطابقت شماره‌سریال از تنظیمات گوشی، با شماره‌سریال درج شده روی جعبه می‌توانید به اصالت محصول و البته سرقتی نبودن آن پی ببرید. همچنین همان‌گونه که در بخش‌های قبلی اشاره شد، با وارد کردن شماره‌سریال دستگاه در وب‌سایت checkcoverage.apple.com می‌توانید وضعیت اکتیو بودن و یا ریفربیش بودن گوشی را چک کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بانی مگ به راهنمای خرید گوشی آیفون پرداختیم و مدل‌های مختلف موجود در بازار را بررسی کردیم. همچنین ۱۱ نکته‌ی مهم را که در هنگام خرید گوشی آیفون باید به آن توجه داشته باشید، بررسی کردیم که می‌توانند در خرید دستگاه‌های نو و کارکرده، کمک شایانی به شما کنند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد